• MonoKid
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06-2025
Met de zomermaanden en hopelijk wat extra tijd, zou ik graag een projectje willen starten: Een een HTPC, maar met de volledige focus op emulatie van klassieke game consoles.

Het is echter al ettelijke jaren geleden dat ik nog zelfs eens een PC in elkaar heb geschroefd. Daarom wil aan wat vooronderzoek beginnen, maar daar loop ik al een beetje verloren :( Als ik rondzoek op google, kom ik vooral oudere tutorials tegen die zich baseren op vooraf geassembleerde media centers uit 2010. GameEx kom ik ook tegen, maar reviews zijn verdeeld en dat is ook weer Windows. Ik zou meteen willen kunnen booten in een emulator omgeving.

Wat wil ik emuleren (minimum)
Gameboy/NES/SNES/GameCube
Sega Mega Drive/Master System/Dreamcast
PS1

Nintendo 64 laat ik er tussenuit omdat ik nooit echt op zo'n console heb gespeeld en het blijkbaar een probleem is om te emuleren, als ik de bronnen des Internets mag geloven.

Met wat wil ik emuleren
Softwarematig: Hier wringt het schoentje. Afhankelijk wat ik hardwarematig kies, ben ik softwaregebonden. In eerste instantie leek het me het makkelijkst om een HTPC te bouwen, daarop XBMC te installeren (Linux) en via XBMC/Linux wat plugins te installeren. Ik heb momenteel alleen ervaring met Boxee, dus XBMC is nieuw voor me.
Pro: XBMC ziet er gelikt uit, is ook een volwaardig media center, komt me dus goed uit.
Con: Ik zit mogelijk verankerd aan limitaties van XBMC, om emulators te installeren? Ik kan het niet goed inschatten...

Op wat wil ik emuleren
DRUGS
Ahem, neen. Gezien ik het eigenlijk echt voornamelijk tot emulatie wil houden, zou ik liefst zo goedkoop mogelijk blijven qua onderdelen.
Ik zou alleszins willen vermijden dat er nog muis en toetsenbord bij te pas komt. Afstandsbediening zou ik zelfs willen vermijden en me misschien beperken tot enkel een controller. De controller op zich maakt niet zoveel uit, dat moeten geen originele controllers of lookalikes zijn. Een universele controller met voldoende in te stellen knoppen lijkt me OK.

Liefst aangesloten op een LED TV, per HDMI. Opslaggeheugen liefst ingebouwd.

Dus!
Dacht ik eraan om zelf een HTPC te bouwen, met nadruk op bang-for-buck, HD media streamen gaat niet nodig zijn. Als software XBMC en uitbreiden met plugins en een degelijke controller met voldoende knoppen.

Op lange termijn, als ik hier wat minder groen in ben, zou ik zelfs een oude, kapotte arcade kast willen opkopen, opmaken en ombouwen met zo'n htpc ingebouwd. Maar dat zijn plannen voor later.

Zit ik hiermee in de juiste richting, of raden jullie iets anders aan? Alle hulp, feedback en suggesties ontzettend welkom!