Practics schreef op maandag 01 juli 2013 @ 00:08:
[...]
Ja dat snelheid merk je wel degelijk. Mensen zeggen wel dat de verschillen in SSD niet merkbaar is. Maar ik geloof niet dat de mensen zijn die het zelf hebben getest. En dan bedoel ik niet altijd puur benchmark. Ben zelf begonnen met 830 128GB naar 2x128GB naar 256GB naar 2x256GB naar 512GB SSD.

(waar de 2x opstelling altijd snelle is dan de 1x opstelling, maar betrouwbaarheid/stabiliteit van 1x SSD voorop staat, dit komt meer door raid dan schijf specifiek)
Ja je merkt het, booten is bijv. 3 seconden sneller. Holy cow!

Heb laatst nog een 840 120GB versie in handen gehad en daar paar testen/installatie op gedaan. Deze is toch echt een stuk trager dan mijn 512GB versie, en dat is flink merkbaar.
Installeer je elke dag wat dan? Scheelt het je een half uur op een installatie?
Nee flauw, maar ik bedoel maar te zeggen... als je die schijven niet met grote files gebruikt zodat ie constant moet pieken en dus volledig gebruikt maakt van zn sequentiële snelheid, dan merk je er vrij weinig van. Hooguit dus dat booten ietsje sneller gaat met geluk, mja... 20 seconden of 17 seconden, dat is om het even toch?
Kleine SSD's zijn altijd langzamer, minder kanalen, minder volume in RAID enzo... Dus een 512GB SSD met een kleine vergelijken is ook niet erg eerlijk. Dat zou hooguit eerlijk zijn als ie evenveel zou kosten, maar dat is ook niet zo.
Dus TS gaat sowieso wel voor uit t.o.v. zijn 64GB SSD.
Daarbij heb ik mijn schijven nooit lief behandelt, door de juiste instellingen te nemen, om zo weinig mogelijk schrijf actie's op schijf te krijgen. 1 van mij eerste SSD OCZ welke echt 2 jaar non stop elke dag gebruikt is had nadien nog ruim 85% over, deze stonden later bekent als slecht en onbetrouwbaar.

Ja mja, 1 uit 1 miljoen schijven zegt relatief niks natuurlijk. 90% was gewoon goed bijvoorbeeld, maar dat betekent wel dat er 100.000 rotte disks tussen zaten.
Maar goed ik zeg eerlijk. Ik merk vrij weinig verschil tussen mijn eerste Intel X25M 160GB of de Intel 510 120GB of de Crucial M4 128GB of de Samsung 830 256GB. Alleen die laatste is wat sneller... reden is bekend. Ik denk dat het gewoon heel hard ligt aan wat je ermee doet en of je het dan gaat merken. Het enige wat ik doe is booten, beetje gamen en dat soort grappen. Heel af en toe video bewerken, maar die grote bestanden draaien allemaal vanaf een HD103SJ.
Maar ok, back ontopic. Allemaal best goede disks, de TS gaat er sowieso op voor uit en dus ligt nu een beetje de keus bij hem. Gaat ie voor een 840 Pro voor mysterieuze hoge snelheid, voor een M500 voor databehoud of voor de goedkoopste: 840 non Pro vs de Plextor.