De compacting-tool van Virtualbox heeft mij meer problemen gebracht dan hij heeft opgelost. Ik begin aan het einde van mijn schijfruimte te raken, dus ik bedacht me dat mijn (Windows 7) guest disk wel eens wat gecompact kan worden. Hij heeft een dynamische disk van 100GB groot, met <10GB ruimte in gebruik, maar het bestand nam 14GB ruimte in.
Allereerst maakte ik wat ruimte vrij op mijn host OS en heb ik een aantal bestanden van guest afgehaald en met CCleaner het nodige weg gegooid.
Vervolgens heb ik met Defraggler de schijf op de guest gedefragmenteerd.
Daarna met SDelete -z de vrije ruimte ge'zero'd.
Na dit alles nam de disk op het host OS wel 18GB in gebruik, vermoedelijk door het defragmenteren. Ik had goede hoop dat vboxmanage modifyhd --compact dit zou reduceren tot niet veel meer dan 10GB, maar helaas, nu is de schijf 16GB. Hij is dus door dit traject alleen maar groter geworden.
Hoe kan ik te werk gaan om dit weer op te lossen zonder de virtuele disk te clonen? Er moet iets op de disk staan waar het compact-algoritme nog niet mee overweg kan, hopelijk kan ik dat met wat tools op de guest verhelpen.
Allereerst maakte ik wat ruimte vrij op mijn host OS en heb ik een aantal bestanden van guest afgehaald en met CCleaner het nodige weg gegooid.
Vervolgens heb ik met Defraggler de schijf op de guest gedefragmenteerd.
Daarna met SDelete -z de vrije ruimte ge'zero'd.
Na dit alles nam de disk op het host OS wel 18GB in gebruik, vermoedelijk door het defragmenteren. Ik had goede hoop dat vboxmanage modifyhd --compact dit zou reduceren tot niet veel meer dan 10GB, maar helaas, nu is de schijf 16GB. Hij is dus door dit traject alleen maar groter geworden.
Hoe kan ik te werk gaan om dit weer op te lossen zonder de virtuele disk te clonen? Er moet iets op de disk staan waar het compact-algoritme nog niet mee overweg kan, hopelijk kan ik dat met wat tools op de guest verhelpen.
"I don't always test my code, but when I do, I test on production."