Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik mag misschien binnenkort gaan fotograferen in opdracht. De opdrachten die ik waarschijnlijk krijg bestaan uit het fotograferen van een lijst met onderwerpen voor een bepaalde datum. Het gaat voornamelijk om het vastleggen van werkzaamheden op bouwplaatsen. Dan kan je denken aan materieel, materiaal en personeel en de manier waarop dingen gemaakt worden. Ik moet dan zelf gaan zoeken naar onderwerpen en ter plekke vragen of ik foto's mag maken.

Reden dat ik geschikt word geacht is vanwege mijn kennis door mijn opleiding bouwkunde en natuurlijk omdat ik veel fotografeer.

Weten jullie nog dingen die handig zijn om te weten of te hebben voor dit soort reportage fotografie? Ik ga gebruik maken van mijn huidige gear welke onder deze post staat. Ik vraag me alleen af of een flitser een must is voor dit soort taken. Ik ben natuurlijk wel vaak binnen. Denken jullie dat mijn huidige gear toereikend is of zijn er nog handige aanvullingen?

Tenslotte krijg ik per opdracht een contract. Stel dat je weet hoelang iets ongeveer gaat duren, wat is dan een redelijke vraagprijs per uur? (rekening houdende dat ik mijn eigen gear gebruik) Het gaat niet per foto, want ze willen gewoon veel beeldmateriaal van elk onderwerp hebben voor in hun eigen beeldbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Het geen wat mij op dit tijdstip nog te binnen schiet is een statief. Een flitser is ook een mogelijkheid om zaken te voorzien van invul licht. een multiple exposure (lichte HDR) is ook mogelijk.

En nu ga ik slapen, edit morgen wel als iets me te binnen schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je krijgt een contract? Is het niet handiger om het andersom te doen, d.w.z. langs de KvK gaan en zelf een contract voor hun op te stellen (zijn wel templates op het internet voor)? In beide gevallen: bedenk even goed dat de voorwaarden belangrijk zijn.

Wij weten weinig van je talent af, dan is het lastig om een redelijke uurprijs te geven. Wat dacht je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 09:25
Neem een UWA mee, ik heb ook eens een bouwplaats bezocht en mocht toen voor mezelf foto's maken. De 17-40 is een prima lens hiervoor, over het algemeen is het wel redelijk donker op bouwplaatsen dus die flitser zal goed van pas komen.

Daarnaast zou ik je opdrachtgever vragen wat hij graag wil zien, is het een totaalplaatje om te documenteren? Of wil hij graag actieplaten hebben van zijn personeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-09 13:53
Een stuk achtergrond papier of doek (wit).
Daar leg je dan de kleinere items op. Bijvoorbeeld bij het monteren van een CV ketel: 1 foto met de gereedschappen; 1 foto met alle schroefjes/moertjes ect.
Dat kan dan later zonder (veel) gefotoshop in de manual of werkinstructie.

En neem een laptop ofzo mee. Dan kun je meteen na een shoot het resultaat bekijken op een fatsoenlijk scherm. Mocht er dan iets mislukt zijn wat je op je camera niet hebt gezien dan kun je die foto nog snel overnieuw maken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

RocketKoen schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 08:17:
Een stuk achtergrond papier of doek (wit).
Daar leg je dan de kleinere items op. Bijvoorbeeld bij het monteren van een CV ketel: 1 foto met de gereedschappen; 1 foto met alle schroefjes/moertjes ect.
Dat kan dan later zonder (veel) gefotoshop in de manual of werkinstructie.

En neem een laptop ofzo mee. Dan kun je meteen na een shoot het resultaat bekijken op een fatsoenlijk scherm. Mocht er dan iets mislukt zijn wat je op je camera niet hebt gezien dan kun je die foto nog snel overnieuw maken.
Ik denk dat dat echt niet gaat werken. Een achtergrondrol opbouwen + laptop mee, daar is echt geen ruimte voor en je bent een sta in de weg.
Bovendien wil je context pakken en ga je dus niet daar een studio opbouwen. Fotograferen voor de manual lijkt me vrij onwaarschijnlijk, dat zijn foto's die de fabrikant tegen de tijd dat het product te koop is al gedaan moet hebben.

Voor de portretjes + materiaal zou ik wel strobist materiaal meenemen, kan je het net even frisser uitlichten dan vanaf je camera flitsen.
Verder denk ik dat je qua materiaal al snel voldoende hebt en gewoon ter plekke creatief moet zijn.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het niveau en verwachtingspatroon is voor mij al redelijk bekend. Ik werk nu namelijk als vakantiekracht met het beeldmateriaal wat fotografen aanleveren. Zodoende ben ik dus ook door wat collega's gehint dat ik waarschijnlijk ook kan gaan fotograferen als ik mijn huidige werk goed doe. Ik werk nu ook op opdrachtbasis dus ik denk dat ik is ga overleggen hoe ze dat precies willen combineren kwa tariefen enzo.

Met mijn ervaring als stagair bij verschillende bouwbedrijven kan ik wel zeggen dat men geen tijd heeft voor mensen die in de weg lopen. Statief lijkt me ook niet zo handig aangezien je vooral flexibel moet zijn voor het snel kunnen reageren op handelingen van de vakman. Ik denk dat de aanschaf van een goede flitser daarvoor wel handig gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Tja meeste dingen zijn denk erg specifiek voor de bouwplaats. Zoals al genoemd dat bouwplaatsen donker zouden zijn, ik kom schijnbaar alleen op hele lichte bouwplaatsen in de buitenlucht.

Verder is offshoe flitsen wel erg fijn voor portretten zoals Nomad aangeeft, statief is wat lomp zoals je zelf al zei. En verder weet je wss ook wel dat een helm en veiligheidsschoenen verplicht zijn.

OW en om een opdracht netjes "wit" te doen heb je geen KvK nodig hoor, Btw-nummer aanvragen is opzich genoeg. Dan mag je als privépersoon factureren.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Btw nummer hoeft volgens mij ook niet. Ik werk nu met een auteurscontract voor mensen die tijdelijk worden ingezet. Je declareerd dan je uren die je gewerkt heb en als de opdracht af is ga je weer weg. Ik ben dus opdrachtnemer inplaats van werknemer.
Ik betaal dus geen loonbelasting en dergelijke, maar ik moet aan het einde van het jaar de beloning opgeven als extra inkomsten aan de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
oeps daar ging iets fout :? 8)7

[ Voor 95% gewijzigd door lateef op 05-07-2013 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
sapphire schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:37:
OW en om een opdracht netjes "wit" te doen heb je geen KvK nodig hoor, Btw-nummer aanvragen is opzich genoeg. Dan mag je als privépersoon factureren.
Zonder inschrijving bij de KvK krijg je geen BTW-nummer. Wanneer je een zakelijk dienst verleent, is inschrijving bij de KvK wettelijk verplicht.

Maar je mag ook als privé persoon een dienst verlenen, over die dienst hoef je dan geen BTW af te dragen. In je factuur moet je dat dan ook nergens noemen. Je zet dus gewoon X uur gewerkt à € Y = € Z. Dat bedrag Z geef je netjes op aan de belastingdienst als extra inkomsten.

Maar als je een contract krijgt en dus (?) bij die mensen in loondienst bent, heb je daar helemaal niet mee te maken. De rechten over je foto's zijn dan overigens van het bedrijf dat je in dienst neemt. Of is het contract een zakelijke overeenkomst waarin je de onderlinge afspraken op papier zet? In dat geval geldt dus hetgeen hierboven staat.

Wat dan dat bedrag Y moet zijn? Tja, wat vind jij dat jouw diensten waard zijn? En ook goed om te weten, wat vindt het bedrijf dat jou die opdracht gunt jouw diensten waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:23

sapphire

Die-hard pruts0r

lateef schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 23:43:
[...]

Zonder inschrijving bij de KvK krijg je geen BTW-nummer. Wanneer je een zakelijk dienst verleent, is inschrijving bij de KvK wettelijk verplicht.
Niet? Hoe kom ik dan aan een BTW nummer zonder kVk ?

Ik heb het destijds bij de KvK nagevraagd, KvK was in principe niet nodig omdat het gewoonweg om relatief kleine bedragen ging bij mij maar mocht wel. Uiteindelijk gekozen om als prive-persoon te factureren en daar moest ik dan een BTW nummer voor aanvragen. Was allemaal zo geregeld, BTW mag ik houden maar dat mag sowieso omdat ik qua bedragen onder de kleine ondernemers regeling val.

Komt het alleen bij je loon uit overigen bronnen/inkomsten oid wat weer lekker zwaar belast is (42%) :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een reportageflits is wel een handige tool om te hebben, sowieso voor foto's binnen (evt weerkaatsend via een wit plafond indien aanwezig) maar ook als invulflits voor als je buiten met moeilijk licht werkt (fel zonlicht -> harde schaduwen). Het flitsen heb je op zich zo onder de knie, het vermogen wordt automatisch bepaald door de lichtmeter. In de P-stand wordt de flits als primaire lichtbron gebruikt, in Av/Tv/M als invulflits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:08
nvm

[ Voor 101% gewijzigd door analogworm op 13-07-2013 10:48 ]

Pagina: 1