Surround via HDMI, hoe werkt dat?

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:58

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Zoals sommigen misschien hebben gevolgd in mijn vorige topic heb ik mijn zuilen van de hand gedaan ten faveure van een 5.1 setje. Deze heb ik uiteraard volgens de richtlijnen gemonteerd, kabels netjes weggewerkt, etc. Welnu: Ik heb problemen met het ervaren van 5.1 geluid :P.

Nee, ik ben niet doof en mijn hardware is gelukkig ook niet stuk. De hardware:

- Laptop met HDMI uit via een onboard Intel Video/Audio kaart
- PS3
- Sony DTS versterker met Optical-In
- Sony LCD-TV met HDMI in en Optical-Uit
- Humax HD-recorder (maar die is niet belangrijk voor deze vraag)

Welnu: Als ik mijn Playstation de opdracht geef een mooie game af te spelen met DTS geluid, zijn er geen problemen. Mijn versterker staat in principe altijd op AFD (automated field decoding) dus het blauwe lampje springt dan mooi aan en ik heb Dolby op mijn speakers.
Ook wanneer ik TV kijk via de Humax en er een uitzending in Dolby is, werkt dit prima. Ik concludeer hier dus uit dat mijn TV prima in staat is dolby door te sturen naar de versterker (via de optische kabel), ook als het signaal via HDMI binnen komt.

Maar niet bij mijn laptop, waar ik gedownloade films en series op afspeel :(.
Ik kan dus (denk ik) veilig stellen dat het probleem hierin gezocht moet worden.

Om films af te spelen gebruik ik de meest recente versie van VLC player. Je kunt dan na het starten van een bestand bij het menu 'audio' kiezen voor enkele soorten speakeropstellingen. Standaard staat deze op stereo, naar ik vermoed omdat de aangesloten Sony LCD TV intern maar twee speakers heeft en dit ook via de EDID config wordt doorgegeven aan de laptop, dit wordt nogmaals bevestigd door de 'playback devices' tab in windows audio. Ik kan mijn laptop niet forceren om toch 5.1 naar de TV te sturen. Ik kan in VLC vaak wel voor 5.1 kiezen, maar dit maakt geen verschil, de versterker blijft 2.0 binnenkrijgen via AFD.

Sómmige videobestanden (dit ligt, naar ik begrijp, aan het verschil tussen AC3 en DTS) geven, wanneer afgespeeld met VLC, de mogelijkheid om in VLC's 'audio' menu de optie 'A52 over SPDIF' te selecteren. Als ik die mogelijkheid krijg en ik gebruik hem, heb ik sóms ineens wél een blauw lampje en surround geluid (maar even zo vaak ook niet).

Welnu, ik kan in VLC ook kiezen voor 5.1 (wat op dat moment nog geen effect sorteert) en dan op de versterker switches naar 'normal surround' in plaats van AFD. Bij de ene film die ik op die manier getest heb lijk ik dan wel een normaal geluidsbeeld te krijgen, maar handig is anders. De versterker onthoud die setting namelijk en dan moet ik straks per film het geluidsbeeld zelf gaan instellen. Ik was juist zo'n fan van die AFD instelling, lekker makkelijk :P.

Wat heb ik geprobeerd:

- verschillende codec packs (FFDshow, daarna Klite pack)
- PS3 media server en de boel naar de PS3 doorsturen en hem het op laten lossen
- verschillende spelers (Media Player, VLC, daarna de MPC-HC uit het Klite pack)

Bij die laatste speler vond ik nog de 'tip' online om alle interne filters uit te schakelen, een extern AC3 filter toe te passen en daar 'audio over spdif' te kiezen (die laatste optie kon ik overigens nergens vinden) maar ook dat hielp geen zier.

Er schijnt ook een zgn. 'EDID hack' te bestaan maar dat klinkt me hoogst experimenteel in de oren, ook kan ik geen versie specifiek voor mijn tv vinden.

Ik ben niet zo'n audiokenner en ik wil het dan vooral ook lekker simpel hebben. Een hoop van de FULL HD 1080 downloads hebben ondanks de hoge beeldkwaliteit toch maar gewoon een 2.0 audiospoor (wat ik niet begrijp). Doe ik al die moeite om toch de juiste versies met surround te vinden, kan ik ze niet in surround horen :-/. Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 09:05
Volgens mij moet je het meer zoeken op driver niveau. Probeer daar te achterhalen wat er wordt gedetecteerd aan mogelijke audio outputs. Wat is het type on board intel audio/video? Vervolgens kun je wasapi drivers installeren en/of een edid override te doen. Ik zou dan eerder de edid van je receiver gebruiken ipv je tv.

[ Voor 7% gewijzigd door Taigu op 29-06-2013 09:42 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Taigu schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 09:40:
Volgens mij moet je het meer zoeken op driver niveau. Probeer daar te achterhalen wat er wordt gedetecteerd aan mogelijke audio outputs. Wat is het type on board intel audio/video? Vervolgens kun je wasapi drivers installeren en/of een edid override te doen. Ik zou dan eerder de edid van je receiver gebruiken ipv je tv.
Dat heb ik al achterhaald: de TV word via EDID als een 2-kanaals audio-apparaat herkend in Win7.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Lip schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 13:52:
Wat jij wilt, heet Bitsream
De guide hieronder is al wat ouder, maar werkt nog steeds prima.

Guide: Setting Up Bitstreaming With Your Windows 7 HTPC – PART I

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Helaas...

ik heb elke stap van de guide gevolgd, no dice.

De guide is flink verouderd (in IT termen dan toch) en van de 5 stukken software die hij voorstelt had ik er 4 al in nieuwere versies op mijn systeem (behalve de Intel driver).

Het enige nieuwe aan zijn aanpak dat ik nog niet had geprobeerd is het expliciet kiezen van FFDshow als external filter in de MPC config en het doelbewust blokkeren van een 'microsoft dtv dvd' filter, maar ook dat heeft geen zier geholpen, hij stuurt nog steeds 2.0 naar de tv toe.

Zijn stap waarin hij de 'playback devices' even configureert naar een 5.1 setup was natuurlijk een van de eerste dingen die ik heb geprobeerd en heeft geen zin aangezien de EDID maar 2 kanalen rapporteert.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:17
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 09:04:
[...]
Welnu: Als ik mijn Playstation de opdracht geef een mooie game af te spelen met DTS geluid, zijn er geen problemen. Mijn versterker staat in principe altijd op AFD (automated field decoding) dus het blauwe lampje springt dan mooi aan en ik heb Dolby op mijn speakers.
[...]
Hm, vreemd :P
Om films af te spelen gebruik ik de meest recente versie van VLC player. Je kunt dan na het starten van een bestand bij het menu 'audio' kiezen voor enkele soorten speakeropstellingen. Standaard staat deze op stereo, naar ik vermoed omdat de aangesloten Sony LCD TV intern maar twee speakers heeft en dit ook via de EDID config wordt doorgegeven aan de laptop, dit wordt nogmaals bevestigd door de 'playback devices' tab in windows audio. Ik kan mijn laptop niet forceren om toch 5.1 naar de TV te sturen. Ik kan in VLC vaak wel voor 5.1 kiezen, maar dit maakt geen verschil, de versterker blijft 2.0 binnenkrijgen via AFD.
Waarom sluit je je laptop aan op je tv en niet op je versterker? :?
Een hoop van de FULL HD 1080 downloads hebben ondanks de hoge beeldkwaliteit toch maar gewoon een 2.0 audiospoor (wat ik niet begrijp).
Dat snap ik niet, waar haal je die versies? Ik moet echt hard zoeken om een file met 2.0 te vinden :P

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Dit zou met AC3Filter toch gewoon moeten kunnen?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nQK33Sq.jpg

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb net even twee testjes gedaan met een film die ik op de correcte manier kan kijken, Death Proof.

Als ik die afspeel via VLC player en de optie 'A52 over SPDIF' kies onder 'audio' dan herkent mijn versterker netjes een DTS signaal en het blauwe lampje van AFD schiet aan. Ik selecteer dan even specifiek de scene waarin ze buiten op de veranda zitten in de regen.

De versterker 'snapt' dat de regen overal is (de hele kamer geeft als het ware een regengeluid weer) maar de gesprekken vinden vóór plaats.

Manier twee: Ik speel de film af via de Media Player Classic (o.a. volgens de guide die hierboven werd genoemd) en als gevolg daarvan krijgt de versterker maar 2 kanalen binnen. Ik kies dan als 'fix' op de versterker zelf het geluidsbeeld 'normal surround'.

Het beste wat ik dan krijg is wat vage 'echo' van de regen in mijn achterspeakers, maar zeer zeker geen correct geluidsbeeld.
Fire69 schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 22:37:
[...]

Waarom sluit je je laptop aan op je tv en niet op je versterker? :?
Omdat heel veel redenen. Er ligt een 5 meter lange HDMI kabel van de tv naar de bank in de huiskamer, zodat ik mijn laptop naast me kan laten liggen ivm de bediening ervan. Daarnaast zou ik dan ook een aparte kabel vanaf de headphones out (want meer heeft de laptop verder niet) naar de versterker moeten laten lopen waarbij het geluid dan ook nog eens analoog getransporteerd word (het gaat nu via dezelfde HDMI kabel digitaal naar de TV). Ten derde heeft mijn versterker ook geen HDMI ingangen oid, slechts één optische ingang en daar zit de TV al op, want die ontvangt op zijn beurt 3 HDMI stekkers: PS3, Decoder en Laptop.
Dat snap ik niet, waar haal je die versies? Ik moet echt hard zoeken om een file met 2.0 te vinden :P
Op een welbekend schip dat je vanaf de meeste internetproviders in NL niet zou moeten kunnen zien varen :).

[ Voor 36% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-06-2013 22:45 ]

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Maak die filters aan MPC HC, dat zorgt er voor dat het niet in Stereo (ofwel PCM) verstuurd word.

Ondanks dat die link verouderd is werkt het wel nog steeds. Teveel RUM/COLA is nie goed!

[ Voor 34% gewijzigd door Lip op 29-06-2013 22:45 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Lip schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 22:43:
Maak die filters aan MPC HC, dat zorgt er voor dat het niet in Stereo (ofwel PCM) verstuurd word.
Kun je dat iets minder cryptisch brengen? :9

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 22:45:
[...]

Kun je dat iets minder cryptisch brengen? :9
hmm, volg die guide gewoon helemaal, en sla geen stappen over.

zo beter? :) + Je kreeg wel een DTS signaal binnen op je versterker? of lees ik niet goed?

[ Voor 14% gewijzigd door Lip op 29-06-2013 22:49 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Lip schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 22:47:
[...]

hmm, volg die guide gewoon helemaal, en sla geen stappen over.

zo beter? :) + Je kreeg wel een DTS signaal binnen op je versterker? of lees ik niet goed?
Nou, zoals ik hierboven heb verteld héb ik de guide helemaal gevolgd, en nee, dat werkte niet, maar de guide stapt ook even heel makkelijk over het volgende feit heen:

Bij stap 3 word er aangegeven dat je bij je audio device moet configureren dat dit device 5.1 gebruikt in plaats van 2.0. Die optie IS er helemaal niet! De EDID info van de Sony LCD tv die ik daar heb heeft als énige optie 2 speaker Stereo config.

Daar heb ik dus, nofi, helemaal geen reet aan.

Als ik nu een bestand waarvan ik wéét dat hij DTS heeft (want dit is er toevallig eentje die wél goed functioneerde met de A52-over-SPDIF modus van VLC) afspeel via MPC-HC dan rapporteert FFDshow wel degelijk een 6-speaker config maar er word nog steeds 2.0 over mijn HDMI kabel gestuurd.

- edit -

Ik ben íets verder gekomen:

Naast de huidige versie (die blijkbaar alleen 32bit was) heb ik MPC-HC x64 en FFDshow x64 geinstalleerd. Zelfde manier weer de filters toegevoegd, maar dat deed het hem nog niet.

Nadat ik bij ffdshow's 'output' alle formaten had aangevinkt heb ik het nu in ieder geval zo ver dat hij hetzelfde doet als VLC al deed: DTS doorsturen naar de versterker voor de film (Death Proof) die ik eerder gebruikte als testfilms.

Bij een andere film (Django Unchained) wordt nu echter i.p.v. stereo, helemaal geen geluid meer doorgegeven... nog even doorwerken dus.

- edit 2 -

Meer info:

Wanneer ik bij FFDshow alle 'output' kanalen uitzet behalve Dolby (AC3) dan heb ik op de genoemde film in ieder geval stereo geluid via MPC-HC.

Ik lijk een trend te zien: Alle films die native DTS (en ook alleen die stream) bij zich hebben (gecheckt via Ctrl-J in VLC player) vertonen dit probleem. Alle video's die zich nu goed laten afspelen via MPC-HC met alle genoemde opties hebben in ieder geval (naast een eventuele DTS stream) ook AC3 geluid aan boord.

Het lijkt er dus op dat DTS een probleem vormt voor ofwel het doorsturen via HDMI ofwel de AFD decoder van de Sony versterker?

[ Voor 37% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-06-2013 23:44 ]

• Sefyu
  • Niet online
Als ik dit zo lees, zou je met de correcte instellingen in AC3Filter geen enkel probleem moeten hebben.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Sefyu schreef op zondag 30 juni 2013 @ 00:01:
Als ik dit zo lees, zou je met de correcte instellingen in AC3Filter geen enkel probleem moeten hebben.
Je bedoeld op de 'output' pagina van FFDshow?

• Sefyu
  • Niet online
Nee, op de SPDIF-tab van AC3Filter (zie screenshot enkele posts hierboven). Je moet AC3Filter instellen als de filter met de hoogste prioriteit als het om DTS, AC3 en 5.1/7.1 PCM audio gaat (volgens mij zijn dat zo'n beetje alle smaken waarin in surround audio komt).

Maar ik lees nu je eerste post wat beter, en ik lees dat je VLC gebruikt. Daar ligt het probleem denk ik. VLC heeft voor z'n beetje alle formaten eigen interne filters en maakt voor zover ik weet geen gebruik van externe filters zoals AC3Filter.

Ik denk dat je met installatie van Media Player Classic Home Cinema (http://mpc-hc.org/) en 10 minuten configureerwerk van je probleem af bent. Met ffdshow voor video en AC3Filter voor audio kan je in principe alles al afspelen.

In AC3Filter vink je alle audiotypen aan en zet je de output op 5.1. In MPC-HC vink je onder "internal filters" uit: AC3, AAC, DTS, en LPCM. Misschien moet je nog wat andere dingen tweaken, maar de interfaces zijn vrij makkelijk te begrijpen (in tegenstelling tot die van VLC).

Deïnstalleer wel eerst alle codec packs die je geïnstalleerd heb en draai dan CCleaner om je register op te schonen van codecrommel. Als je weet wat je doet kan je daarna ook nog met Sysinternals Autoruns (http://technet.microsoft....ysinternals/bb963902.aspx) op het tabblad "Codecs" entries met ontbrekende bestanden verwijderen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sefyu op 30-06-2013 11:45 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik gebruikte inderdaad eerst VLC maar heb MPC-HC er nu naast draaien om te kijken of dat beter werkt, ivm het kunnen gebruiken van FFDshow vooral.

Ik ga die AC3filter tip van je even proberen straks, thanks :).

- edit -

Wáár moet die AC3 filter nou bijgezet worden? De enige plaats waar ik hem tegenkom is op de 'external filters' tab van MPC-HC, ik kan hem toevoegen net zoals ik eerder al de FFDshow audio filter heb toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: http://pic100.picturetrail.com/VOL682/13434636/24202034/407103606.jpg

Ik gebruik verder geen speciale videocodecs, ik heb de instellingen van MPC wat dat betreft ongemoeid gelaten, want daar heb ik immers geen issues mee. Zoals je ziet heb ik nu (volgens bovengenoemde guide, maar volgens mij helpt het niks) de MS DTV-DVD op 'block' gezet, FFDshow op 'prefer' en de door jou genoemde AC3 filter ook op prefer, maar ik kan daar verder geen instellingen aanpassen behalve 'prefer' of 'block'.

Vervolgens heb ik bij de 'audio config' van FFDshow zelf het volgende staan:

Afbeeldingslocatie: http://pic100.picturetrail.com/VOL682/13434636/24202034/407103637.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door HTT-Thalan op 30-06-2013 18:14 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nog een toevoeging:

Als ik bij de INTERNAL filters dubbelklik op het AC3 filter krijg ik wel een scherm waarin ik én een speakersetup kan kiezen (op 5.1 gezet) en enkele 'formaten' kan aanvinken (alleen AC3 aangevinkt) maar dat hielp helaas ook niet.

DTS streams komen nog steeds als 2.0 aan, native AC3 streams gaan nu goed.

- edit -

met de onderhand vergaarde kennis over bitstreaming heb ik dit gevonden:

http://forum.team-mediapo...-dts-ac3-possible.101881/

Dit lijkt precies mijn probleem te omschrijven...

Mijn versterker kan volgens de specs wel Dolby Digital aan, dat is toch hetzelfde als DTS of zie ik dat verkeerd? De video's waar ik moeite mee heb, hebben volgens VLC (ctrl-j functie) een DTS audiostream, ik zie op zich niks staan over DTS-HD...

Ik zou de DTS stream dus moeten 'downsamplen' via de FFDshow filters... nu nog vinden hoe dat moet :P

[ Voor 61% gewijzigd door HTT-Thalan op 30-06-2013 18:43 ]

• Sefyu
  • Niet online
In principe moet de ffdshow audiofilter er helemaal tussenuit. Dit kan je doen door in de config van ffdshow de desbetreffende codecs uit te schakelen. Je hebt 'm namelijk niet nodig.

AC3Filter hoef je niet per se toe te voegen als externe filter in MPC HC (tenminste, bij mij doet 'ie het prima zo).

Het moet dus zo gaan:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WwgjrtU.jpg

Edit: misschien kan je op de "Output"-pagina van ffdshow wat uitproberen. Ik zie daar wel relevantie opties staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Sefyu op 30-06-2013 19:30 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Het is gelukt *O*

Het viel me op dat het ffdshow tray icon 6.1 uitgaf terwijl er 5.1 binnenkwam. Tijdens het corrigeren van die setting heb ik AC3 en DTS aangezet, maar nu ook 32bit integer naast 16bit en nu heb ik DTS over SPDIF :).

• Sefyu
  • Niet online
Mooi. Ik zou wel een notitie maken van hoe je instellingen nu staan, voor het geval er in de toekomst per abuis iets verandert of gereset wordt.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Er is één kleine 'onhebbelijkheid' aanwezig die verder niet storend is:

Wanneer de 'input' native stereo is (zoals eerder genoemd kom ik om onverklaarbare redenen gewoon downloads tegen in 1080p maar slechts met 2 audiokanalen) zal de versterker toch op AFD DTS schieten (blauw lampje), waardoor je de indruk krijgt dat hij een dolby signaal aan het afspelen is.

Je hoort echter niks uit de achterspeakers dus de versterker word hier in feite genept door ffdshow :P.

Verder geen issue, gewoon de downloads ff checken op audiokanalen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Los van het feit dat ik het stug vind dat jouw HD-rips een stereo spoor hebben (zoals eerder hier geroepen is bijna alles wel minimaal DD5.1, DTS of zelfs DTS-HD of DD-THD), vraag ik me af of je niet in de war bent met DTS:Neo en/of Dolby Pro-Logic II. Beiden zijn 5.1 interpretaties van je versterker voor een stereo signaal waarmee je alsnog een semi-ruimtelijk effect lijkt te hebben.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Exorcist schreef op maandag 01 juli 2013 @ 19:07:
Los van het feit dat ik het stug vind dat jouw HD-rips een stereo spoor hebben (zoals eerder hier geroepen is bijna alles wel minimaal DD5.1, DTS of zelfs DTS-HD of DD-THD), vraag ik me af of je niet in de war bent met DTS:Neo en/of Dolby Pro-Logic II. Beiden zijn 5.1 interpretaties van je versterker voor een stereo signaal waarmee je alsnog een semi-ruimtelijk effect lijkt te hebben.
Afbeeldingslocatie: http://pic100.picturetrail.com/VOL682/13434636/24202034/407113831.jpg

Ik ben bij lange niet alwetend maar ik ben ook niet achterlijk }:| .

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dat beweer ik ook niet, alleen dat het zeldzaam is ;). Wellicht is het geen "standaard" 8GB MKV dan maar meer in de richting van 2GB of iets. Don't know. Maar bedankt ;)

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:34
Als ik jou was zou ik de volgende guide volgen:
http://www.avsforum.com/t...vanced-mpc-hc-setup-guide

Deze guide 'gebruikt' de volgende opensource software:
  • MPC-HC ('beste' videospeler die er is)
  • madvr video renderer (geeft de best mogelijke videokwaliteit)
  • LAV splitter (voor het splitten van .mkvs: subs/video/audio)
  • LAV audio decoder (decode vrijwel alles, met mogelijkheid tot bitstreaming)
  • LAV video decoder (decode vrijwel alles)
Reclock moet je niet gebruiken icm audio bitstreaming. Deze guide geeft je naast surround geluid ook vrij eenvoudig de best mogelijke audio- en videokwaliteit vanaf een Windows computer.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Het werkt toch al? Ik laat het nu lekker zo draaien, straks sloop ik het weer :P.
Pagina: 1