Upgrade CPU of videokaart voor videobewerking?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:21
Hallo,

Ik werk al een aantal jaar tevreden met Pinnacle Studio om o.a. de vakantiefilms te bewerken. Sinds kort heb ik een nieuwe HD camera (Panasonic HC-X800). Deze filmt in 1080 50P. Het inladen van de bestanden is geen probleem, renderen gaat ook redelijk snel. Echter het exporteren mislukt helaas..

De CPU loopt na enige tijd naar 100% en vervolgens krijg ik de melding: STUDIO werkt niet meer Dit heb ik alleen bij het exporteren in de beste kwaliteit ( MTS 1920 X 1080 50P 28 MBit/s).

Onderstaand mijn configuratie:

- Windows 7 PRO 64 bit
- Intel i5 2500K
- 8 GB RAM
- 128 GB SSD

Nu is mijn vraag, is het verstandig om de processor up te graden naar bijv. een i7 3770 of moet ik juist een aparte videokaart nemen om zo de cpu te ontlasten?

Games speel ik niet op deze pc, het gaat mij echt puur alleen om de videobewerking. Mijn budget zit rond de € 250,- als ik de cpu vervang, en € 150,- voor een (Low profile) videokaart.

Alle ideeën zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 18:08
Je hebt nu dus helemaal geen aparte videokaart? Zo ja, dan is een videokaart absoluut de betere upgrade... de cpu die je nu hebt zou icm met een beetje videokaart ruim voldoende moeten zijn. Voor simpelweg video-editing heb je echt geen i7 voor nodig.

De igp van een 2500k is maar een hele zwakke, echt totaal niet geschikt voor videobewerking op die kwaliteit... Je cpu moet daardoor nu vrijwel al het rekenwerk verrichten en een cpu is daar totaal niet efficiënt mee. Iedere videokaart van maar een paar tientjes is al stukken beter dan die HD4000, zeker als je naar een kaartje van Nvidia kijkt ivm cuda.

Neem bijvoorbeeld een GTX650 en je zal een ENORME boost in performance krijgen en hoef je ook niet je complete budget uit te geven.

[ Voor 33% gewijzigd door MicGlou op 30-06-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:21
Thanks voor je reply, ik zal er een videokaart bijprikken.

De 2500k heeft zelfs nog de HD3000. Ik blijf het alleen vreemd vinden dat het renderen zelf toch redelijk snel gaat maar de export niet, ik dacht namelijk echt dat de cpu hierbij het belangrijkste is.

Ik zal kijken naar de GTX650, sowieso las ik dat een nvidia kaart de beste keus hierin is aangezien deze goed met Pinnacle werkt (cuda).

EDIT:

Helaas is er geen GTX650 in low profile te vinden. Ik heb de keus uit de volgende kaarten:

http://tweakers.net/categ...dSrumo7ZIMT2aO8gxrCI-f8Aw

Het lijkt mij dat de Asus GT640 1GB dan nog het meest interessant is, al vraag me het wel af of het de upgrade nog waard is? Het is tenslotte geen GTX650.

[ Voor 38% gewijzigd door joeyke87 op 30-06-2013 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 18:08
Videobeelden worden altijd beter afgehandeld door een gpu, daar istie simpelweg voor gemaakt.

Een leuk filmpje wat daarin goed tot de verbeelding spreekt: YouTube: Mythbusters Demo GPU versus CPU

Ook die GT640 zal je een hoop voordeel opleveren, jouw bottleneck is simpelweg video-kracht... en je selecteert overigens zelf wel de minste van alle gt640 kaarten... je kan er beetje eentje nemen met wat meer geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:45
Met Pinnacle 16 kan je een Nvidia kaart kopen. Dan heb je CUDA support. Weet niet vanaf welke versie ze dat ondersteunen.
Als jouw versie geen GPU accelleratie ondersteund, kan je beter een nieuwe CPU kopen.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-07-2024
Waarom wil je een low profile gpu? Weinig ruimte? Zwakke psu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Sebastiaanrh schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:58:
Waarom wil je een low profile gpu? Weinig ruimte? Zwakke psu?
Zal wel een low profile case zijn zeker eh :P

Maar uhm, een i5 2500k zonder losse GPU moet in pinnacle ook prima in staat zijn een HD film te exporteren. Het klinkt eerder dat er een ander probleem speelt. Wil niet zeggen dat een losse GPU dat niet kan verhelpen. Ik zou eerst kijken of een verse installatie van Pinnacle/Windows misschien helpt, Pinnacle is nu eenmaal een programma met kuren.

Los daarvan merk ik in de praktijk dat Pinnacle ook wat kuren kan hebben met verschillende GPU's, zo deed hij onlangs bijvoorbeeld in een 2600k+6770 vervelend dat GPU ondersteuning niet actief was, vanwege een gebrek aan VRAM. Nu ben ik daar niet verder in gedoken, maar een 4GB GT640 (welke toevallig maar 4 euro meer was dan een 2GB versie op dat moment, vandaar de wat vreemde GPU keuze) verholp het probleem wel.

Maar nogmaals, ik zou toch even wat standaard troubleshooting proberen voordat je geld uit geeft aan iets wat misschien totaal niet nodig is, of een ander probleem niet verhelpt.
Pagina: 1