Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turner
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-10-2024
De opdracht

de opdracht is niet erg duidelijk, zolang het maar met informatica te maken heeft. wij willen graag iets met de raspberry pi gaan doen in combinatie met wat simpele games. (zelf game programmeren en dan uitproberen op de pi?)

Het idee
De Raspberry Pi als kloppend hart van een game console voor o.a gamemaker games.

het idee is om een console achtig apparaat te maken waarop je je eigen games kan uitproberen die je hebt gemaakt via een game maker, ik doe dit samen met een vriend als profielwerkstuk en het leek ons interessant (en heel handig) om dit te posten zodat mede tweakers kunnen reageren/helpen en onze vooruitgangen kunnen volgen.

de uitwerking

de uitwerking wordt het probleem, wij hebben beide geen ervaring met de raspberry pi anders dan wat filmpjes van youtube. gaan wij een schermpje op een controller aansluiten en dan een soort van Nvidia shield maken? is dit mogelijk? kunnen wij hier ook makkelijk een accu aan vast maken? hoe gaan we onze games op de pi zetten? kan je gamemaker zetten op de pi en dan zelf programmeren of eerst op de computer een game maken en dan via een usb stickje de game op de pi zetten?

Er staat hier minimaal 80 uur voor, meer is natuurlijk niet erg. gaat het in deze tijd lukken?
Dat zijn nu al een boel vragen bij elkaar en we zijn ook pas net begonnen met het project.

dit is mijn eerste topic, als je tips of opmerkingen hebt hoor ik het graag!

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-08 22:55
Er gaan heel veel dingen door elkaar in je idee. Game maker is Windows/x86, RPi draait netjes een Linux kernel op ARM: je hebt dus zeker wat geavanceerdere programmeerervaring nodig om dat te kunnen overzetten - als het al kan. Daarnaast is een Raspberry waarschijnlijk niet geschikt, omdat de instapmogelijkheden en de leercurve van C/C++ ontwikkeling voor games niet heel makkelijk zijn. Als je van de GameMaker kant komt is het puur grafisch programmeren van een game in C++ niet alledaagse koek.

Ik weet ook niet of je én C++ leren én het bouwen van een werkend RPi prototype én de uiteindelijke werking in 1 ding kan stoppen.

Ik zou me proberen te richten op een hapbaar project, of heel goed nadenken over de manier waarop je deze hapbaar maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Cor453 op 02-07-2013 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turner
Cor453 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:36:
Er gaan heel veel dingen door elkaar in je idee. Game maker is Windows/x86, RPi draait netjes een Linux kernel op ARM. Daarnaast is een Raspberry waarschijnlijk niet geschikt, omdat de instapmogelijkheden en de leercurve van C/C++ ontwikkeling voor games niet heel makkelijk zijn. Als je van de GameMaker kant komt is het puur grafisch programmeren van een game in C++ niet alledaagse koek.
dan valt dat idee dus af, is het wel mogelijk om een game te maken via een game maker achtig programma en deze dan af spelen met een Linux based computer?
Ik weet ook niet of je én C++ leren én het bouwen van een werkend RPi prototype én de uiteindelijke werking in 1 ding kan stoppen.

Ik zou me proberen te richten op een hapbaar project, of heel goed nadenken over de manier waarop je deze hapbaar maakt.
de game hoeft er echt niet uit te zien als battlefield, zelfs mario ziet er al ruim goed genoeg uit, eigenlijk is een game zoals een doolhof met een stickman al genoeg zolang we maar kunnen laten zien dat onze "handheld" werkt met de controls. is dit wel haalbaar om te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Eerlijk gezegd kunnen wij niet bepalen wat haalbaar is. Heb je al onderzoek gedaan naar game platformen voor de Pi (of ARM in het algemeen)? En zijn er engines beschikbaar waar je mee kan werken? Ben je bereid om zelf wat werk te doen en iets te bouwen in Python of C++?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:23
Als je aan anderen moet gaan vragen of dit haalbaar is, dan zou ik eens ernstig bij jezelf te raden gaan of je wel een juist onderwerp hebt gekozen voor je profiel werkstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turner
Megamind schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:10:
Eerlijk gezegd kunnen wij niet bepalen wat haalbaar is. Heb je al onderzoek gedaan naar game platformen voor de Pi (of ARM in het algemeen)? En zijn er engines beschikbaar waar je mee kan werken? Ben je bereid om zelf wat werk te doen en iets te bouwen in Python of C++?
ik had het idee om gewoon met gamemaker een erg simpele game te maken en die dan als voorbeeld te gebruiken op onze handheld om te demonstreren dat de handheld werkt en dat je dus je eigen games kan maken en uitproberen. wij zijn zeker bereid om iets te bouwen met Python of C++ als dit echt nodig is.
Schuey schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:12:
Als je aan anderen moet gaan vragen of dit haalbaar is, dan zou ik eens ernstig bij jezelf te raden gaan of je wel een juist onderwerp hebt gekozen voor je profiel werkstuk.
we hebben dit onderwerp gekozen maar we kunnen dit nog steeds veel aanpassen, daarom vraag ik hier of het een en ander haalbaar is. onze "examinator" is erg ziek en kan ons geen hulp bieden, wel is er een opvang persoon maar die heeft geen ervaring met ook maar iets van informatica.

ons leek het een super idee om de raspberry pi te gebruiken, hij is goedkoop, en klein. :)

Deze rpi handheld wordt afgeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

Tja je kunt best een game programmeren voor de RPi, maar niet als je gebruikmaakt van Gamemaker.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook een game maken voor Android (met Eclipse of Android Studio) en Android op je Raspberry zetten.

Update: Er is een mooie en snell Broadcom Android 4 versie in ontwikkeling maar deze is nog niet uit. Er is nog geen datum bekend.
De bestaande varianten zijn wat traag en dan raad ik Android voorlopig nog even af.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2013 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNJvG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Misschien is dit interessant om eens te kijken (deel 1 en 2):

https://revision3.com/tbhs/portable-raspberry-pi-part-1

https://revision3.com/tbhs/portable-raspberry-pi-part-2

Zelfde show heeft wellicht meerdere afleveringen die interessant kunnen zijn, kijk ff rond.

Succes! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
even zoeken op 'game maker en raspberry' levert wel een hoop info op.

In a historical moment, YoYo Games has announced that GameMaker: Studio now exports to Ubuntu, one of the most popular Linux-based operating systems available......Those who own a copy of the GameMaker: Studio Master Collection will receive the Ubuntu module for free, and it will be included at no extra cost in the bundle for new customers......

er is een linux-arm versie: raspbian, maar of je dan simpelweg kunt overzetten?

volgende hit (raspberry.org)

I installed chromium for the RPI earlier today, i read it supported html5 so i thought lets test out a game to see if it works through the chromium web browser. To my surprise it worked, not fantastically slow frame rate about 6fps but it worked with the sound too , the game i was testing was not made for that rate, but it have given me ideas to make simpler less processing power hungry games. Thought i would share Game Maker html edition made games can be played on your raspberry pi through chromium.

Die laaste optie lijkt hoopvol.

succes in je zoektocht en je opdracht verder

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-08 18:08
Zo te zien ondersteunt gamemaker inderdaad ubuntu.
http://www.yoyogames.com/gamemaker/studio
Verbaasd mij ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat GameMaker games kan "experteren" naar Ubuntu, betekent niet dat deze ook draaien op arm-hf. Waarschijnlijk zijn dat x86-binaries. Daar heb je helemaal niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
van de site:
The GameMaker: Studio™ family of products caters to entry-level novices and seasoned game development professionals equally, allowing them to create casual and social games for, iOS, Android, desktop and the Web (HTML5)

Zit er absoluut niet in (de laatste keer dat ik iets compileerde was 1990 oid) maar als je html5 uitvoer hebt
werkt dat dan op elke browser die dat ondersteunt?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turner
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 19:43:
Je kan ook een game maken voor Android (met Eclipse of Android Studio) en Android op je Raspberry zetten.

Update: Er is een mooie en snell Broadcom Android 4 versie in ontwikkeling maar deze is nog niet uit. Er is nog geen datum bekend.
De bestaande varianten zijn wat traag en dan raad ik Android voorlopig nog even af.
op dit moment lijkt het me inderdaad verstandiger om met Raspbian te beginnen. Pas in de herfst hoeft het volledige project af te zijn, met een beetje geluk kunnen we dan ook met android experimenteren :)
PNJvG schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 19:53:
Misschien is dit interessant om eens te kijken (deel 1 en 2):

https://revision3.com/tbhs/portable-raspberry-pi-part-1

https://revision3.com/tbhs/portable-raspberry-pi-part-2

Zelfde show heeft wellicht meerdere afleveringen die interessant kunnen zijn, kijk ff rond.

Succes! :Y
dankje! die afleveringen kwam ik ook al tegen, en zijn ongelofelijk handig _/-\o_
Tens schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 20:00:

volgende hit (raspberry.org)

I installed chromium for the RPI earlier today, i read it supported html5 so i thought lets test out a game to see if it works through the chromium web browser. To my surprise it worked, not fantastically slow frame rate about 6fps but it worked with the sound too , the game i was testing was not made for that rate, but it have given me ideas to make simpler less processing power hungry games. Thought i would share Game Maker html edition made games can be played on your raspberry pi through chromium.

Die laaste optie lijkt hoopvol.

succes in je zoektocht en je opdracht verder
dat ziet er inderdaad erg hoopvol uit, daar ga ik me eens flink in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Het hele project: RPi aan de gang helpen, grafische omgeving, display, controller en dan nog eens een game programmeren is voor iemand zonder ervaring ruim meer dan 80 uur.

Begin anders eerst eens met een raspberry pi, een display (bijv http://www.adafruit.com/products/946 of iets vergelijkbaars), een game controller of een omgebouwd toetsenbord en bestaand spel wat al werkt of bijvoorbeeld Mame.
Als je daarna nog tijd over hebt dan zou je kunnen kijken naar het programmeren van een eigen spelletje (bijv met Game editor, pyGame of Scratch).

Met wat inzet en doorzettingsvermogen is het zeker haalbaar. Als je het gaat proberen, kijk of je iemand in je omgeving kunt vinden die ervaring heeft met Linux die je op weg kan helpen als je vastloopt. Mocht het uiteindelijk niet helemaal gelukt zijn, zorg dan dat je in ieder geval iets hebt om te laten zien aan het einde van het proces, al is het een raspberry pi aan een gewone TV met een gewoon toetsenbord en een klein Scratch programmatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turner
Springuin schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 21:14:

Begin anders eerst eens met een raspberry pi, een display (bijv http://www.adafruit.com/products/946 of iets vergelijkbaars), een game controller of een omgebouwd toetsenbord en bestaand spel wat al werkt of bijvoorbeeld Mame.
Als je daarna nog tijd over hebt dan zou je kunnen kijken naar het programmeren van een eigen spelletje (bijv met Game editor, pyGame of Scratch).

Met wat inzet en doorzettingsvermogen is het zeker haalbaar. Als je het gaat proberen, kijk of je iemand in je omgeving kunt vinden die ervaring heeft met Linux die je op weg kan helpen als je vastloopt. Mocht het uiteindelijk niet helemaal gelukt zijn, zorg dan dat je in ieder geval iets hebt om te laten zien aan het einde van het proces, al is het een raspberry pi aan een gewone TV met een gewoon toetsenbord en een klein Scratch programmatje.
dat advies ga ik opvolgen, die handheld moet wel mogelijk zijn als ik wat filmpjes bekijk en de reacties lees. hopelijk heb ik na de zomervakantie weer een leraar informatica, anders moet ik maar wat vrienden lief aankijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Springuin schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 21:14:
Het hele project: RPi aan de gang helpen, grafische omgeving, display, controller en dan nog eens een game programmeren is voor iemand zonder ervaring ruim meer dan 80 uur.
Niet als je gewoon Raspbian installeert.

Flashen op een SD-kaartje, booten en je hebt al een grafische omgeving (Gnome) voor je.

Display kan lastig worden, je zult namelijk een klein paneeltje moeten zoeken die je kunt aansluiten op HDMI of analoog op CVBS (composiet).

Controller kun je mooi de GPIO-pins voor gebruiken. Regel een paar passende knoppen en sluit die daarop aan. Het moet dan niet heel moeilijk zijn om iets te schrijven dat wat keypresses verstuurt als een knop wordt ingedrukt.

[ Voor 31% gewijzigd door Compizfox op 02-07-2013 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turner
Compizfox schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 21:55:
[...]

Display kan lastig worden, je zult namelijk een klein paneeltje moeten zoeken die je kunt aansluiten op HDMI of analoog op CVBS (composiet).

Controller kun je mooi de GPIO-pins voor gebruiken. Regel een paar passende knoppen en sluit die daarop aan. Het moet dan niet heel moeilijk zijn om iets te schrijven dat wat keypresses verstuurt als een knop wordt ingedrukt.
die display is inderdaad lastig maar wel op te lossen. ik zag al wat filmpjes en ik weet toevallig dat vorig jaar ook iemand iets met de rpi heeft gedaan bij mij op school, die kan me vast helpen met de GPIO-pins :)
Pagina: 1