HP pavilion dv6 1160ed valt uit bij openklappen scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-06 21:16
Zoals in de titel te lezen is, valt de laptop uit wanneer het scherm opengeklapt wordt.
Met een extern beeldscherm werkt de laptop prima, ik kan net aan mijn handen onder het scherm leggen, en het toetsenbord gebruiken. Als ik het scherm iets verder open klap valt de laptop meteen uit.

Als ik het scherm open laat staan en de laptop dan aan zet, zie ik heel even het backlight van het scherm aan gaan voordat de laptop uit valt.

Ik vermoed dat het heeft te maken met een van de volgende drie dingen:

- De sensor voor het openklappen van het scherm
Ik zie niet in hoe dit het er voor kan zorgen dat de laptop uit valt, maar het zou kunnen.

- De videokaart
Het lijkt me onlogisch dat dit de reden zou zijn, aangezien een extern beeldscherm geen problemen geeft.

- Er wordt een draadje gebogen waardoor iets geen contact meer maakt

Ik heb de laptop open gemaakt en ik kon niets vinden, misschien dat jullie weten waar het aan kan liggen?

De accu van de laptop werkt trouwens ook niet meer, maar de laptop kan opstarten zonder accu, dus ik verwacht dat het hier niets mee te maken heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door pythagorasABC op 30-06-2013 18:00 ]

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:46
Valt de hele laptop uit of alleen het beeldscherm?

Bij het openmaken van het scherm zou iets los kunnen komen waardoor het moederbord geen stroom meer krijgt.

Je kan proberen het connectie punt van de laptop en de lader opnieuw te solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
De hele laptop valt uit, en altijd op hetzelfde punt van openmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Ik denk eerder dat het met het scherm zelf te maken heeft.

als je hem iets verder open doet (scherm gaat aan), dan valt hij uit. En als je hem aanzet met het scherm open zie je hem aanspringen en dan valt hij uit.
Misschien je backlight inverter oid die sluiting maakt.

Je zou het kunnen testen door hem open te schroeven en je backlight kabel lost te koppelen (zit eigenlijk altijd wel met een connector aan je moederbord. Kan ook gecombineerd zijn in de lvds kabel. Dan moet je die connector los maken.

Als je hem met extern scherm wilt blijven gebruiken kun je die connector los laten zitten of de schakelaar blokkeren (zodat je scherm niet ingeschakeld wordt).
Als je hem wel volledig wilt gaan gebruiken moet je gaan foutzoeken. Als je je backlight los kunt koppelen en dan is het probleem weg, dan moet je een nieuwe inverter zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Ik heb hem al open gemaakt, en ik heb een kabel losgemaakt maar ik weet niet of dat de backlight kabel was.
Ik kon verder niet direct kabels zien die ik los kon maken, behalve de kabel van de LCD zelf, en die maak ik liever niet los.

Ik wil de laptop wel gewoon kunnen gebruiken zonder extern scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
als het dezelfde is als deze:
YouTube: HP Pavillion dv6 Complete Disassembly and Reassembly. 2011 Laptop

Dan heb je inderdaad 2 kabels. Een grote links en zo te zien 2 kleintjes rechts. Die 2 kleine zijn voor je wifi. Die grote links is voor je scherm data en backlight zit dan in een.

Ik zou toch maar even proberen om die los te maken. Dat kan niet echt kwaad (behalve dat je geen beeld hebt op je interne scherm). Het mooiste zou nog zijn als je lcd en backlight kan scheiden. Als hij het wel doet met het lcd eraan en het backlight los. Dan weet je waar het probleem zit. Maar dan zou je het scherm open moeten maken om de inverter print te zoeken. Die heeft misschien nog een connector.

Die inverter verdenk ik eerder als het lcd. Die printjes heb ik wel vaker stuk gezien.

edit:
die inverter heeft zo te zien inderdaad een connectortje. Als je het scherm open maakt kun je het makkelijk testen dus:
Afbeeldingslocatie: http://laptopbatteryplaza.com/images/TDKTBD485NR.jpg

en mocht die stuk zijn, dan is een nieuwe prima te krijgen:
http://www.ebay.nl/sch/i....3286.c0.m14&_sop=15&_sc=1

[ Voor 19% gewijzigd door timberleek op 30-06-2013 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Dankjewel voor de reacties!

Ik heb drie kabels rechts, twee daarvan inderdaad van de wifi(geen idee waarom die naar het scherm gaan trouwens). Van de derde weet ik niet wat hij doet, en de tekst op de print is niet fatsoenlijk te lezen. Ik heb ze alle drie losgemaakt, en dit had geen effect.

Ik vraag me af of de lcd kabel wel losgemaakt kan worden, het metalen gedeelte is namelijk gesoldeerd, en de losse draadjes zaten redelijk stevig vast.

Ik ga even de disassembly kijken, het is niet precies dezelfde laptop maar misschien is het daar te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
in je scherm zit de antenne van je wifi module. Over het algemeen helemaal bovenin. Daar heb je beter ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Ah, vandaar! Ik ben er trouwens ook achter wat dat derde snoertje doet, die is voor de lichtjes aan de bovenkant van het scherm waarschijnlijk. Deze laten zien of hij opgeladen wordt e.d.

Ik zie trouwens niet hoe ik het scherm open kan maken. Als ik tussen de randjes probeer om hem open te priegelen lijkt hij op sommige punten vast te zitten. De disassembly liet helaas niet zien hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
moet je even zoeken naar een filmpje waar ze het scherm of de inverter vervangen. dan halen ze het scherm wel uit elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick91
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-06 19:41
In principe hoef je je scherm helemaal niet uit elkaar te halen. Gewoon alle kabels die vanuit de scharnieren van het scherm naar het moederbord lopen loskoppelen is voldoende. De lcd kabel kan weldegelijk losgemaakt worden; vaak moet je of het metalen gedeelte uit de houder schuiven of het metalen deel naar boven loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Bedankt voor alle hulp!

Ik zag dat ik de lcd connector inderdaad heel makkelijk los kon halen. Ik moest hem alleen omhoog trekken met de plastic dingen die er aan vast zaten.

Ik ben er ook achter gekomen hoe ik het scherm los moest halen(heel veel verkeerde aanwijzingen verder), en het was inderdaad de inverter.

Is er misschien een mogelijkheid om de inverter zelf te maken? Ik heb er geen problemen mee om wat te solderen, en aangezien hij toch al kapot is kan er niet zo veel fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

thof

FP ProMod
Ik zou hem gewoon vervangen, veel te veel gepriegel. Heb hier nog een oude HP DV9780ed liggen, wellicht dat die van hetzelfde type is?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Vervangen lijkt me inderdaad de beste optie. De laptop is trouwens niet van mij, maar van een vriend. Het leek me wel aardig om wat te proberen, maar ik denk dat er gewoon een component kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Er zal inderdaad een component kapot zijn. Maar het zal lastig te vinden zijn wat precies (groot deel van de inverter is ingegoten), en ook om aan vervangende componenten te komen (die ook in het scherm passen).

Ik vermoed zelf dat er een schakelfet stuk is, of de transformator maakt ergens kortsluiting.

Maar het kopen van bijvoorbeeld zo'n spoel is waarschijnlijk al bijna net zo duur als een nieuwe inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Ik zag wel dat het soldeer van een van de pootjes van de transformator er slecht uit zag. Als het een fetje is zou ik hem misschien wel kunnen vervangen met een (through hole) fet van mijn studie.

Nogmaals heel erg bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Dan moet je de specs vergelijken natuurlijk. En een TH Fet is over het algemeen een stuk groter, vraag me af of dat past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Ik heb besloten om maar gewoon een nieuwe te kopen.

Nogmaals enorm bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Na het installeren van de nieuwe inverter valt de laptop niet meer uit, maar het lijkt er op dat de backlight na een paar seconden er mee stopt. Op het moment dat windows wordt gestart gaat hij weer even aan, maar valt hij weer snel uit. Ook bij het stoppen van de screensaver gaat de backlight (soms?) weer aan voor een paar seconden.

Ook een live cd maakt geen verschil.

Is dit een bekend probleem? Via google was niet veel over dit specifieke probleem te vinden.

Pagina: 1