[NAS] NAS voor videostreaming / montage

Pagina: 1
Acties:

• KoploperMau
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-02 19:09
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel op zoek naar een NAS server voor de opslag van vele uren HD videomateriaal. Ik heb me een beetje ingelezen op het onderwerp door midden van de vele topics in GoT en Google.

Ik monteer vaak HD video's. Ik heb een YouTube kanaal vol met treinen ( Klik ). Deze video's sla ik momenteel op op een externe harde schijf van 1TB, maar deze begint langzaam maar zeker vol te raken. Daarnaast heb ik geen backup van alle video's. Als de harde schijf crasht ben ik alles kwijt. Vandaar dat ik op zoek ben naar vervanging in de vorm van een NAS. Dit niet alleen voor een hogere opslagcapaciteit maar ook het beter bestand zijn tegen het uitvallen van een harde schijf.

Na wat uitzoeken heb ik in de Best-Buy van maart 2013 kennisgemaakt met ZFS. Dit lijkt mij een prima systeem om mijn video's op op te slaan omdat het prima geschikt is voor backups. Echter wordt het volgende mij niet duidelijk:
  • Kan ik een ZFS NAS Server vanaf een Windows computer als netwerkschijf benaderen en dus gewoon bekijken als een normale HDD?
  • Kan ZFS worden geïnstalleerd op Kant-En-Klare NAS Servers ( deze bijvoorbeeld ) of is het verstandiger om er zelf eentje te bouwen?
Ik heb nog geen budget vastgesteld aangezien ik nog met bovenstaande vragen zit. Als richtprijs wil ik 650 euro incl. harde schijven nemen, ongeveer de prijs van het basis ZFS systeem uit de BBG.

Ik heb de volgende eisen aan het systeem:
  • Moet kunnen samenwerken met een Windows 7 PC. Het liefste als netwerkschijf die ik gewoon in Windows Explorer kan benaderen.
  • Moet snel genoeg zijn om vanaf te monteren. Ik moet bestanden vanaf de harde schijf in mijn videobewerkingsprogramma kunnen slepen en zonder haperingen kunnen monteren. (Opmerking: Via mijn huidige USB 2.0 schijf gaat dit probleemloos.)
  • Minimaal 4TB opslagruimte. Meer mag.
  • Moet niet teveel energie vreten. NAS server staat tenslotte 24/7 aan. :)
Hopelijk heb ik voldoende info gegeven en hopelijk kunnen jullie me advies geven. Alvast bedankt. :)

• KoploperMau
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-02 19:09
Even een schopje omhoog. Heeft niemand een idee? Kan ik dit anders in het opslagtechnologie forum posten? ;(

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wanneer je al je films op je NAS opslaat heb je geen backup. Als je NAS (of jijzelf) de boel verprutst ben je alsnog alles kwijt.

Wat je beter kunt doen is je bron video's kopieren op een (andere) externe harde schijf, en deze goed opbergen (desnoods bij iemand anders). Wanneer je aan het editten slaat kopieer je gewoon het benodigde bron materiaal naar je 'werkschijf' en ga je aan de slag.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'