Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zakelijke-budget laptop

Pagina: 1
Acties:

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-11 12:06
Hoi allen!

Mijn vader zoek een laptop voor werk. Nu doet hij niet zo gek veel met dat ding, maar hij heeft wel bepaalde eisen.

Budget: ~€500 (mag €600 zijn, maar €400 kan natuurlijk ook, om en nabij 500 dus.)
Gebruik:
-Office (Hij kan licensie krijgen), dit is het hoofdgebruik van de laptop.
-Internet/browsen
-Veel Youtube (voor muziek en moet ook gemakkelijk 1080p kunnen spelen)
-Verder heeft hij een TV waar hij hem sporadisch op wil kunnen aansluiten (HDMI dus) voor films/series/presentaties

Andere eisen:
-Liefst 17", al weet ik dat je veel inlevert voor een groter scherm. Mobiel hoeft de laptop dus niet persé te zijn. Het is voor binnenshuis, op vakantie en voor werk/vriendenbezoek.
-Gewicht is dus ook geen probleem (mits dat niet stoort met tekstverwerken/typen)
-Levensduur van ~5 jaar zou fijn zijn.
-Redelijke accuduur (voornamelijk dus voor tekstverwerken). Ik leg hem zelf wel uit hoe je een accu zo lang mogelijk goed houdt ;).

Nu had ik al rondgekeken op de Best Buy en dit topic.

Voor de low-end kom ik dus hier op uit:
pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX2QMH) van €430
of
pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT23MH) van €390.

Maar die hebben een kleiner scherm dan gewenst.

Mijn vragen komen neer op het volgende:
Probleem is dat ik niet echt lekker in de markt zit (ben zelf een desktop-game gebruiker en sprokkel dus componenten bij elkaar) en ik geen flauw idee heb hoe de markt van €500-600 in elkaar zit en wat er aan te raden is. Mijn gok is dat de 'volwassenere' versies van de budget lijn, dan wel de 'kinderversies' van de businesslaptops uit de BBG aan te raden zijn. (Dan kom je uit op zoiets als dit.

Verder heb ik ook geen flauw idee wat er qua merken no-go's zijn en welke aan te raden zijn (Lenovo? Sony? Dell? Acer? HP?) of dat er juist geen echt verschil in zit.

Lever je te veel in als je 17" gaat tov 15"? Ook resolutie meegenomen, zeker voor zakelijk gebruik: is het het waard?

Als iemand me in de goeie richting kan helpen :)?

• MrKhalid
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-01-2024
Voorbeelden van goede laptop merken zijn Lenovo, Dell en Asus. Daarbij hebben meeste bekende merken wel redelijk laptop alleen is de bouwkwaliteit bij een andere heel goed en andere heel slecht. Daarbij je kunt beter een 15" laptop nemen, redelijk goede laptop tussen 500 en 600 euro zijn meestal 15" en het is ook nog eens kleiner dus makkelijker mee te nemen. Als je voor 15" gaat kan je het beste de Lenovo E B590 nemen (pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX2BMH)), voor 17" is dit misschien wel iets voor jou pricewatch: Asus X75VD-TY216H.

• Giku
MrKhalid schreef op zondag 30 juni 2013 @ 16:10:
Voorbeelden van goede laptop merken zijn Lenovo, Dell en Asus. Daarbij hebben meeste bekende merken wel redelijk laptop alleen is de bouwkwaliteit bij een andere heel goed en andere heel slecht. Daarbij je kunt beter een 15" laptop nemen, redelijk goede laptop tussen 500 en 600 euro zijn meestal 15" en het is ook nog eens kleiner dus makkelijker mee te nemen. Als je voor 15" gaat kan je het beste de Lenovo E B590 nemen (pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX2BMH)), voor 17" is dit misschien wel iets voor jou pricewatch: Asus X75VD-TY216H.
Dank voor info over merken :).

Overigens zie ik qua specs niet gek veel verschil tussen die twee die je gelinkt hebt. 17" blijft de voorkeur voor mijn Pa, nu de laptop niet al te vaak buiten het huis afstanden moet afleggen en een groot scherm fijner werkt.

Maar als ik die specs bekijk zie ik niet veel verschil, heeft dat met bouwkwaliteit te maken, of misschien de accu? (dat zijn dus zaken van laptops waar ik niet zo vanaf weet :+ )

• MrKhalid
Giku schreef op zondag 30 juni 2013 @ 17:28:
[...]

Dank voor info over merken :).

Overigens zie ik qua specs niet gek veel verschil tussen die twee die je gelinkt hebt. 17" blijft de voorkeur voor mijn Pa, nu de laptop niet al te vaak buiten het huis afstanden moet afleggen en een groot scherm fijner werkt.

Maar als ik die specs bekijk zie ik niet veel verschil, heeft dat met bouwkwaliteit te maken, of misschien de accu? (dat zijn dus zaken van laptops waar ik niet zo vanaf weet :+ )
Bouwkwaliteit zijn van allebeide laptops goed, de accu van de Lenovo gaat ongeveer 4-5 uur mee die van de Asus gaat ongeveer 4 uur mee.

• Giku
MrKhalid schreef op zondag 30 juni 2013 @ 21:05:
[...]

Bouwkwaliteit zijn van allebeide laptops goed, de accu van de Lenovo gaat ongeveer 4-5 uur mee die van de Asus gaat ongeveer 4 uur mee.
Heel erg bedankt alvast :)!
Maar hij wilde persé een 17" :( dus deze waarschijnlijk. Ik heb het hem afgeraden omdat je een i5 voor een i3 inlevert als je van 15 naar 17" wil gaan.

Mocht iemand nog extra advies hebben is het nog welkom, hij bestelt hem pas over 2 weken.

[ Voor 33% gewijzigd door Giku op 05-07-2013 10:48 ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:16
Even een paar vragen wat het voor ons wat makkelijker maakt om een goed advies te geven:
  • Hoe veel uur gaat jouw vader hem per week gebruiken?
  • Over hoeveel jaar wil hij hem gaan afschrijven?
  • Heeft hij een BV of werkgever via wie hij hem belastingvrij kan kopen?
  • Gebruikt hij een tweede en/of derde beeldscherm?
  • Moet de laptop daadwerkelijk een 1080p beeldscherm bevatten of moet hij 1080p kunnen afspelen op een scherm/tv?
  • Hoeveel zou het budget eventueel hoger kunnen?
Ik kan nu allemaal aannames doen en daarop een advies baseren, maar als je dit even kan beantwoorden weet ik zeker dat ik een advies geef gebaseerd op je juiste feiten :)

Om toch alvast iets van een advies te geven: Voor zakelijk gebruik zou ik een iets duurdere laptop aanraden. Je zit er toch uren per dag achter en dan is het niet handig om op je materieel te bezuinigen, als je voor €100 ook maar 1% productiever wordt is het de moeite al waard. (reken maar eens na: Stel dat je elk uur 0,10 euro meer kan verdienen met een laptop van 100 euro meer, dan heb je dat na 1000 uur (= 6 maanden full-time) er al weer uit). Je kan zeker 3 jaar doen met een goede laptop, misschien wel 5. Bovendien als je nu een laptop met betere specs koopt heb je daar én nu al plezier van én is hij pas later verouderd. En ja, van een 1080p scherm en i7 wordt je gewoon productiever dan dat je met een i3 en 1366x768 scherm zit.

Daarom raad ik deze laptop aan: Acer Aspire V3-771G-73638G50Maii. Lees vooral even de reviews en berichten op het forum die erbij staan, om ook een eigen indruk te krijgen. De specs zijn voor wat je betaald zeer goed, voor €700 heb je een quad core i7, 8 GB RAM, 17,3" 1080p scherm, Windows 8 Pro en alles erop en eraan. Redcoon heeft hem nu voor €699 met gratis verzending, maar er zijn ook genoeg andere winkels.

[ Voor 55% gewijzigd door Balance op 05-07-2013 15:35 ]

• MrKhalid
Giku schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 10:46:
[...]

Heel erg bedankt alvast :)!
Maar hij wilde persé een 17" :( dus deze waarschijnlijk. Ik heb het hem afgeraden omdat je een i5 voor een i3 inlevert als je van 15 naar 17" wil gaan.

Mocht iemand nog extra advies hebben is het nog welkom, hij bestelt hem pas over 2 weken.
Ik denk dat hij beter af is me die Asus die ik al eerder heb gelinkt. Acer staat niet bekend om goeie bouwkwaliteit en ik vind dat Acer laptop meestal lelijk, vooral vergeleken met andere laptop in dezelfde prijscategorie.

• Giku
Tech Nieuws NL schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 11:17:
Even een paar vragen wat het voor ons wat makkelijker maakt om een goed advies te geven:
  • Hoe veel uur gaat jouw vader hem per week gebruiken?
  • Over hoeveel jaar wil hij hem gaan afschrijven?
  • Heeft hij een BV of werkgever via wie hij hem belastingvrij kan kopen?
  • Gebruikt hij een tweede en/of derde beeldscherm?
  • Moet de laptop daadwerkelijk een 1080p beeldscherm bevatten of moet hij 1080p kunnen afspelen op een scherm/tv?
  • Hoeveel zou het budget eventueel hoger kunnen?
Ik kan nu allemaal aannames doen en daarop een advies baseren, maar als je dit even kan beantwoorden weet ik zeker dat ik een advies geef gebaseerd op je juiste feiten :)

Om toch alvast iets van een advies te geven: Voor zakelijk gebruik zou ik een iets duurdere laptop aanraden. Je zit er toch uren per dag achter en dan is het niet handig om op je materieel te bezuinigen, als je voor €100 ook maar 1% productiever wordt is het de moeite al waard. (reken maar eens na: Stel dat je elk uur 0,10 euro meer kan verdienen met een laptop van 100 euro meer, dan heb je dat na 1000 uur (= 6 maanden full-time) er al weer uit). Je kan zeker 3 jaar doen met een goede laptop, misschien wel 5. Bovendien als je nu een laptop met betere specs koopt heb je daar én nu al plezier van én is hij pas later verouderd. En ja, van een 1080p scherm en i7 wordt je gewoon productiever dan dat je met een i3 en 1366x768 scherm zit.

Daarom raad ik deze laptop aan: Acer Aspire V3-771G-73638G50Maii. Lees vooral even de reviews en berichten op het forum die erbij staan, om ook een eigen indruk te krijgen. De specs zijn voor wat je betaald zeer goed, voor €700 heb je een quad core i7, 8 GB RAM, 17,3" 1080p scherm, Windows 8 Pro en alles erop en eraan. Redcoon heeft hem nu voor €699 met gratis verzending, maar er zijn ook genoeg andere winkels.
Excuus dat ik zo laat reageer, was druk!
  • Hoe veel uur gaat jouw vader hem per week gebruiken? 15-40 (~10u voor werk, rest aan vrije tijd)
  • Over hoeveel jaar wil hij hem gaan afschrijven? Gok zo'n 3-5 jaar.
  • Heeft hij een BV of werkgever via wie hij hem belastingvrij kan kopen? Nee.
  • Gebruikt hij een tweede en/of derde beeldscherm? Nee (hoogstens TV)
  • Moet de laptop daadwerkelijk een 1080p beeldscherm bevatten of moet hij 1080p kunnen afspelen op een scherm/tv? Ik denk dat het laatste handigste is, maar dat moet ik hem even vragen.
  • Hoeveel zou het budget eventueel hoger kunnen? Rond de €500 (dus 400-600), meer heeft hij gewoon niet ;)
Ik denk dat een i7 wel erg overdreven is, niet? Ik draai op mijn game-systeem nog een Q9550(uit maart 2008!) vrijwel alle games op high, laat staan als ik voornamelijk tekstverwerk en filmpjes bekijk (je gaat niet sneller werken met een i7 t.o.v. een i3 als je voornamelijk teksten tikt natuurlijk).

Bovendien is die €700 laptop al echt te veel denk ik. Ik zal kijken of hij toch die Asus van MrKhalid wil overwegen, maar dat is al redelijk 'stretching it' met €630.

Ik heb hem wel aangeraden om in ieder geval een i5 te overwegen en de i3 over te slaan, om dezelfde redenen: gaat langer mee.

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Bij de Medionshop krijg je nu ook een Full-HD laptop voor €450.. Het is dan wel Medion, maar wel echt extreem goedkoop voor een met 1080p scherm. Voor die prijs zeker overwegen waard lijkt me. Typt net wat lekkerder vind ik met zo'n resolutie al kan ik niet zo snel een fatsoenlijke review vinden op die van notebookcheck na: http://www.notebookcheck....631-Notebook.52614.0.html

pricewatch: Medion Akoya P6631
Pagina: 1