Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu 27 jaar.. Vanaf mijn 18e heb ik denk ik elk jaar wel een andere werkgever gehad tot mijn 23 ste.
Hierna een keer 2 jaar ergens gezeten, een 2x keer een jaar bij 2 verschillende werkgevers,
Mijn langste dienstverband is ongeveer 2.5 jaar geweest.

Het nadeel van dit 'jobhoppen' is het pensioen wat je steeds maar een klein beetje opgebouwd.
Zover ik me kan herinneren heb ik 1x mijn pensioen uit laten betalen omdat dit maar een klein bedrag was,
en bij mijn werkgever van 2.5 jaar heb ik hem laten oversluiten naar mijn huidige werkgever.
Ook dit is niet altijd rendabel i.v.m de kosten.

Als ik dit tot mijn pensioenleeftijd steeds blijf doen dan ben ik bang dat ik niet veel over houdt.
Dit heeft me nu wel aan het denken gezet..

Wat is nu slim met het oog dat je elke 2 jaar ongeveer van baan wissel qua pensioen?
Vragen bij je huidige werkgever of het mogelijk is om niet deel te nemen aan de pensioenregeling en dit zelf opzij te leggen?

Wat is jullie idee hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Je kan proberen om in eigen beheer te gaan opbouwen. Dan moet je wel voor elkaar krijgen bij je nieuwe werkgevers dat ze de premie voor jou gewoon aan je betalen. Dat zal niet eenvoudig zijn, als het al mogelijk is (soms zijn er verplichte pensioenregelingen waar je in mee moet doen, op basis van een CAO bijvoorbeeld).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom zou je niet de pensioenen bij de huidige organisaties laten staan? Hoewel het handiger is alles centraal onder te brengen kan je er ook voor kiezen, als dat financieel voordeliger is, alles bij de oude pensioenfondsen te laten staan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan heb ik als ik zo door ga over 40 jaar een stuk of 80 pensioentjes hier en daar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-09 13:44
Wat je wel zou kunnen doen is bijsparen als je een pensioengat hebt. Dat kan fiscaal voordelig door bijvoorbeeld te banksparen. Nogmaals: kan alleen als je een pensioengat hebt maar zo te zien is dat wel van toepassing bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 10:40:
Dan heb ik als ik zo door ga over 40 jaar een stuk of 80 pensioentjes hier en daar ;)
Maar is dat erg? Overzichtelijk is het niet maar het hoeft financieel niet nadelig te zijn. Tevens verwacht ik niet dat je zo aan het jobhoppen gaat blijven ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat verwacht ik ook niet nee..
Maar geen idee of (even wat reëler) 10 "pensioenen" erg is?..
Heb binnenkort een gesprek met iemand die me wat meer kan adviseren hierin.

Was eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Akemi schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 10:43:
Wat je wel zou kunnen doen is bijsparen als je een pensioengat hebt. Dat kan fiscaal voordelig door bijvoorbeeld te banksparen. Nogmaals: kan alleen als je een pensioengat hebt maar zo te zien is dat wel van toepassing bij jou.
Sommige pensioenfondsen laten je ook bijstorten als die ruimte er is.

Mocht het zo zijn dat je een gat hebt, dan kun je eens navragen. Elke bijdrage die je nu doet rendeert beter dan een bijdrage over 25 jaar.

Ik zou niet alles op een aanbieder zetten. Je kunt ook gebruik maken van een grote aanbieder als Nationale Nederlanden, een instelling waarvan je met 99% kunt zeggen dat die blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:08
Ik zou het voorlopig laten staan. Als je zometeen wat langer bij een bedrijf werkt en je kan daar al je pensioen onderbrengen, dan moet je het daar een keer kwijt mits het voordelig is. Alles om laten zetten kost ook alleen maar tijd en energie en je schiet er weinig mee op behalve dat alles op één a4tje staat bij je pensioenoverzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:11
Er zitten potentieel wel wat nadelen aan het aanhouden van verschillende pensioenen:
• bij bedrijfs(tak)pensioenfondsen: minder indexatie (actieven krijgen typisch meer indexatie dan inactieven en gepensioneerden)
• bij pensioenverzekeringen: (polis)kosten

Het lastige is dat het moment waarop pensioenen overgedragen kunnen worden vaak beperkt is tot de wettelijke eerste 6 maanden van een nieuw dienstverband.

Overigens kunnen ook aan overstappen kosten zitten. Met name verzekeraars zijn niet te beroerd om de standaard inlegfee van een paar procent te hanteren.

Als topicstarter echt zo'n loopbaan voor zich ziet dan kan zoveel mogelijk onderbrengen in een pensioen in eigen beheer (PPI) aanzienlijke voordelen hebben.
Pagina: 1