Macbook Pro met opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaydenNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-08 23:36
Beste mede-Tweakers,

Na jarenlang probleemloos te hebben gewerkt, is mijn Macbook Pro uit 2010 er gisteren maar mee opgehouden :'( :'( . Ik wilde hem opstarten maar kwam helaas niet verder dan het Apple logo. Ik ben er vrij zeker van dat er iets stuk is, maar ik heb dus geen idee wat. Wellicht kunnen jullie mij helpen :)

Ok, het verhaal vanaf het begin:

Macbook Pro uit 2010, 2,52 Ghz, 8 gig, 120 gig Vertex II en Geforce 320. Draait op laatste versie M. Lion.

Als ik hem opstart dan hoor ik het bootgeluid en krijg ik het grijze scherm met draaiende bolletje. Na 5-10 minuten (mac is extreem traag) veranderd dat bolletje in het Apple logo en komt de muis in beeld. Deze beweegt zeer schokkerig en ik kan verder niks doen. De mac valt ook in slaapstand en komt weer tot leven als ik op de aan/uitknop druk. Ik kan overigens niets in de scherm.

Ik heb het standaard riedeltje afgewerkt aan reboots:

- normale reboot
- PRAM reset (alt+p+r+command)
- boot met D voor diagnose (failed)
- boot met C ingedrukt en install cd erin (failed, pakt cd niet)
- boot met Alt ingedrukt (geeft wel optie om recovery te draaien, maar failed dan ook)

Enige wat ik voor elkaar heb gekregen is booten in veilige modus met de SHIFT ingedrukt. Hiermee heb ik gelukkig een nieuwe Timemachine Update kunnen maken van het systeem, dus mijn informatie is veilig.

Als ik dan in de veilige modus opstart is de mac extreem traag. Alle animaties, bijvoorbeeld van muis over de knoppen onderin, zijn schokkerig en opstarten van bijvoorbeeld de mailbox of internetbrowser gaan gepaard met horten en stoten. Zelfs de screensaver loopt niet soepel.

Mijn eerste gedachte was videokaart, maar daarvan lijkt het me niet dat de mac zo langzaam word en/of zijn startup niet afmaakt. Daarnaast heb ik gewoon beeld, dus valt die voor mij eigenlijk af. Mijn voornaamste twee suspects zijn de RAM (hoop ik erg hard) of het logiboard (hoop ik van niet).

Is er iemand die deze klachten herkent en een oplossing weet? Wellicht een handige Tweaker in de regio Nijmegen/Arnhem/Boxmeer die naast diagnose ook eventueel een reparatie kan uitvoeren? Ik sta open voor oplossingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 02:46
"- boot met D voor diagnose (failed)" . Bedoel je met failed dat de test niet goed wordt doorlopen of krijg je deze test niet gestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaydenNL
Niet gestart, als ik direct na de aan/uitknop in te drukken de D inhoudt tot het startgeluid dan gaat hij gewoon door in zn normale boot en daarin loopt ie dus zoals hierboven beschreven vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie Darko
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-10 12:56
als je de installatie DVD er in stopt en met ALT opstart zie je dan wel de installatie schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad met een notebook met Linux er op. In die laptop zat ook een Vertex II, deze bleek begonnen te zijn met overlijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:48
Ik zou ook zeggen dat het de HD is. Kun je proberen van een externe HD af te starten? Of als je iemand anders kent met een Mac opstarten via de Target modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaydenNL
@Donnie: Ja ik krijg wel de optie om de opstartschijf aan te klikken, maar dan gaat hij dus weer in de loop vastzitten.

@scartissue en pendora: ik heb de originele schijf nog liggen, die kan ik natuurlijk erin schroeven om het te testen. Ik ga dat straks na het werk even proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens, de OCZ Vertex 2 is een zeer beruchte afsterver. Ik zou het eens met een andere harddisk proberen, en deze terug sturen voor garantie. 99% dat dat je probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaydenNL
Ik zou er erg blij van worden als dat het probleem zou zijn, want ik was bang dat mijn MBP overleden was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 13:43
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:05:
Jongens, de OCZ Vertex 2 is een zeer beruchte afsterver. Ik zou het eens met een andere harddisk proberen, en deze terug sturen voor garantie. 99% dat dat je probleem is.
Dit is ook gelijk wat ik dacht toen ik je post las. Waarschijnlijk is je SSD de boosdoener.

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 14:10
Waarschijnlijk wel, heb de mijne al 2x opgestuurd voor garantie, kreeg wel 2x een nieuwe terug.. service is dus prima, alleen zwaar vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaydenNL
Even een hele domme vraag maar gelukkig heb ik nog nooit een timemachine backup hoeven restoren:

Moet ik perse een zelfde type HDD/SSD erin proppen om TM terug te zetten of kan het model en het aantal GB afwijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 13:43
Nee dat is niet nodig. Als je schijf wel bijna vol zal zou ik niet voor een kleinere schijf gaan.. Dat is het enige waar je rekening mee moet houden.

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaydenNL
Even een updateje:

Nieuwe SDD erin gestopt maar probleem is niet verholpen. Hoewel installeren van kale OSX gelukt is op de schijf duurde dit ontzettend lang en het systeem vertoont nog altijd de gepijnigde animaties als ik ergens op klik. Er staat me iets bij de het logiboard en videokaart in een mac aan elkaar gekoppeld zijn, dus mijn vermoeden gaat er naar uit dat deze kapot zijn. Omdat mij dat te ver gaat wil ik eigenlijk 2 dingen weten:

1. Wat zou het kosten (ongeveer) om een logiboard van een MBP uit 2010 te vervangen?
2. Woont er een handige Tweaker in regio Nijmegen/Arnhem/Gennep die mij daar mee uit de brand kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:51
Weet niet precies welk type je heb, maar NIEUW is dat niet leuk om te kopen ;)

http://www.ifixit.com/Mac...GHz-Logic-Board/IF163-018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaydenNL
Christus.... das bijna net zo duur als nieuwe 2e hands mac kopen :s

*oude mannenmodus* Weggooigeneratie... niks wordt nog gerepareerd omdat vervangen goedkoper is als repareren... Waarom kost een logicboard uit 2010 nog steeds 650 dollar?! *oude mannenmodus uit*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:51
HaydenNL schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:13:
Christus.... das bijna net zo duur als nieuwe mac :s

*oude mannenmodus* Weggooigeneratie... niks wordt nog gerepareerd omdat vervangen goedkoper is als repareren... Waarom kost een logicboard uit 2010 nog steeds 650 dollar?! *oude mannenmodus uit*
Joost mag het weten, helaas zijn mainboards in het algemeen voor elk merk notebook duur.

Maar wie weet kan je ergens een 2e hands kopen die een defect scherm heeft of iets ?, let wel op revisie's etc het kan best is zijn dat sommige modellen net iets afwijken kwa maat.

Ik zou in iedergeval met beginnen om hem te laten checken bij een echte APR zodat je weet wat er kapot is en dat je dan opzoek kan gaan of dat hun zeggen het koost +-300 euro bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Als je wilt: kom eerst even langs bij mij in Den Haag. Heb vrij uitgebreide Mac reparatieervaring, en wil wel een middagje kijken als je het leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:55

WTM

Kijk, dat is nog eens aardig van Sebastius :-).

• HaydenNL
Dat is inderdaad een mooi aanbod. Ik moet alleen even kijken hoe/wat/waar/wanneer want ik werk 40 uur per week in Putten en woon in Nijmegen. Best wel eindje uit elkaar ;) Als weekend uitkomt dan maak ik graag een afspraak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11
Grote boosdoeners bij dit model kan de HDD Flatcable zijn of er is een sensor kapot in het trackpad.
Klinkt misschien raar, maar als er n sensor kapot gaat in het trackpad gaat het hele systeem lijp doen, ongeveer zoals jij beschrijft, dit is jammer genoeg enkel te testen door een goeie aan te sluiten.
Lijkt er ook op dat je het ram nog niet hebt uitgesloten.
het is makkelijk om van het logicboard uit te gaan, maar hoop (en denk) dat dit niet het geval is.
Btw, hoe oud is het apparaat nu ?

[ Voor 10% gewijzigd door joon op 16-08-2013 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaydenNL
Mid 2010, dus een van de eerste full body metal versies volgens mij. Er zit 3rd party RAM in, maar de originele heb ik nog. Ik zal ze dit weekend eens omwisselen om te kijken of het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

In het weekend kan ook hoor :) Nu nog wel, heb nog heel even zomervakantie :)

Heb je die SSD al eens omgewisseld voor de originele harddisk?

[ Voor 30% gewijzigd door sebastius op 16-08-2013 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaydenNL
Ja helaas zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was jouw probleem met jouw macbook pro al opgelost HaydenNL?

Ik heb namelijk een soort gelijk probleem gehad.

Ik ben benieuwd
Pagina: 1