Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Batterij probleem Asus K52Jc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb 2.5 jaar geleden een Asus K52Jc gekocht. Sinds een tijdje staat er bij het accu-logo rechtsonder in de hoek en kruis door de batterij met de mededeling: "overweeg de accu te vervangen". Sindsdien valt m'n laptop binnen 10 minuten uit zonder oplader. De accu die er nu in zit, heeft een sticker die het volgende zegt: Li-ion battery pack a32-k52 Rating: +11.2V 4400mAh, 49Wh.

Paradigit zegt dat m'n accu niet binnen de garantie valt, en is bereid de accu die er nu in zit te bestellen voor 85€. Nu heb ik al redelijk wat op internet rondgekeken naar alternatieven, maar ik zit nog steeds met enkele onduidelijkheden;
- Moet het per se een originele Asus batterij zijn? Zo nee, wat zijn goede alternatieven?
- Als ik een nieuwe accu koop, kan ik dan ook een andere accu kopen dan die er nu in zit? Met bijvoorbeeld een langere accutijd? Zo ja, op welke getallen/eigenschappen moet ik dan letten?
- Waar kan ik het beste een nieuwe accu kopen? Zijn er goede online winkels, of kan ik dit het beste bij de paradigit doen?
- Hoe zorg ik ervoor dat de volgende accu wel lang mee blijft gaan?

Alvast bedankt en mijn excuses als er domme vragen tussen zitten O-)

Groet, Bobama

Verwijderd

Topicstarter
Shameless self-bump

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 19:01
Hoeft zekers niet perse een origineel te zijn, ik zou dan zelf ook gewoon voor een replacement gaan, hier bv:
http://www.amazon.de/s/re...eywords=asus%20k52%20accu

Scheelt je €50,-

ps, zwaardere accu's dan de originele 4400mah ben ik niet tegengekomen dus denk niet dat die er zijn voor jouw model.

[ Voor 18% gewijzigd door Occy74 op 05-07-2013 14:42 ]

Systeem Specs

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:04
Je hoeft niet perse een accu van Asus te gaan. Let er wel op dat je geen Chinese rommel koopt die kan ontploffen :-)

Waarschijnlijk heb je nu een 6-cell accu je kan eventueel voor een 9-cell gaan.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Verwijderd schreef op maandag 01 juli 2013 @ 18:22:
- Hoe zorg ik ervoor dat de volgende accu wel lang mee blijft gaan?

Alvast bedankt en mijn excuses als er domme vragen tussen zitten O-)

Groet, Bobama
http://batteryuniversity....g_lithium_based_batteries

Bovenstaande klinkt klopt niet helemaal, lion accu's hebben wel degelijk last van het geheugen effect.
Dat word hier weer ontkracht.

http://www.psi.ch/media/m...-in-lithium-ion-batteries

Slordige copy/paste bij de buren in een reactie van mijzelf.

Hoe lang de accu mee blijft gaan, valt of staat met 'misbruik' door de laptop gebruiker. Ben je iemand die altijd aan het lichtnet werkt en nooit op de accu, dat is je accu gewoon heel snel naar de malle moeren. Dit is binnen een half jaar zo gebeurd. Dit is gewoon een vaststaand feit!
Gebruik je daadwerkelijk je accu, dan kan je er heel lang plezier van hebben!

Hoe doe je dat?
Door niet constant aan het lichtnet te werken.
Door niet altijd de accu 100% op te laden. Maar dagelijks tot 80%, een eens per 3 weken tot 100%. En gebruiken totdat het OS aangeeft dat de accu opgeladen moet worden.
Als je de laptop een lange tijd niet gaat gebruiken, maar daadwerkelijk van plan bent om lang (of altijd) aan het lichtnet te werken. Ontlaad je accu dan tot 40%, op dit percentage blijft het accu het langst goed. Ontkoppel dan de accu en berg de accu op, in het donker, en niet in de zon.
Koppel de accu na een maand weer op de laptop en laat de accu op, en laat daarna het percentage weer terug zakken naar 40%, hierna kan je de accu weer een maand wegleggen. Dit is merk onafhankelijk en toe te passen op alle laptops.

bron

Wil je een werkdag doorkomen een paar keer per week, dan laat je de accu tot 100%, maar doe dit niet te vaak, li-on accu's slijten dan gewoon sneller.

Mijn Vaio Z (2011) model, die ik gekocht heb in september 2012 (die van Correct dus) gaat hierdoor nog steeds gemakkelijk een hele college dag mee. En vaak genoeg, laat ik de adapter gewoon lekker thuis. (helderheid van het scherm laag, op de laagste stand, en soms een tikje hoger als de lichtinval 't niet toelaat, WLAN de gehele dag aan, bluetooth uit, en in het 'Vaio control Center' 'stille modus' kiezen onder 'Energiebeheer. En de Windows afsluiten als ik de laptop niet meer nodig heb voor een minuut of 10. (door die SSD's ben je toch weer snel in je Windows desktop)
Hiermee haal ik minimaal een uur of 6 en afhankelijk van 'load' is dit op te rekken tot 7 uur, met de 'Batterijzorgfunctie' aan op 80%. Met een volledige opgeladen accu red je het wel een uur of 8 met lichte load.

Een goed voorbeeld van accu die kapot gaat :
1. Iedereen heeft hier wel een accu boormachine liggen, met een rotte accu. Hoe komt dit? Dit komt omdat het typisch gebruikersvoorwerp is wat sporadisch gebruikt word. Als de accu een lange tijd ongebruikt blijft, ontlaad de accu zich zelf waarna je een kritieke ondergrens bereikt waardoor de cellen in de accu kapot gaan door zelfontlading.

2. Laptops die constant aan het lichtnet hangen met de accu erop. Ook hartstikke slecht zoals ik al eerder schreef.

Accu's die ik tussentijds wil opladen, maak ik eerst (snel) leeg d.m.v prime95 om vervolgens op te laden tot 80%, of tot 97% afhankelijk van hoeveel gebruikers duur ik nodig heb die dag.

[ Voor 82% gewijzigd door Lip op 07-07-2013 01:30 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity