Oude Sony DAV-S880 met een nieuwe Denon AVR 1513??

Pagina: 1
Acties:

• mhproductions
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-03-2018

mhproductions

MH Productions

Topicstarter
Ik heb momenteel een oude Sony DAV-S880 set staan. Prima set, maar de versterker begint kuren te krijgen. Ik wil de 5.1 speaker set graag behouden en er een nieuwe versterker bij kopen. Mijn oog is gevallen op de Denon AVR 1513. Ik weet dat de aansluiting niet direct zal passen in verband met oude Sony connectors, maar wellicht wel op een andere manier?.

Mijn vraag is specifiek of het mogelijk is om deze vijf speakers en de subwoofer te gebruiken met een nieuwe versterker? Waar moet ik op letten? Wat is raadzaam? Ik zou het zonde vinden om deze prima speakers weg te moeten doen.Alvast hartelijk dank voor jullie tips en advies!

Groet,
Maarten

Who the fuck is general failure and why the hell is he reading my disk ?!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:05

FeaR

In GoT we trust

Google laat mij onderstaande foto zien over de aansluitingen van de Sony:
Afbeeldingslocatie: http://av.watch.impress.co.jp/docs/20030501/npp05.jpg

Oftewel, de speakers en subwoofer zijn allen passief en hebben een speciale connector. In theorie kan je die connector er gewoon afknippen, de kabel strippen en dan houd je twee-aderig standaard kabel over welke je in 99,9% van de receivers kan klemmen. Echter kan het klemmen wel lastig zijn aangezien kant en klare setjes veelal met 0,75mm² kabels worden geleverd en dat is niet echt veel oppervlak om goed klem te zetten. Maar goed, in theorie kan het met de speakers.

De subwoofer gaat niet werken, deze is net als de speakers passief en receivers verwachten een actieve subwoofer. Oftewel een subwoofer met ingebouwde versterker waar alleen een signaal naar toe gezonden hoeft te worden. Op de subwoofer gaat het overigens altijd mis als je dit soort setjes over wilt zetten. Er zijn manieren om de subwoofer actief te maken, alleen zou ik in dit soort subwoofer geen cent investeren aangezien het nooit echt de beste spullen zijn.

Er is overigens een makkelijkere oplossing: laat de Denon vallen en ga voor Pioneer. Pioneer VSX-S300 en S500 zijn de enige receivers die ik zo ken met een aansluiting voor een passieve subwoofer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:34
Is de impedantie van die Sony speakers met 3 Ohm niet wat aan de lage kant?

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Maakt in de praktijk allemaal niet zo uit. En de voeding in welke receiver dan ook zal vele malen beter zijn dan wat er in die Sony zit.

• mhproductions

mhproductions

MH Productions

Topicstarter
FeaR schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 07:16:
Er is overigens een makkelijkere oplossing: laat de Denon vallen en ga voor Pioneer. Pioneer VSX-S300 en S500 zijn de enige receivers die ik zo ken met een aansluiting voor een passieve subwoofer.
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik zit niet per se vast aan de Denon, maar wil wel iets in die richting. De Pioneer S300 ziet er ook goed uit. En als ik zelf de specs check ook vergelijkbaar met de Denon 1513. Klopt dat?

En als ik je goed begrijp kan ik met die receiver dus zonder grote problemen mijn huidige speakers behouden door de originele connectors eraf te halen?

Zag wel dat de front speakers met een stekker in de Pioneer gestoken moeten worden. Dus die zal ik er dan waarschijnlijk wel aan moeten maken. Heb je hier nog tips over?

Anders ga ik hier denk ik voor. Of heeft iemand nog tips voor andere receivers die een oude passieve subwoofer ondersteunen?

Alvast bedankt weer!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

mhproductions schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 23:11:
[...]
Zag wel dat de front speakers met een stekker in de Pioneer gestoken moeten worden. Dus die zal ik er dan waarschijnlijk wel aan moeten maken. Heb je hier nog tips over?
Die grotere terminals voor de fronts kan je open draaien waarna je de kabel er achter klemt. Dat zijn eigenlijk de normale terminals, die met clipje zijn goedkoper. Als je de VSX-S500 pakt (het hogere model) dan is alles met zo'n draaiterminal. Er zijn wel stekkers voor die je er recht in kan steken (banaanstekkers), maar daar zou ik niet naar kijken. Sowieso omdat het eigenlijk niet nodig is en ik weet 100% zeker dat je die niet vastkrijgt met heel dunne kabel.

Voor het idee, dat zijn dus stekkers als deze:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/l1iDsBbf9ECWxB0zLv4LLRvE/full.jpg

Foto is van mijn speakerkabel voor de center, maar die kabel is 8,54mm² dik en draai je dus niet makkelijk in de terminals. Daarom ben ik wel voor banaanpluggen gegaan. Maar zoals gezegd zou ik daar niet induiken als ik jou was.

• mhproductions

mhproductions

MH Productions

Topicstarter
FeaR schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 11:59:
Die grotere terminals voor de fronts kan je open draaien waarna je de kabel er achter klemt. Dat zijn eigenlijk de normale terminals, die met clipje zijn goedkoper. Als je de VSX-S500 pakt (het hogere model) dan is alles met zo'n draaiterminal. Er zijn wel stekkers voor die je er recht in kan steken (banaanstekkers), maar daar zou ik niet naar kijken. Sowieso omdat het eigenlijk niet nodig is en ik weet 100% zeker dat je die niet vastkrijgt met heel dunne kabel.
Dank voor je uitgebreide reactie. Als grootste verschil tussen de S300 en S500 zie ik netwerkmogelijkheden. Maar ik hang er een Apple TV aan, waardoor het volgens mij weinig meerwaarde heeft om die mogelijkheden te hebben. Of is dat ergens anders nog nuttig voor? Firmware updates lijken me weinig essentieel voor dit apparaat...

Daarnaast las ik iets over videoscaling naar 1080p op de S500 (http://www.hdtvnieuws.nl/...slim-receivers-20110627/#). Betekend dit dat de S300 dat niet heeft en ik dus geen full-HD beelden kan doorgeven? Of zie ik dat verkeerd?

Zijn er nog andere verschillen waar ik rekening mee moet houden? Anders ga ik denk ik voor de S300.

[ Voor 31% gewijzigd door mhproductions op 01-07-2013 21:03 ]

• mhproductions

mhproductions

MH Productions

Topicstarter
Het is de S300 geworden. Dank voor jullie feedback en advies

[ Voor 195% gewijzigd door mhproductions op 01-07-2013 22:51 ]

Pagina: 1