Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

fingerprint power switch

Pagina: 1
Acties:

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-11 15:14
Beste tweakers,

Ik ben opzoek naar een aan/uit knop die alleen maar reageerd op 'jou' vinger.

Bij laptops bestaat er volgends mij wel zo iets maar voor desktops weer ik niet of er zo iets is. Heb al wat rond gesurft op inter net maar kon nog niks vinden.

Heeft iemand een tip, waar te kopen of hoe zelf te maken?

Alvast bedankt!!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij hebben die vingerafdruklezers altijd stroom nodig, dus ze staan ofwel altijd aan (en dat is er dus geen aan/uit-knop nodig), of er moet een ander aan/uit-mechanisme zijn. Bijvoorbeeld die lenovo-laptops staan ook niet uit als ze 'uit' staan (in one swipe power on-modus)

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 30-06-2013 00:27 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat bij laptops zit is zeer zeker geen aan/uit knop, het is gewoon een biometrische sensor, en doorgaans niet erg veilig.

Misschien kun je wat meer vertellen over je doel? Er zijn in de pricewatch heus wel wat toetsenborden te vinden die ook een finger print reader hebben, daarmee kun je in Windows inloggen zonder wachtwoord, of, als een vorm van 2FA.

Als je op amazon of ebay gaat kijken kun je ook andere losse scanners vinden, zoals:

http://www.amazon.com/Dig...rint-Reader/dp/B000PELLGS

http://www.amazon.com/Ver...F62KG/ref=pd_sim_sbs_pc_1

http://www.amazon.com/Sec...TPQOK/ref=pd_sim_sbs_pc_3

http://www.amazon.com/~Up...G9MU8/ref=pd_sim_sbs_pc_4

Het zijn echt verschillende gradaties van kwaliteit, en ik kan je aanraden om echt eens te gaan lezen over wat dit voor dingen zijn!

Als je echt een aan/uit knop wil maken met print-reader; tsja; dan zou ik me, als ik jou was, toch eens in de ATX-standaard verdiepen. Simpel en kort door de bocht? Dat kan niet; je kan of de echte knop "onderscheppen", maar goed, in feite is dan alles wat je hoeft te doen om de PC toch aan te krijgen een pulsje te sturen over de ATX Powerkabel/zeer kort twee pins op het moederbord kort te sluiten.

Als je volledig tussen de 24-pin ATX connector gaat zitten, met een relais bijvoorbeeld wat door een Raspberry pi of Arduino aangestuurd wordt waar de fingerprint-auth plaats vind kun je al wat meer, maar dan nog ben je niet 100% veilig bezig. Het beste kun je op EFI/Operating system niveau in combinatie met SecureBoot, een encrypted SSD/HDD en credentials gaan beveiligen. En zelfs dan: niet alleen met een fingerprint sensor, die zijn namelijk nogal makkelijk voor de gek te houden.

Maar nogmaals: wat is je doel?

Simpele powerswitch die niet 100% veilig hoeft te zijn, maar meer in de lijn van: alleen ik kan het licht aan-en-uit zetten zal toch al snel het doel van een switch voorbij streven in de lijn van dat je een "computertje" (kan een Raspberry Pi of Arduino zijn) nodig hebt wat de sensor aanstuurt en zelfs dan daarachter, als je voorbij de authenticatie komt, is de beveiliging erg eenvoudig te omzeilen. Bovendien gaat je sensor + je "computertje" altijd wat stroom verbruiken, dus dan heb je ineens een knop die energie verbruikt ;)

Ik hoop dat dit helpt!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:09
Misschien is het handiger dit in tweeën te delen:
1 is een vingerafdruklezer die jouw vinger gaat herkennen. Zal een positief signaal ergens op geven (stroompje) als het klopt
2 dat hoge stroompje kun je dan weer doorlussen naar de "on" button op je moederbord of via een relais.
Punt is dus wel zo, dat de vingerafdruklezer altijd van stroom voorzien moet worden.

• N0stradamus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07-2024

Als ik het echt allemaal van te voren wist...

Verwijderd

Of je sluit hem aan op een accu met een losse stroomschakelaar ertussen. Dan zet je hem alleen aan wanneer je hem gaat gebruiken. Moet je wel weten welke spanning zo'n ding nodig heeft en dat gaat natuurlijk ook extra moeite en gereedschap kosten.

• blauwe eend
Lijkt me wel wat als het gaat werken. Wel vind ik hem een beetje lomp en groot, maar dat is denk ik niet makkelijk met dit soort dingen. Zou er een mogelijkheid zijn dat ik deze uit elkaar kan halen en hem dan in een voor/zijpaneel in te bouwen?
Edit: kom er op terug. Deze lijkt me niet de goede. Ik zoek meer iets 'simpel' maar effectief, als simpel kan in deze situatie. 8)7 Of misschien toch niet. Man ik moet echt oppassen met wat ik te snel over iets zeg.

Verder.

Bedankt voor de snelle reacties.

Wat ik wil: Ik ga voor iemand een pc'tje maken en hij wil dat hij speciaal wordt. Hij had gevraagd of er een start knop in kon die dan alleen reageert op zijn aanraking. Dit lijkt me omslachtig maar ook wel weer leuk om eens te proberen.

Als iemand mij dus nog verder kan helpen, graag. _/-\o_ Zelf zal ik ook nog wel even verder zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door blauwe eend op 30-06-2013 00:53 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Hah, een custom case dus? Als je het maar niet voor de veiligheid doet dan is het goed! Groen (pin16) + ground op de ATX Plug op elkaar kortsluiten met een paperclip en hij gaat alsnog gewoon aan hoor ;). Een algemene capitatieve knop die gepowered wordt door de +5VSb is misschien mooier; minder complex. Waar ga je de 24V die die schneider-switch nodig heeft vandaan halen?

"Speciaal" in welke zin?, trouwens? Als beveiliging + encryptie een must is, dan zijn er veel meer dingen waar ik me mee bezig zou houden voordat ik ga nadenken over hardware-level switches die schijn-veilig zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van een custom-netwerkkaart die alles encrypt/over TOR-stuurt? Een moederbord met een trusted platform module? EFI met secure boot aan? Full disk encryption via die TPM module? High-capacity capacitor op de SSD voor power-fail prevention? Ingebouwde UPS? Quadro videokaart met encrypted displayport connectie naar de monitor? Smartcard reader systeem? Digipass + Vasco token 2FA?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:23

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het idee met de Arduino/RPi vind ik wel goed.
Je sluit een reguliere, USB-biometrische sensor dan daarop aan en laat daar de authenticatie op regelen.

Van Arduino's heb ik geen verstand, maar met een Raspberry Pi zou je de GPIO-pins kunnen aansluiten op de power-switchheader op je moederbord. Als je authenticatie succesvol is laat je de Raspberry Pi die pins kortsluiten en tada je PC gaat aan.

Dit heeft wel twee nadelen:
- Je RPi moet altijd aanstaan. Dit kun je bereiken door altijd spanning op de USB-poorten te laten staan, ook als de PC uit is. Sommige moederborden hebben hier een functie voor. Dit is ideaal omdat de RPi gevoed wordt door USB en je dus geen aparte USB-lader nodig hebt.
- Het is niet waterdicht. Je kunt alsnog gewoon de pinnen zelf kortsluiten dus een doeltreffende beveiliging is het absoluut niet. Daarvoor kun je zoals gezegd beter kijken naar encryptie van de schijven/SSD.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hier

http://www4.gira.com/en/g...yless-in/fingerprint.html

zoek anders op finger print doorlock oid dat zijn ook "puls relais" gebaseerde schakelinge

[ Voor 35% gewijzigd door Fish op 30-06-2013 01:04 ]

Iperf

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Compizfox schreef op zondag 30 juni 2013 @ 00:59:
Het idee met de Arduino/RPi vind ik wel goed.
Je sluit die biometrische sensor dan daarop aan en laat daar de authenticatie op regelen.

Van Arduino's heb ik geen verstand, maar met een Raspberry Pi zou je de GPIO-pins kunnen aansluiten op de power-switchheader op je moederbord. Als je authenticatie succesvol is laat je de Raspberry Pi die pins kortsluiten en tada je PC gaat aan.

Dit heeft wel twee nadelen:
- Je RPi moet altijd aanstaan. Dit kun je bereiken door altijd spanning op de USB-poorten te laten staan, ook als de PC uit is. Sommige moederborden hebben hier een functie voor. Dit is ideaal omdat de RPi gevoed wordt door USB en je dus geen aparte USB-lader nodig hebt.
- Het is niet waterdicht. Je kunt alsnog gewoon de pinnen zelf kortsluiten dus een doeltreffende beveiliging is het absoluut niet. Daarvoor kun je zoals gezegd beter kijken naar encryptie van de schijven/SSD.
+5Vsb is hiervoor juist ontworpen, iets wat erg eenvoudig is om om te bouwen om een RPi te voeden, die willen immers gewoon +5V. Veilig is het niet, maar wel cool ;). Je kunt met wat ge-experimenteer geheid een Linux configje bouwen die altijd boot naar "ready", mogelijk door middel van LED's die aangeven "hoe" ready; rood of uit = niet klaar/fout; oranje = ready for input, groen = goeie print. Zo heb je voor de user feedback naast dat de main-PC aangaat dat de Pi "goed' is. Het geheel verwerken in een 3,5" bay, of 5,25", en je zit nog dicht bij de meeste ATX-pwr switches ook als je een basis kast neemt. Corruptie op de pi zal een probleem zijn, +5Vsb kán er zomaar mee ophouden, maar een batterijtje + goeie storage kan dat afvangen, het hangt er maar net vanaf HOE ver je wilt gaan met dit hele project, TS!

[ Voor 5% gewijzigd door Umbrah op 30-06-2013 01:07 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Direct aansluiten op de voeding bedoel je? Dat kan natuurlijk ook. Wat ik bedoelde is dat sommige moederborden ook een functie hebben om altijd spanning op de USB-poorten te houden. Intern zal dat vast ook gebeuren door gebruik te maken van +5Vsb :)

RPi kun je inderdaad best mooi in de case verwerken. En daarnaast kun je hem dan meteen als servertje oid gebruiken aangezien hij toch altijd aanstaat. Best grappig lijkt me, twee computers in 1 kast :)
Eigenlijk komt dit best dicht in de buurt van Lights-out-Management: een systeem dat veel enterprise servers hebben. Hierbij staat een deel van de chipset altijd aan, waarmee over Ethernet gecommuniceerd kan worden. Zo kun je op afstand je PC aanzetten, de boel overnemen (KVM over IP) of de BIOS aanpassen, zelfs als de server zelf uitstaat.
fish schreef op zondag 30 juni 2013 @ 01:01:
hier

http://www4.gira.com/en/g...yless-in/fingerprint.html

zoek anders op finger print doorlock oid dat zijn ook "puls relais" gebaseerde schakelinge
Het is niet de bedoeling dat je een puls geeft. Je moet twee pins kortsluiten. (Wel kan je natuurlijk een puls op een relais/transistor zetten die daardoor je pins kortsluit)

[ Voor 50% gewijzigd door Compizfox op 30-06-2013 01:14 ]

• blauwe eend
RPi lijkt me wel leuk maar heb hier jammer genoeg nog geen ervaring mee. Is dit een beetje aan te leren? :|

Verder is het niet zo dat het een echte beveiliging is. Het is gewoon de bedoeling als iemand anders zijn vinger er op legt hij niet aan gaat, maar als hij het zelf doet hij wel aan gaat. Ik heb binnenkort vakantie en dus genoeg tijd om dingen uit te zoeken. Maar hulp is altijd welkom want super ervaren ben ik eigenlijk nog niet. :P

Nu lekker slape

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Een RPi is gewoon een kleine computer op basis van een ARM-SoC waar je Linux (of iets anders) op kan draaien. Hij wordt gevoed door USB en verbruikt dus bijna geen stroom.

Als je een fingerprintsensor kan vinden waar Linux-drivers voor zijn (en die je werkend kan krijgen op een ARM-platform) kun je die gewoon via USB aansluiten (net als op een PC).
Wat info:
http://www.raspberrypi.or...iewtopic.php?f=41&t=17837
http://raspberrypi.stacke...i-and-fingerprint-scanner

De RPi heeft zogenaamde GPIO-pins, een aantal aansluitingen die je kunt programmeren.
YouTube: Raspberry Pi - How to use the GPIO

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 30-06-2013 01:50 ]

• blauwe eend
Oke, Compizfox en iedereen.

Bedankt voor de info. Ik zal me er eens wat meer ingaan verdiepen. Eind volgende week vakantie dus dan heb ik echt de tijd. Nu nog eff wat HW natuurijk :S

Bedankt voor de moeite iedereen.

• blauwe eend
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb hier nu geen hulp meer bij nodig omdat de 'klant' van deze speciale knop toch niet meer perse hoeft. Toch heb ik wel wat van jullie geleerd en was het dus niet voor niks.

Bedankt.

topic off.
Pagina: 1