Toon posts:

Ubuntu Server Permissions

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb een probleempje met Ubuntu Server. Ik moet erbij zeggen dat ik nog een beginner ben wat betreft Ubuntu (linux algemeen). Ik heb al heel veel gegoogled maar kom er nog niet uit.
Ik heb de volgende situatie.
Ik heb een Server staan waarop Ubunut Server 13.04 draait. Daarop is ook geinstaleerd de desktop omgeving van Ubuntu, Verder heb ik erop staan webmin.
Ik gebruik de server vooral als download en opslag machine. Ik heb een aparte harde schijf voor de gedownloade bestanden waar ze tijdelijk opgeslagen worden. Verder heb ik een harde schijf voor films en een harde schijf voor series.
Voor het downloaden gebruik ik Sabnzbd icm couchpotato, sickbeard.
Nu wil ik dus graag de films en series harde schijf dele met samba en dat is me ook gelukt.
Nu komt het probleem wanneer er nieuwe mappen aangemaakt worden op deze harde schiven worden deze niet automatisch gedeeld en kan ik ze dus benaderen vanuit een andere computer.

Hoe kan ik dat instellen dat dat wel gebeurd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:59

Perkouw

Moderator General Chat
Hoe heb je het nu in samba geconfigureerd staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu als volgt staan in smb.conf

[series]
browsable = yes
create mode = 777
path = /series
read only = no
directory mode = 777
create mask = 0777

[movies]
browsable = yes
create mode = 777
path = /movies
read only = no
directory mode = 777
create mask = 0777

[download]
browsable = yes
create mode = 777
path = /download
read only = no
directory mode = 777
create mask = 0777

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Het is toch logisch dat wanneer je nieuwe mappen maakt op de schijf deze niet getoond worden ? Je laat immers alleen de mappen series/movies/download zien. Wanneer je in die mappen een map maakt zou je deze wel moeten zien tho.

Voor een public folder gebruik ik meestal het volgende;
[Movies]
comment = movies
path = /movies
browseable = yes
writeable = yes
guest ok = yes
public = yes

Wel even bij authentication guest account = nobody invullen. :+

[ Voor 34% gewijzigd door Perkouw op 28-06-2013 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik kan de nieuwe mappen wel zien, maar ik kan ze niet openen. Om het duidelijke te maken. Ik heb de 3 harde schijven dus gemount onder deze mappen

dus harde schijf 1 voor downloads gemount onder /downloads
enz.
Nu laat ik sab alles downloaden naar downloads en daarna verder bewerken door CP of SB dus renamen en verplaatsen naar de verschillende schijven movies en series.
Ik zie de nieuwe mappen ook wel staan, maar zoals gezegd kan ik er niet in vanaf mn HTPC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 20:12:
Ja ik kan de nieuwe mappen wel zien, maar ik kan ze niet openen. Om het duidelijke te maken. Ik heb de 3 harde schijven dus gemount onder deze mappen

dus harde schijf 1 voor downloads gemount onder /downloads
enz.
Nu laat ik sab alles downloaden naar downloads en daarna verder bewerken door CP of SB dus renamen en verplaatsen naar de verschillende schijven movies en series.
Ik zie de nieuwe mappen ook wel staan, maar zoals gezegd kan ik er niet in vanaf mn HTPC
Ah maar dat komt omdat Sabnzb ze niet 777 meegeeft imho. Check eens de rechten na van een map die door Sabnzb is aangemaakt. Denk dat daar het probleem zit. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Perkouw op 28-06-2013 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Perkouw schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 20:13:
[...]

Ah maar dat komt omdat Sabnzb ze niet 777 meegeeft imho. Check eens de rechten na van een map die door Sabnzb is aangemaakt. Denk dat daar het probleem zit. :)
En hoe kan ik dat aanpassen?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok net even gekeken, maar sab doet het goed. Wanneer de film gedownload is in de download map kan ik deze gewoon openen en alles mee doen. Zo te zien ligt het aan Coupotato. Zodra de film verplaatst en hernoemd wordt door CP kan ik de map niet meer openen, Onder CP heb de chmod map en chmod file ook op 0777 staan dus daar kan het ook niet aan liggen denk ik.
Nog een idee toevallig??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 20:47:
Ok net even gekeken, maar sab doet het goed. Wanneer de film gedownload is in de download map kan ik deze gewoon openen en alles mee doen. Zo te zien ligt het aan Coupotato. Zodra de film verplaatst en hernoemd wordt door CP kan ik de map niet meer openen, Onder CP heb de chmod map en chmod file ook op 0777 staan dus daar kan het ook niet aan liggen denk ik.
Nog een idee toevallig??
Maar krijgt de map ook wel de 0777 waarde mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja daar staat hij goed rwx rwx rwx, maar zodra hij in /movies staat dus hernoend en verplaatst door CP staat hij als rwx rws ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de owner en/of group van die folder ook nog correct? Zo nee, 2777 op /movies zorgt ervoor dat de group van movies wordt meegenomen voor child directories (hoewel ik helemaal geen fan ben van 777 permissies!)

Of moet de folder ook rechten hebben voor others? Mogelijk eens kijken als er permissie instellingen bij CP zelf zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met Samba en 'guest' moet je other ook rechten geven. Maar wil je bestanden alleen lezen, of ook wijzigen, verplaatsen etc.? Want idealiter zet je op mappen 755 rechten en op bestanden 644. Om alles 777 te geven is een te groot veiligheidsrisico, al valt dat uiteindelijk in een thuis omgeving wel mee. Neemt niet weg dat bestanden echt niet de execute bit nodig hebben. Mappen wel.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
als je ubuntu gebruikt kan je in de /etc/default folder bestandjes vinden van sabnzb sickbeard en couchpotato, zet daar deze naam in als waarmee je inlogd.
hou de mappen op in je home dir staan.

zet in samba, smb.conf het zo :

[videos]
comment = XBMC User Videos Share
path = /home/mediauser/Videos
force user = mediauser
inherit permissions = yes
read only = no
guest ok = yes

mijn setup is zo.

/home/mediauser/Videos/movies
/home/mediauser/Videos/series
/home/mediauser/Muziek/muziek
home/mediauser/Fotos/albums

nooit gezeur met rechten.
1 keer opgestart qua sab couch of sick met root, dan worden deze mappen met root rechten aangemaakt en daarna gaat het fout, dan moet je alle mappen verwijderen en deze worden dan automatisch aangemaakt met de rechten die je en de programmas heb ingesteld.

suc6.

ehhh.. noppes

Pagina: 1