Problemen met PC mogelijk verbandhoudend met het moederbord

Pagina: 1
Acties:

• skiwi2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-08-2025
Hallo,

Mijn PC heeft al enkele jaren best wel wat problemen, ik heb lang gewerkt om de oorzaak te zoeken, maar reeds ben ik erachter gekomen dat het wel eens aan het moederbord zou kunnen liggen. Heeft iemand hier misschien meer ervaring mee?

Lijst van problemen:
- Als je een USB Headset op de pc aansluit, dan hoor je alleen maar noise. Gelukkig doet de headset het wel via 3.5mm jacks.
- Als de headset op de pc is aangesloten en ik ga GRID 2 spelen met TeamSpeak 3 open, dan krijg ik een Blue Screen.
- Als ik Battlefield 3 aan het spelen ben op de PC + ik probeer via Twitch te streamen, dan krijg ik een Blue Screen.
- Als ik Battlefield 3 speel in combinatie met TeamSpeak 3, dan krijg ik bijna altijd een Blue Screen na 1-2 uur.
- In de meeste racespellen die ik speel (Need for Speed: Hot Pursuit, GRID 2) krijgt mijn PC soms random input van het keyboard binnen. Dus als ik bijvoorbeeld op een recht stuk zit, dan krijgt de game een keyevent binnen dat je naar links/rechts stuurt, en dan knal je dus mooi de vangrail in.
- Als ik GRID 2 of Guild Wars 2 speel en op TeamSpeak 3 zit, dan kunnen andere mensen meegenieten van een heel hard zoomend geluid, welke soms zelfs harder is als mijn eigen stem.

Andere abnormale zaken:
- Als ik de headset via 3.5mm aansluit, dan krijg ik continu een popup van Realtek HD dat er een stekker is losgekoppeld/aangesloten, met continu bedoel ik iedere seconde.
- Heel sporadisch krijg ik van windows het bericht dat een apparaat sneller kan worden.
- Een van de twee aansluitingen om het scherm op aan te sluiten, zorgt ervoor dat er een schermvullende gele waas over het scherm komt. De andere werkt uiteraard wel naar behoren.

Verdere waarnemingen:
- De PC werkt perfect als de CPU/GPU load laag is.
- Het geheugen (RAM) heeft geen problemen, herhaaldelijk getest met Memtest.
- De PC werkt correct als er Prime95 (CPU) of een GPU-stresstest gedraaid wordt.
- De PSU van de PC is er in het begin 5 keer uitgeklapt en vervangen. Het betrefte eerst een 550W 75% effiency PSU, maar sinds er een 750W 85% effiency PSU in zit, zijn er geen problemen meer. Er is mij echter bij de aankoop verzekerd dat 550W genoeg was voor mijn systeem, en dat is ook waar. Waarschijnlijk leverde de oude PSU simpelweg geen 550W.

Ruwe PC setup:
- Windows Vista OS
- GTX285 GPU
- X58 Moederbord
- i7-920 (van de eerste generaties) CPU
- 128GB SSD
- 2x 1TB HDD in RAID 0
- 12GB DDR3 RAM
- Draadloos toetsenbord + muis aangesloten via een bedrade ontvanger

De problemen lijken zich dus voor te doen wanneer de South Bridge (I/O) van het moederbord druk bezig is, aangezien deze voor de interactie met de headset (audio) en het keyboard zorgt.

Het moederbord betreft een Gigabyte EX58-UD3R, welke inmiddels niet meer verkrijgbaar is. Het moederbord kostte bij aanschaf tussen de € 150 - 200, echter zijn inmiddels de prijzen van vergelijkbare X58 moederborden weer gestegen naar € 300. Dus ik zit zeer te twijfelen of het de moeite waard is.

Aan de andere kant, indien al deze problemen zijn opgelost en ik er een GTX 770 (of iets dergelijks) in zet, dan kan mijn PC weer mee voor de komende 4 jaar. Verder is er niks mis mee.

Al het advies is welkom, alvast bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door skiwi2 op 30-06-2013 18:32 ]

• Boszna
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-12-2025
Als je een bluescreen iedere keer kan reproduceren,
Dan zou ik adviseren om het 3x te proberen met iedere keer maar 1 geheugen module in het moederbord
(of 6x, afhankelijk van je module grootte)
Ondanks dat je geen fouten krijgt in memtest kan je zo volledig het geheugen uitsluiten :)

Heb je misschien al geprobeerd om je OS of alleen de drivers van je moederbord opnieuw te installeren?

[ Voor 6% gewijzigd door Boszna op 30-06-2013 18:42 ]

• skiwi2
Boszna schreef op zondag 30 juni 2013 @ 18:40:
Als je een bluescreen iedere keer kan reproduceren,
Dan zou ik adviseren om het 3x te proberen met iedere keer maar 1 geheugen module in het moederbord
(of 6x, afhankelijk van je module grootte)
Ondanks dat je geen fouten krijgt in memtest kan je zo volledig het geheugen uitsluiten :)

Heb je misschien al geprobeerd om je OS of alleen de drivers van je moederbord opnieuw te installeren?
Het OS is al een keer opnieuw geinstalleerd geweest in verband met het bijplaatsen van de SSD.
Verder hebben (vrijwel?) alle problemen betrekking op de tijd voor de herinstallatie en de tijd na de herinstallatie.

Verder heb ik er op een ander moment (volgensmij voor de SSD) de oude 6GB aan RAM compleet vervangen door 12GB aan nieuwe RAM. (Puur uit feit dat ik een upgrade nodig vond en dat het moederbord slechts 4 slots heeft en er 2GB sticks in zaten).

Het geheugen staat nu dus ook in triple-channel en de problemen hebben ook weer betrekking tot de tijd voor de upgraden en de tijd na de upgrade.

[ Voor 21% gewijzigd door skiwi2 op 30-06-2013 18:47 ]

• skiwi2
Ik herinner me tevens net dat ik ongeveer een week geleden bezig was met het omzetten van AVI video naar MP4. Hierbij Bluescreende ik twee keer toen de 3.5mm headset jacks in zaten geplugd, maar toen ik ze erna uit heb gehaald, toen had ik geen last meer van bluescreens.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
zit de pc in een geaard stopcontact?
wat is het merk en type van de 550W voeding en van de huidige?
wat bedoel je met "uitgeklapt"? had je de problemen ervoor ook al? (het zou niet de eerste voeding zijn die een paar onderdelen beschadigd, zeker indien deze van een minder goed merk is)

wat is de boodschap op de bluescreen?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zo'n bleuscreen ....

Daar staan allemaal leuke letterjes op. Heb je al eens wat gedaan daarmee ?

Iperf

• skiwi2
De PC zit niet in een geaard stopcontact.

Het merk van de vorige voeding weet ik helaas niet, de huidige is een CoolerMaster. Wel was de vorige voeding iedere 5 keer hetzelfde. Met eruit geklapt bedoel ik dat de stroom in één keer van de PC af was en dat de voeding tevens helemaal dood was nadat dat gebeurd was.

Voordat de voeding vervangen was heb ik over het algemeen nog niet veel gedaan met deze PC (had hem msischien 2-3 maanden hooguit tijdens de kapotgaande voedingen), maar ik weet wel 100% zeker dat mijn moederbord toen al geen USB headset accepteerde (tenzij je naar ruis wil luisteren). Verder gingen de voedingen voor het eerst stuk toen ik Battlefield 3 aan het spelen was.

De BlueScreen meldingen zijn nutteloos voor mij, heb ook de logfiles veelvuldig door tools gehaald maar deze laten niet zien dat een bepaald programma de boosdoener is. De meest voorkomende code is iets met BBCode 50 en melding IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

• joneotrix
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:03
Dan begin eens met een geaard stopcontact.dat kan al veel schelen. Die melding heb ik ook gehad en naar 2weken ging mijn videokaart kapot. Een 9600gt super overclockt.en begin eens met alles er uit te halen behalve de cpu, mobo en dan steeds opstarten met iets erbij eerst geheugen dan de videokaart en als laatste de hdd.
Suc6 hoop voor je dat het niet je mobo is.

• skiwi2
Ik herrinner me nu net ook nog dat deze PC eens in het begin een Videocamera door heeft gebrand via de FireWire aansluiting, blijkbaar kwam er een heel hoog Voltage uit. (Te hoog)

Verder om in te gaan op te vragen: Ik heb niet de beschikking tot een geaard stopcontact in huis en verder kan ik niet echt goed overweg met computers uit elkaar halen en in elkaar zetten.

Ik snap van de ene kant wel dat mensen hopen dat mijn moederbord niet het probleem is, maar anders ben ik bang dat ongeveer ieder ander onderdeel in mijn PC kapot is.

Ik ga zelf binnenkort over op een nieuw highend gamesysteem, maar deze PC zal nog verder leven in huis, simpelweg omdat we twee superkrachtige PC's best wel goed kunnen gebruiken.

Ik denk dat het verstandig is dat ik met de lijst van problemen naar een PC-bedrijf toega en dan ga bekijken of het moederbord vervangen de gok waard is. In de hoop dat het een hoop toekomstige problemen zal voorkomen.

Ik was met dit topic meer geinteresseerd of dat alle problemen tot nu toe enkel en alleen op het moederbord geschoven zouden kunnen worden, dan zou de fout aan te wijzen zijn. Helaas kan ik echter niet voldoen aan alle extra tests waar jullie om vragen.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-02 21:07
Aarden kun je ook proberen d.m.v. een koperdraadje spannen van je pc naar je verwarming radiator/buizen oid.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
spNk schreef op maandag 01 juli 2013 @ 12:11:
Aarden kun je ook proberen d.m.v. een koperdraadje spannen van je pc naar je verwarming radiator/buizen oid.
Nee.

Even heel bot: dat is een stom en gevaarlijk idee, dat moet je niet doen.

Er is geen enkele garantie dat de verbinding van verwarming naar de 'aarde' toe laagohmig genoeg is, zou wel eens wat hoger kunnen zijn dan gewenst.
En als dat dan het geval is, dan zou - bij kortsluiting in je PC - er 220V op de verwarming komen te staan. En via de leidingen op alle andere verwarmingen in huis.
skiwi2 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 11:21:
Ik heb niet de beschikking tot een geaard stopcontact in huis
Kan ik niet geloven. Badkamer of keuken, daar zit bijna altijd wel een geaard stopcontact. (Geaarde) verlengkabel tijdelijk even aanleggen en kijken of het probleem daarmee verholpen is.

• skiwi2
vanaalten schreef op maandag 01 juli 2013 @ 19:26:
[...]

Kan ik niet geloven. Badkamer of keuken, daar zit bijna altijd wel een geaard stopcontact. (Geaarde) verlengkabel tijdelijk even aanleggen en kijken of het probleem daarmee verholpen is.
Ik snap even niet echt wat ik ermee opschiet door dat te doen. De PC moet gewoon gaan werken op de plek waar die nu staat, vandaar...

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
skiwi2 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 21:28:
Ik snap even niet echt wat ik ermee opschiet door dat te doen. De PC moet gewoon gaan werken op de plek waar die nu staat, vandaar...
Je bepaald daarmee vooral wat de oorzaak is. En als het daar aan ligt, dan is de oplossing ook duidelijk: een geaard stopcontact maken door een aardedraad naar de huidige plek stopcontact aan te leggen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Met de geaarde verleng kabel zeer zeker doen.

En alle extra hardware verwijderen.

Andere videokaart kun je ook proberen, lenen dus, anders heb je er dadelijk 2, en je pc is nog steeds defect.

Alle stekkers goed nakijken, ook aan de binnenkant van de stekker.
Controleer of alles ook goed aangesloten is, bijv de usb, heb je daar extra kabels op je moederbord aangesloten die naar je voorkant van je pc gaan, zijn deze goed aangesloten.
Zelf zou ik, ook de hele pc opnieuw opbouwen, vooral de moederbord goed inbouwen, zodat er geen kortsluiting ergens in zit(je weet wel je 3,5 aansluiten en er rare dingen gebeuren. Kun je dat auto detecteren niet uitzetten op je pc?

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 17:12
zoals de TS eerder al melde heeft het mobo eerder een camara die aan firewire zit doorgefikt. het lijkt me duidelijk dat het mobo dus niet meer goed de spanning kan regellen. dan is deze in feite gewoon kapot. vervang deze dan ook tijdig voor er meer hardware sneuvelt.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

dezejongeman schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 06:59:
zoals de TS eerder al melde heeft het mobo eerder een camara die aan firewire zit doorgefikt. het lijkt me duidelijk dat het mobo dus niet meer goed de spanning kan regellen. dan is deze in feite gewoon kapot. vervang deze dan ook tijdig voor er meer hardware sneuvelt.
Dat is eerder te verwijten aan het Feit dat de PC niet geaard is tezamen met het gebruik van een 'brakke' voeding (1+1). ;)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• skiwi2
dezejongeman schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 06:59:
Moet even rechtzetten wat ik eerder heb gezegd.

Heb gister iets beter in de papieren gedoken, en ben erachtergekomen dat enkel voor het specifieke geval van over-voltage via de FireWire gold dat het door de multimedia alles-in-één kaartlezer kwam. Deze is dan ook vervangen, schijnbaar waren de twee draadjes verkeerdom aangesloten toen.
Pagina: 1