Toon posts:

SSD een hebbedingetje of de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Hallo,

Ik heb totaal geen verstand van ssd's en heb er ook nog geen in mijn pc zitten. Toch vroeg ik me langzaam eens af is het de moeite waard om windows opnieuw te installeren op zo'n ding?

Natuurlijk heb ik reviews gelezen maar de een prijst het de lucht in waar de ander zegt het is een leuk hebbedingetje maar investeer liever in een goeie videokaart. Persoonlijk moet ik nog een beetje een goeie muis zoeken, en een muismatje, en tja dat kost ook weer geld. Dus heb ik zo mijn bedenkingen of een SSD de juiste keuze of dat ik beter een leuke game muis koop met een muismatje.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-01 21:24
Het is het waard. Na mijn laptop heb ik er ook 1 voor mijn pc gekocht. Windows start lekker snel op, en het scheelt heel veel tijd met laden van games en software!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Ligt er aan wat de rest van je systeem is.
Een SSD maakt het openen van bestanden een heel stuk sneller.
Je merkt het dus bij opstarttijden van software en windows. Bij het laden van levels in games ect.

TheS4ndm4n#1919

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:43
Een ssd maakt je pc veel responsiever, maar voor extra fps ingame zal je toch je videokaart moeten upgraden.

Ik heb zelf een ssd steken in mijn desktop en mijn laptop, en ik ga echt nooit meer terug naar mechanische schijven.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-01 15:01
Ik schrijf dit vanaf een laptopje met een celeron cpu en een ssd. Ik werk veel liever op deze laptop dan op mijn pc (quad core, gtx 560ti) simpelweg omdat die een harde schijf heeft. De pc gebruik ik alleen voor games, want daar maakt een SSD (behalve voor laadtijden) weinig tot niks uit.

Vrijwel elke computer met een redelijk moderne cpu zal er gretig gebruik van maken. Zeker icm win8 vliegt je computer door de opstartschermen heen en vliegen de browser tabbladen je om de oren.

Ohja:
Uit de tekst maak ik op dat je niet de beste pc hebt, dus investeren in een muis(mat) zal hem niet geschikter voor games maken. Ik kan zoveel gamen als ik wil op deze laptop met mijn Razer Naga maar plezierig is het niet. Liever game je op een betere pc met een slechtere muis.

[ Voor 22% gewijzigd door lutkeveld op 29-06-2013 16:28 ]

druk en typefouten voorbehouden

LootBoxSurvivor

Topicstarter
lutkeveld schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 16:25:
Ik schrijf dit vanaf een laptopje met een celeron cpu en een ssd. Ik werk veel liever op deze laptop dan op mijn pc (quad core, gtx 560ti) simpelweg omdat die een harde schijf heeft. De pc gebruik ik alleen voor games, want daar maakt een SSD (behalve voor laadtijden) weinig tot niks uit.

Vrijwel elke computer met een redelijk moderne cpu zal er gretig gebruik van maken. Zeker icm win8 vliegt je computer door de opstartschermen heen en vliegen de browser tabbladen je om de oren.

Ohja:
Uit de tekst maak ik op dat je niet de beste pc hebt, dus investeren in een muis(mat) zal hem niet geschikter voor games maken. Ik kan zoveel gamen als ik wil op deze laptop met mijn Razer Naga maar plezierig is het niet. Liever game je op een betere pc met een slechtere muis.
FX-4100
GTX- 660

Hij is dus niet de allersnelste maar zeker niet de langzaamste.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Die zal er zeker wel baat bij hebben!

Tip: pak een goede SSD (Crucial M500, Samsung 840pro) en dus zeker geen OCZ-rommel.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
bitshape schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 17:47:
Die zal er zeker wel baat bij hebben!

Tip: pak een goede SSD (Crucial M500, Samsung 840pro) en dus zeker geen OCZ-rommel.
offtopic: ten eerste, OCZ heeft ooit eens een serie k*t-ssd's uitgegeven, maar ik heb nog nóóit een slechte ervaring met OCZ gehad, maargoed, dat is mijn mening

Een SSD heeft geen mechanische onderdelen en hoeft dus niet te wachten tot de schrijf met de juiste sector voorbijkomt = accesstimes worden drastisch verminderd = bestanden worden direct uitgelezen.
Vooral Windows bestaat uit tienduizenden bestanden die één voor één gelezen moeten worden, als je dan op elk bestand 10 milliseconden moet wachten...

Ook heeft een SSD vaak een veel hogere lees/schrijfsnelheid dan een harddisk, dus ook grotere bestanden kun je sneller lezen/schrijven. Maar let op, een SSD is in eerste instantie niet bedoeld als opslag. Die dingen zijn bedoeld om je OS en andere programma's op te installeren.

Ohja: het verschil is gigantisch! ;)

• R0y.
Voor de levensduur hoef je tegenwoordig ook niet meer bang te zijn. Onze buren van hw.info hebben een leuke test gedaan!

http://nl.hardware.info/r...ssd-eind-update-20-6-2013

Ik zeg doen :Y

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Bartjezz schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 18:11:
[...]

offtopic: ten eerste, OCZ heeft ooit eens een serie k*t-ssd's uitgegeven, maar ik heb nog nóóit een slechte ervaring met OCZ gehad, maargoed, dat is mijn mening

Een SSD heeft geen mechanische onderdelen en hoeft dus niet te wachten tot de schrijf met de juiste sector voorbijkomt = accesstimes worden drastisch verminderd = bestanden worden direct uitgelezen.
Vooral Windows bestaat uit tienduizenden bestanden die één voor één gelezen moeten worden, als je dan op elk bestand 10 milliseconden moet wachten...

Ook heeft een SSD vaak een veel hogere lees/schrijfsnelheid dan een harddisk, dus ook grotere bestanden kun je sneller lezen/schrijven. Maar let op, een SSD is in eerste instantie niet bedoeld als opslag. Die dingen zijn bedoeld om je OS en andere programma's op te installeren.

Ohja: het verschil is gigantisch! ;)
Hmm het klinkt wel mooi, en wellicht maakt het mijn pc sneller. Maar ik vind ze wel erg duur...

• Stravincy
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
SSD = _/-\o_
Zegt wel genoeg denk?

• R0y.
LootBoxSurvivor schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 18:17:
[...]

Hmm het klinkt wel mooi, en wellicht maakt het mijn pc sneller. Maar ik vind ze wel erg duur...
pricewatch: Samsung 840 series 120GB

120GB is groot genoeg voor windows, office en een paar games. Zodra ik merk dat ik de game niet meer veel speel verhuis ik hem naar een normale HDD.

Dus je huidige HDD's als opslag gebruiken, doe ik nu ook! 1 * 320GB voor games en software en 1*500GB voor films etc.

Vakantie foto's staan op beide HDD's, stel er valt er 1 uit ;)

[ Voor 12% gewijzigd door R0y. op 29-06-2013 18:20 ]

LootBoxSurvivor

Topicstarter
R0y. schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 18:20:
[...]

pricewatch: Samsung 840 series 120GB

120GB is groot genoeg voor windows, office en een paar games. Zodra ik merk dat ik de game niet meer veel speel verhuis ik hem naar een normale HDD.

Dus je huidige HDD's als opslag gebruiken, doe ik nu ook! 1 * 320GB voor games en software en 1*500GB voor films etc.

Vakantie foto's staan op beide HDD's, stel er valt er 1 uit ;)
Hmm met 10 euro korting bij de dixons het zou mogelijk zijn. Misschien iets om over na te denken!

• TranQuilNL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-03-2022
Ik heb er een in mijn laptop ingebouwd en kan je zeggen dat het snel starten/laden van windows/spellen mij heeft aangezet om het sneller te pakken. Mijn broer heeft er een zonder en als ik bij hem thuis ben en ik moet even iets op zijn laptop fixen dan erger ik mij dood aan het lange wachten. Ook dingen installeren e.d. duurt stuk langer en als je aan het tweaken bent(als die dombo van mijn broer weer eens de boel verneukt heeft) dan vind je het wel fijn als je systeem snel reageert.

Als ik ooit weer terug ga naar een systeemkast dan komt er zeker weten een in. Voor mijn laptop had ik een pc zonder ssd en als ik nu moet denken aan hoe lang het opstarten daarbij altijd duurde.... *RIL*

[ Voor 17% gewijzigd door TranQuilNL op 01-07-2013 14:24 ]

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Bartjezz schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 18:11:
[...]

OCZ heeft minimaal zes (6! Vertex 1, 2, 3, Octane, Petrol, Agility) series kut-ssd's uitgegeven. Dat jij nooit een slechte ervaring hebt gehad is irrelevant, statistieken wijzen anders uit. Als er een walgelijk bedrijf is, dan is het wel OCZ en ik zal er geen traan om laten wanneer dat hele tent wordt opgedoekt. :r

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik heb 4 jaar geleden al afscheid genomen van HHD's als opstartdisk. Van 2 raptors 740GD in Raid 0 overgestapt naar de Vertex 1 van OCZ.

Inmiddels heb ik 3 systemen die zijn voorzien zijn van een SSD(s).
E8400, 2GB, 60GB Vertex 1
3570K, 8GB, 256GB Samsung 830

Sony Vaio Laptop VPCZ21L9E 2x 64GB in Raid 0 stripesize 64kb

In theorie is de een sneller dan de ander (BURST), maar echt een noemenswaardig merkbaar verschil is er niet in gebruik. Het grote verschil met conventionele harddisks is al aangehaald en dat zijn de toegangstijden. Daaruit komt voornamelijk het grootste snelheid verschil. Bij SSDs onderling maakt het al niet meer zoveel uit.

* Lip snapt al die ophef over OCZ niet, mijn Vertex 1, werkt al 4 jaar zonder problemen.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Het is een no-brainer hoor. Absoluut doen. Nog eerder een SSD kopen dan je processor e.d. upgraden

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
SSD is de best upgrade die je elke pc of laptop van pakweg tot een jaar of 5 oud kunt doen herleven. De harddisk is het vaakst de bottleneck. Alle componenten wachten in principe tot de data van de trage disk is aangeleverd alvorens ze verder kunnen met verwerken.

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1