Toon posts:

AMD processor vervangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste Tweakers,

Ik wil graag mijn AMD FX-4100 gaan vervangen door een betere processor, want hij draait nu de nek om van mijn Radeon HD 7850. De games die ik speel zijn vaak RTS games zoals Shogun 2 maar ook wel eens Skyrim of Battlefield 3.

De upgrade mag totaal 400 euro kosten, inclusief moederbord en koeling. Ik wil ook de mogelijkheid hebben om mijn processor een beetje te overklokken. Omdat nu de Haswell generatie van Intel is uitgekomen leek het me een mooi idee om een i5 te nemen, op een Gigabyte Z87 moederbord. Maar dat heb ik nog niet besloten.

Zelf dacht ik aan zoiets:

Intel Core i5 4670K

Gigabyte GA-Z87X-D3H

Cooler Master Hyper 412S

Hebben jullie hier nog aanmerkingen op? Graag hoor ik het als ik iets vergeet of als het beter kan. Elk advies is welkom.

• DJFullCount
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-05-2025
Als je voor de haswell i5 gaat, kijk dan wel even of je niet de XFX Pro 550W voeding hebt, die is niet goed berekend op zo weinig stroomverbruik, dan moet je iets aanpassen in je bios.

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 00:03
DJFullCount schreef op maandag 01 juli 2013 @ 17:48:
Als je voor de haswell i5 gaat, kijk dan wel even of je niet de XFX Pro 550W voeding hebt, die is niet goed berekend op zo weinig stroomverbruik, dan moet je iets aanpassen in je bios.
Eeh. Als ik je goed begrijp zeg je nu dat als je minder stroom verbruikende componenten op je voeding aansluit, dit slecht is? Dan zie je liever dat een voeding 100% belast wordt want oh wee als de voeding niet zijn volledige capaciteiten benut?

Heb je iets van een bron, of verzin je gewoon wat ?

• DJFullCount
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-05-2025
eventjes gekopieerd vanuit een ander CAA-topic :

"Veel voedingen kunnen niet overweg met de nieuwe C6 & C7 powerstates (deep sleep). Veel moederborden zullen dit dan ook standaard af hebben staan. Je kan dus gewoon simpelweg een keer kijken of dit weldegelijk uit staat en zelf dan nog is het maar de vraag als je ooit problemen zult hebben, want als je processor in zo'n powerstate staat dan zitten er namelijk nog elementen die power vragen van je PSU."

Als ik het goed begrijp, heeft de i5 4670K nieuwe powerstates, C6 en C7. Op de meeste moederboarden staan deze powerstates uitgeschakeld, maar soms ook niet. In deze gevallen heeft de voeding moeite met de stroom leveren die de cpu vraagt, en schakelt er een veiligheidsmaatregel in, waardoor het systeem uitschakelt. Dit zou het probleem zijn bij de XFX Pro 550W, maar niet bij de XFX Pro 650W. vandaar het advies, kijk even of je een XFX Pro 550W voeding hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je waarschuwing, ik heb zelf geen voeding van XFX maar van Cooler Master, een 550W model maar ik weet niet precies welke. Mocht ik dan toch problemen hebben met die powerstates dan los ik dat na wat onderzoek gedaan te hebben wel op in de BIOS.

Even voor de zekerheid, past mijn Gigabyte GA-Z87X-D3H moederbord in de eerste instantie wel goed in mijn Cooler Master HAF 912 case? Ik laat waarschijnlijk via Azerty de i5 met de koeler op het moederbord assembleren (garantie) maar ik moet hem uiteraard nog wel zelf in mijn kast monteren, valt dit in mijn situatie goed te doen of zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?

• mauritso
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:58
Verwijderd schreef op maandag 01 juli 2013 @ 17:30:
Hallo beste Tweakers,

Ik wil graag mijn AMD FX-4100 gaan vervangen door een betere processor, want hij draait nu de nek om van mijn Radeon HD 7850. De games die ik speel zijn vaak RTS games zoals Shogun 2 maar ook wel eens Skyrim of Battlefield 3.

De upgrade mag totaal 400 euro kosten, inclusief moederbord en koeling. Ik wil ook de mogelijkheid hebben om mijn processor een beetje te overklokken. Omdat nu de Haswell generatie van Intel is uitgekomen leek het me een mooi idee om een i5 te nemen, op een Gigabyte Z87 moederbord. Maar dat heb ik nog niet besloten.

Zelf dacht ik aan zoiets:

Intel Core i5 4670K

Gigabyte GA-Z87X-D3H

Cooler Master Hyper 412S

Hebben jullie hier nog aanmerkingen op? Graag hoor ik het als ik iets vergeet of als het beter kan. Elk advies is welkom.
Je zou het moederbord kunnen houden en een FX-8350/FX-8320 kunnen nemen en overklokken (Die krijg je met een luchtkoeler wel naar 4.6Ghz), en daarbij een 2e 7850 of iets dergelijks.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat vooral om de overstap naar Intel, omdat dat merk veel beter geoptimaliseerd is voor Total War games die ik veelal speel. Bij de FX-8350 gaat het er vooral om dat je 8 cores hebt, terwijl die niet altijd benut worden. Een 2e 7850 zou inderdaad nog kunnen maar dat past nu niet in mijn budget.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:15

mrc4nl

Procrastinatie expert

mauritso schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 00:24:
[...]

Je zou het moederbord kunnen houden en een FX-8350/FX-8320 kunnen nemen en overklokken (Die krijg je met een luchtkoeler wel naar 4.6Ghz), en daarbij een 2e 7850 of iets dergelijks.
precies, de processor valt goed te upgraden. zonde eigenlijk om je mobo te verkopen, daar is niets mis mee. voor 135 euro heb je al een pricewatch: AMD FX-8320 Black Edition.
dan hou je nog 260 euro over voor een betere videokaart en PSU.

als je 2e hands wil zou ik eens kijken naar de 560 TI die is best zuinig en trekt skyrim prima.

ora et labora

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat is nu in mijn geval beter voor Shogun 2: Total War, een betere CPU of juist GPU? Ik hoor namelijk van heel veel mensen dat een AMD Bulldozer de nek van je videokaart kan omdraaien, met andere woorden een upgrade maakt dan geen verschil. En hoe zit het met Battlefield 4, is die game ook afhankelijk van je CPU of juist niet?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Total War leunt voornamelijk op singlecore, dus ik snap wel dat TS liever Intel wilt.

AMD heeft ondertussen de singlecore prestaties wel een beetje opgekrikt, tis nogsteeds niet waanzinnig, maar wel al beter dan de eerste lichting bulldozers.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Ik twijfel nu nog steeds tussen een [FX-8350 Black Edition + betere videokaart(welke??)] - of - [Intel 4670k + een Gigabyte Z87 Mobo]. Ik hoor graag wat jullie in mijn geval zouden kiezen.

Waar ik mijn PC (naast de gebruikelijke dingen) voor gebruik:

Total War (60%)
Battlefield 3/4 (15%)
Skyrim (15%)
Overige games (10%)

• mauritso
http://www.rage3d.com/rev...nch_review/index.php?p=18

Het valt hier volgens mij best mee.
De 8320/8350 is een opvolger van bulldozer, het is ook de highend van AMD, ongeveer 2 keer sneller dan de CPU die je nu hebt. Het is zo dat wanneer je een goedkopere/oudere AMD hebt dat ze in games single-core games bottleneckten, maar over het algemeen is het zo dat het niet erg relevant is (en een 8350 is een erg goede CPU voor dat geld), vaak maakt het in benchmarks met een gelijk geprijsde i5 niet zo heel veel uit (een paar fps hoogstens), dan kun je beter investeren in een GPU imho.
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 00:42:
Ik twijfel nu nog steeds tussen een [FX-8350 Black Edition + betere videokaart(welke??)] - of - [Intel 4670k + een Gigabyte Z87 Mobo]. Ik hoor graag wat jullie in mijn geval zouden kiezen.

Waar ik mijn PC (naast de gebruikelijke dingen) voor gebruik:

Total War (60%)
Battlefield 3/4 (15%)
Skyrim (15%)
Overige games (10%)
Welke GPU heb je nu? Welke versie van de 7870 bedoel ik, als je ruimte hebt in je kast/op je moederbord zou je daar een 2e van kunnen halen en in crossfire zetten.

Ik zou dit nemen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 169,90€ 169,90
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 35,50€ 35,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 205,40

of dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 135,-€ 135,-
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 35,50€ 35,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 170,50

En het overige geld gebruiken om een iets betere/2e videokaart aan te schaffen.

Total war lijkt gebasseerd op bovenstaande test niet te leunen op een core, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Battlefield 3 is goed geoptimalisseerd voor het gebruik van meerdere cores dus dat gaat prima (http://www.tomshardware.c...shera-review,3328-13.html)
Skyrim is wat minder gemaakt voor meerdere cores, maar de 8350 houd het prima boven de 60 frames per second. (http://www.tomshardware.c...shera-review,3328-14.html)

[ Voor 76% gewijzigd door mauritso op 02-07-2013 00:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de Club 3D AMD Radeon HD 7850, en als moederbord de ASUS M5A78L-M/USB3.
En is het als ik ga overklokken met 8350 ook nodig dat ik een nieuw moederbord koop of hoeft dat niet? En Crossfire werkt alleen met 2 dezelfde videokaarten, kan ik dan het beste nog een 7850 kopen of die verkopen en voor een betere single GPU gaan?

[ Voor 157% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2013 00:56 ]

• mauritso
Mm, het moederbord dat je hebt ondersteund maar 1 videokaart, dus 2 kaarten is helaas geen optie, dan is verkopen inderdaad een slim idee, dan zou je misschien een GTX770 kunnen kopen. Ik denk dat wanneer je serieus wil overklokken met een FX8350 je wel een ander moederbord nodig gaat hebben, maar je kunt denk ik beter deze houden, een GTX770 nemen of iets dergelijks en genoegen nemen met een overclock naar 4.2-4.6Ghz.

[ Voor 54% gewijzigd door mauritso op 02-07-2013 00:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, dan koop ik een FX-8350 en spaar ik voor een nieuw moederbord en een nieuwe videokaart, of ik voer mijn eerste plan met de i5 uit. Dit moet nog even goed overwegen.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:15

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 01:01:
Bedankt, dan koop ik een FX-8350 en spaar ik voor een nieuw moederbord en een nieuwe videokaart, of ik voer mijn eerste plan met de i5 uit. Dit moet nog even goed overwegen.
ik heb echt het vermoeden dat je processor de bottleneck is, vervang die eerst en kijk dan of je grafishe kaart moet worden vervangen. ik zelf heb de oudere fx8150 en de nvidia 560ti (die ongeveer gelijk presteert met de 7850) en ik draai skyrim en bf3 prima met hoge settings. (maxed out moet i ff checken ik game niet zoveel meer)

ora et labora

Verwijderd

Topicstarter
Ik vervang de processor in ieder geval, ik denk dat ik toch voor de i5 4670K met een Gigabyte Z87 moederbord ga, omdat ik dan zeker weet dat ik een lange tijd vooruit kan zonder gebottlenecked te worden, en een goed moederbord met veel mogelijkheden zoals SLI en overklokken heb. Als ik later weer geld heb kan ik dan de HD 7850 vervangen door een GTX 770 of iets dergelijks.

• mauritso
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 01:01:
Het goedkoopst is het om alleen je CPU te vervangen om te beginnen, dan kun je gelijk zien of het werkt naar je verwachtingen, daarna zou je eventueel een nieuwer moederbord/GPU kunnen kopen, maar ik zou beginnen met een CPU en dat kan nou eenmaal het makkelijkst als je een high-end CPU neemt met dezelfde socket als die van je huidige moederbord (8320/8350). Je verliest er misschien een paar tientjes mee als een 8350 nog steeds bottleneckt (wat hoogstwaarschijnlijk niet het geval is), games zijn steeds meer multithreaded, dus dan is een highend amd ongeveer net zo futureproof als een intel i5 4670K

(Net een PC gebouwd voor een vriend die er een 8350 in wou, icm een 7950 draait het prima alles wat je er tegen aan gooit, battlefield 3 ultra 1080P is geen probleem enz.)

[ Voor 23% gewijzigd door mauritso op 02-07-2013 01:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan natuurlijk ook, maar ik weet niet zeker of die goedkope M5A7 wel bestendig is tegen overklokken. Ik zie wel in dat een AMD upgrade mij behoorlijk veel geld bespaart in vergelijking met een upgrade naar Intel.

• mauritso
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 01:20:
Dat kan natuurlijk ook, maar ik weet niet zeker of die goedkope M5A7 wel bestendig is tegen overklokken. Ik zie wel in dat een AMD upgrade mij behoorlijk veel geld bespaart in vergelijking met een upgrade naar Intel.
Waarschijnlijk zul je niet tot 4.7Ghz oid komen met overklokken inderdaad, maar je zou toch wel 10% overklok moeten kunnen halen denk ik (mits goede voeding). Voor de rest ligt het er natuurlijk aan of je overklokken ziet als iets leuks extra of een boost waar je op rekent en geld aan uitgeeft om dat doel te halen.

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt me een flink eind op weg geholpen, bedankt daarvoor. Ik zal alle informatie nog even verwerken, maar de kans zit er zeker in dat ik een FX-8350 + koeling neem en daarna pas een nieuwe moederbord/videokaart en voeding neem, zoals jij al zei.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:05
Ik kom van een FX-6100 naar een FX-8350 en moet zeggen, de stap is groter dan ik dacht. Ik begon de FX-6100 steeds vaker te overclocken omdat de Dolphin Emulator anders niet genoeg framepjes per seconden op het beeld kon toveren.

Toen ik standaard op 4.1 GHz zat ben ik maar na gaan denken over de nieuwe CPU. Zat toen in hetzelfde schuitje als TS, was niet heel tevreden met AMD en overwoog de overstap terug naar Intel. Blij dat ik het niet gedaan heb en mijn AM3+ mobo toch nog even door trek tot het einde van zijn leven.

(Stiekem zelfs een beetje gevallen voor AMD dat ik nu maar een A6 apu besteld heb voor mij HTPC :Y) )

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inspirerend om te horen, welke AM3+ moederbord had jij dan?
Ik moet nu alleen nog even kijken wat de beste manier is om een processor te vervangen, dat heb ik nog nooit eerder gedaan.

• mauritso
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:37:
Dat is inspirerend om te horen, welke AM3+ moederbord had jij dan?
Ik moet nu alleen nog even kijken wat de beste manier is om een processor te vervangen, dat heb ik nog nooit eerder gedaan.
Een CPU vervangen gaat eigenlijk maar op een manier en die is ongeveer zo:
1) Haal alles van je moederbord los
2) Haal je moederbord uit je kast
3) Haal het RAM geheugen van je moederbord af (indien mogelijk en indien je dat nog niet gedaan had bij 1))
4) Zoek uit hoe de koeler vast zit en maak deze los (vaak iets met een klemmetje)
5) Er zit een hendeltje naast de socket haal deze omhoog
6) De CPU ligt nu los, je kunt hem eruit halen

7) Leg de nieuwe CPU in de socket (aan het pijltje kun je zien in welke richting)
8 ) Doe het hendeltje weer terug naar waar je hem gevonden hebt

De rest ligt er een beetje aan welke koeler je er op doet, maar over het algemeen is het
9) smeer koelpasta op de CPU
10) monteer de koeler

[ Voor 3% gewijzigd door mauritso op 02-07-2013 19:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan zal het vast wel lukken, staan genoeg uitlegfilmpjes op Youtube als ik vastloop.

• mauritso
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 19:36:
Dan zal het vast wel lukken, staan genoeg uitlegfilmpjes op Youtube als ik vastloop.
That's the spirit ;)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:25
Stap 1,2 en 3 kun je prima overslaan.
Tussen stap 7 en 8 moet je nog even de koeler schoonmaken en nieuwe koelpasta aanbrengen (en/of een nieuwe koeler monteren).

• mauritso
mitsumark schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:35:
Stap 1,2 en 3 kun je prima overslaan.
Tussen stap 7 en 8 moet je nog even de koeler schoonmaken en nieuwe koelpasta aanbrengen (en/of een nieuwe koeler monteren).
Het ligt er een beetje aan wat voor kast hij heeft en hoe opgeruimd die is, mogelijk kan hij er anders niet bij. En ik ging er van uit dat hij een nieuwe koeler monteerde dus vandaar.

• Arjantje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-10-2023
Overigens om even duidelijk te maken overclocken is leuk maar absoluut niet noodzakelijk met deze CPU de FX8320/8350 zal alle spellen wel draaien. Een andere koeler is niet echt noodzakelijk mocht je niet gaan overclocken, wel is die andere koeler stiller dan de standaard bijgeleverde koeler.

Maar veel succes met bouwen en in dit gevalt lijkt mij de AMD update ook de beste keus!

Verwijderd

Topicstarter
Arjantje schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:06:
Overigens om even duidelijk te maken overclocken is leuk maar absoluut niet noodzakelijk met deze CPU de FX8320/8350 zal alle spellen wel draaien. Een andere koeler is niet echt noodzakelijk mocht je niet gaan overclocken, wel is die andere koeler stiller dan de standaard bijgeleverde koeler.

Maar veel succes met bouwen en in dit gevalt lijkt mij de AMD update ook de beste keus!
Bedankt, ik twijfel nog of ik de 8320 of 8350 moet doen. Het verschil in de prijs is 40 euro maar bij de 8350 krijg ik wel 4.0 GHz, bij de 8320 3.5 GHz. Ik weet niet of dit wat uitmaakt aangezien ik toch van plan ben te gaan overklokken.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:25
De 8320's zijn doorgaans de iets slechtere chips met wat minder extreme overklok mogelijkheden, maar de 4,5 GHz halen ze bijna allemaal wel.
Als je toch gaat overklokken en geen extremen opzoekt zou ik de 40 euro in mn zak houden.
Pagina: 1