Nieuwe monitor

Pagina: 1
Acties:

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:16
Hallo Tweakers :)

Ik heb op dit moment een 19" 5:4 scherm van Viewsonic met een resolutie van 1280x1024 en een MVA paneel. Het betreft de VG910s. Na een goede 9 jaar werd het tijd voor een wat nieuwer model.

Ik heb momenteel een oog op de Dell U2312HM. Vanmiddag bijna gekocht maar ik bedacht me dat het moeilijk zou gaan worden met PostNL die aan het staken is. Daarom dit, meer orientatie en misschien een beter alternatief.

Ik heb eerlijk gezegd weinig verstand van beeldschermen. Ik zie een hoop beeldschermen van veel merken met deze instellingen in de Pricewatch (linkje) en de enige reden waarom de U2312HM in het oog viel was omdat hij ten eerste op nummer 1 in de PW staat en ten tweede, omdat de U2311HM immens populair was. De nieuwe U2312HM is echter inferieur aan de U2311HM volgens sommige reviews, dus ik ben niet zeker.

Eisen:
Prijs: Maximaal €200,00, lager is beter.
Aspect ratio: 16:9 of 16:10. (16:10 minimaal 1920x1200)
Formaat: ~23"
Coating: Antiglare. In ieder geval géén gloss.
Aansluitingen: DVI. HDMI zou ook erg fijn zijn, maar is geen absoluut punt.
Ik wil in ieder geval geen monitor die inferieur is aan mijn huidige monitor.

Wat vinden jullie toppers voor lager dan €200? Ik zou een U2311 hebben gehaald ware het niet dat die niet meer wordt verkocht.

Dank :)

Verwijderd

pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart

Boven budget, maar monitoren gaan lang mee! IPS en 1200p. Ik snap niet dat mensen nog voor 1080p gaan tenzij ze hem als primaire monitor gebruiken om films te kijken (en daarvoor is de schermgrootte dan waarschijnlijk weer veel te klein). Ik heb een idee hoe die LG 1200P monitor van 160 euro he doet...

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Met dit budget zou ik ook voor een Dell Utlrasharp gaan. IPS is zeker een voordeel. Die 1200 i.p.v. 1080 pixels, vind ik voor privé gebruik niet storend.

Dus dan kom je op: pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart.

[ Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 27-06-2013 23:20 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• ikt
Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 23:12:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart

Boven budget, maar monitoren gaan lang mee! IPS en 1200p. Ik snap niet dat mensen nog voor 1080p gaan tenzij ze hem als primaire monitor gebruiken om films te kijken (en daarvoor is de schermgrootte dan waarschijnlijk weer veel te klein). Ik heb een idee hoe die LG 1200P monitor van 160 euro he doet...
Maar die is zo duur... Is er een redelijke 1200p monitor beschikbaar voor wat minder, die niet slecht is? Ik heb eerlijk gesproken liever een degelijke 1080p dan een minder degelijke 1200p. Voor €70 kan ik ook nog heel wat moois halen.
Jumpman schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 23:17:
Met dit budget zou ik ook voor een Dell Utlrasharp gaan. IPS is zeker een voordeel. Die 1200 i.p.v. 1080 pixels, vind ik voor privé gebruik niet storend.

Dus dan kom je op: pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart.
Die was ik aan het overwegen, maar ik ben er niet zeker over.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Waar ben je dan niet zeker over?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart is ook een erg goed scherm, minder bekend dan de Dell, en heeft andere plus en minpunten. Review van dat ding.

In het kort:
+ Ook prima kleuren, te vergelijken met IPS
+ Zeer goed contrast, veel beter dan IPS
+ tikje goedkoper dan een Dell.
+ HDMI

+/- kijkhoeken: slechter dan IPS, beter dan TN. Waarschijnlijk vergelijkbaar met je huidige scherm

- alleen in FullHD te krijgen
- iets meer last van ghosting
- om de goede kleuren te krijgen, zul je in het menu moeten duiken.

People as things, that’s where it starts.

• D422
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-02 14:26
Ik heb zelf een LG IPS277L waar ik heel tevreden mee ben. Super strak uiterlijk, dunne rand en mooie weergavekwaliteit. Ze hebben ook een 23" versie: De LG IPS233L. Collega heeft toevallig deze gekocht afgelopen week en is er ook tevreden mee.

*Edit: Op de site van LG zie ik ook dat hij voorzien is van een Anti-Glare coating ;)

[ Voor 12% gewijzigd door D422 op 28-06-2013 11:21 ]

• ikt
Ze zien er allemaal inderdaad goed uit. Qua uiterlijk vind ik de LG mooi en hij is redelijk goedkoop en er is HDMI! Jammer genoeg geen DVI.

Ik kan ook voor een 1920x1200 gaan maar is deze redelijk? Ik wil niet meer dan €200 uitgeven.
pricewatch: LG Flatron 24EB23TM Zwart

Of als er een heel groot verschil is kan ik wel maximaal €250 uitgeven indien het een 16:10 is.
http://tweakers.net/categ...MQXZaYo2QVDeSamCvF1tbWAgA

• D422
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-02 14:26
Als je voorkeur uitgaat naar een monitor zonder DVI kun je toch een adapter kopen voor een paar euro? De genoemde monitoren passen goed bij je wensen en binnen je budget.

En persoonlijk zou ik voor 16:9 kiezen, dat is het standaard ratio voor (HD)tv, mocht je graag tv-series kijken op je pc. En inferieur aan je huidige monitor zijn ze zeer zeker niet ;)

• ikt
D422 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 15:46:
Als je voorkeur uitgaat naar een monitor zonder DVI kun je toch een adapter kopen voor een paar euro? De genoemde monitoren passen goed bij je wensen en binnen je budget.

En persoonlijk zou ik voor 16:9 kiezen, dat is het standaard ratio voor (HD)tv, mocht je graag tv-series kijken op je pc. En inferieur aan je huidige monitor zijn ze zeer zeker niet ;)
Het probleem is dat ze allemaal goed passen :D Ik ben slecht in kiezen ;(

16:10 zou fijn zijn met desktopdingen, maar ik moet bekennen dat 1080 verticale pixels ook al genoeg is. Als de 120 extra pixels in het verticale niet de €80 waard zijn, zal ik waarschijnlijk de U2312HM nemen.

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:07
Ik zoek zo'n beetje hetzelfde, en kan ook niet kiezen.
Wat ik wel vind, is dat ik de kwaliteit van LG (niet het scherm, maar de rest) nog niet vertrouw en dat
Dell op de ultrasharp 3 jaar garantie geeft.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:14
Firedre schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 16:26:
Ik zoek zo'n beetje hetzelfde, en kan ook niet kiezen.
Wat ik wel vind, is dat ik de kwaliteit van LG (niet het scherm, maar de rest) nog niet vertrouw en dat
Dell op de ultrasharp 3 jaar garantie geeft.
Ik heb zelf geen dell ultrasharp maar volg het topic wel, en ik schrik er toch van hoeveel mensen er last hebben van blacklight bleeding of problemen met pixels...

Op mijn werk staan ze nu ook, en het zijn echt wel mooie dingen ! :Y

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:07
R0y. schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 16:31:
[...]

Ik heb zelf geen dell ultrasharp maar volg het topic wel, en ik schrik er toch van hoeveel mensen er last hebben van blacklight bleeding of problemen met pixels...

Idd dat houd een beetje tegen, maar een alternatief valt niet mee.

Enige wat ik kan vinden is een business monitor van Samsung, prachtig ding, maar geen
review van te vinden.

pricewatch: Samsung S23C650K Zwart

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

R0y. schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 16:31:
[...]

Een paar dingen waar je rekening mee moet houden met het interpreteren van dit soort zaken.

Als twee verschillende merken monitoren elk 1% exemplaren zou hebben met problemen en de één verkoopt er 100.000 en de ander 500.000 dan zul je van de tweede 5 maal zoveel slechte ervaringen kunnen lezen. Verschil tussen absolute en relatieve aantallen doet hier de perceptie vertekenen.

Er is een apart topic over deze Ultrasharp monitorlijn. Die is er niet van andere modellijnen van andere fabrikanten voorzover ik weet. Dat creëert een plaats waar ervaringen geconcentreerd te rapporteren en te vinden zijn. Men heeft sneller de neiging slechte ervaringen te rapporteren dan goede. Ook dat kan vertekening geven. Ikzelf heb bijv. een 2412 waar ik geen enkel probleem mee heb. Je laatste zin zou ook in de richting wijzen dat je er waarschijnlijk zelf ook tevreden mee zou zijn.

De gemiddelde Tweaker zou wel eens wat kritischer/veeleisender kunnen zijn dan de gemiddelde computergebruiker en daarom sneller vallen over niet helemaal perfecte hardware. Of men heeft zelfs ietwat onrealistisch hoge verwachtingen die niet waargemaakt (kunnen) worden (voor de prijs).

Een scherm op 100% brightness zetten en dan met een zwart scherm in een donkere kamer een foto maken (die door een lange belichtingstijd ook een vertekend beeld zal geven) is m.i. niet de meest realistische/reële manier om de kwaliteit van een scherm te beoordelen.

• ikt
Als twee verschillende merken monitoren elk 1% exemplaren zou hebben met problemen en de één verkoopt er 100.000 en de ander 500.000 dan zul je van de tweede 5 maal zoveel slechte ervaringen kunnen lezen. Verschil tussen absolute en relatieve aantallen doet hier de perceptie vertekenen.
Dit is ook precies waarom ik aan het twijfelen ben. Van andere merken zijn qua specificaties ook veel die in mijn voorkeuren passen, maar daar ontbreken reviews, van Tweakers en op internet, of het zijn consumenten-reviews die niet 'streng' genoeg zijn.

Als de 2312 op de resolutie na, nagenoeg hetzelfde is als de 2412 (waar een heel goede review over is te vinden), hak ik de knoop door.

Het is de U2312HM geworden, bedankt iedereen voor de hulp :)

[ Voor 4% gewijzigd door ikt op 29-06-2013 01:03 ]

Pagina: 1