HTPC + StorageServer

Pagina: 1
Acties:

• florjohn
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-08-2025
HTPC + StorageServer UPDATE v2

Beste Mede-Tweakers,

Inleiding

Momenteel heb ik een volgende setup:

- Een opslagserver draait op windows home server (the original niet 2011), deze heeft zijn beste tijd gehad (6 jaar oud) en is incrementeel gegroeid tot een opslagcapaciteit van bijna 8 TB. De schijven zijn daardoor ook een sterk inconsistent bijeengeklutste rommelboel, een combinatie van 1x500 1x1000 2x1500 en 2x2000.

- Een acer r3600 mini-pc waar ik nooit echt content mee geweest ben...

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

De server zelf wordt momenteel gebruikt voor file-sharing tussen een 4-tal computers en reguliere backups via de whs software. De andere gebruikers van dit systeem zijn nogal computer-leken dus dit systeem wil ik zeker niet te ingewikkeld maken voor hen. Via mijn onderwijsinstelling kan ik gratis versies krijgen van ongeveer elk mogelijk windows besturingssysteem dus had ik gedacht aan windows server 2012 (essentials). Mochtte jullie hier aanmerkingen op hebben is dit zeker welkom.

Hoewel ik de huidige mini-pc best zou kunnen houden zie ik het nut niet meer in van de twee gesplitst te houden, aangezien ik hem ook voor andere doelen zou kunnen aanwenden en ik graag ook, nu ik toch investeringen doe, een blurayspeler zou toevoegen en een upgrade mogelijkheid naar een grafische kaart. Daarom had ik graag deze beiden gecombineerd. Ik gebruik de plex server/client setup momenteel, maar heb begrepen dat ik deze evengoed zou kunnen installeren op dezelfde computer.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Graag had ik deze setup vervangen aan een budget van 750-800 euro en daarom vraag ik graag naar jullie advies.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Enkel de hardeschijven(minstens 2 hergebruiken), zijn allemaal SATAschijven.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik ben de volgende setup bekomen maar uit het verleden heb ik geleerd dat daar vaak weinig van overblijft na deze vragen te stellen, alvast bedankt voor alle commentaar:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570S Boxed€ 169,50€ 169,50
1ASRock B85 Pro4€ 72,45€ 72,45
2Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 104,67€ 209,34
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,20€ 89,20
1Cooler Master Hyper 412S€ 29,99€ 29,99
1Scythe Kaze Master Pro 5.25€ 33,30€ 33,30
4Fractal Design Silent R2, 140mm€ 12,60€ 50,40
1Corsair XMS3 CMX16GX3M2A1333C9€ 109,70€ 109,70
1LG CH10LS28 Zwart€ 58,02€ 58,02
1be quiet! Straight Power E9 450W€ 70,20€ 70,20
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 113,05€ 113,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.005,15

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Processor: Is het de moeite te wachten op de vierde generatie core i processors? waarschijnlijk wel? Daarmee gerelateerd voor dit type configuratie ga ik dan best voor een processor met weinig verbruik (en dus geluidsproductie?) zoals de S of T types of kies ik best voor een R door de graphics upgrade?

Case: vind ik erg belangrijk en mag ook op elegantie beoordeeld worden, heb ook nog gedacht aan een liggende kast om op mijn zilveren versterker te plaatsen, hier kwam echter niet echt op iets uit, buiten misschien de Fractal Design Node 605, maar dan heb ik een kleur conflict. Hier zou ik echt graag een mening over horen, hij komt immers in de woonkamer te staan.

GELUIDSPRODUCTIE: ondertussen begrijp ik dat dit een aspect is waar ik naast gekeken heb en zeer onterecht want ik vind het inderdaad zeer belangrijk.
De kast zelf werd natuurlijk gekozen op basis van de tweakers review voor zijn geweldige stilte. Op basis van de user reviews voeg ik nog enkele wijzigingen toe:

Drie vier 140mm fans, voor Front, Bottom, Top and Rear boven op de 2(Front and rear 140mm) fans...
Voeding aangepast naar een be quiet
Harde schijf naar een 5400rpm

Alvast bedankt!!

[ Voor 70% gewijzigd door florjohn op 30-06-2013 17:21 . Reden: UPDATE ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Caching schijven heb je afaik alleen wat aan icm RAID of ZFS. Als je dat niet gaat gebruiken, lijkt een caching schijf mij overbodig, disks hebben zelf immers ook al wat cache aan boord tegenwoordig.

Ikzelf heb een ietwat vergelijkbare situatie, al gebruik ik mijn (gevirtualiseerde) server dan niet als HTPC. Wel gebruik ik hem als Plex- en fileserver die streamt naar de clients. Met de hardware zoals je hem nu hebt, moet je denk ik wel een heel eind kunnen komen. Ik zou echter qua CPU toch gaan voor een i5 (non K-variant) icm een moederbord die Quick Sync ondersteund.

Langzaam maar zeker wordt Quick Sync steeds meer gemeengoed en komt het ook richting Plex. Quick Sync is een render- en transcode techniek van Intel, waardoor de IGP gebruikt wordt voor renderen / transcoden, wat dus ontzettend in performance (en dus tijd) scheelt, wat zeker gezien het doel van de PC, erg handig kan zijn!

• florjohn
@CptChaos: alvast bedankt, Quick sync klinkt inderdaad zeer aantrekkelijk...

alvast enkele aanpassingen

UPDATE SETUP:
Intel Core i5 4570S Boxed

Intel Desktop Board DH87RL
pricewatch: Intel Desktop Board DH87RL

Mochten er ideeen zijn omtrent geluidsproductie of voeding laat het zeker weten...

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik weet niet in hoeverre prijs ook een rol speelt, maar met pricewatch: ASRock B85 Pro4 heb je ook Quick Sync ondersteuning en is het moederbord toch weer paar tientjes goedkoper.

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 10:46
Maak anders even een wenslijstje. Dat maakt het lezen een stuk makkelijker en motiveert ons ook om te reageren. DAA beleid

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• florjohn
@niektb Wenslijstje gemaakt met commentaron toegoevoegd,

@cptChaos had eerst die intel genomen omdat die een irda receiver ingebouwd heeft, handig voor mijn harmony remote, maar heb tog nog usb receiver liggen dus is zijn meerprijs niet echt waard...

• niektb
Voor geluidsproductie is het een must een externe geluidskaart te hebben (dit oa ivm interferentie van trillingen van pc) Dit komt de opnamekwaliteit we écht ten goede!

Wat doe je eigenlijk met geluidsproductie? Ik lees hier niet over in de TS.

[ Voor 19% gewijzigd door niektb op 29-06-2013 19:17 ]

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• florjohn
Oei,

Om eerlijk te zijn van geluidsproductie ken ik eerlijk gezegd niet veel, wist niet dat de geluidskaart hier zo'n belangrijke factor was.

Ik heb even zitten onderzoeken en de volgende geluids reductie methoden gevonde: misschien kunnen jullie aangeven de welke het waard zijn om verder te onderzoeken, of verder aanvullen.

1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 104,67€ 104,67

Een stille cpu-koeler, de coolermaster lijkt mij wel wat voor prijs/kwaliteit.

Opslag: -> ssd als systeemschijf helpt voor geluid?,
HDD moet rotatiesnelheid naar beneden dus vervang ik met de 5400rpm

• florjohn
Oeps twee keer gepost en ik zie niet hoe ik het moet verwijderen

Om eerlijk te zijn van geluidsproductie ken ik eerlijk gezegd niet veel, wist niet dat de geluidskaart hier zo'n belangrijke factor was.

Ik heb even zitten onderzoeken en de volgende geluids reductie methoden gevonde: misschien kunnen jullie aangeven de welke het waard zijn om verder te onderzoeken, of verder aanvullen.

1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 104,67€ 104,67
2Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm€ 6,15€ 12,30
1be quiet! Straight Power E9 450W€ 70,20€ 70,20

Een stille cpu-koeler, de coolermaster lijkt mij wel wat voor prijs/kwaliteit.

Opslag: -> ssd als systeemschijf helpt voor geluid?,
HDD moet rotatiesnelheid naar beneden dus vervang ik met de 5400rpm
Koeling is DIT: pricewatch: Scythe Harddiskcooler Himuro 3,5" de moeite?

Case fans toegevoegd...

voeding: verandert naar een be quiet, heb ik veel goede ervaring mee en blijkt het zeer goed te doen qua geluidsproductie.

[ Voor 17% gewijzigd door florjohn op 30-06-2013 15:38 ]

• niektb
Even een misverstand uit de weg helpen:
Ik dacht dat je bedoelde het opnemen van geluid, ipv het geluid dat de pc maakt.

• florjohn
Geen probleem, ik had inderdaad al door dat het een misverstand was, maar toch door je opmerking ben ik verder beginnen nadenken over een stillere versie van mijn setup!
Hopelijk krijg ik hierover nog enkele reacties:)
Hoe misverstanden het begin kunnen zijn van een geweldige bijdrage :)

• florjohn
De kostprijs ligt ondertussen wel al wat hoger dan gehoopt als er nog tips zijn rond kost reductie, laat het mij zeker weten

• niektb
Heb je 2 nieuwe hdd's nodig?

Ik denk dat je wel met minder fans af kan. (Fans houden het wel koel maar maken ook geluid.)

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:08

Sorbo

Uw hulp in huis!

Is er een reden waarom je voor een zwaar overpowered, en veel te dure processor gaat in deze build? Het is een heel mooi ding, maar hij staat permanent uit zijn neus te eten als ik je eisen zo lees. Begrijp ik je verkeerd, of wordt dit gewoon een veredelde NAS/Home Server die 's avonds ook gebruikt wordt om een filmpje te kijken? Dan kun je makkelijk besparen op de processor en het moederbord :)

Je zou dan kunnen kijken naar een AMD A6-6400K, welke net als de door jou gekozen intel-cpu een ingebouwde GPU bevat. De processor is niet zo sterk als de i5 die jij koos, maar kan alle videocontent die je naar m gooit met gemak aan. Dit is een dualcore versie, maar je zou eventueel ook nog kunnen kijken naar de A8-6600K als je toch liever een quadcore hebt. Dan bespaar je alleen al minimaal 70 euro op de processor.

Daar moet dan nog een moederbord bij natuurlijk, maar ook die zijn voor evenveel of minder te krijgen. Denk aan een MSI FM2 A85XMA-P33 voor ~60 euro.
Pagina: 1