omvormer in caravan achter de auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_stage
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 07:15

Ronald_stage

wat kan je hier nog zeggen

Topicstarter
Ik heb een oude omvormer liggen die we ooit hebben gebruikt om een auto radio op 230v aan te sluiten.
En zojuist een caravan gekocht die niet over een omvormer beschikt.

kan ik de omvormer nu gewoon aansluiten? 230v in -> 12v uit, en gebruik alleen m'n water pompje van een paar watt.

maar als ik de caravan achter de auto aansluit dan zit er een constante draad aangesloten, dan komt er een 12v spanning op de secundaire kant van de omvormer te staan zonder dat er een 230v aangesloten is.

gaat de omvormer hier tegen kunnen of moet ik die loskoppelen (met een relais?) of een diode tussen stoppen zodat de spanning maar 1 kant op gaat dus alleen uit de omvormer en niet erin.

per saldo, wat gebeurt er als ik een accu op de secundaire kant van een omvormer aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:21

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je omvormer is gewoon een zware regelaar, deze geeft maar door in 1 richting en moest ie in 2 richtingen geven dan kan je toch geen 230V verwachten omdat er geen sinus generator inzit. Als je er een batterij achterhangt dan overlaad die de batterij want er zit niets in die de stroom begrenst zoals een batterij lader dat doet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_stage
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 07:15

Ronald_stage

wat kan je hier nog zeggen

Topicstarter
het gaat mij erom dat ik de omvormer niet stuk maak als ik er een andere 12v bron op aansluit zonder dat de omvormer op de 230v is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:21

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha ok, dan neem je een 230V relais met hoge stroom contacten en zet je die tussen de 12V lijn en de 230V kan sluit je aan aan de 230V kant van de omvormer.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zet voor de zekerheid een diode in de plus samen met een zekering, dan weet je 200% zeker dat je niks sloopt ;)
Een losse accu erachter geeft een zeer hoge laadstroom, dus ploft je zekering. Hier moet je dus echt een regelaar tussen zetten. Velleman kitje?

[ Voor 39% gewijzigd door keur0000 op 29-06-2013 10:00 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Bij de term omvormer denk ik primair aan 12V DC > 230V AC. Andersom noem ik een transformator of voeding. Strikt gesproken is dat natuurlijk ook omvorming maar het is bij mijn weten niet de gangbare terminologie. Is er een reden waarom hier wel die term gebruikt wordt?

Is het niet denkbaar dat het apparaat zelf al een voorziening heeft ingebouwd om zichzelf te beschermen tegen het beschreven scenario? Merk/model vermelden/Googlen zou wat aan inzichten op kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:53
Relais met 2 contacten en je bent er. Is een beter idee dan een diode denk ik.
Pagina: 1