Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Overgaan van Windows Server 2003 naar Server 2008R2: tips?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn stage bedrijf ga ik een nieuwe domain controller inrichten, we hebben al verschillende scenario’s in ons hoofd afgespeeld, wat de kortste beste klap is om van Server 2003 naar Server 2008 over te gaan, is nog een klein beetje de vraag. Het gaat hierbij om een middel- klein bedrijf met ongeveer 60 medewerkers. En dit is de situatie die we er ongeveer over hebben geschetst.

Huidige situatie:

• HP ProLiant server
• Windows Server 2003

Nieuwe situatie:

• HP ProLiant server
• Windows Server 2008 R2

Ons plan

Wij waren al van start gegaan met het inrichten van de nieuwe domain controller, aangezien wij als bedrijf niet zomaar over kunnen gaan van de een na de andere domain controller leek het ons handig om tijdelijk de oude domain controller als primair in te stellen en de nieuwe 2008 DC als secundair. Zodra alles goed is overgeheveld willen we de switch maken maar dan net andersom, dus de 2008 DC als primair en de oude 2003 DC als secundair.

Dus de volgende situatie gaat nu ontstaan:

Twee domain controllers in één forest.

Wat zijn de precieze consuqeunties van dit alles? waar dienen wij rekening mee te houden?

Alvast erg bedankt! :*)

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Active Directory-domeinen upgraden naar Windows Server 2008 AD DS-domeinen: http://technet.microsoft....c731188%28v=ws.10%29.aspx

Hier worden eigenlijk je vragen wel beantwoord in mijn ogen.

Default blanke hetero

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Bedoel je niet twee domain controllers in een domein?

Ik zou niet moeilijk doen. Gewoon de 2008R2 bak dcpromo laten doen en aan het bestaande domein toevoegen als DC. Vervolgens de boel tijdje naast elkaar laten draaien dat alles gerepliceerd is. Als je denkt het zo ver is de FSMO rollen overhevelen. Dan dcpromo draaien op de oude domain controller om deze netjes af te melden in het domein. Dan kan je de machine uitzetten.

Eventueel daarna kan je het functional level van het domein ophogen naar 2008R2.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 09:32
En waarom 2008R2 en niet direct naar 2012? Ben je meteen bij. :) En voor de rest eens met de 2 hierboven.

Verwijderd

Topicstarter
MADG0BLIN schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 13:17:
En waarom 2008R2 en niet direct naar 2012? Ben je meteen bij. :) En voor de rest eens met de 2 hierboven.
Wij hebben als bedrijfs-zijnde nou eenmaal de 2008 licentie al aangeschaft enige tijd geleden, helaas zou zelf ook wel over willen na 2012

Verwijderd

Topicstarter
CMD-Snake schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 13:13:
Bedoel je niet twee domain controllers in een domein?

Ik zou niet moeilijk doen. Gewoon de 2008R2 bak dcpromo laten doen en aan het bestaande domein toevoegen als DC. Vervolgens de boel tijdje naast elkaar laten draaien dat alles gerepliceerd is. Als je denkt het zo ver is de FSMO rollen overhevelen. Dan dcpromo draaien op de oude domain controller om deze netjes af te melden in het domein. Dan kan je de machine uitzetten.

Eventueel daarna kan je het functional level van het domein ophogen naar 2008R2.
Hoe gaat het precies in zijn werk om alle gebruikers te repliceren incl. shares en profiles naar de nieuwe DC (2008)? >:) 8)7

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 14:17:
[...]

Hoe gaat het precies in zijn werk om alle gebruikers te repliceren incl. shares en profiles naar de nieuwe DC (2008)? >:) 8)7
STOP!

Je hebt dus je DC "misbruikt" als fileserver. Daar heb je een ander plan voor nodig. Je eerste vraag ging alleen over het omgooien van een Domain Controller.

https://discord.com/invite/tweakers

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 14:17:
[...]

Begin dan eerst maar met het inventariseren wat je nu écht wil/moet.
Dit wordt complexer, je zult meer moeten plannen, ad en roles overzetten is simpel, bij de rest komt meer planning kijken.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
redfoxert schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 14:18:
[...]
Je hebt dus je DC "misbruikt" als fileserver. Daar heb je een ander plan voor nodig. Je eerste vraag ging alleen over het omgooien van een Domain Controller.
Dat komt in kleinere bedrijven wel vaker voor. Zeker als je zo'n Small Business Server hebt krijgt die ook een fileserver rol.

De vragen van de TS zijn echter nu wel heel basic, dan ga ik even twijfelen wat je geleerd hebt op school over Windows en Active Directory. 8)7

Laat ik dit cadeau geven, je AD repliceert automagisch na het toevoegen van de DC aan het domein. Dit is namelijk een van de basisfunctionaliteiten van AD.

Hoe je de fileserver migreert is anders. Ik neem aan dat je binnen het bedrijf ook de reguliere beheerder(s) vragen mag stellen? Eventueel ook Google gebruiken...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46

DukeBox

loves wheat smoothies

Voor gebruikers/shares migreren zou ik kijken of je eerst alles over kan zetten naar DFS shares en deze dan repliceren met je nieuwe server. Vervolgens alleen een active/inactive switch buiten kantoortijd en iedereen is over.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hulp! Overgaan van Windows Server 2003 naar Server 2008
Je bent niet de enige op het forum die hulp zoekt. Ik pas de wat schreeuwerige topictitel dus wat aan.

Verder inderdaad misschien goed om eerst een paar artikels op http://technet.microsoft.com te lezen. Stap 1 is echter een hele goede backup maken. En stap 2 is die ook testen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DukeBox schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 14:24:
Voor gebruikers/shares migreren zou ik kijken of je eerst alles over kan zetten naar DFS shares .
Userdata werkt niet prettig met DFS-r. Maar goed, douw je data met robocopy (/datso) over.
dat copyscript laat je dan met een scheduled task onder het local system account runnen, zodat alle ace's en ownership bewaard blijven.

desnoods doe je dat op die 2008R2 op een vhd, dan scheelt dat ook weer als je de boel gaat upgraden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Een bedrijf met 60 medewerkers laat door een stagiaire de DC vervangen?
Ik wil niet bot overkomen maar dat is echt kansloos...

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ een beetje wel ja.. (nofi richting de TS, maar naar het bedrijf)

@alt-92, waarom zou userdata niet werken ? data=data.. eigenlijk is juist DFS perfect voor userdata en al helemaal met offline files replicatie. Altijd de meest logische geografische locatie waar naar/van gerepliceerd wordt.

[ Voor 63% gewijzigd door DukeBox op 01-07-2013 16:29 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

File locking werkt anders met DFS-R(eplication), waardoor je met folder redirection - en dan met name %Appdata% - rekening moet houden met support.
UserProfiles op DFS-R is sowieso tricky.

Zie ook Information about Microsoft support policy for a DFS-R and DFS-N deployment scenario

[ Voor 40% gewijzigd door alt-92 op 01-07-2013 22:04 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

In de praktijk moet je rekening houden met gemengd gebruik van rdp en normaal client access. En dingen als ms access files welke multi user access toestaan.

Pagina: 1