Juridische kwestie, wie heeft er recht op de domeinnaam?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost231
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-04 20:25
Beste Tweakers,

Heb lang gezocht naar een geschikte plek voor dit bericht maar kwam er niet helemaal uit. Excuses als het niet op de goede plek staat.

Een tijd geleden heb ik samen met mijn compagnon besloten om mijn bedrijfsnaam te veranderen naar 'Bedrijfsnaam', dit doorgeven bij de kvk en 'bedrijfsnaam'.nl met streepje geregistreerd. 'Bedrijfsnaam'.nl zonder streepje was al geregisteerd maar werd niet gebruikt. Vandaag hebben we de eigenaar van 'bedrijfsnaam'.nl zonder streepje benaderd met de vraag of de domeinnaam konden overnemen. Kregen snel een reactie, waarin de eigenaar vertelde dat ze zelf plannen had voor de domeinnaam en dat ze in de afrondende fase zit.

De eigenaar van de domeinnaam werkt in dezelfde branche en regio. Binnenkort kunnen we dus op 'bedrijfsnaam'.nl zonder streepje activiteiten verwachten van onze concurent. Dit is nogal misleidend voor onze klanten.

Nu heb ik al wel wat informatie gevonden op het internet maar ik ben er nog niet helemaal uit. Wat denken jullie? Wie heeft er recht op deze domeinnaam?

Alvast bedankt voor de mening.

Links:
http://www.iusmentis.com/zakendoen/handelsnaam/#regionaal
https://clinic.nl/columns/de-bescherming-van-domeinnamen/

[ Voor 5% gewijzigd door Joost231 op 28-06-2013 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:35
De huidige eigenaar.

Er is geen sprake van moedwillig kwaad bij die eigenaar, want zij hadden de domeinnaam al voordat jij de naam verzon. Van kaping is dus geen sprake.
Sterker, heb je wel uitgezocht of Veluwe Media niet al een geregistreerd merk of handelsnaam is? Anders wordt het verhaal precies andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost231
Ik heb dit niet officieel laten onderzoeken, maar wel in de datebase van de benelux merken registratie gekeken. En 'Bedrijfsnaam' is op dit moment onze handelsnaam. Zie ook de links..

[ Voor 4% gewijzigd door Joost231 op 28-06-2013 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-04 09:46

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Als hij al iets van plan is dan had het het wel op de website gezet.

Maar goed ik zou een andere (domein)naam kiezen. Jullie hebben nu nog geen naam opgebouwd dus dat moet op zich geen probleem zijn denk ik.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-04 21:12
Dus:
Er bestaat al een domeinnaam veluwemedia.nl.
Jij besluit je bij de KvK in te schrijven onder de naam Veluwe Media.
En nu denk jij dat je recht hebt op de naam veluwemedia.nl 8)7

Of zoals in de verwijzing van je eigen link staat:
Anders gezegd: wie kiest er nou een handelsnaam waarvan de .nl niet meer beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost231
Op het moment dat we ons hebben laten inschrijven werd er niets gedaan met de domeinnaam.
Wij wisten toen niet dat onze concurrent plannen had met de domeinnaam. Er zijn zoveel domeinnamen zomaar geregistreerd waar niks mee word gedaan.

Als onze concurrent onder deze naam ook websites gaat verkopen dan is dat misleidend voor onze klanten. Ik hoef niet perse de domeinnaam te hebben. .nl met streepje vind ik prima maar als mijn klanten .nl zonder streepje intypen en dan bij mijn concurrent terecht komen is dat wel vervelend.

Omdat wij eerder zijn met het gebruiken van deze naam en dit ook kunnen bewijzen d.m.v facturen e.d. denk ik dat dit niet mag. Maar ik heb weinig verstand van dit soort zaken daarom vraag ik naar jullie mening.
Het handelsnaamrecht houdt verder in dat anderen geen naam mogen gebruiken die bij het publiek voor verwarring kan zorgen. Deze verwarring kan ontstaan wanneer iemand een naam gebruikt die identiek is of sterk lijkt op de naam van jouw bedrijf. Dat zou dan in strijd kunnen zijn met jouw handelsnaamrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost231
Oke mensen, Bedankt voor het meedenken. Omdat ik niet wil dat dit topic met mijn bedrijfsnaam als zoekwoord word geindexeerd door zoekmachines haal ik de namen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Sc0rPi0N schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 00:31:
Als hij al iets van plan is dan had het het wel op de website gezet.
Want een domeinnaam is alleen een website ? En alleen op (www.)veluwe-media.nl kan een site draaien ?

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 28-06-2013 14:29 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Ik denk ook dat je nergens recht op hebt: zij waren simpelweg eerder met het maken van een naam en domeinnaam, dus zij hebben nu de beste naam kunnen nemen, kwestie van "wie het eerst komt, wie het eerst maalt"

En je weet niet hoe ver je concurrent is. Hij/zij heeft nu nog een kinda blanco site, maar misschien dat over een week zijn site klaar is en live gaat.

Wat je beter had kunnen doen: eerst kijken of er al iemand in jouw regio was met die naam, kijken hoe zijn site heet en als hij een site heeft met de beste naam, kijken of hij hem gebruikt. Zo ja: verzin je een nieuwe naam voor je bedrijf, zo nee, kijken of je hem kan overnemen.

Nu heb je eerst een naam verzonnen, site geregistreerd en op het laatste moment gekeken of de betere naam misschien al gebruikt werd.

Sterker nog, blijkbaar is je concurrent eerder met die naam gekomen, anders had hij die site niet genomen. Dus, het handelsnaamrecht is waarschijnlijk in zijn voordeel.

Ik zou een andere naam nemen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Joost231 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:28:
Op het moment dat we ons hebben laten inschrijven werd er niets gedaan met de domeinnaam.
Wij wisten toen niet dat onze concurrent plannen had met de domeinnaam. Er zijn zoveel domeinnamen zomaar geregistreerd waar niks mee word gedaan.

Als onze concurrent onder deze naam ook websites gaat verkopen dan is dat misleidend voor onze klanten. Ik hoef niet perse de domeinnaam te hebben. .nl met streepje vind ik prima maar als mijn klanten .nl zonder streepje intypen en dan bij mijn concurrent terecht komen is dat wel vervelend.

Omdat wij eerder zijn met het gebruiken van deze naam en dit ook kunnen bewijzen d.m.v facturen e.d. denk ik dat dit niet mag. Maar ik heb weinig verstand van dit soort zaken daarom vraag ik naar jullie mening.

[...]
En wie zegt dat die domeinnaam niet al gebruikt werd voor bepaalde zaken?
Ik heb zelf ook een domeinnaam, maar als je naar terwindt.be gaat dan kom je nergens terecht, omdat ik 't ding puur voor mail gebruik. Zou dan iemand zomaar dat ding mogen claimen omdat ze er meer mee willen doen als dat ik op 't moment doe? Dat lijkt me heel eerlijk gezegd sterk.

Als je bang bent dat als mensen makkelijk op de verkeerde site terecht komen (al dan niet omdat ze 't verkeerd intikken, of dat google eerder verwijst naar veluwemedia.nl dan naar veluwe-media.nl) dan moet je een andere naam bedenken. Ik denk niet dat je hier juridisch heel veel mee kunt.
Pagina: 1