2 ssd's in RAID 0

Pagina: 1
Acties:

• inny45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-01-2022
Dag allemaal,

ik ben al een tijdje aan het kijken naar ssd's en ik lees overal dat 2 ssd's in RAID 0 laten draaien een MUST is.
Kunnen jullie mij vertellen wat de voor en nadelen zijn? Ergens anders las ik namelijk ook weer dat je functionaliteit verliest zoals (trimming).

Graag hoor ik van jullie

bedankt!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Welkom op GoT...
De plek waar we realistisch zijn en je dus totaal AFRADEN SSD's in RAID-0 te draaien voor normale gebruiks scenario's want je hebt er geen daadwerkelijke real life voordelen mee.

Edit:

Echt geen grapje...
Als jij je PC voor normale doeleindes gaat gebruiken, dus het surfen, downloaden, gamen etc... Dan brengt een raid-0 SSD array geen directe voordelen mee, eerder alleen nadelen...

De sequentiele doorvoersnelheden zullen een enorme boost krijgen, dit klinkt leuk, maar is niet iets wat nodig is in alledaags gebruik.
Wat belangrijk is zijn de acces speeds, maar zo lang jij geen overdreven grote workloads hebt (zoals een data server), kan 1 enkele SSD alles met gemak aanleveren en is er geen nut voor raid-0 data interleaving om zo het aantal random IOPS omhoog te krikken.

[ Voor 69% gewijzigd door Swordlord op 28-06-2013 18:16 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:15

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat probeer je te bereiken? Raid heeft zo z'n doelen, voordelen, nadelen, etc... misschien wil je wel Raid1; fail safety... of JBOD... of een spanned volume....

wat voor controller heb je, welk OS, en wat is je doel, en wat voor SSD's?

• inny45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-01-2022
Mn doeleindes, zijn idd gewoon surfen, office gebruik en voornamelijk gamen. Ik heb niet zo veel verstand van dat RAID gebeuren, dus zetten in RAID 1 zegt mij eerlijk gezegd niets haha
Umbrah schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 18:09:
Wat probeer je te bereiken? Raid heeft zo z'n doelen, voordelen, nadelen, etc... misschien wil je wel Raid1; fail safety... of JBOD... of een spanned volume....

wat voor controller heb je, welk OS, en wat is je doel, en wat voor SSD's?

Verwijderd

Ik ben persoonlijk wel een groot voorstander van RAID0. Maar wat Swordlord zegt klopt wel; een enkele SSD is al heel snel; de snelheid grofweg verdubbelen door er een tweede SSD bij te plaatsen in RAID0 zal wel meetbare prestatieverbetering opleveren, maar niet merkbaar. Dat komt niet omdat RAID0 zijn werk niet doet, maar simpelweg omdat een sneller opslagvolume geen merkbaar verschil meer maakt; een enkele SSD is al heel snel.

Met de nieuwe Intel RST drivers op geselecteerde chipsets (Z68, Z77, H77, Z87, H87, misschien nog meer) zou je wel TRIM moeten behouden wanneer je SSDs in RAID0 zet. Voorwaarde is dat je je SSDs wel op de chipset controller aansluit, en niet een extra chip zoals Marvell/ASMedia enzovoort.

Behalve het potentiële snelheidsvoordeel heeft het in RAID-schakelen van twee SSDs ook als voordeel dat je de opslagruimte onder één volume beschikbaar hebt; één grote C-drive dus. Vooral omdat SSDs zo klein zijn, kan dit nog het meest praktische voordeel zijn van het gebruik van RAID0. Ook met RAID1 moet je backups maken, en RAID1 gebruiken voor je opslagschijf is een beetje onzinnig voor de doorsnee consument.

Heb je de SSDs dus al, dan kun je prima RAID0 gaan gebruiken. Moet je ze nog kopen, is een enkele grotere SSD kopen wellicht een betere keuze. Zie verder ook mijn SSD best buy guide voor advies, link vind je in mijn signature.

Succes!