Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 12:44

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
Het volgende probleem; Ik heb een hoekhuis uit de jaren '40. Nu is het zo dat de babykamer op de hoek ligt met een buitengang eronder, ligt bijna compleet vrij. Dit kamertje is dus in de winter ijskoud waardoor ik s' nachts de complete CV aan moet zetten om alleen dát kamertje te verwarmen. Per saldo kost me dat enorm veel aan energie en reist de energie rekening de pan uit. Onze dochter op een ander kamertje leggen is geen mogelijkheid daar mijn zoon al de laatste kamer inneemt. Mijn vraag is, hoe kan ik het kamertje een beetje op temperatuur houden zonder de complete CV te laten meedraaien? Ik dacht eerst aan een electrische blower, maar ik vind dat geen fijne cleane lucht en kwa verbruik zijn deze ook allerminst zuinig. Iemand mogelijk een - creatieve - oplossing?

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:43

Fiber

Beaches are for storming.

Isoleren. :)

En thermostatische radiator-kranen aanschaffen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
Fiber schreef op zondag 30 juni 2013 @ 10:43:
Isoleren. :)

En thermostatische radiator-kranen aanschaffen.
Isoleren zou betekenen tot ik de complete achterkant en zijkant van het huis zou moeten isoleren, middels spaumuur isolatie, echter heb ik daar op dit moment het budget niet voor. Ik heb een T-radiatorkraan op dat kamertje, maar dan als ik het goed begrijp moet een CV net zo hard werken, of je T-radiatorkranen hebt of niet.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 10:57

EnnaN

Toys in the attic

wat bedoel je met "Geen fijne cleane lucht" ?

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Met thermostatische kranen in elke ruimte (behalve de ruimte waar de hoofd-thermostast hangt.) kun je de temperatuur per vertrek regelen en hoeft je CV dus minder hard te werken, lijkt mij.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Euh elk radiator heeft een kraan ?

die kun je dicht draaien en zodoende alle warmte naar 1 radiator sturen, je ketel zal proberen om het water in de leidingen op temperatur te houden. met 1 radiator is dat veel makkelijker dan het hele huis. en kost je dan ook minder energie. mits je natuurlijk een thermostaat in die kamer hebt, en de deur dichthoud.

je hebt ook elektrische radiatortjes

Je moet uitkijken dat niet alle kranen (automatisch) dichtgaan dan slaat de drookkookbeveileging in en je ketel gaat uit. omdat er dan geen circulatie is

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 30-06-2013 10:58 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:33

GaMbiNo

1337

Heeft de radiator wel voldoende capaciteit? Wellicht goed om eens na te rekenen en evt. Te vervangen voor een radiator met thermostaatkraan en een hogere capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rudios schreef op zondag 30 juni 2013 @ 10:50:
[...]

Isoleren zou betekenen tot ik de complete achterkant en zijkant van het huis zou moeten isoleren, middels spaumuur isolatie, echter heb ik daar op dit moment het budget niet voor.
Nu een eenmalige investering, maar op lange termijn waarschijnlijk wel goedkoper dan voor de vogeltjes te stoken.

Even out of the box denken: extra deken? kruik? elektrische deken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Of gewoon de kamer ruilen met paps en mams... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Gipswandjes met isolatie ertussen?
Laminaat met van dat speciale warmtewerende folie eronder?

[ Voor 46% gewijzigd door enigmafan op 30-06-2013 11:19 . Reden: Toevoeging ]

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ten eerste meten. Wat is ijskoud?

15 graden is prima voor een kinderkamer. Kouder is ook geen probleem, gewoon een extra dekentje. Nooit gekampeerd in voor of naseizoen?

Alleen een pasgeboren baby kan zichzelf nog niet op temperatuur houden, maar dat is komende winter dus niet meer het geval ;)

En die koele lucht hebben de beestjes, zoals stofmijt, ook een hekel aan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:09

ralpje

Deugpopje

Fiber schreef op zondag 30 juni 2013 @ 11:09:
Of gewoon de kamer ruilen met paps en mams... :z
Ja... En dan moeten die elkaar warm houden en kom je straks een kinderkamer tekort!

Anyway, isoleren is op de lange termijn de beste optie tenzij je verwacht niet meer lang in dit huis te wonen.
Als het niet direct binnen je budget valt is het het overwegen waard om te kijken of hier geen subsidieregelingen o.i.d. voor zijn.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Veel mensen hebben het hier over een thermostatische radiator knop, maar dat heeft niet zoveel zin omdat:
A) de kamer te koud is en zo'n knop daar niets aan gaat veranderen. Het zou pas nut hebben als de kamer te warm zou zijn

B ) de cv meet zijn temperatuur vanaf de cv thermostaat, maar die hangt waarschijnlijk in de woonkamer. Dus dan blijft de cv alsnog loeien.

De beste oplossing is in mijn opzicht dus isoleren.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En de cv thermostaat verplaatsen naar de baby kamer zal ook niet echt een oplossing zijn... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:33

GaMbiNo

1337

Isoleren is idd de beste oplossing. Als dat echt niet kan zou ik toch gaan voor een zwaardere radiator met thermostaatkraan. Die thermostaatkraan zorgt er dan het grootste deel van het jaar voor dat die grote radiator de kamer niet te warm stookt. En in de echt koude dagen gaat de kraan vol open om de kamer warmer dan nu te kunnen stoken.

Uiteraard is een thermostatische kraan alleen geen oplossing ervan uitgaande dat de kraan nu al vol open staat. Maar icm met een grotere radiator dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Dat zou kunnen idd, maar dan zou ik net zoals jij al zei de andere kamers een thermostatische radiator knop geven, anders wordt het daar ondraaglijk warm...

Maarja dan blijft de vraag bij mij of het verplaatsen van de knop naar de babykamer nut heeft. Als het echt een hele koude kamer is dan verliest het natuurlijk ook snel weer warmte en slaat de cv ketel ook weer vaak aan.

Mijn slaapkamer was trouwens de enige kamer die volledig geïsoleerd is, ofwel de vloer, wanden en het dak. Als het in de woonkamer beneden 20 graden is, dan is het bij mij 28 graden :+ gelukkig heb ik nu een thermostatische radiator knop dus blijft het nu ook perfect 20 graden. Maar kun je nagaan hoeveel verschil goed isoleren kan maken. Wij hebben een vrijstaand jaren 30 huis en hebben 3 jaar geleden spouwmuur- en kruipruimteisolatie laten aanbrengen. Ervoor was ons gasverbruik gemiddeld maar liefst 3000 m3, met zelfs een uitschieter naar 3500m3 door een koude lange winter. Na de isolatie is dit verbruik gedaald naar zo'n 1800m3!! Al zijn de winters de laatste jaren korter en warmer geweest. Wij konden gebruik maken van een regeling, waarbij we maar 6% btw moesten betalen i.p.v. 19%.

Heb je ook niet de mogelijkheid om op de bestaande wanden bijv gipsplaaten tegen aan te schroeven en daartussen glaswol te plaatsen? Alleen dat al zou al veel kunnen schelen

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:51

Rudedadude

Maybe we were born to run

a/ Wat is ijskoud in aantal graden gemeten na een koude nacht rond 6 uur 's ochtends? Ijskoud is letterlijk minder dan 0 graden, maar dat lijkt me stug.
b/ ik denk dat komende winter het probleem veel kleiner is, want hoe ouder het kind, des te beter kan het zich, met behulp van bijvoorbeeld een dikke slaapzak, warm houden.
c/ Er moeten toch goede vormen van decentraal verwarmen zijn naast elektrokacheltjes en elektrische oliekachels?

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

Rudedadude schreef op zondag 30 juni 2013 @ 12:59:
a/ Wat is ijskoud in aantal graden gemeten na een koude nacht rond 6 uur 's ochtends? Ijskoud is letterlijk minder dan 0 graden, maar dat lijkt me stug.
b/ ik denk dat komende winter het probleem veel kleiner is, want hoe ouder het kind, des te beter kan het zich, met behulp van bijvoorbeeld een dikke slaapzak, warm houden.
c/ Er moeten toch goede vormen van decentraal verwarmen zijn naast elektrokacheltjes en elektrische oliekachels?
Wat is er mis met electrische kachels :?
Die doen letterlijk niet meer dan de lucht verwarmen :?

anders word het of een 2 zone cv keter installeren, dan wel een hout/olie/gaskachel plaatsen op die kamer.

Je zult hoe dan ook iets moeten halen, dat kan varieren van goedkoop (electr kacheltje) tot extra duur (cv vervangen)

laatste optie is een 2e thermostaat op de ketel aansluiten op die kamer.
snachts alle andere radiators dichtdraaien, en die 2e thermo kiezen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, dat geeft stof tot nadenken. Goed, thermostaat kraan is de oplossing niet, zoals Mick1990 al zegt; de CV thermostaat blijft loeien omdat deze in de woonkamer hangt. Ik denk inderdaaf toch dat ik aan isoleren moet denken, wellicht met een gipsplaat en isolatiemateriaal ertussen zoals sommige van jullie aandragen, hoef ik dus niet het gehele huis te doen. Verder heb ik ook nog niet nagedacht over het feit van punt /b van Rudedadude; mijn dochter is volgende winter 1 1/2 jaar oud en kan dus haar lichaam beter controleren wat verwarmen betreft. Dus er hoeft dan zowieso al minder gestookt te worden op het kamertje!

Ik ga eens aan de slag met het gipswandje denk ik. Hartelijk bedankt voor het meedenken!

[ Voor 8% gewijzigd door Rudios op 30-06-2013 13:56 ]

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:41
Andere oplossing kan ook nog zijn om bijvoorbeeld Honeywell Evohome te gaan installeren. Dit werkt bij mij uitstekend. Je kan dan per vertrek verwarmen. Wordt wel een beetje duur als je veel thermostaatknoppen moet bijkopen. Ik heb aan 5 genoeg. https://www.google.nl/search?hl=nl&q=honeywell+evohome
Kosten rond de 500 euro.

Voorbeeld:
Nachttemp centrale thermostaat ingesteld op 15 graden(bevindt zich in woonkamer)
Babykamer met een evohome thermostaatknop, de thermostaatknop meldt(draadloos) aan de centrale thermostaat(in de woonkamer) dat het onder 15 graden dreigt te komen, doe mij eens wat warmte. Centrale thermostaat slingert ketel aan, overige evohomethermostaatknoppen her en der in het huis blijven dicht(verliest dus geen warmte-kost ook geen extra gas = €). Als je je ketel op 40-60graden aanvoertemp hebt ingesteld zal de babykamer snel warm worden, en zal het je nauwelijks gas kosten.

Goed isoleren is natuurlijk prio 1;
Omdat ik veel thuiswerk is het heerlijk om alleen op de werkkamer cv verwarming te hebben. Ketel gaat dan dermate condenseren(maar 1 forse radiator) dat het stoken van 1 ruimte nauwelijks gas kost. Moet er wel bij zeggen dat onze spouw een jaar geleden geïsoleerd is en dat ik dubbelglas heb in de werkkamer(hele huis trouwens). Met de deur dicht is de 12-15m2 zomaar warm en blijft ook warm als ik er zelf in zit te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 30-06-2013 14:16 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
Dat klinkt idd ook als een mooi systeem! Ik zou dan zo'n 3 stuks nodig hebben. Maar deze moeten neem ik aan icm een evohome hoofd unit?

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-04 23:36
Inderdaad, Hometronic of evohome of een ander systeem dat in elke kamer de temperatuur meet, het vergelijkt met het temperatuurprogramma van de kamer en dan besluit of de radiatorkraan open moet en de CV aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Rudios schreef op zondag 30 juni 2013 @ 15:04:
Dat klinkt idd ook als een mooi systeem! Ik zou dan zo'n 3 stuks nodig hebben. Maar deze moeten neem ik aan icm een evohome hoofd unit?
Als budget een probleem is (en dat geef je aan in je tweede post), kan je beter isoleren dan een Evohome aanschaffen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

ik heb voor 20 euro een 500watt radiatortje met een 18c thermostaatje gebruikt,
dat is individueel.(1 ruimte)
ik slaap zelf met het raam open ook swinters, daarvoor hoeft niet de hele cv aan.
beter te koud dan te warm voor een baby overigens, 16-18c is prima.
een econo heat kan ook, ziet er beter uit.
een rad 150 van bcc kan ook, thermostaat ingebouwd.

-> nu te koud kan zomers te heet zijn, dat is wellicht erger.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 30-06-2013 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
En voor je met gipswandjes gaat werken zou ik toch maar eerst bepalen waar het warmtelek is (dmv meten van oppervlaktetemperatuur van buitenmuren, vloer en plafond op een koud dag/nacht). Met wat pech is het de onderdoorgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou toch opvragen wat het kost om de gevel te isoleren; dat ga je terug verdienen en levert meer comfort. Een grotere radiator kun je eenvoudig op marktplaats vinden.

De slaapkamer van onze zoon was ook te koud. Dat was een combinatie van te lage aanvoer temperatuur (40C; nu 55), te hoge pompsnelheid (III ipv I) en een te kleine radiator.

Bij -10 was het in de kamer 14C. Niet echt te koud met een slaapzak maar wel on-comfortabel.

Als het je gaat om euro,- besparen zou ik ze uitgeven aan isolatie.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-04 16:10

MieJuul

3970Wp

Onze hoekwoning uit 1965 heb ik vorig jaar laten na-isoleren (spouwmuurisolatie)
Was nog geen 1000 Euro kwijt.
En het betreft toch oa een flinke zijgevel.

Ook ik heb het gedaan voor de slaapkamer van de kleinste, die aan de buitengevel grenst.
Nog geen moment spijt van gehad.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
MieJuul schreef op zondag 30 juni 2013 @ 22:07:
Onze hoekwoning uit 1965 heb ik vorig jaar laten na-isoleren (spouwmuurisolatie)
Was nog geen 1000 Euro kwijt.
En het betreft toch oa een flinke zijgevel.

Ook ik heb het gedaan voor de slaapkamer van de kleinste, die aan de buitengevel grenst.
Nog geen moment spijt van gehad.
1 gevel? Of ook de voor- en achterkant?

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-04 16:10

MieJuul

3970Wp

Ook voor en achterkant ;-)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:50

Nox

Noxiuz

Tijdelijke oplossing:

Schroef de kamerthermostaat van de muur, zet de radiator in de kinderkamer volledig open (dus geen thermostaatkraan of zet die op 5) en hang daar de kamerthermostaat op.

Als je in de rest van je huis thermostaatkranen hebt dan regel je op die manier daar de temperatuur, die knijpen automatisch als het warm wordt in het vertrek (niet alles op 5 zetten, dat is 28 graden, eerder op drie dat is 21 graden ofzo).

Zorg er wel voor dat er altijd een, redelijk forse, radiator open is waar de ketel zijn warmte kwijt kan. Bij voorkeur in dezelfde ruimte als je thermostaat want dan slaat hij automatisch af als het warm genoeg is.

Je kan ook voor een prikkie een simpele aan/uit thermostaat kopen via MP oid. Je kan hem misschien zelfs paralel aansluiten als je twee aan/uit thermostaten NO hebt maar ik zou de oude loskoppelen (in theorie moet het werken, maar ik ben geen loodgieter). Eventueel kan je met een wisselcontact wisselen tussen thermostaten mits de thermostaat beneden ook een aan/uit is.

Ze werken met een relais dus als een van de twee thermostaten op 'vragen' springt gaat de ketel loeien. Alleen wil je dat eigenlijk niet want dan moeten de kranen in je huiskamer ook open 's nachts en dat kost je euro's.

EDIT:

Overigens zijn de tips van thermostaatkranen prima, lost het primaire probleem niet op maar wel de euro's die het kost.

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 01-07-2013 22:59 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
Dankje voor het meedenken en de goede tips. Ik kom rond de winterperioden hier even op terug hoe ik het opgelost heb!

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-11-2024

ExploWare

BoingBoing

en..? Al iets bedacht?

. . . . . Youp.net . . . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
Jup! Ik heb de kamer geïsoleerd middels spouwmuurisolatie, kamertje blijft nu veel warmer en er heerst geen koude trek mee. Dit is echt een aanrader!

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Misschien is het een idee om te vertellen hoe ze de spouw hebben geïsoleerd (materiaal) en hoeveel geld je nu eigenlijk ongeveer heb moeten investeren om het probleem op te lossen.
Dat kan wel interessant zijn voor mensen die later tegen dit topic aanlopen :)

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Pagina: 1