IQ-test onbetrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26261

Topicstarter
Ik heb vannacht eens een iq-testje gedaan die bestond uit acht testen van ieder een half uur. Het programma berekent het gemiddelde van die acht tests, en ik kwam uit op precies 130.
Maar nu beweert een vriend van me (die er bij was) dat die score absoluut onmogelijk is. (Aardig van hem hè >:) )

Mijn vraag is nu: in hoeverre zijn zo'n tests betrouwbaar, en weet iemand of/waar ik nog zo'n test kan downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1626

wow 4 uur lang iq testen doen ..
met je concentratie vermogen is iig niets mis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26261

Topicstarter
Moet er dan ook ff bij zeggen dat ik naderhand behoorlijk gaar was.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:49
130 is vrij hoog, maar zeker niet onmogelijk, lijkt me dan erg onwaarschijnlijk dat je dom bent. :)
8 testen van een half uur, klinkt al heel wat betrouwbaarder dan de testjes die je op veel plekken op het net vindt, aangezien die heel vaak slechts enkele onderdelen van je intelligentie meten.

In Nederland is de WYSE de standaardtest, geloof ik. Is ook vrij uitgebreid, ik heb 'm gedaan als proefpersoon (zodat degene die de test afnam, kon oefenen met het afnemen van de test). Wat ik me ervan kan herinneren: mijn kennis over de wereld werd gevraagd, woordenschat werd getest, ik moest plaatjes bekijken om te zien wat er ontbrak, m'n geheugen werd getest en natuurlijk de logische vermogens...

Duurde ook vrij lang.
Maar ik kan niet zeggen hoe betrouwbaar die test is, dat ligt bijvoorbeeld aan hoe goed de test getest is op verschillende personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Je ziet bij alle IQ testen ook dat er een sort leereffect optreed. Vaak zijn het wel standaard testen, maar met wisselende vragen. Anders kon je hem uit je hoofd leren. Als je de test dan de 1e keer doet haal je bv 100, de 2e keer 110, dan 115 en daarna 116. En inderdaad 130 is zeker niet onmogelijk. Hoger kan ook nog wel. Maar de test is wel een probleem. Zoals dextertje al zei, er worden ook vragen over onze wereld gesteld. Maar die zal de gemiddelde Tibettaan niet goed kunnen beantwoorden. Is hij dus dom? Nee natuurlijk niet, als hij een IQ test zou bouwen zouden wij allemaal 70 scoren en hij 120. Wij weten immers niets van yaks en thee met boter.

Ook plaatjes met 'logische' dingen werken niet. Ik ben een keer bij een Tibetaan geweest en die zag dus niet wat een foto was. Hij kende het ding niet en voor hem waren het alleen maar vlakjes met kleuren. Pas toen hem uitgelegd was wat het was begreep hij het en zag hij wat er op stond.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Laatst online: 12-06 20:27

GeeBee

Oddball

De standaard IQ-test voor Nederland is de WISC-NL. Die wordt onder andere gebruikt voor het afnemen van een dyslexie-onderzoek bij leerlingen. Die WISC-NL mag dan aleen worden afgenomen door een orthopedagoog.

Een IQ van 130 is niet onmogelijk, waarom zou dat zo zijn dan? 100 is het gemiddelde en is ongeveer MAVO, pardon VMBO-kader (en ik wil hier nu geen discussies over of we in de loop der tijd misschien slimmer zijn geworden of over de vertaling van MAVO naar VMBO :) )

De vraag is in hoeverre de internet-IQ tests valide zijn. Dus dat je bij herhaalde pogingen ongeveer dezelfde score haalt. Dat lijkt me lastig te bepalen omdat intelligentie niet vastomlijnd is en je met mensen werkt.
Bovendien: hoeveel mag de spreiding in score zijn om te beslissen of een test valide is?

Beetje off-topic:
Het hele probleem is dat er wat mij betreft veel te veel waarde gehecht wordt aan het getalletje dat uit de IQtest komt. Een hoge intelligentie is namelijk helemaal geen garantie voor een goede schoolloopbaan of levensgeluk, en wat is nou belangrijker...

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24408

IQ tests zeggen niks van je daadwerkelijke Inteligentie.
Ik ken zat lui die een hoog IQ hebben en hardstikke dom bezig zijn.
Ikzelf ben vaak getest op mijn IQ, met hele verschillende uitslagen.
De ene keer kwam er een score uit van 135, de andere keer 156 (!) en ook een keer 110.
Volgens mij zijn deze tests van te veel variabelen afhankelijk om objectief weer te geven hoe slim iemand is. Daar komt nog eens bij dat slim zijn en inteligentie twee verschillende dingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2109

Elke internet IQ test die ik tegenkwam gaven ongeoord hoge cijfers weer mbt mijn iq. 150 en hoger. Al zou ik het leuk vinden dat ik het had weet ik gewoon dat dit wel erg overdreven is. Als je zonodig een IQ test wilt gaan doen zou ik wel een officiele gebruiken. een pen en papier geval dus. Die zijn van een betere kwaliteit en geven ook een veel realistischere score weer.

Daarentegen vind ik persoonlijk een IQ test erg overdreven, want wat bepaald dat je slim bent? Ik kan veel van stoeptegels weten maar geen barst van sleutel om even een voorbeeld te noemen. Mensen hoeven niets te weten van de wereld om slim te zijn. Niet iedereen is geinterreseerd in het feit wat er in de wereld gebeurt. Het is allemaal wel erg relatief gezien vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-06 14:41

Stoffel

Engineering the impossible

niet lief! :(

Onmogelijk zei ik niet, dankjewel voor het luisteren, dat ging over die cijfers van "mensen in de IT een gemiddelde van 153" en lager opgeleide mensen zouden daar 80 scoren.

dat is absolute bullshit.

dat jij 130 zou hebben lijkt me iets te hoog, het [i]zou[i/] kunnen, maar die test is zeker niet betrouwbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Ze lijken allemaal op elkaar.. naa een tijdje ben je d'r gewoon goefend in...
Eerst altijd 124.. toen rond de 140.. en nu bijna altijd toppie.. Tja, krijg je als overal dezelfde figuren in staan :)

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24408

[off topic]
Is dit wel een zinnig topic?

Is het niet veel leuker om het te hebben over inteligentie? Of is dat al een uitgekauwt (au?) onderwerp?
Ik, voor mij, zou het leuk vinden om het daar eens over te gaan hebben.
[/off topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobzQ
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

In de IQ test zoals de meeste van ons deze kennen gaat men er van uit dat je een westerse denkbeeld hebt en een op dit systeem aansluitende opleiding hebt gehad.

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26266

Een IQ test is gebasseerd op de gemiddelde score van je leeftijdsgenoten (het is dus wel belangrijk dat ze je leeftijd verwerken).

In Nederland geld:

100 = gemiddeld
135 = hoog begaafd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskarina
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11-2022
Wat mij erg opvalt bij IQ tests op internet, is dat ze erg uitgaan van bepaalde dingen die je wel of niet hebt geleerd.

Bijvoorbeeld binair tellen. Iemand die dat nooit heeft geleerd, zelfs iemand die een universitaire opleiding heeft gedaan, heeft waarschijnlijk veel meer moeite met 1..2..4..8.. welk is het volgende cijfer.

Zo ook natuurlijk met taalkundige geintjes. IQ tests testen imho meer je opleidingsniveau dan je eigenlijke potentieele intelligentie.

Don't panic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27223

Meeste IQ-testen op internet en cd-rom zijn gewoon prulletjes, meer bedoeld als speeltje dan als serieuze test. Vaak ook om de beoefenaar te vleien.

Het is inderdaad grote onzin dat ITers superbegaafd zijn en laag opgeleiden een iq van 80 hebben. Hoogbegaafden volgen ook gewoon zoals iedereen hun personelijke interesses en gaan echt niet allemaal de IT in. En hoewel IQ toch zeker een invloed heeft op opleiding, is het niet allesbepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Laatst online: 04-06 22:38
Neuh,
je kunt ook gewoon een een hoog iq hebben terwijl je lui bent... :z
moet nog inverteerbare restklassen berekenen, en de determinant + inverse van een 3-dimensionale matrix.
Dan nog ff wat oplossingsklassen van wat modulaire congruenties bepalen (inleveren 7 juli...).
Maar ik heb een laag iq, maar ik wil wel leren. (mijn iq is ca. 85, officiele test).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1139

Op dinsdag 05 juni 2001 01:36 schreef SunStorm het volgende:
Ik heb vannacht eens een iq-testje gedaan die bestond uit acht testen van ieder een half uur. Het programma berekent het gemiddelde van die acht tests, en ik kwam uit op precies 130.
Maar nu beweert een vriend van me (die er bij was) dat die score absoluut onmogelijk is. (Aardig van hem hè >:) )

Mijn vraag is nu: in hoeverre zijn zo'n tests betrouwbaar, en weet iemand of/waar ik nog zo'n test kan downloaden?
[flame]
Ja, met zo'n sig zul je wel heeeeel intelligent zijn! :P
[/flame]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

100 is het gemiddelde bij IQ-tests, per definitie. Daarom moet een test ook eerst zeer vaak gemaakt worden voordat je scores kunt geven, je hebt eerst een gemiddelde nodig.

Bij de meeste tests zit de 98% grens (daarboven ben je hoogbegaafd volgens mensa) rond de 130, maar dat verschilt dus per test, immers, de ene test valt moeilijker uit dan de andere.

Bij de meest gebruikte test is ik geloof 132 de grens van het 98e percentiel, en zit je met 140 ofzo in het 99e percentiel.

130 is dus zeker niet uitzonderlijk, maar het is wel hoog.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DAMN!

haalde laatst -3 met een test, misschien dat hij niet erg betrouwbaar was (is dit mogelijke een negatief IQ, of is dat net zoiets als een negatief aantal megahertzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Op dinsdag 05 juni 2001 01:36 schreef SunStorm het volgende:

130 klinkt leuk, maar het zegt helemaal niets. Als je kijkt naar de 'Nationale IQ test' van BNN dan was de hoogste score rond de 120. Dat betekend dat de hoogbegaafheids-grens rond de 115 ligt voor die test. Ik heb ooit (toen ik een jaar of 15 was) een test gedaan, daar kwam toen 140 uit. Bij die test lag de hoogbegaafdheidsgrens op 140 (dat scheelt dus al 25 punten).

Verschillende testen hebben ook andere punten waar ze de nadruk op leggen: logische testen, taal-inzicht, ruimtelijk inzicht, etc.

Als je echt een betrouwbare test wilt moet je die van de MENSA doen (wil ik ooit nog wel eens doen).

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:48

FCA

Die dingen van die gratis CD-Roms enzo zijn lache, klopt geen hout van meestal.
Ik had laatst een keertje zo'n ding gemaakt in een kwartier, toen had ik er genoeg van, normaal duurt de test een half uur, en ik had een IQ van 125 ofzo volgens dat ding :P

Maar 130 is zeker mogelijk. Ik geloof dat de hoogste score ooit, in een erkende test dan, zo'n 210 was ofzo. Maar dan ben je ofwel supergoed in testjes maken, of gewoon superbriljant

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17879

Met IQ-testen (toch degene die je vindt op het Inet, of in die "Ben ik een genie?"-boekjes) test je maar een ding: of iemand goed van die testjes kan oplossen. Want wie zich een beetje oefent in die dingen kan daar echt wel prachtige scores op halen. Just my humble opinion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb ook een keer zo'n IQ test op internet gedaan, in de 1e klas ofzo, helemaal in het engels (dus extra moeilijk).

Nu ben ik niet bepaald dom, maar 158(!) vind ik wel errug hoog

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 11:19
Ik weet wel dat ik en ook mŽn vader als kleine kinderen boven de normaal gemeten schaal uitscoorden (ja hij en ik waren volgens het absoluut hoogbegaafd...), maar ik heb nu geen zin om een test te doen..., ik ben net uit bed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6882

bij de mensa hebben ze zeer gevarieerde test om meerdere aspecten van de inteligentie te testen, IQ is eigenlijk je probleem oplossend vermogen... ik ben nu lid van Mensa maar weet niet hoe hoog ik precies gescored heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1626

de internet testjes zijn niet helemaal precies, maar geven wel een redelijke aanduiding

als je echt een laag IQ hebt dan scoor je ook op die internet test niet best

ik heb zelf ook al een keer een officiële test gedaan
dat is dus een hele dag testen..
ze gaven geen specifiek getal maar omschreven het als universitair nivo ( ik was toen 19 ofzow )
en volgens die instelling was het bij hun de hoogste score die ze tot dan toe hadden gehad :7 :)
m'n rekenvaardigheid was wel enigzins wat minder :P

dus m'n internet score van 156 komt niet helemaal uit de lucht vallen , ookal is het een hoog getal wat je niet helemaal letterlijk moet nemen, het is toch een redelijke aanduiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26934

Die internet-testjes geven wel enigszins een idee van je intelligentie, maar niet veel.
Ik zal niet zeggen dat ik dom ben, maar laatst deed ik op internet een test in het engels. Je had er een uur voor, ik was in 12 minuten klaar. De leeftijd werd niet meegerekend (ik was 15) en ik had een score van 166 B-): toch wel een beetje onwaarschijnlijk of niet soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Op zaterdag 09 juni 2001 13:50 schreef Hiro Shima het volgende:
bij de mensa hebben ze zeer gevarieerde test om meerdere aspecten van de inteligentie te testen, IQ is eigenlijk je probleem oplossend vermogen... ik ben nu lid van Mensa maar weet niet hoe hoog ik precies gescored heb.
Hoe wordt je lid en waarom zou je lid willen worden? M.a.w. wat biedt het lidmaatschap van Mensa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Abarth
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Sir Abarth

The secret word is: ToeT!

Op dinsdag 12 juni 2001 04:24 schreef dextertje het volgende:

[..]

Hoe wordt je lid en waarom zou je lid willen worden? M.a.w. wat biedt het lidmaatschap van Mensa?
http://www.mensa.nl/ ?
(Ik weet niet of dit met je oplossend vermogen te maken heeft, of ben je gewoon lui? :P ) ;)

ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Abarth
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Sir Abarth

The secret word is: ToeT!

Gaaf! Ze hebben een Special Interest Group (SIG) over:
Matrix-SIG: Voor wie de film zo goed vindt.
:D :P

Ik word lid ;)

ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Op dinsdag 12 juni 2001 04:45 schreef Sir Abarth het volgende:
(Ik weet niet of dit met je oplossend vermogen te maken heeft, of ben je gewoon lui? :P ) ;)
:o Luiheid, in dit geval. :)
Okee, ik had er ook niet direct aan gedacht om naar de website van mensa op zoek te gaan, maar ik was ook vooral geinteresseerd in Hiro Shima's persoonlijke ervaring, niet in het website praatje. :)
Pagina: 1