Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 10:36
Ik ben van plan om een nieuwe pc te bouwen met een Asus Sabertooth X79.
Nu zit hier een fan in de heatsink van dit bord. Nu vraag ik mij af hoe de ervaringen zijn met dit bord met deze fan.

Ik heb op via google gezocht, maar daar verschillende meldingen van het begin van het gebruiken van het bord. Merendeel zegt dat je de fan niet hoort, maar ook 1 met een melding dat als de fan op 2300rpm draait dat hij deze erg hoort.
Tevens heb ik nog geen ervaringen kunnen vinden waarbij het bord al 1 a 1,5 jaar draait. Ik ben eigenlijk benieuwd of de fan minder wordt.

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Volgens mij kun je die fan in de Bios uitzetten.

En er zijn er zat die hem gewoon unpluggen. Als je maar goede Airflow hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Eens met wat hier boven staat,
En ik kan je vertellen dat je elke fan, ongeacht de grootte, goed gaat horen op 2300rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-09 23:39
Ik heb hem en die zijn fluisterstil
Het zijn geen DFI fans van 6 jaar terug

@hierboven ligt echt aan het design van de fan zelf hoor.

[ Voor 34% gewijzigd door FNale op 28-06-2013 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het probleem met mensen die zeggen "ik hoor hem niet" is dat als je een extreem stil systeem hebt, je de fan alsnog hoort. Het hangt dus van je systeem, je omgeving en je gehoor af of je er last van zal hebben of niet.

Dat het niet meer zoals de fans van vroeger kan ik mij voorstellen. Maar die waren ook echt straaljagers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb in m'n eerste PC een fan gehad voor de chipset en aan 't begin hoorde ik deze niet. Nu was de rest van de kast ook niet echt fluisterstil te noemen, maar goed. Na een paar jaar trouwe dienst was 't tijd om 't te vervangen, 't weigerde soms dienst en als-ie werkte, dan was 't echt een tering herrie.
Wat je op 't web hebt gelezen kan een vergelijkbare situatie zijn, waarbij je de fan in eerste instantie niet hoort, maar zodra deze wat ouder wordt, je 'm wel gaat horen door slijtage.

Ik had overigens 't fannetje vervangen voor een passief blokje. Dat paste echt net aan met de videokaart. Ideetje dus, laat je besluit voor moederbord niet afhangen van een fan die je mogelijk hoort of niet, je kan 'm altijd vervangen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Je kan altijd nog kijken naar een moederbord zonder Chipset Fan.

Vind het persoonlijk niet meer van deze tijd om nog een 40MM Fan op een Moederbord te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-09 23:39
Admiral Freebee schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:42:
Het probleem met mensen die zeggen "ik hoor hem niet" is dat als je een extreem stil systeem hebt, je de fan alsnog hoort. Het hangt dus van je systeem, je omgeving en je gehoor af of je er last van zal hebben of niet.

Dat het niet meer zoals de fans van vroeger kan ik mij voorstellen. Maar die waren ook echt straaljagers :P
Mijn systeem is hardstikke stil alles draait max op 1150 rpm (4 x scythe gentle tyfoon 1150rpm 16 dBA)

Ik zeg doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 10:36
Ik heb inmiddels dit board gekocht samen met een 3930K. Ik heb tijdelijk een opstelling gemaakt, zodat ik het systeem kan testen.
Als ik in de bios kijk zie ik dat de PCH-fan op 3200 rpm draait en als ik bij de monitorpagina aangeef dat hij op sillent moet draaien blijft hij toch rond deze waarde lopen.
Ik heb de BIOS al naar de laatste versie geupdate.

Als ik trouwens kijk naar de waarden voor de temp kijk, dan zie ik de CPU op 42 graden draaien en het moederbord op 44 graden. Ik heb alleen wat ik het BIOS lopen kijken, dus hij heeft 20 min aangestaan. Kloppen deze waarden? Op mijn CPU zit trouwens een TPC 800 met 2 x Noctua S12A PWM fan push/pull.
Waar meet hij de MB temp?

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Ik zit ook met die nare fannetjes die inmiddels versleten zijn, ik lees een heatsinkje plaatsen? en ik lees gewoon uitzetten? Beide zie ik wel zitten, ik heb geen bizarre gpu en ik OC niet, kunnen ze dan uit? of toch beter een blokje erop, zo ja welke zijn compatibel?

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Kickje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Over welke hardware heb je t dan? wellicht even handig om te delen? Bij het moederbord dat hierboven besproken wordt kan je m probleemloos loskoppelen, maar daar past geen blokje op (niet nodig ook)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Exact het zelfde mobo idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 22:59
Zolang de airflow in je kast 'degelijk' te noemen is kun je deze 40MM fan unpluggen. Zelf heb ik enige tijd een Asus Sabertooth Z87 mobo in gebruik gehad en deze werd ook met een 40MM fan meegeleverd. Deze was eigenlijk onnuttig en gebruikte ik ook niet aangezien de airflow in mijn kast voldoende was.
Pagina: 1