Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik gebruik op dit moment een Canon EOS 1000d met een tamron 18-200, kitlens en 50mm vaste afstand (9 van de 10 foto's op automatisch). Dit neemt echter best veel ruimte in beslag. Er zijn tegenwoordig compacte camera's die beter zijn dan de 'traditionele compacte' camera's, als de Nikon 1 serie.

Ik zit eraan te denken om mijn canon EOS 1000d met de lenzen te verkopen en daarvoor in de plaats een nikon 1 te kopen. Echter, ga ik dan heel ver achteruit op fotokwaliteit?

Zijn er mensen die ervaring hebben met de overstap van een spiegelreflex naar zo'n uitgebreide compact camera, en hoe is dat bevallen?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:02

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb een 5DII en een Nikon 1 J1. Nou is die 5D niet geheel te vergelijken met je 1000D maargoed.

Laat ik allereerst beginnen met "fotokwaliteit", wat betekend dat voor jou ?

De cropfactor van de Nikon is een stuk groter dan je 1000D ( 1,6x Vs. 2,7x) dus onderwerpen isoleren is lastiger, je mist een viewfinder wat in de zon lastig is. Daarnaast heb je gewoon wat meer ruis op hogere isowaarde en misschien ietsjes minder detail dan bij je 1000D (dat moet ik wat gokken).
Tot zover de nadelen.

De voors voor de Nikon dan; het is een enorm compact systeem en weegt geen r**t als je het met en DSLR systeem vergelijkt. Ik vind de AF snelheid van mijn J1 prima, kleur en contrast en belichting zijn ook prima.

Pas geleden voor het eerst een deel van mijn vakantie dus niet met DSLR geschoten en eigenlijk beviel dat prima. Tuurlijk zie ik verschil maar dat mag best tussen een Fullframe camera en een camera met een relatief kleine sensor als de Nikon 1. Dus ja hoe groot het verschil is met een 1000D vind ik wat lastig maar dat compacte camera systemen echt goed aan eht worden zijn is mij wel duidelijk :)

Gabriël AM5

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
De V serie heeft toch een (elektronische) viewfinder? Dat zou op zich wel redelijk moeten gaan.

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Ik heb begin dit jaar een V1 gekocht, m'n 5D zal ie niet vervangen. Maar voor dagelijkse snapshots en vakantie voldoet ie prima. De AF snelheid is bijzonder snel, kleuren zijn goed en de raw files zijn makkelijk te bewerken.

Een van de belangrijke redenen dat ik voor de V1 heb gekozen is de viewfinder. Die ontbreekt toch vaak op een compactcamera. als je de viewfinder niet gebruikt zijn er genoeg alternatieven waaronder die van Olympus. Hun laatste M43 cameras hebben een prima sensor erin zitten die qua kwaliteit weinig onderdoet voor een APSC sensor en het lens aanbod is velen malen groter.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:52
Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2013 @ 12:55:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de overstap van een spiegelreflex naar zo'n uitgebreide compact camera, en hoe is dat bevallen?
Waarom overstappen? Voor mobiliteit heb ik een Canon G12 gekocht (bevalt heel erg goed) maar dat was geen reden om de spiegelreflex met alle lenzen weg te doen. Die zijn gewoon voor andere gelegenheden.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Verwijderd

Het lijkt me weinig zinvol om deze dSLR combinatie naast een systeemcamera te houden.

• Terryb47
  • Laatst online: 28-05-2025
Zo slecht is deze crop sensor niet toch? Volgens mij dezelfde die in de 450D zat, (correct me if I'm wrong) volgens mij is de canon crop sensor niet erg vooruit gegaan de laatste jaren.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
Terryb47 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 02:37:
Zo slecht is deze crop sensor niet toch? Volgens mij dezelfde die in de 450D zat, (correct me if I'm wrong) volgens mij is de canon crop sensor niet erg vooruit gegaan de laatste jaren.
Volgens mij zat er in de 1100d dezelfde sensor als 450d. 1000d had een andere, met minder MP geloof ik. Maar verder vast weinig verschil inderdaad.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• Nomad
  • Laatst online: 19:14

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb ook een Nikon 1 naast mijn Dslr's. Ik vind het geen concurrenten van elkaar, maar juist een mooie aanvulling. De Nikon 1 is vooral lekker snel in gebruik, daar houd ik wel van.

Beeldkwaliteit is heel anders dan wat ik van mijn dslr's gewend ben, minder detail en veel ruis. Ter vergelijk, de Nikon 1 ruist meer op iso800 dan de 5d3 op iso6400.

Maar ze concurreren dus hier niet met elkaar, maar juist fijn dat waar ik de Canon's niet mee neem, ik de Nikon wel pak.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Nomad schreef op maandag 01 juli 2013 @ 10:01:
Ik heb ook een Nikon 1 naast mijn Dslr's. Ik vind het geen concurrenten van elkaar, maar juist een mooie aanvulling. De Nikon 1 is vooral lekker snel in gebruik, daar houd ik wel van.
Als aanvulling op een kleinbeeld dSLR kan ik me dat voorstellen. Maar wat mij betreft zou het een instapmodel APS-C dSLR zeker helemaal vervangen.
Beeldkwaliteit is heel anders dan wat ik van mijn dslr's gewend ben, minder detail en veel ruis. Ter vergelijk, de Nikon 1 ruist meer op iso800 dan de 5d3 op iso6400.
Dan vergelijk je bijvoorbeeld de V1 tegenover een 5D3. Een model met kitzoom voor nu zo'n 400 euro tegenover een model wat zo'n 2800 euro body only kost.

Voor de gearliefhebber is het wellicht ontzetten leuk en interessant om 2 systemen naast elkaar te gebruiken, veruit de meeste mensen zullen dan een verspilling van geld en ruimte vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2013 13:21 . Reden: quote ging niet goed ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:24

JT

VETAK y0

Volgens mij is het interessanter om te kijken naar een m43 vanwege de veel grotere sensor. AFAIK ligt het formaat van een m43 sensor dichterbij APS-C dan bij de J1.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

JT schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:16:
Volgens mij is het interessanter om te kijken naar een m43 vanwege de veel grotere sensor. AFAIK ligt het formaat van een m43 sensor dichterbij APS-C dan bij de J1.
De 4/3 sensor in m4/3 camera's is groter (en ligt dus dichterbij APS-C) dan de sensor in de Nikon 1.
Ikzelf zou ook voor m4/3 gaan maar kan me ook voorstellen dat de Nikon 1 behoorlijk aantrekkelijk is. De V1 is momenteel toch echt wel een heel aantrekkelijk toestel.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:24

JT

VETAK y0

Ik zie de viewfinder als voordeel, dat is zeker waar. Verder misschien iets compacter dan de meest compacte m43 modellen maar veel zal het niet schelen. Naast die dingen volgens mij alleen persoonlijke dingen :) Ik heb zelf een EOS 7D en heb juist voor m43 gekozen omdat ik er niet zo hard op achteruit wil gaan qua ruis e.d. TS geeft aan iets beters te willen dan de reguliere compactcamera's; de J1/V1 hebben alleen verwisselbare lenzen wat beter is, m43 heeft daarnaast ook een veel grotere beeldsensor dan compactcamera's.

[ Voor 23% gewijzigd door JT op 01-07-2013 13:37 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-01 16:54
Misschien de Sony NEX series? Ben zelf van Nikon D90 naar Sony Nex 6 gegaan.
Bevalt me prima! Dezelfde sensor grootte (APS-C) in een kleinere en lichtere verpakking. Het aanbod van lenzen is alleen nog niet zo groot als bij m43. Ik merk dat ik mijn Nex 6 nu veel vaker meeneem dan toen met de D90.

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 01 juli 2013 @ 12:38:
[...]

Als aanvulling op een kleinbeeld dSLR kan ik me dat voorstellen. Maar wat mij betreft zou het een instapmodel APS-C dSLR zeker helemaal vervangen.

[...]

Dan vergelijk je bijvoorbeeld de V1 tegenover een 5D3. Een model met kitzoom voor nu zo'n 400 euro tegenover een model wat zo'n 2800 euro body only kost.

Voor de gearliefhebber is het wellicht ontzetten leuk en interessant om 2 systemen naast elkaar te gebruiken, veruit de meeste mensen zullen dan een verspilling van geld en ruimte vinden.
Ook het verschil met een cropcamera zal heel groot zijn hoor. En de meeste verschillen tussen een instap model DSLR en een topmodel zitten hem in de mogelijkheden en bediening, niet zozeer in de sensor kwaliteit (even uitgaande van cropmodellen). Ook die 1100d zal een stuk beter presteren dan de Nikon 1 waarschijnlijk.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:02

sapphire

Die-hard pruts0r

Dan nog zijn de punten die Nomad aanhaalt, namelijk ruis en detail, niet echt punten die met een kitlens te maken hebben. Neemt niet weg dat de kitlens (iig mijn 10-30) een prima lens is hoor !

Ik zit trouwens te denken, ik kan misschien eventueel eens kijken of ik de 1100D van een vriendinnetje mag lenen. En een 1000D met oude kitlens gaat zeker weten wel lukken.

Mocht er interesse in zijn wil ik best eens en geheel niet wetenschappelijk verantwoorde vergelijking maken.

Gabriël AM5

Verwijderd

Sjekster schreef op maandag 01 juli 2013 @ 17:54:
[...]
Ook het verschil met een cropcamera zal heel groot zijn hoor. En de meeste verschillen tussen een instap model DSLR en een topmodel zitten hem in de mogelijkheden en bediening, niet zozeer in de sensor kwaliteit (even uitgaande van cropmodellen).
Er zal een verschil zijn. Ik denk niet dat dat voor een hobbygebruiker de kosten van het onderhouden van twee systemen rechtvaardigt. Daarnaast heb je zo bijzonder weinig aan een camera die je toch altijd thuislaat. De bediening van bijvoorbeeld de V1 is niet heel uitgebreid, maar die van de 1000D zeker ook niet. En ik denk dat ik bijvoorbeeld in mijn E-P3 meer bedieningsmogelijkheden en opties heb dan in een instapmodel dSLR van Canon.
Ook die 1100d zal een stuk beter presteren dan de Nikon 1 waarschijnlijk.
Dat valt reuze mee als we DxOMark kunnen geloven (100D score;62 vs V1 score;54). Tevens blijkt dat een kleinere sensor als de recente Olympus m4/3 sensoren (E-PL5 score; 72) de APS-C sensoren van Canon voorbijstreven. Canon staat al een tijdje stil op het gebied van APS-C sensor ontwikkeling.

Verwijderd

sapphire schreef op maandag 01 juli 2013 @ 18:20:
Mocht er interesse in zijn wil ik best eens en geheel niet wetenschappelijk verantwoorde vergelijking maken.
Dat zou best leuk zijn. :)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 16:49

Sick Nick

Drop the top!

Verwijderd schreef op maandag 01 juli 2013 @ 18:56:
[...]
Dat valt reuze mee als we DxOMark kunnen geloven (100D score;62 vs V1 score;54). Tevens blijkt dat een kleinere sensor als de recente Olympus m4/3 sensoren (E-PL5 score; 72) de APS-C sensoren van Canon voorbijstreven. Canon staat al een tijdje stil op het gebied van APS-C sensor ontwikkeling.
Totaal score is misschien bijna hetzelfde, de low ISO score is totaal anders (V1: 346, 1000D 719). En juist bij weinig licht zijn de meeste mensen zo blij met hun APS-C sensor. Pak je bv een NEX 6, dan heb je een kleine body, viewfinder en nog betere iso prestaties (DxO mark low light score van 1018 en totaalscore van 78). Met de standaard kitlens ook behoorlijk compact.

Verwijderd

Sick Nick schreef op maandag 01 juli 2013 @ 19:07:
[...]

Totaal score is misschien bijna hetzelfde, de low ISO score is totaal anders (V1: 346, 1000D 719).
En dan scoort de Nikon 1 sensor dus weer op andere punten beter.
En juist bij weinig licht zijn de meeste mensen zo blij met hun APS-C sensor.
Dat kan handig zijn, in veruit de meeste situaties gaan mensen echter niet boven de ISO 800. Maar je hebt zeker gelijk. Over het algemeen; hoe groter de sensor hoe betere foto's met hogere ISO's.
Pak je bv een NEX 6, dan heb je een kleine body, viewfinder en nog betere iso prestaties (DxO mark low light score van 1018 en totaalscore van 78). Met de standaard kitlens ook behoorlijk compact.
Met de nieuwe inklapbare kitlens is dat best een interessant model dat klopt. Ook behoorlijk veel waar voor je geld. Wel weer merkbaar langzamer dan een Nikon 1 en de objectieven zijn ook groter. Zodra je meerdere objectieven gaat gebruiken en meenemen merk je wel weer het verschil. En de topicstarter wil nou juist een compact totaalplaatje. Maar indien hij niet verder gaat dan de kitlens is ook de NEX 6 behoorlijk compact.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2013 19:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor mijzelf nu toch besloten voor de Nikon 1 J1 te gaan, met 10-30 mm lens. Deze is een stuk beter dan compact camera's in deze prijsklasse (correct me if i'm wrong), en ik denk dat de Sony NEX serie het prijsverschil met de J1 van 235 euro niet kan goedmaken in beeldkwaliteit. Een V1 heeft inderdaad een viewfinder wat erg handig zou zijn. Echter ga ik op deze prijs geen 100 of meer euro extra uitgeven enkel daarvoor.

Of jullie moeten nog met een alternatief wat ongeveer net zo compact is komen die nog beter is voor ongeveer 200-250 euro!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-01 22:55

Neus

www.zenaconsult.com

Ben ook van een Canon 5D naar een Panasonic GF5 overgestapt; kost de helft (2e hands heb ik er 240 voor betaald, incl. 14-42mm lens) en is inderdaad een stuk lichter.

Heb er nog een oude Canon 300D erbij met een 50mm 1.8 erop; ideaal als portret camera in huis (om mooie kiekje van mijn 2-jarige zoon te maken) maar voor de rest, en zeker voor buiten, neem ik de GF5 mee.

Prima camera, mooie kwaliteit en moderne snufjes zoals Touchscreen, 1080p video, ecc.

Vergelijking van de 2: http://snapsort.com/compa...s-Panasonic-Lumix-DMC-GF5
Wat voor mij belangrijk was om te kiezen voor de GF5 was de bijna dubbele grootte van de sensor en het feit dat er meer dan 40 lenzen beschikbaar zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Neus op 04-07-2013 09:20 ]

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Pagina: 1