Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Levensduur voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen,

Ik ben van plan mijn pc te upgraden (nieuw moederbord, cpu, gpu en ram).

Mijn huidige systeem is 3,5 jaar oud en ik vroeg me af of hoe lang voedingen normaal gezien meegaan. (Ik heb een Antec Earthwatts 750W uit 2010)

Top op heden functioneert hij nog prima en ik heb altijd ruim onder de maximale belasting gezeten (mijn computer verbruikt hooguit 350 watt).

Wat gebeurt er precies als een voeding stuk gaat? Lopen mijn andere componenten gevaar? Of kan ik 'm gewoon vervangen wanneer hij er mee op houdt?

Alvast bedankt voor jullie reacties

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:13

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb met kwaliteitsvoedingen nog nooit gezien dat als ze sneuvelen er meer is ontploft. Ik zou me er met een Antec niet zo'n zorgen over maken (en ik heb er al wat zien ploffen).

Ik draai zelf op een Tagan 380W van bijna 10 jaar oud, en dat gaat ook nog prima :P

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
strandbal schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 08:24:
Ik heb met kwaliteitsvoedingen nog nooit gezien dat als ze sneuvelen er meer is ontploft. Ik zou me er met een Antec niet zo'n zorgen over maken (en ik heb er al wat zien ploffen).

Ik draai zelf op een Tagan 380W van bijna 10 jaar oud, en dat gaat ook nog prima :P
Wauw 10 jaar? hoe vaak heb je je systeem geupgrade met dezelfde voeding?

Wat gebeurt er als een Antec voeding 'ploft' dan?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 08:44:
[...]
Een rookpluimpje, PC uit en een zwarte condensator waarvan de ingewanden in je voeding bungelen. Verder valt het mee. Als het goed gaat krijgt je systeem er geen opdonder van, enkel spanningsuitval.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:43
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 08:22:

Wat gebeurt er precies als een voeding stuk gaat? Lopen mijn andere componenten gevaar? Of kan ik 'm gewoon vervangen wanneer hij er mee op houdt?
Normaal sterft een voeding gewoon zonder verdere schade, theoretisch zou een voeding die kapot gaat (dus ook een nieuwe) overspanning kunnen geven, maar dat gebeurt erg weinig. Heb het zelf nog nooit met een computervoeding zien gebeuren.
Gewoon die voeding houden dus.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11 15:38

Fordox

00101010

voedingen hebben zoveel beveiligingsfuncties erop zitten dat ze niks kapot kunnen maken, al zouden ze het willen bij wijze van spreken.

als je voeding klapt of kapot gaat in een andere manier kan er niks mis gaan aan de rest van de hardware.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Fordox schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 09:36:
Kwaliteitsvoedingen hebben zoveel beveiligingsfuncties erop zitten dat ze niks kapot kunnen maken, al zouden ze het willen bij wijze van spreken.

als je voeding klapt of kapot gaat in een andere manier kan er niks mis gaan aan de rest van de hardware.
Voor budgetvoedingen van B of C merken gaat dit niet altijd op helaas. Maar een Antec Earthwatts zou ik wel vertrouwen. Die dingen zaten nogal redelijk degelijk in elkaar.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:41
Admiral Freebee schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:54:
[...]

Voor budgetvoedingen van B of C merken gaat dit niet altijd op helaas. Maar een Antec Earthwatts zou ik wel vertrouwen. Die dingen zaten nogal redelijk degelijk in elkaar.
Zelfs die zijn beveiligd, en de meeste voedingen knappen de condensatoren waardoor de spanning daalt ipv stijgt. Daarnaast werkt de halve wereld met lowbudgetvoedingen en gaat er eigenlijk vrij weinig mis. Ik vervang mijn voeding pas als die echt kapot is ;).

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-11 20:09
strandbal schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 08:24:

Vervang je dan ook nooit de ventilator? Aangezien ik een mid range Cooler Master heb, welke na verloop van tijd veel herrie ging maken. Iets wat mij erg kan irriteren.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11 15:38

Fordox

00101010

Termi schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:56:
[...]

Zelfs die zijn beveiligd, en de meeste voedingen knappen de condensatoren waardoor de spanning daalt ipv stijgt. Daarnaast werkt de halve wereld met lowbudgetvoedingen en gaat er eigenlijk vrij weinig mis. Ik vervang mijn voeding pas als die echt kapot is ;).
+1.

alle voedingen moeten aan bepaalde keurmerken en standaarden voldoen. ze gaan misschien wel eerder kapot, maar ze nemen de rest van de hardware nooit mee naar de eeuwige jachtvelden.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:13

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 08:44:
[...]

Wauw 10 jaar? hoe vaak heb je je systeem geupgrade met dezelfde voeding?

Een stuk of vier systemen heeft deze voeding al gevoed. Hij heeft ook geen PCI-E connectors, dus daar zit een verloopje tussen.
Het moederbord krijgt ook maar 20 van de 24 pins. Werkt allemaal prima :) Voeding weegt een ton, was wel een prijzige vroeger.

De fans doen het nog prima, geen herrie (en ja ze draaien wel :P )

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
strandbal schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:57:
[...]

Een stuk of vier systemen heeft deze voeding al gevoed. Hij heeft ook geen PCI-E connectors, dus daar zit een verloopje tussen.
Het moederbord krijgt ook maar 20 van de 24 pins. Werkt allemaal prima :) Voeding weegt een ton, was wel een prijzige vroeger.

De fans doen het nog prima, geen herrie (en ja ze draaien wel :P )
Dan kan het dus wel de moeite zijn om net 'n paar tientjes meer aan voeding te besteden haha. Nouja ik hoop dat die van mij ook nog even mee gaat :P
Pagina: 1