Desktop upgrade. Wat is het behouden waard

Pagina: 1
Acties:

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 22:26
Ik werk ( en heel soms game ) vanaf ongeveer 2006 al op onderstaande desktop met daaraan dual 30" monitoren. Deze pc is 90% van de tijd een workstation voor niet al te zware toepassingen maar waar wel vaak grote aantalen programma's tegelijk op open staan. Gamen doe ik zoals gezegd zelden, in de laatste 12 maanden heb ik bijvoorbeeld alleen GuildWars2 en Diablo3 aangeschaft. Voor deze twee games heb ik toen ook de Geforce 460 SE aangeschaft. Nu merk ik de laatste maanden dat zelfs voor gewoon wat laten we zeggen 'zwaarder office werk' mijn pc het moeilijk krijgt en regelmatig tegen de 100% cpu usage aanzit wat bijvoorbeeld zorgt voor lag bij het opstarten van iets of muziek die af en toe wat overslaat.. Zeer vervelend dus. Om een toepassing te noemen wat nu echt te zwaar is voor mijn huidige pc: werken in photoshop en tegelijk een teamviewer sessie (van 2560x1600 vanwege de 30" monitor) draaien zodat iemand met me mee kan kijken.

Huidige desktop:
Chieftec Dragon bigtower
Enermax 465W voeding
Intel Core 2DUO E6300
ASUS P5B-E
4GB Kingston ValueRam
Intel X-25M 80GB SSD
GeForce GTX 460

Ik heb mijn E6300 vorige maand voor het eerst overklokt (succesvol naar 2.52ghz met de stock cooler ) en dit helpt een beetje maar toch is het NET niet genoeg. Ik heb werkelijk het idee dat ik met 1GB meer ram en een nog 500mhz snellere cpu al uit de problemen zou zijn voor nu. Maargoed als ik dan toch ga upgraden dan het liefst gelijk naar een pc waar ik in 2016 ofzo pas weer mee tegen deze zelfde beperkingen aanloop. Hierbij even daar gelaten dat ik zolang ik de videokaart niet vervang ik uiteraard de nieuwste games niet kan spelen, en dat ik die dan 1 aan zal moeten schaffen als er een game op mijn pad komt die ik echt wil hebben.

- Maar, dat is gelijk 1 van mijn echte concrete vragen: Vinden jullie onderstaande voorstel upgrades zo uit balans dat het zelfs als je weinig gamed,maar wel de mogeljkheid wil hebben,slimmer is om voor een iets goedkopere AMD setup te gaan en voor 150euro ofzo gelijk een recente videokaart erbij te kopen? In plaats van een snellere kaart kopen op het moment dat ik een game echt leuk vind en merk dat ik met mijn huidige kaart hem hooguit op low settings gedraaid krijg (Ik heb geen idee hoe goed zo'n 460 SE nog mee kan).

- Ik heb op dit moment een Chieftec Dragon behuizing en daarin (bovenin nog bij deze kast) een Enermax 465W voeding (http://www.anandtech.com/show/1057/6) toen een echte kwaliteitsvoeding. Nu heb ik in beide onderstaande setups voor een nieuwe voeding en kast gekozen maar ook daar weer de vraag: Kan ik die EUR100 bijvoorbeeld niet beter stoppen in een component dat de gehele pc wat sneller maakt of dat budget gebruiken voor een nieuwe SSD/meer RAM etc?

Ik heb reeds een SSD maar dit is er 1 van de allereerste generatie, een Intel X-25M 80GB. Nu weet ik dat in dit subforum een upgrade als niet compleet wordt gezien maar geldt dit ook voor mij. Deze SSD heeft bijvoorbeeld nog geen TRIM en ik snap dat ze een stuk sneller zijn geworden in read/write speeds maar ga ik het verschil in IOPS en dus 'responsiveness' ook echt merken tussen een recente samsung 840 series en mijn huidige ssd?

Met deze vragen in het achterhoofd kwam ik zelf bij onderstaande twee setups. Moederbord keuzes zijn eigenlijk slechts op 1 ding gebaseerd, ik heb een versterker staan die nu via zo'n tulp stekker (coax?) is aangesloten op mijn Asus P5B-E en ik zocht dus een moederbord met deze aansluiting. De vraag: ben ik duidelijk meer toekomstfriendly als ik nu voor de iets duurdere setup ga met de wat hogere kwaliteitsvoeding en ruimere kast en de overclock mogelijkheden van deze setup. Of zijn die euro's beter besteed als ik over enkele jaren tegen de grenzen van dit systeem aanloop.

Goedkope oplossing (waarbij mogelijk dus behuizing en voeding overbodig zijn als jullie wat ik heb prima vinden):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 163,-€ 163,-
1Gigabyte GA-Z87P-D3€ 98,50€ 98,50
1Corsair Carbide 200R€ 49,50€ 49,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 51,90€ 51,90
1XFX Pro 550W€ 53,80€ 53,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 416,70

De 'meer toekomstfriendly' variant:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 208,45€ 208,45
1MSI Z87-G45 Gaming€ 139,-€ 139,-
1Corsair Carbide 300R€ 59,99€ 59,99
1Seasonic M12II 620W€ 69,-€ 69,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 87,60€ 87,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 615,94

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-02 11:03
- SSD, ik denk dat je geen grote verschillen gaat merken. Wel waarneembaar, maar dan zou je dat geld misschien beter kunnen steken in andere.
- Voeding, is waarschijnlijk prima voor de volgende generatie. Ik zou zelf het geluidsniveau ook beoordelen. Maar dat is een persoonlijke voorkeur,

Voor je nieuwe pc zou ik kijken naar een pricewatch: Gigabyte GA-Z87-D3HP
Ik ben vooral gecharmeerd door de 2x usb3.0 oplossing met niet teveel poespas verder op het moederbord. Maar wel alle mogelijkheden voor met de K processor.

Als je de keuze laat gaan van de SSD, dan heb je misschien weer budget voor de k processor etc. Keuzes keuzes.

• twit
Fijn dat je mijn vermoeden wat betreft de ssd bevestigd, ik zal voor de clean install hem wel een keer helemaal 'resetten' bij gebrek aan TRIM om zeker te weten dat hij weer ongeveer op de performance van bij aanschaf zit.

De voeding wil ik eigenlijk zelf ook gewoon vervangen omdat inderdaad de fans al wat ouder worden en ik bijvoorbeeld met van die verloopjes moet werken nu om mijn Geforce GTX 460 van stroom te voorzien. Nu weet ik niet of er een bijzondere reden is dat moderne behuizingen de voeding altijd onderin plaatsen, anders zou ik nog kunnen overwegen om wel een nieuwe voeding te kopen maar dit alles gewoon in mijn huidige kast te bouwen.

Dat moederbord had ik inderdaad ook gezien maar heeft alleen een optische digitale uitgang, nu zit dat volgens mij ook op mijn versteker maar zou ik er weer zo'n toslink kabeltje bij moeten bestellen.

Wat betreft budget en keuzes.. Ik snap dat het inderdaad een kwestie is van wat wil je uitgeven en hoeveel performance wil je winnen. In principe heb ik budget voor de genoemde 615 euro oplossing maar tegelijkertijd zou ik het echt heeel graag onder de 400euro houden als de performance in dagelijks gebruik de komende 2-3 jaar nagenoeg gelijk zal zijn. Ook las ik dat deze Haswell generatie minder goed overclocked dan Ivybridge, dan zal zelfs met een degelijke overclock de levensduur van dit systeem hooguit met een maand of 6 verlengd kunnen worden voor ik alsnog tegen beperkingen aanloop vermoed ik ?
Daardoor neig ik wat dat betreft naar de budget oplossing en resteert voor mij eigenlijk vooral de vraag of ik er wel of niet een nieuwe behuizing/voeding bij zal halen.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• Jfwiet
Dat moederbord heeft nog wel meer uitgangen voor audio hoor en een toslink kabeltje kost niet teveel. Maar zoals ik je verhaal nu lees en je wil eigenlijk niet teveel eraan uit geven. Dan moet je heel serieus bij jezelf afvragen; heb ik ooit wel eens een computer een overclock gegeven.

Dat jij je systeem pas afgelopen maand een overclock hebt gegeven zegt misschien wel genoeg.

Als je dat accepteerd, dan zou je dat kunnen loslaten. Een reguliere i5 kunnen selecteren en een H87 moederbord. Dan heb je inderdaad niet de overclock mogelijkheden en wel de voordelen van een gloednieuw en snel systeem.

pricewatch: Gigabyte GA-H87M-D3H
of
pricewatch: Gigabyte GA-Z87M-HD3

Scheelt alweer €20-30
Op de processor scheelt het ook al snel €50

Laat je niet verleiden door heatspeaders en ander gedoe qua geheugen. Een basis 1600mhz kitje en je zit ook goed en dan verder een voeding van het liefst een a-merk. Ik geloof dat je dan qua rekenkracht echt wel heel goed zit.

Je ssd blijft een twijfelgeval, maar als je budget er niet naar is, lekker die intel blijven gebruiken. Het is alsnog 10x sneller dan een reguliere hdd.

• twit
Bedankt voor de tip Jfwiet, ik had inderdaad niet in de gaten dat een niet K processor kiezen voor het budget systeem ook gelijk inhoud dat ik voor een H87 chipset kan gaan. In dat geval is denk ik onderstaande setup prima en moet ik vooral nog zien te bepalen of een SSD upgrade van zo'n 85euro (toch 20% van totale kosten van deze upgrade) echt veel meerwaarde heeft ten opzichte van mijn huidige X-25M 80GB (non-postville).

http://ssdboss.com/ssds/O...-Intel-X25-M-G2-Postville Ik vond dit maar dat is ten opzichte van de postville en zegt niet zo heel veel over het performance verschil in dagelijks gebruik..

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 163,-€ 163,-
1ASRock H87 Pro4€ 86,16€ 86,16
1Corsair Carbide 200R€ 49,50€ 49,50
1XFX Pro 550W€ 53,20€ 53,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 403,76

• Jfwiet
Advies, neem een van de GIGABYTE moederborden die ik aangaf, kost je of net iets minder of ongeveer €10 meer en je krijgt er een jaar garantie bij.
Pagina: 1