Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 526078

Topicstarter
Goedenavond,

Ik heb al een tijdje de situatie dat ik 2 routers in mijn netwerk heb om mijn WiFi-bereik te vergroten. Het heeft altijd wel gewerkt maar nooit echt heel vlekkeloos. Nu het bijna vakantie is vind ik het tijd worden om eens te kijken of ik het echt zoals het hoort kan aansluiten.

Ik heb er enigszins verstand van, maar niet genoeg om zelf mijn probleem op te lossen. Ondanks dat ik tig verschillende tutorials gevolgd heb kom ik er nog steeds niet uit.

Mijn situatie:
In de meterkast heb ik een Ziggo Cisco (als ik me niet vergis een EPC3925) hangen. Vanuit dit modem heb ik een kabel naar boven waar ik een Belkin N300 router heb staan.

Ik had deze altijd aangesloten via de WAN-poort en zo kreeg ik er internet uit, echter kreeg ik vaker IP-adres conflicten en moest ik hem soms opnieuw opstarten omdat hij niet meer werkte. Ik had toen 2 verschillende SSID's. Vanmiddag heb ik er nog eens wat van proberen te maken, en op dit moment heb ik beide routers dezelfde SSID en instellingen gegeven en de Belkin aangesloten via een LAN-poort waardoor hij nu (zoals het lijkt) 1 netwerk onder dezelfde naam vormt.

Ik weet echter niet 100% zeker of beide routers nu hun werk doen, omdat op mijn Belkin het rode lampje knippert. Dit zou duiden op een probleem en dus dat hij niet zou werken. Als ik echter achter in het huis sta heb ik 3 streepjes WiFi, wanneer ik de Belkin uit trek heb ik geen WiFi meer. Hij doet zijn werk dus zoals het lijkt wel goed, alleen dat rode knipperende lampje bevalt me niet, omdat ik niet zeker weet of ik het nu correct heb aangesloten. Ook is het zo dat ik de USB-poort achter op de router niet kan gebruiken, omdat de Belkin een foutmelding geeft.

Ik heb de instellingen aangepast zoals in dit bericht voorgesteld:

"Technical Summary
First Router
192.168.1.1
DHCP to use the range 192.168.1.3-192.168.1.254
A wireless channel like 11
Second Router
192.168.1.2
DHCP is disabled
Identical wireless security setup as First Router
Except the wireless Channel. Try channel 6 if the first is 11.
Plug hard-wire into the LAN port, not the WAN port."

MIjn uiteindelijke vraag is dus nu of ik mijn apparatuur op de/een juiste manier heb aangesloten, of dat er niets van klopt? Misschien dat iemand een voorstel heeft hoe ik de apparatuur het best kan aansluiten? Mijn Belkin router heeft overigens ook een accesspoint mogelijkheid, maar volgens mij kan ik dan bijvoorbeeld de USB-poort op de router ook niet gebruiken.

Ik hoop dat mijn problem en mijn vraag een beetje duidelijk zijn, mocht iemand iets niet snappen dan hoor ik het graag. Ik heb eventueel ook nog een oude Topcom Wireless Webr@cer 1254 A router liggen, ik gebruik liever de Belkin maar mocht dit niet gaan is dat misschien ook nog een mogelijkheid.

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Als het werkt heb je het goed aangesloten?

Anders moet je je handleiding even doorlezen? Misschien knippert die omdat er geen kabel in je LAN poort zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In de handleiding staat het volgende:

"Knippert, oranje: De router kan het modem niet vinden. Het modem
is uitgeschakeld, niet aangesloten op de router, of reageert niet."

Het probleem is dus dat ik de USB-poort van de router nu niet kan gebruiken. Dit komt ook omdat ik de officiële software niet kan installeren omdat ik dan een foutmelding krijg. Als ik in de router kijk staat er ook 'Internet status: Not connected'. Maar ik ben er toch vrij zeker van dat hij wel zijn werk doet op dit moment.

Ik zou kunnen proberen om mijn Belkin als accesspoint in te stellen, ik weet echter niet precies wat hier de voor en nadelen van zijn.. Als ik die optie kies dan vraagt hij me om een IP-adres toe te wijzen, ik weet echter niet welke ik hem hier dan zou moeten geven om dit werkend te krijgen. Iemand hier verstand van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-06 19:45
Aangezien je de WAN-poort niet hebt aangesloten kan het kloppen dat hij zijn 'modem' niet kan vinden, routers vinden het over het algemeen niet zo leuk als ze niet zelf de router zijn en dan krijg je dit soort onzin.

Je hebt van je (2e) router, de Belkin, nu een access point gemaakt. Standaard handleiding daarvoor is het ding een nog niet gebruikt (of voor DHCP gereserveerd) fixed LAN-IP te geven in juiste subnet en verder de SSID en WiFi-beveiliging hetzelfde in te stellen als de andere router.

Waarom je dan de software van Belkin niet geïnstalleerd krijgt weet ik niet; welke foutmelding krijg je? Het kan zijn dat die software zo brak is dat het alleen maar naar je default gateway kijkt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-06 12:55
Je hebt als het goed is een aantal opties.
Gebruik je router als een router:
Als het goed is kun je in de cisco bridge mode aanzetten en laat je alles afhandelen door de router

Gebruik je router als een enkel accespoint:
Schakel eerst de DHCP server van de router uit en de Wifi van het cisco modem/router uit. Steek dan de kabel vanaf je cisco modem/router in een van de LAN (niet WAN) poorten van je router.

Vergroot het bereik van je wifi netwerk (roaming):
Schakel de DHCP in de router uit en stel de wifi instellingen exact hetzelfde in als op je cisco modem/router behalve dat je het (Radio)kanaal van je wifi anders instelt (liefst 4 kanalen uit elkaar). Sluit nou de router weer met de LAN poort aan op het cisco modem/router.

Zelf zou ik kiezen om de wifi in het cisco modem/router uit te schakelen. "De wifi is bedoeld als extra feature maar is erg slecht" daadwerkelijke woorden van de UPC Buisiness Klantenservice (die gebruiken dezelfde modems).

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
chickpoint schreef op maandag 01 juli 2013 @ 21:14:
Als het goed is kun je in de cisco bridge mode aanzetten en laat je alles afhandelen door de router

Schakel eerst de DHCP server van de router uit en de Wifi van het cisco modem/router uit. Steek dan de kabel vanaf je cisco modem/router in een van de LAN (niet WAN) poorten van je router.

Schakel de DHCP in de router uit en stel de wifi instellingen exact hetzelfde in als op je cisco modem/router behalve dat je het (Radio)kanaal van je wifi anders instelt (liefst 4 kanalen uit elkaar). Sluit nou de router weer met de LAN poort aan op het cisco modem/router.

Zelf zou ik kiezen om de wifi in het cisco modem/router uit te schakelen. "De wifi is bedoeld als extra feature maar is erg slecht" daadwerkelijke woorden van de UPC Buisiness Klantenservice (die gebruiken dezelfde modems).
Dat van die bridged mode had ik ook ergens gelezen inderdaad. Als ik dit doe, zendt de Cisco dan geen WiFi meer uit? En maakt het daarbij niet uit dat de Belkin achter de Cisco router staat ipv andersom?

Op dit moment heb ik de Belkin router als accesspoint staan, met de functie 'gebruik als accesspoint' die standaard op deze router zit. Eerder had ik hem ingesteld zoals je in optie 3 beschrijft, daarbij kwam een rood knipperend lampje. Nu ik hem als accesspoint heb ingesteld brandt er helemaal niets maar werkt hij wederom weer wel zoals het hoort.

Het enige probleem dat ik nu nog heb is dat de software de situatie niet snapt en dat ik de USB-poort op de Belkin dus niet kan gebruiken. Wellicht dat dit wel gaat met optie 1 die je omschrijft. Ik vraag me dan dus alleen af of een Cisco in bridged mode nog WiFi uitzendt of niet? En zo niet, dan kan ik misschien wel kijken of de Belkin router het hele huis dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastachilla
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:29
Ik heb dezelfde modem. had ook een router als accespoint achter dit modem gezet maar dit heeft nooit echt lekker stabiel gewerkt.

Ik kan je echt aanraden om deze in bridged mode te zetten. Dit is binnen 5 minuten met een telefoontje geregeld. Hij fungeert dan alleen als modem en zal dan ook geen wifi signaal uitzenden.

Je router zal dan alle ip's uitdelen. bij mij resulteerde dit in een stabieler en sneller netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-05 17:07

Hukkel80

Dutch Lion Customising

chickpoint schreef op maandag 01 juli 2013 @ 21:14:

Poeh dat is een hoop goede informatie.

Ik zat zelf net te zoeken naar een oplossing hiervoor. De WIFI van de Cisco modem die met UPC Horizon komt is echt baggerslecht. Dus ik wil een andere (goedkope) wifi router er op aansluiten die dan alleen wifi uit zendt en verder helemaal niets.

Is het mogelijk om gewoon een router met wifi via een LAN draad aan de huidige router te koppelen en dan de wifi op de Cisco uit te zetten? En dan alleen een eigen SSID met wachtwoord op die andere te zetten? Of moet er meer gebeuren?

https://www.facebook.com/DutchLionCustomising

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268714

Hoi,

Je hebt je router nu in een switch modus staan, het werkt. Enigste dat je nog kan doen is vanuit het Ziggo Modem, een vast adres aan je "router switch" (belkin) geven, zodat er geen conflicten of gekke dingen gaan gebeuren, praktisch onmogelijk maar kan.

Laat lekker staan zo, dat lampje knippert omdat je geen WAN aansluiting hebt, dus geen gevonden modem. Dit kan je eigenlijk niet oplossen, omdat dit nu eenmaal is hoe het werkt.

Als je je Ziggo modem in bridge modus gaat zetten dan kan je allemaal andere problemen krijgen (praktisch) en als het nu werkt, waarom dan? Je hebt het toch goed gedaan, alleen het lampje knippert...

Verder als je toch besluit Ziggo als bridge te zetten, realiseer je dan dat je nooit meer devices beneden kan inpluggen als devices, bijv. als je iets in je meterkast wilt aansluiten zal dat niet meer gaan helaas.

En je mist je tweede SSID, wat je toch wat extra bereik geeft op andere plekken... als ik jou was zou ik het lekker zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-06 12:55
Anoniem: 526078 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:11:
[...]

Dat van die bridged mode had ik ook ergens gelezen inderdaad. Als ik dit doe, zendt de Cisco dan geen WiFi meer uit? En maakt het daarbij niet uit dat de Belkin achter de Cisco router staat ipv andersom?

Op dit moment heb ik de Belkin router als accesspoint staan, met de functie 'gebruik als accesspoint' die standaard op deze router zit. Eerder had ik hem ingesteld zoals je in optie 3 beschrijft, daarbij kwam een rood knipperend lampje. Nu ik hem als accesspoint heb ingesteld brandt er helemaal niets maar werkt hij wederom weer wel zoals het hoort.

Het enige probleem dat ik nu nog heb is dat de software de situatie niet snapt en dat ik de USB-poort op de Belkin dus niet kan gebruiken. Wellicht dat dit wel gaat met optie 1 die je omschrijft. Ik vraag me dan dus alleen af of een Cisco in bridged mode nog WiFi uitzendt of niet? En zo niet, dan kan ik misschien wel kijken of de Belkin router het hele huis dekt.
De bedoeling is dat je internet via de kabel binnenkomt op je cisco modem. Als het goed is kun je hier bridge mode inschakelen en is het modem alleen nog maar een doorgeefluik (je zou voor de zekerheid de wifi handmatig nog kunnen uitschakelen). Dus op het Cisco modem sluit je dan je belkin router aan (weet niet of dat op een specifieke poort moet).
Hukkel80 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:53:
[...]

Poeh dat is een hoop goede informatie.

Ik zat zelf net te zoeken naar een oplossing hiervoor. De WIFI van de Cisco modem die met UPC Horizon komt is echt baggerslecht. Dus ik wil een andere (goedkope) wifi router er op aansluiten die dan alleen wifi uit zendt en verder helemaal niets.

Is het mogelijk om gewoon een router met wifi via een LAN draad aan de huidige router te koppelen en dan de wifi op de Cisco uit te zetten? En dan alleen een eigen SSID met wachtwoord op die andere te zetten? Of moet er meer gebeuren?
Als je nog geen router hebt liggen om het te doen kun je denk ik beter voor een accespoint gaan. http://tweakers.net/categorie/314/access-points/producten/
Dat is een stuk makkelijker aan te sluiten (Als je alleen je signaal wil uitbreiden of vervangen).

Voor de roaming optie moet je inderdaad exact dezelfde wifi instellingen gaan als op je cisco modem/router. Alleen moet je in de gaten houden dat je het (radio)kanaal van de accespoint anders zet (4 kanalen verder of terug dan dat de wifi van het cisco modem/router staat)

Wil je het signaal van het cisco router gewoon vervangen is het, het makkelijkst om gewoon de wifi van de cisco uit te zetten. Dan hang je er een accespoint aan die het wifi gedeelte verzorgt.

En een tip: Het is prima om een goedkope router of accespoint te kopen maar houd wel in de gaten wat je koopt. Maak het niet te goedkoop door merken als sweex, trust enz. te gaan kopen, want dan is goedkoop duurkoop. Richt je dan op het goedkopere segment van de wat betere merken (TP-link, Netgear, Asus enz.)

[ Voor 38% gewijzigd door chickpoint op 03-07-2013 11:36 . Reden: antwoord op 2e vraag ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Pagina: 1