Opzet meerdere HP switches met trunks

Pagina: 1
Acties:

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-12 13:45
Hoe krijg het volgende plaatje voor mekaar. Doel is performance en redundancy.

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenendees.nl/wp-content/uploads/2013/07/original1.png

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenendees.nl/wp-content/uploads/2013/07/original2.png

Uiteraard heb ik zelf gezocht. De dubbele verbindingen kan ik maken dmv een trunk met LACP.
En de loop voorkom ik door spanning tree te gebruiken.

Maar hoe zou een HP config eruit komen te zien?

Ongeveer zoiets en dan op alle 4 de switches?

code:
1
2
3
4
5
6
trunk 45-46 Trk1 lacp
trunk 47-48 Trk2 lacp  
....
....
spanning-tree
spanning-tree priority 1 force-version rstp-operation

Thanx

U+

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:40

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Ik zou het sowieso kruislings doen, dus iets als:
A1 - B1
A2 - B2
C1 - B3
D1 - A3

En dan idd spanning tree aan en lacp active op de juiste poorten en lacp pasive op de rest. Gelukkig werkt lacp op HP switches zoals het hoort (itt cisco switches) en is het redelijk eenvoudig op lacp passive op alle poorten aan te gooien en active op de poorten die een channel op moeten zetten

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-12 19:36
Als het voor een productomgeving is zou je misschien kunnen kijken naar stackable switches. Dan heb je meestal ook betere performan omdat de stacking niet via ethernet maar aparte lijnen gaat.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Jeroen_ae92
Okee, dat is ook een idee. Maar nu ben ik weer lost met active en passive lacp.
Even een muntje in de google-o-matic gooien.

U+

• Jeroen_ae92
@Keiichi, het is voor de SER's. Maar de bedoeling is dus bij uitval van 1 switch de rest prettig verder blijft functioneren.

U+

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12 19:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Hoe dan ook active (bedoel je niet static ?) LACP. En je (M/R)STP priority (met name je root switch) goed instellen. Hoe is je MER koppeling geregeld, heb je al switches of sta je op het punt te kopen ?
Eigenlijk wil je zo min mogelijk gebruik maken van (M/R)STP omdat het alleen maar broadcast verkeer genereerd (indien het subnet overspant).

Maar waarom volg je niet gewoon de hp best practice ?

[ Voor 96% gewijzigd door DukeBox op 01-07-2013 23:24 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:18
@kees waarom kruislings? dat is toch feitelijk hetzelfde?

het zou pas meer redundant zijn als je ook een kruis zou maken; alleen zie je dat meer bij layer3; omdat je toch met (r)stp werkt heeft dat geen nut (meer capaciteit) en wil je juist een ring;

C1 - B3
D1 - A3

is feitelijk diezelfde ring als nu getekend, alleen dan met een "twist", toch?

• Jeroen_ae92
Is het dan: trk1 lacp active op A1, B1, C1 en D1 als je uitgaat van A1 -> B2, B1 -> C2, C1 -> D2, D1 -> A2? En dan voor de A2, B2, C2 en D2 wel een trunk instellen maar LACP passive?

@Dukebox,

Het betreft een partner met 4x 1910's. Ik probeer ze een klein beetje te helpen.
Anyway, hierop zitten de endusers en de router. Verder geen poespas.
Volgens mij is de config ook nog erg beperkt via CLI.

[ Voor 38% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 01-07-2013 23:29 ]

U+

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-12 09:42

TrailBlazer

Karnemelk FTW

LACP bepaalt hoe je meerdere interfaces bundled. LACP active is de meest failsave optie en kan op alle kanten worden geconfigureerd. Is trunk de naam van het bundelen van poorten op een HP switch in de Cisco wereld is dat namelijk meerdere vlans over een interface.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12 19:14

DukeBox

loves wheat smoothies

[b][message=40499796,noline] Is trunk de naam van het bundelen van poorten op een HP switch in de Cisco wereld is dat namelijk meerdere vlans over een interface.
Niet duidelijk of het een vraag of mededeling is maar ja, cisco gebruikt regelmatig dezelfde naamgeving voor andere dingen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1