• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:56
Goede middag beste Tweakers,

Sinds een paar weken heeft mijn PC wat kuren en vooral bij de wat meer demanding games, zoals Battlefield 3. Na ongeveer 10-20 minuten gaan mijn beide schermen op zwart en blijven de fans en dergelijke wel draaien, maar het beeld komt ook niet meer terug. Ik moet dus dan mijn PC rebooten om weer beeld te krijgen.

Wat heb ik getest:
- Prime95 laten draaien om te kijken of het de CPU is, maar dit lijkt niet het probleem, want de test verloopt vlekkeloos
- MSI Kombuster gedraaid en na 5 minuten stressen gebeurde hetzelfde als in Battlefield 3.
- Battlefield 3 op low settings gespeeld, zodat de usage op +-50% zit en waarempel nergens last van.

Is dit een overduidelijke iets dat mijn GPU kapot is? Ik zat zelf namelijk ook nog te denken aan de PSU.
Ik heb nog mijn GTX275 liggen, wellicht dat ik die er maar eens in moet doen.

Ik baal wel, want mijn kaart is 1 jaar en 1 maand oud en weet nog niet hoe het zit met de garantie, mocht ie kapot zijn.

Mijn systeem:
i5 2500K
MSI GTX680 Twin Frozr III
8 GB Kingston RAM
MSI P67A-GD55
XFX Pro 650Watt

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Temp videokaart?
Indien te hoog, misschien kontroleren of de koeler er nog goed op zit, vroeger kon je de pasta ook vernieuwen, of dat nu nog gaat weet ik niet, Google hier op.

Pc schoon van binnen. Stof.

Voeding lenen, en testen, dan weet je of het de voeding is.

Memtest kun je nog proberen voor de zekerheid.

Stel het spel grafisch steeds een beetje minder sterk, kijk wanneer het wel goed loopt.
Dit natuurlijk indien je temps wel goed zijn.

Andere spellen wat doen deze?

[ Voor 24% gewijzigd door jan99999 op 30-06-2013 13:33 ]

• vinom
Temps zijn dik in orde: maximaal 56 graden voor de GPU en maximaal 53 graden voor de CPU.
Andere spellen die ik nog heb getest zijn Black Ops 2 en Chivalry en deze werken goed. Voeding lenen zit er niet echt in :P

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Misschien als (tijdelijke) oplossing je videokaart downclocken?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• vinom
Inmiddels zit mijn GTX275 erin en het draait allemaal vlekkeloos, naja niet qua FPS :P
Ik zal volgende week langs Alternate gaan om een nieuwe te krijgen, heb gelukkig nog garantie.

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Klinkt als een TDR probleem wat niet door windows opgelost kan worden. (Driver has stopped responding)

Probeer eens 314.22.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Dus bij volledige belasting van de kaart stopt hij ermee? Dat is zoals andere al aangeven een driver probleem (denkende aan je zwarte schermen). Of in het ergste geval je PSU die niet genoeg stroom levert maar in het laatste geval zou je BSOD moeten krijgen en geen zwarte schermen :P

Probeer eens een oudere of nieuwere versie van je driver.

[ Voor 5% gewijzigd door Joenino op 02-07-2013 13:24 ]

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• vinom
Ik heb al verschillende drivers geprobeerd, allemaal zelfde resultaat. Ik krijg ook geen melding dat mijn driver is gecrashed ofzo, want zodra mijn beeld op zwart gaat blijft het ook zwart. PSU kan het niet zijn, want de GXT275 vraagt volgens mij zelfs net wat meer stroom dan mijn GTX680,

En inderdaad als de kaart een tijdje +-10/20 min zwaar belast word, houd ie ermee op. Maakt niet uit of het nou Battlefield 3, Battlefield 4, of een andere stress programma is.

[ Voor 23% gewijzigd door vinom op 02-07-2013 22:11 ]

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Download GPU-Z eens en geef een vinkje aan op het tweede tabje, log to file.
Zo kan je zeker goed zien hoe warm de videokaart is tijdens de "crash".
Ik zou zeker even contact opnemen met de winkel waar je de kaart hebt gekocht om deze om te ruilen voor een andere kaart. Of anders deze kaart bij hun te laten testen of het op hun test systeem ook gebeurt.

• vinom
Goed, 5 weken verder. Mijn 680 5 weken geleden naar Alternate gebracht, door hun defect bevonden, opgestuurd naar MSI en vandaag een nieuwe 680 opgehaald. Ik al helemaal blij en wat doet dat k*tding? Precies hetzelfde als de vorige keer. Of ze hebben me dezelfde kaart gegeven, wat op het eerste gezicht niet lijkt, want die ik meekreeg ik volledig stofvrij, terwijl mijn oude dat niet was. Ik heb nog niet de serials vergeleken en anders is het misschien mijn PSU...

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:51

Nemesizz

Untouchable

Kan ook incompatibiliteit zijn tussen videokaart en bijvoorbeeld de voeding.

Kans is heel klein, maar ik heb zelf een keer gehad.
Ben denk ik wel 2 dagen suf aan het testen geweest tot ik er eindelijk achter kwam dat zowel voeding als GPU goed waren, maar de combinatie van die samen tot crashes liep.

Betrof in mijn geval een Antec NeoHE 550W met een Radeon 5770.
Kaart getest met een NeoHE 430W, niks aan de hand, Eartwatts 500W ook geen probleem, weer aan die 550W en plof tijdens gamen beeld op zwart (toevallig als de kaart 71ºC aantikte).
Die NeoHE 550W getest met andere kaarten (die meer power nodig waren), niks aan de hand.

Dus misschien even proberen met een andere voeding. Die je nu hebt hoeft niet eens kapot te zijn, maar kan net die ene 1% zijn die niet compatible met elkaar zijn (99% kans dat het goed gaat, maar je kan net die 1% zijn die niet werkt).

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Met mijn huidige Haswell bordje had ik ook een zwart scherm probleem, alleen dit bleek een probleem te zijn met een verandering in de PCI-E sloten. Inmiddels opgelost met een BIOS.

Mss kun je ook eens kijken naar een BIOS update?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Probeer de kaart eens in het andere pcie slot?
Het kan zijn dat je moederbord niet goed is (ook al sluit bovenstaande test het niet uit).

Ik had met mijn moederbord:
1x 6950 - goed
2x 6850 - goed
2x 6950 - crash
Destijds ook van alles geprobeerd (andere kaarten, andere voeding), uiteindelijk was het moederbord kapot.

• vinom
Nou heb wat zitten troubleshooten en het lijkt er zeer sterk op dat ze me een defecte GPU hebben meegeven.

Ik heb de GTX680 in een compleet andere PC gedaan (Core2Duo E6760, 4GB RAM, P35 mobo, 500watt PSU)
en daar vertoond de 680 exact dezelfde kuren. GTX275, die hetzelfde verbruikt, al dan niet meer, loopt als een zonnetje op beide systemen.

Het is toch verdomme niet waar...

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Of ze hebben hem schoongemaakt (en/of nieuwe koeler?), een paar tests gedaan (die dan blijkbaar niet representatief zijn) en hem terug gestuurd.
Kon je aan de serial nog een productie datum hangen?

• vinom
Serials zijn verschillend iedergeval. Productie datum og niet gecheckt, kan dat wel?. Kan goed dat ze gewoon een nieuw stikkertje erop hebben geplaatst...

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Software matig iets fout?
FF een cleanertje eroverheen en wat oudere drivers proberen.

Hier loopt bv de oude 306.97 het beste in bf3 terwijl de nieuwe ruk lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door mukkel op 06-08-2013 22:45 ]

• vinom
Verschillende drivers helaas ook geen resultaat. Ik ga vandaag Alternate bellen en ervoor zorgen dat ik vandaag direct een nieuwe meekrijg. Ik ga niet weer 5 weken wachten, het is mooi geweest.

• vinom
Meh, Alternate doet vrij moeilijk. Directe omruil is alleen mogelijk met originele verpakken, die ik wel heb, maar ik weet niet of ik nog de DVI naar HDMI en die molex kabels nog hebben. Ik vroeg of ze daar serieus een probleem van maken...en blijkbaar wel, omdat ze anders van MSI een refurbished model terug krijgen i.p.v. een nieuwe exemplaar. Alleen maar vanwege die twee dingetjes die er niet in zitten...

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Dan halen ze dat spul toch uit de nieuwe verpakking en sturen ze die gelijk terug. Wat is het probleem dan?
Dit is in mijn ogen alleen een poging tot je af te wijzen.
AL iets rechtstreeks geprobeerd bij de fabrikant? of gaat dat niet bij MSI. Is wel 9 van de 10 keer een stuk sneller

Massa verkoop... Ik ga liever naar een "kleiner" lokaal PC boertje. Dan maar die paar euro meer en wel een goede en snelle service.

[ Voor 26% gewijzigd door mukkel op 07-08-2013 10:50 ]

• vinom
Ik zal MSI inderdaad ook nog eens bellen, die zitten toevallig 10 min hier vandaan.

• vinom
Nou, het verhaal is ten einde. De kaart die Alternate mij gisteren heeft gegeven was defect. Heb nu een nieuw exemplaar uit hun vooraad en alles draait weer als een zonnetje :D

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Mooi, dat het allemaal zo lang moet duren...
In ieder geval kun jij weer verder!

• vinom
Het heeft inderdaad veel te lang geduurd. Ik had ook echt geen zin om er nog een keer heen te rijden, want het is een naar eind weg.

Anyhow, I'm a happy camper again.
Pagina: 1