• TheK1ng
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik heb een vraag/probleem. Dit heb ik in een ander topic gesteld maar dat is blijkbaar (na het nogmaals doorlezen van de regels) niet de bedoeling. Mijn excuses hiervoor. Ik zit nu al nu al een tijdje met dit probleem (Lees: een aantal uur googelen)
Ik heb 8Gb (2x 4Gb) Corsair Vengeance 1600Mhz 9-9-9-24 dimms in mijn moederbord zitten. Ik heb ze in single channel omdat mijn ram of CPU heat sink (het is maar hoe je het bekijkt) in de weg zit. Nu geven Speccy en CPU-Z aan dat de timings van mijn ram 4-5-5-14 zijn.... Dit lijkt mij erg laag voor 1600Mhz ram. Nu vraag ik me dus af, ben ik mijn ram aan het slopen, kloppen Speccy en CPU-Z niet of snap ik het zelf gewoon niet goed? Overigens geeft mijn bios wel de "normale" timings (9-9-9-24) aan.

Sorry voor eventuele spelfouten, ik doe mijn best ze zo veel mogelijk te voorkomen maar ik garandeer niets door mijn dislexie.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou in dit geval uitgaan van de bios als die 8-8-8-24 aangeeft.
Overigens zou ik je DIMMs echt niet in singlechannel laten staan, dat ga je immers echt terugzien in de prestaties. Ik zou dan de heatsinks van je DIMMen afhalen, zodat 't wel past.

Je zal in elk geval niets slopen met strakkere timings.

• Nielson
  • Laatst online: 15:41
TheK1ng schreef op maandag 01 juli 2013 @ 22:21:
Nu geven Speccy en CPU-Z aan dat de timings van mijn ram 4-5-5-14 zijn.... Dit lijkt mij erg laag voor 1600Mhz ram. Nu vraag ik me dus af, ben ik mijn ram aan het slopen, kloppen Speccy en CPU-Z niet of snap ik het zelf gewoon niet goed? Overigens geeft mijn bios wel de "normale" timings (8-8-8-24) aan.
Kijk je bij CPU-Z wel naar het juiste tabje? Bij SPD staan slechts de mogelijk timings/snelheden, bij Memory de huidige. Je geheugen draait wel echt op 1600? Want bij lagere snelheden zijn strakkere timings mogelijk. Maak anders even een paar screenshotjes.

[ Voor 18% gewijzigd door Nielson op 01-07-2013 23:26 ]

• TheK1ng
TERW_DAN schreef op maandag 01 juli 2013 @ 22:57:
Overigens zou ik je DIMMs echt niet in singlechannel laten staan, dat ga je immers echt terugzien in de prestaties. Ik zou dan de heatsinks van je DIMMen afhalen, zodat 't wel past.
Is dit gemakkelijk te doen? Ik heb er wel eventjes naar gekeken bij het plaatsen maar het leek erop alsof de heatspreaders vastgeplakt zaten.
Nielson schreef op maandag 01 juli 2013 @ 23:21:
[...]
Kijk je bij CPU-Z wel naar het juiste tabje? Bij SPD staan slechts de mogelijk timings/snelheden, bij Memory de huidige. Je geheugen draait wel echt op 1600? Want bij lagere snelheden zijn strakkere timings mogelijk. Maak anders even een paar screenshotjes.
Afbeeldingslocatie: http://img42.imageshack.us/img42/9615/4ztm.png
Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/8396/z1h.png
Afbeeldingslocatie: http://img521.imageshack.us/img521/2038/py6a.png

Sorry ik zie dat ik in mijn startpost een typfoutje heb gemaakt |:( (het is 9-9-9-24 ipv 8-8-8-24) ik pas dit wel even aan

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

TheK1ng schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 11:06:
[...]

Is dit gemakkelijk te doen? Ik heb er wel eventjes naar gekeken bij het plaatsen maar het leek erop alsof de heatspreaders vastgeplakt zaten.
Met een beetje beleid zijn die dingen er prima af te slopen hoor.

• TheK1ng
Ik zal het eens proberen, kan ik ook meteen kijken wat er dan met de timings gebeurt...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als het goed is veranderen die timings niet door het in dual of singlechannel te plaatsen.

• TheK1ng
Nee dat snap ik maar toen het nog in dual channel stond gaven speccy en cpu-z wel de "goede" timings aan, maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn...

• TheK1ng
Ik heb net de heatspreaders van 1 van de dimms afgehaalt. Nu zitten ze dus weer in dual-channel, en speccy en cpu-z geven weer de correcte timings aan. Probleem opgelost
Pagina: 1