Toon posts:

Hulp nodig bij vervangen center speaker 5.1 set

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen week heb ik een mooie speaker gekocht die ik graag wil aansluiten op mijn huidige audio opstelling wat op mijn TV aangesloten zit.

Het betreft het volgende:
-32 inch LG TV (niks bijzonders)
-5.1 Pioneer setje (niks bijzonders)
-Okyo SR313

Hier op wil ik een Klipsch G17 speaker op aansluiten. Dit is een speaker met eigen voeding en het geluid moet bij deze speaker ingevoerd worden via een 3.5mm jack. De surround speakers die ik nu aangesloten heb staan worden gevoed via de versterker.

De Klipsch speaker wil ik graag aansluiten in plaats van de Center speaker van het Pioneer setje. Dit is niet de meest logische opstelling wat iemand zou bedenken, maar aangezien ik die nieuwe speaker heb gebruik ik hem het liefst zo veel mogelijk.

Probleem is nu dat ik niet goed weet hoe ik dit het beste kan aansluiten zonder iets te slopen. Ik heb overwogen om de 2 kabels van de center speaker te converteren naar een 3.5mm jack en deze in de Klipsch speaker te doen.
Hiervan weet ik alleen niet of dit goed gaat als ik het zo aanpak. Aangezien de normale Center speaker ook gevoed word door deze kabels gaat er dus niet alleen een audio signaal maar ook stroom door deze kabels. De vraag is of dat goed gaat als ik dat zo doe?

Hier is een afbeelding van de Onkyo versterker en de mogelijke uitgangen:

Afbeeldingslocatie: http://i.i.com.com/cnwk.1d/i/tim/2012/02/13/txsr313_re_300.jpg

Kan iemand mij hierbij helpen? Ik kom er zelf niet helemaal uit en het zou zonde zijn als ik straks die speaker sloop omdat ik de verkeerde kabeltjes gebruik :P

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:30
Technisch gezien is het mogelijk om de speaker aan te sluiten (de aansluiting van een 3,5mm jack afknippen en dan kan dat uiteinde in principe de versterker in).. Het lijkt me niet verstandig om het te doen, aangezien deze speaker niet een echte centerspeaker is. De Onkyo versterkt het signaal en de Klipsch versterkt het signaal dan ook nog een keer; dat kan een tijd goed gaan, maar ook niet. Waarom heb je niet gewoon een centerspeaker gekocht in plaats van deze?

[ Voor 32% gewijzigd door GermanPivo op 01-07-2013 15:18 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Verwijderd

Topicstarter
Het was een leuke aanbieding. Impulsaankoopje :P
Maar ik begrijp dat het niet de meest logische keuze is, toch heb ik hem nu en hoop ik dat het mogelijk is op de een of andere manier.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:56

Tazzios

..

Dat wordt zelf knutselen met een 3,5mm plug aan de center kanten dan de lossedraadjes bij "center" in de onkyo prikken.

[ Voor 10% gewijzigd door Tazzios op 01-07-2013 15:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat moet te doen zijn. Maar levert dit geen risico op dat de speaker opgeblazen kan worden omdat er ook spanning staat op de 2 center speaker draadjes?

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 12:47
Nope, nope, nope! Niet doen. Aangezien het een speaker met eigen voeding is ga ik er van uit dat hij ook zijn eigen versterker ingebouwd heeft. En aangezien het signaal wat uit die onkyo komt een stukje sterker is dan line-level heb je hele grote kans dat je je klipsch gewoon opblaast. Enorm zonde.

Het simpele antwoord is helaas dat het niet gaat werken zonder de klipsch helemaal om te bouwen. De aangewezen plek voor dit soort dingen is een pre-out uitgang op je versterker, deze levert een line level signaal wat dan door kan naar andere eindversterkers. Echter heeft jou onkyo alleen maar een pre-out voor de subwoofer (wat ook best gebruikelijk is) en niet voor andere speakers. Dus dit gaat in de huidige staat dus (ook met verloopjes en alles) niet werken.

Wat zou kunnen is een DI achtige constructie die van een speaker signaal weer een line level signaal maakt, of de versterker uit de klipsch proberen te schroeven en de draadjes direct aan te sluiten. Echter kan dit best tricky zijn als bijvoorbeeld de crossover op dezelfde print zit (mits er 2 drivers in zitten).

Edit: Na het ding even opgezocht te hebben gaat het in alle waarschijnlijkheid niet werken. Dat ding is er helemaal niet voor gebouwd om aangesloten te worden op een andere versterker. Enige echte oplossing die zeker gaat werken is een versterker met pre-outs zoeken. Maar die zitten vaak in het duurdere segment, dus wellicht is een nieuwe center speaker halen goedkoper.

[ Voor 14% gewijzigd door Sleepkever op 01-07-2013 15:30 ]

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-11-2025
De G17 verwacht een stereo line in signaal geen 1 kanaals speaker signaal. Ook kan je versterker meer vermogen leveren dan de G17 zelf genereert.

Kortom als je deze aansluit op de versterker zal er wel geluid uitkomen maar de vraag is of het goed klinkt door de mismatch en hoe lang de zaak heel blijft. Wat ik uit de reviews van die G17 haal is dat het een duur speelding voor iphone en ipad gebruikers is.

Verwijderd

Topicstarter
Sleepkever schreef op maandag 01 juli 2013 @ 15:26:
Nope, nope, nope! Niet doen. Aangezien het een speaker met eigen voeding is ga ik er van uit dat hij ook zijn eigen versterker ingebouwd heeft. En aangezien het signaal wat uit die onkyo komt een stukje sterker is dan line-level heb je hele grote kans dat je je klipsch gewoon opblaast. Enorm zonde.
Dank je dat je dit even bevestigt, ik was er al bang voor namelijk. Helaas ben ik niet zo technisch dat ik zelf aan de speaker kan gaan knutselen en dit op te lossen, als ik dat wel geweest was had ik deze vraag niet hoeven stellen :9

Anyway, ik heb even verder gegoogled met de termen die jij gebruikt en ik het het volgende product gevonden:
http://www.ebay.com/itm/S...-RCA-OUTPUT-/300865023377

Volgens mij moet dit wel werken om het aan te sluiten. Het filtert de spanning er uit zodat het daarna een line level output word.

Misschien word het geluid inderdaad minder zoals Green944 zegt maar daar kan ik alleen achter komen als ik het probeer.

De converter die in de link aangegeven staat kan trouwens ook 2 kanalen aan. Wat als ik gewoon de linker en rechter speaker hierop aansluiten en daarna de 3.5mm, dan komt er een stereo signaal binnen bij de Klipsch lijkt mij. Zonder spanning er op dus dat moet gewoon goed gaan neem ik aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2013 15:48 ]

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 12:47
Zelf geen ervaring met die DI doosjes, maar dat is inderdaad exact wat je nodig hebt om het speaker signaal om te zetten naar iets waar je klipsch weer mee om kan gaan. Geluidskwaliteit is dan een 2e, maar dit soort geintjes worden ook wel eens uit gehaald in de theater wereld om gitaar versterkers etc af te tappen, dus ik ga er eigenlijk van uit dat het best aardig kan klinken.

Volgende probleem waar je wellicht tegenaan gaat lopen is misschien dat de klipsch niet mee kan komen omdat de volume achter blijft of juist harder gaat ten opzichte van de rest van je set, maar daar kom je alleen maar met uitproberen achter, en voor dat geld is het het wel het proberen waard. Er zijn in nederland ook genoeg van dat soort doosjes verkrijgbaar, rond de 30 euro. En je moet ook even rekening er mee houden dat ze waarschijnlijk nog een voedingsspanning nodig hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is mooi dat het waarschijnlijk toch mogelijk is. Kun je me misschien vertellen wat de Nederlandse naam is van dat soort DI doosjes? Ik vind ze namelijk erg moeilijk te vinden.
Hetgene waar ik nu op uitgekomen ben is dit: http://webshop.caliber.nl/products/view/details/lt3h.html

Ik heb alleen nog geen vergelijkbare producten van een ander merk kunnen vinden dus ik denk dat ik de verkeerde zoektermen gebruik.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:56

Tazzios

..

Sleepkever schreef op maandag 01 juli 2013 @ 15:26:
In mijn jeugdjaren heb ik dezelfde constructie gebruikt om een versterker(tulp) op mijn radio(speakerout) aan te sluiten. >:)
Verwijderd schreef op maandag 01 juli 2013 @ 15:45:
[...]
De converter die in de link aangegeven staat kan trouwens ook 2 kanalen aan. Wat als ik gewoon de linker en rechter speaker hierop aansluiten en daarna de 3.5mm, dan komt er een stereo signaal binnen bij de Klipsch lijkt mij. Zonder spanning er op dus dat moet gewoon goed gaan neem ik aan.
Als je je linker en rechter speaker hier op aansluit mis je het geluid van je center kanaal, wat heel vervelend is als je er gesproken wordt. ;)
Je kunt beter de converter dan 2x op je center aansluiten. op die manier krijgt je Klipsch op zijn linker en rechterkant het center geluid.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-01 19:58

DjVe

Hatsaflats!

Of je verkoopt die Klipsch en koop daar gewoon aan fatsoenlijke center voor. Met alle respect, dit gaat echt nergens naar klinken.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:34
Die Caliber LT3H heb ik jarenlang in de auto gebruikt (waar ze vaak gebruikt worden wanneer een radio geen of te weinig lijnuitgangen heeft) en ik kan je vertellen dat het prima werkt. Ik zou het center kanaal erop aansluiten (l of r) en de uitgang met behulp van een splitter op de G17 aansluiten.

Overigens ben ik het wel met DjVe eens, dit gaat nergens op lijken wat geluid betreft :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ik ga het gewoon proberen en als het niks is dan niet. Dan gaat waarschijnlijk mn surround set de deur uit, die is toch al een tijdje outdated.
Pagina: 1