Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mobiele en krachtige 13" laptop van 1000EUR

Pagina: 1
Acties:

• C4Alvarez
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-01-2018
Hallo tweakers

In oktober '13 begin ik met de studies van Burgerlijk Ingenieur aan de Universiteit Gent. Ik ga op kot, en daar hoort natuurlijk een laptop bij. De vraag blijft echter welke laptop ik het beste kies, en vandaar ook dit topic.

De laptop zal dus voornamelijk dienen als systeem om (echter pas binnen enkele jaren) ingenieurstaken uit te voeren (programmeren, modelleren, MatLab,...). Daarnaast moet hij natuurlijk in staat zijn om bv. vlot films af te spelen, maar grafisch vraag ik ook niet meer dan dat.

Ik ben iemand met hoge eisen qua laptops:
  • Goede bouwkwaliteit, weinig flexibel
  • Design (Zowel XPS style als Apple als vaio vind ik oké)
  • Toetsenbord en trackpad moeten comfortabel en heel kwaliteitsvol zijn
  • Accuduur moet minstens 5 reële uren bedragen
  • Full voltage processor (Haswell?)
  • SSD (het is ook goed als ik deze erachter er gewoon kan inbouwen)
  • Geheugen: minstens 4GB, graag meer
  • Prestaties (indien mogelijk vergelijkbaar met die van een Retina MBP 13")
  • Scherm: 1600x900 of hoger, graag IPS
  • Grootte: 13" - 15" en niet meer dan 2,5 cm dik graag
  • Aansluitingen: USB 3.0, HDMI, (Ethernet), (kaartlezer)
  • Prijs: niet meer dan €1000
  • Het mag geen Apple laptop zijn (jammer, maar helaas...)
  • Azerty Hier in België is azerty de standaard, en bijgevolg heb ik ook examen Programmeren in azerty. Als ik dan een qwerty laptop zou bezitten zou dat niet zo handig zijn denk ik. Verder heb ik er niet echt een probleem mee.
Dit zijn voorkeuren, er mag bv van 1 criterium afgewijkt worden als dit door anderen gecompenseerd wordt.

Macbook Pro 13" (retina): Leek mij een goede keuze mits een (eigen) geheugen en SSD upgrade, maar deze is echter te duur.

De Dell XPS 14 vind ik persoonlijk prachtig, maar is om een onverklaarbare reden (?) niet beschikbaar op de Belgische Dell store, en als ik hem koop in UK weet ik niet hoe het zit met toetsenbordlay-out.

De Vaio S serie lijkt mij ook wel wat, maar daar is de bouwkwaliteit niet zo goed en heb over het algemeen slechte ervaringen qua koeling e.d. met een vaio gehad.

Ik ga deze zomer naar Amerika, en ben tevens bereid om dingen te laten overkomen van UK, mocht dit nuttige info zijn.

Bedankt!

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-08-2024
Van de door jouw voorgestelde laptops valt er één binnen het budget en die is mét ULV-processor. (misschien wat andere voorstellen?)

Deze komt wel in de buurt:
Samsung NP700Z3C-S01NL
pricewatch: Samsung NP700Z3C-S01NL

Het is makkelijker is te vinden als je het formaat groter maakt.

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• C4Alvarez
Hmm, die laptop is niet echt draagbaar, en heeft ook geen SSD. Uit verscheidene reviews las ik ook dat de bouwkwaliteit niet echt goed was.
Toch bedankt voor de reactie
Ik heb het formaat vergroot naar 15".

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:54
Dan zou ik toch zeggen Sony vaio S15. Heeft een Full HD IPS scherm, heeft een magensium behuizing en weegt daarom maar 1,8 KG. Bouwkwaliteit is gewoon goed.

En over de koeling, die is zo goed dat je een ingebouwde grafische kaart gewoon kan overklokken (GT640M in mijn geval, mid-2012 versie) naar een GT650M, dus de koeling is gewoon goed.

HD4Life @ Full-HD

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41
Waarom mag het geen apple laptop zijn? (Die draaien tenslotte ook native windows als je wil, of als virtual machine)

Het lijkt erop alsof je nog even hebt (ik zelf ook, tot september). Zelf wacht ik wat meer haswell laptops af zoals de zenbook infinity. Die zijn veelbelovend, zeker gezien wat apple kan doen met haswell.

(Zeker de 28W haswell's met 5100 igpu zijn bijzonder cool, vergelijkbaar met de hier genoemde 650M videokaart alleen dan dus met veel lager verbruik)

[ Voor 19% gewijzigd door warcow op 01-07-2013 20:00 ]

• C4Alvarez
Geen Apple (ik zou er ook dolgraag één hebben, zeker omdat Mac OS X zeer fijn werkt imo, maar externe factoren dwingen me ertoe geen Apple te nemen.)

Ik heb inderdaad nog even, gelukkig, want dan kan ik (zoals jij :) ) wachten op eventuele Haswell laptops. Echter nu kijk ik graag al uit.

Ik ga inderdaad eens kijken naar de Sony Vaio S15, lijkt mij ook een zeer goede keuze.
Concessies moeten hoe dan ook gedaan worden lijkt mij, en in dit geval wordt het gedaan op de HDD (geen SSD) maar dit is vrij goed, omdat ik deze later alsnog kan upgraden naar een SSD.

Enig nieuws over Dell's XPS-lijn die een Haswell refresh krijgt? Ik vind ze persoonlijk p-r-a-c-h-t-i-g, en het matte zwart vind ik erg leuk om te gebruiken als 'palmrest'.

De zenbook infinity is me iets te veel ultrabook, en niet echt geschikt voor mij.
Welke andere interessante Haswell laptops komen er aan? Wanneer?

EDIT: is een custom gebouwde laptop ook een optie? Hoe zit het daar met bouwkwaliteit? Garantie? Duurzaamheid?

EDIT2: De Vaio S13 lijkt mij zeer goed, maar deze is niet of moeilijk te verkrijgen in de gewenste configuratie? (8GB RAM, SSD, Core i5, 1600x900) In Amerika doen ze zelfs een outlet met fantastische prijzen! Echter, qwerty... Doen ze een outlet omdat er een opvolger komt of zo? Momenteel hebben ze namelijk geen alternatief voor de (al oudere) vaio z en nu ook de Vaio S serie.

[ Voor 58% gewijzigd door C4Alvarez op 02-07-2013 00:36 ]

• N0EPie0910
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:04
Wat dacht je van deze? Refurbished VAIO S15. Je hebt hier gewoon 2 jaar garantie op, computer zou helemaal geïnspecteerd zijn of hij goed (weer) goed functioneert, dus het is praktisch een nieuwe laptop voor minder geld. Dit is de belgische Sony Refurbished site.

Enige nadeel: 500GB HDD en 4GB geheugen. Maar dit kun je zelf upgraden door er bijvoorbeeld dit geheugen in te zetten (moet passen, als ik mij niet vergis) en deze SSD erin te proppen. Dan zit je totaal op €700 (laptop) + €150 (SSD) + €50 (geheugen), dus €900 totaal, en heb je een goede laptop, FHD scherm, licht, goed gekoeld, en een backlit azerty.

Even een kleine toevoeging: Als je een SSD én HDD in de S15 plaatst, zet dan de HDD op de plek van je DVD drive, d.m.v. een HDD caddy (zo'n ding). Vervolgens zet je je SSD op de plek waar je HDD oorspronkelijk zat. Zo heb je dan 500GB HDD en een 256GB SSD. Je DVD drive vervalt op deze manier, maar deze worden (in mijn ervaring) nauwelijks meer gebruikt. Een externe DVD drive als dit zou dan een oplossing zijn voor die enkele keer dat je er een nodig hebt. :)

Zelfs met al deze wijzigingen aan je systeem, zul je nog onder de €1000 zitten, en heb je wel gewoon een goede laptop :)

[ Voor 32% gewijzigd door N0EPie0910 op 02-07-2013 10:35 ]

• C4Alvarez
N0EPie0910: Ik zocht al naar de refurbished winkel van België! Bedankt! Dat is inderdaad een hele goede oplossing!

Nog één vraag: hoe zit het met de garantie wanneer ik er geheugen en een SSD insteek? En, refurbished, wil dat dan ook zeggen dat de laptop mogelijk vol krassen staat?

EDIT: Het lijkt erop dat de bouwkwaliteit van deze laptop niet goed is, en ook de batterij duur zou zelfs onder de 4 uur liggen. Dit is wel erg laag...

EDIT2: Wat denken jullie van een Lenovo Ideapad U410, met een SSD en eventuele RAM upgrade? Deze heeft wel een ULV processor maar de bouwkwaliteit is wel zeer goed. En het toetsenbord en touchpad zijn prachtig...

[ Voor 40% gewijzigd door C4Alvarez op 02-07-2013 14:56 ]

• N0EPie0910
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:04
Ik citeer de Sony Nederland website:
Nee, alle producten die u bij de Sony factory outlet koopt, hebben dezelfde hoge kwaliteit als de andere Sony producten. We testen al onze factory outlet-producten voordat we ze naar u versturen. Al onze producten voldoen aan internationale standaarden (internationale standaard IEC 62309), zodat u producten ontvangt met de beste functionaliteit, veiligheid en duurzaamheid.

De volgende artikelen worden in de factory outlet verkocht:
Opruimingsproducten: producten die niet meer worden gemaakt, niet meer worden ondersteund of waarvan de voorraad te groot was
Opruimingsproducten zijn gloednieuwe producten die uit het assortiment zijn gehaald en worden verkocht met een standaardgarantie van Sony voor maximaal twee jaar (afhankelijk van het product en het land), net als gloednieuwe producten. U ontvangt ook volledige VAIO-service na aankoop. Tot de ondersteuning behoort automatische registratie van uw gegevens via ons klantenservicecentrum.
Gerepareerde producten
Gerepareerd betekent dat het apparaat is teruggestuurd omdat de klant het product niet wilde of er een klein probleem werd aangetroffen. Voordat we de apparatuur weer verkopen, repareren en certificeren we deze en verkopen deze vervolgens met korting. Gerepareerde producten mogen niet als nieuwe producten worden verkocht en daarom worden ze opnieuw geëtiketteerd als gerepareerde apparatuur, ook al zijn ze zo goed als nieuw (bijvoorbeeld als het apparaat is teruggestuurd om een reden die niets te maken heeft met het product zelf, bijvoorbeeld omdat de klant een andere kleur wilde hebben). Gerepareerde producten zijn na reparatie getest en gecertificeerd door de geautoriseerde servicecentra van SONY. Vervolgens zijn ze opnieuw verpakt en geëtiketteerd als gerepareerd product.
(Bron: https://outlet.sony.nl/sh...etails&carea=%24ROOT)/.do

Je kan er van uit gaan dat alles gewoon zoals nieuw is. Je hebt de volledige garantie (2 jaar), net als dat je het nieuw koopt. Je hebt dezelfde rechten bij een refurbished aankoop, als bij een normale aankoop (geloof ik).

Over de upgrade ivm garantie: Je houdt eigenlijk gewoon je garantie, mits je niks sloopt tijdens het upgraden. Als er later wat kapot gaat, bijvoorbeeld je beeldscherm (waar je niks mee gedaan hebt), dan moet je gewoon je HDD terugzetten op zijn originele plek, de DVDdrive terug plaatsen, oude geheugenmodule's weer terugzetten, en je kunt hem terugsturen.
Dus zolang je niks sloopt tijdens het upgraden, zal je garantie hoogstwaarschijnlijk niet vervallen. Mocht er later wat gebeuren, dan moet je alles even op de originele plek zetten en is er waarschijnlijk geen probleem met garantie.

Bewaar dus al het spul dat je eruit haalt (DVD drive, oude geheugenmodule's) goed, mocht er iets mis gaan.
Edit:(Lees de reactie van Vivand onder mij even. Blijkbaar doet Sony moeilijker dan ik dacht... "Oude" hardware bewaren blijft aan te raden)

Over de bouwkwaliteit: Ik heb deze laptop zelf niet, maar zie de S15 wel veel aangeraden worden.. Andere mensen weten hier misschien wat meer over...
*Hint naar Darkstone*
(Mijn inziens weet Darkstone veel van notebooks af (hopelijk ook van deze), dus misschien kan hij je vraag beantwoorden :) )

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
De Vaio S15 is een populaire laptop onder de tweakers die juist bekend om de zeer goede koeling!
De temperaturen lagen ver onder die van de Lenovo Y5x series en de Asus N5x series. Vandaar dat de bekende BIOS mod ook geboren werd. Tevens is de accuduur volgens Anandtech welzeker 5 uren lang.

De refurbished is een mooi gevonden product! Dit betreft namelijk ook nog het 2011 model welke nog met windows 7 werkt en dus ook compatibel is met het grootste aantallen van bios modificaties:
http://forum.notebookrevi...s-bios-mod-gt640m-le.html

De bouwkwaliteit van dit model is relatief goed, alleen het scherm heeft flex, maar dat hebben de gebruikers niet als narig ondervonden. Daarnaast is het in tegenstelling tot veel Sony laptops, een laptop met een fijne keyboard en een flinke grote en fijne touchpad. Enigste wat je nogal vaak hoort is dat er lichte keyboard flex is rondom het DVD drive, wat verholpen kan worden door gebruik te maken van een goede HDD caddy + HDD ipv de ODD.

Over de garantie:
LET OP: Sony is over het algemeen nogal kut met garantieafhandelingen zoals Apple, Acer en HP ook zijn... Dus verwacht niet de meeste fijne klantenafhandeling. Desalniettemin is het een uitstekende keuze die op het moment niet echt een sterke alteratief heeft tenzij je een groffe duizend euro's meer wilt betalen voor een Apple Retina 15" of een Asus UX51xx die argumenteerbaar op vele fronten zelfs slechter is als de Vaio (koeling, scherm en gewicht).

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• C4Alvarez
Ik denk dat ik niet voor de Vaio S serie ga. De flex, afwezigheid van een goed display bij de 13 inch, het gewicht, de niet-altijd-zo-hoogstaande materialen,...

Ik kijk meer uit naar meer draagbare, sterkere laptops bv de Vaio Pro 13. Die kan je in België voor € 999 zonder touchscreen configureren met 8GB RAM, 128GB SSD en een core i5 4200U @1.6Ghz. Ik ben er evenwel nog niet uit of deze laptop snel genoeg is...

Echter, voorstellen als de Vaio S zijn heel waardevol! Ik vind het gewoon niet gemakkelijk om een keuze te maken. Ik moet nl zien dat ik genoeg paardenkracht heb om mijn bruggen te modelleren, maar ik heb echter ook graag een mobiele lichte laptop die heel stevig en duur(zaam) aanvoelt, met hoogstaande materialen en een mooi scherm. Waarschijnlijk eis ik te veel, en dus zal ik moeten concessies doen. Echter, waar...

EDIT: Wat denken jullie van de Lenovo Ideapad U410. Als ik deze dan upgrade met een SSD heb ik een laptop die uitstekend aanvoelt, zeer goede toetsenbord en trackpad, voldoende aansluitingen. Nadeel is dat het scherm wel niet goed is. Misschien krijgt hij wel een haswell upgrade samen met een IPS scherm (waarbij de batterijduur dan ook meteen naar boven gaat)...

[ Voor 53% gewijzigd door C4Alvarez op 02-07-2013 21:04 ]

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
Bij die u410 ben k gestopt bij de scherm resolutie.
Dat is on acceptabel.. Zeker bij uw gebruik.

De s15 heeft gewoon goede bouwkwaliteit,

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• C4Alvarez
Ik zou de U410 nu zeker niet kopen, ik zou wachten tot oktober om die te kopen, omdat er nog nieuwe laptops uitkomen. Echter, ik vind dit momenteel de beste keuze omdat ik heb gemerkt dat ik graag een "premium feel" heb. Ik vind dat misschien wel belangrijker dan een Full HD scherm. De S serie heeft niet dat gevoel, en ook niet het uitzicht. Die ziet eruit als de 3 jaar oude vaio van mijn zus die 600 EUR kostte. Daarom laat ik die optie nu vallen.

@aron225: Waarom zeg je dat de bouwkwaliteit goed is, als iedereen klaagt over scherm- en keyboardflex? Als ik reviews bekijk op Youtube en ik kijk wanneer de reviewer het scherm van de laptop loslaat zie ik dat verschrikkelijk wiebelen. Ook, als je hem met één hand opent draait het scherm, ipv horizontaal te blijven. Dat is verre van een goede bouwkwaliteit...

De Dell XPS 14 vind ik een andere mogelijkheid, maar die is niet meer beschikbaar. Dit impliceert misschien dat Dell een (Haswell) upgrade uitvoert.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
C4Alvarez schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 21:11:

@aron225: Waarom zeg je dat de bouwkwaliteit goed is, als iedereen klaagt over scherm- en keyboardflex? Als ik reviews bekijk op Youtube en ik kijk wanneer de reviewer het scherm van de laptop loslaat zie ik dat verschrikkelijk wiebelen. Ook, als je hem met één hand opent draait het scherm, ipv horizontaal te blijven. Dat is verre van een goede bouwkwaliteit...
Ik denk dat jij op zoek bent naar stijfheid, en niet daadwerkelijke engineering kwaliteit en bouwkwaliteit. Het maakt in principe geen bal uit of een scherm stijf blijft bij het open doen of flex geeft. Theoretisch volgens een natuurkundige benadering is het juist in alle termen beter om flex te hebben in de behuizing ten opzichte van stijfheid. Hierdoor zal bijvoorbeeld het scherm niet "breken/barsten" in plaats van meebuigen als er bijvoorbeeld vanaf een punt veel kracht uitgeoefend word op het scherm (denk maar aan per ongeluk je ipad laten vallen op het scherm). Door de flex wentelt die de kracht namelijk af door mee te buigen in plaats van te breken bij een bepaalde punt van kracht. Tevens klaagt bij lange niet iedereen over de flex, het is namelijk alleen iets wat opvalt, en niet daadwerkelijk een resultaat is van slechte engineering, ergernissen en irritaties zoals bij de Asus N53 de keyboard flex wel het geval was. Je kunt anders zelf even een kijkje nemen in Vaio S topic.

Hier enkele voorbeelden van de flexibele Vaio Z 2010 model die een van de meest gerespecteerde reputaties had op het gebied van kwaliteit en engineering. Tevens stond deze ook nog bekend als een zeer flexibele computer wat hem juist zo betrouwbaar maakt.
YouTube: The Test Lab: VAIO Z Pressure Test
YouTube: The Test Lab: VAIO Z Drop Test
Zo zou je idem dito hetzelfde verhaal vertellen over de flexibele Lenovo/IBM thinkpads, die letterlijk onverwoestbaar zijn.

Maar goed, als je echt betere bouwkwaliteit zoekt dan moet je wel echt een hele hoop keuzes laten vallen. De XPS14 bijvoorbeeld is ook op het niveau van de Vaio op het gebied van afwerking (elk heeft namelijk zijn gebrekenen).

Geef je niks om natuurkundige bouwkwaliteit en wil je gewoon een luxe/stijf aanvoelende computer hebben, dan zou je moeten kijken naar de Dell XPS 13, goede gerespecteerde en voornamelijk stijf/harde bouwkwaliteit, met daarbij een optie voor een IPS Full HD scherm. Wel soortgelijke specs als de Vaio Pro, en een stuk zwaarder met daarbij een iets minder scherm en koeling. Wel betaal je er een stuk minder voor ten opzichte van de Vaio Pro 13.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• C4Alvarez
Hmm, ik had in een eerdere post al gezegd dat de Vaio Pro al verkregen kan worden vanaf € 999 EUR met betere specs als de Dell XPS 13.

Ivm de bouwkwaliteit, misschien heb ik me inderdaad fout uitgedrukt. Het feit dat het scherm zo mee beweegt, is misschien niet zo slecht, maar het feit dat je je laptop indrukt tijdens het typen is wel degelijk oorzaak van slechte engineering. Er zijn genoeg laptops die dit niet hebben.

Maar inderdaad, ik ben fan van stijve/luxueus aanvoelende laptops. Daarom kies ik inderdaad ook liever voor de XPS, Vaio Pro, U410, Macbook, Zenbook,... Helaas vind ik zo geen mobiele 13" met full voltage, een degelijk scherm en niet dikker dan 2.5 cm. (Indien jullie er wel zo weten, laat maar komen!)

De Dell XPS laptops vind ik de mooiste laptops die er op dit moment zijn. Ik hoop dan ook dat Dell hier nieuwe modellen van uitbrengt de komende maanden. En het matte zwart dat Dell daar gebruikt vind ik erg mooi en comfortabel. We hebben hier thuis een latitude, en ookal verschilt deze qua bouwkwaliteit waarschijnlijk niets van de Vaio S, toch krijg ik bij de Vaio S een plastic, goedkoop gevoel en niet bij de Dell. En als ik een laptop koop voor 5 jaar wil ik niet de hele tijd dat gevoel.

Ik wil iedereen al bedanken voor hun inbreng btw! Ik wil niet arrogant/eigenwijs overkomen, maar ik heb mijn eigen smaak/stijl qua laptops, en het is heel moeilijk om een passende laptop daarbij te kiezen.

EDIT: Lenovo brengt blijkbaar de U430P uit. Dit is een 14" met Haswell, lange batterijduur, mooi design. Natuurlijk nog de reviews afwachten, en de eigenlijke release, maar die ziet er wel goed uit vind ik.

[ Voor 8% gewijzigd door C4Alvarez op 02-07-2013 23:01 ]

Pagina: 1