Twee externe monitoren op MacBook [Pro/Air] in dock

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kale Kiwi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 18:25
Allereerst mijn excuses voor mijn beperkte MacBook kennis, ik ben momenteel in de oriëntatie fase voor de aanschaf van een MacBook en vroeg me af of het volgende mogelijk was (en of dit eventueel nog doorslag gaat geven in de keuze tussen een Pro en een Air).

In de huidige situatie heb ik tweemaal een 2443BW met daarop aangesloten een Windows computer. Aangezien ik een nieuwe laptop nodig heb en uit eerdere ervaringen met MacBooks bleek dat deze erg fijn in gebruik zijn, wil ik een nieuwe MacBook aanschaffen (ook als vervanging van mijn huidige Windows computer). Wel zou ik graag gebruik blijven maken van mijn twee 2443BW's (één in portrait), mijn vraag was of dit mogelijk is met een MacBook.

Idealiter zou ik tevens een dock willen hebben voor de MacBook, zoals deze, waarin ik de MacBook kan plaatsen als ik thuis ben. Vervolgens zou ik gebruik willen maken van mijn huidige apparatuur:
  • Muis (geen probleem)
  • Toetsenbord (geen probleem)
  • Geluid set (geen probleem)
  • Twee 2443BW's (hier kan ik niks recents over vinden)
Uiteraard heb ik zelf al onderzocht wat de mogelijkheden waren. Ik kwam veel oude berichten tegen dat dit niet mogelijk was, maar kwam ook iets nieuwere tegen waarin werd vermeld dat de nieuwe MacBooks wel twee externe schermen zouden aankunnen. Hoe dit dan zou moeten met de nieuwe MacBooks kan ik helaas niet vinden. Mijn beperkte kennis over de mogelijkheden van de aansluitingen van een MacBook en ook de kracht die hij heeft zorgen er helaas voor dat ik voor mezelf geen definitief antwoord kan krijgen, hopelijk kan één van jullie mij wel helpen!

In het kort nog even mijn vragen:
  1. Is het mogelijk om twee externe schermen aan te sluiten op een MacBook Air of Pro, en zo ja hoe?
  2. Is dit ook mogelijk als ik gebruik maak van een dock voor de MacBook Air of Pro?
Alvast heel hartelijk bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, standaard kan je maar 1 non-thunderbolt display aansluiten per poort. Met 1 TB poort dus 1 scherm.
Optioneel met een ding van Matrox kan je wel meerdere schermen als 1 scherm aansluiten.

Opties:

- MacBook Pro/Air/Retina nemen met 2x thunderbolt en/of HDMI zodat je genoeg poorten hebt
- Matrox ding kopen

Stel dat je dus een Air zou nemen met TB en HDMI, dan kan het wel.
Stel dat je een MBPr neemt met twee keer TB, dan kan het ook.
Stel dat je een MBR met 1 keer TB en geen HDMI hebt, dan kan het niet, behalve met een dure adapter van Matrox, en dan kan je het ook nog eens niet gebruiken als je schermen verschillende orientatie hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door johnkeates op 27-06-2013 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kale Kiwi
johnkeates schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 21:46:
Nee, standaard kan je maar 1 non-thunderbolt display aansluiten per poort. Met 1 TB poort dus 1 scherm.
Optioneel met een ding van Matrox kan je wel meerdere schermen als 1 scherm aansluiten.

Opties:

- MacBook Pro/Air/Retina nemen met 2x thunderbolt en/of HDMI zodat je genoeg poorten hebt
- Matrox ding kopen

Stel dat je dus een Air zou nemen met TB en HDMI, dan kan het wel.
Stel dat je een MBPr neemt met twee keer TB, dan kan het ook.
Stel dat je een MBR met 1 keer TB en geen HDMI hebt, dan kan het niet, behalve met een dure adapter van Matrox, en dan kan je het ook nog eens niet gebruiken als je schermen verschillende orientatie hebben.
Bedankt, ik heb even een kleine inventarisatie gedaan op de Apple site met deze extra informatie:
  • MacBook Air: 1 TB & 0 HDMI
  • MacBook Pro: 1 TB & 0 HDMI
  • MacBook Pro Retina: 2 TB & 1 HDMI
Dus in theorie zou enkel de MacBook Pro Retina voor mij een oplossing bieden. Wat bereft die adapter van Matrox, dat is deze denk ik? Op zich een optie, maar ik zou toch liever één scherm portrait hebben. Heeft er iemand anders toevallig nog andere suggesties? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Kale Kiwi op 27-06-2013 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_tWiStEr
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Volgens mij kun je met bepaalde Mac's (afhankelijk van model en jaar) door middel van daisy chaining in totaal twee Thunderbolt Displays aansluiten.

Zie: http://www.apple.com/displays/
Expand the capabilities of your Mac.

Connect two Thunderbolt Displays to a 15-inch MacBook Pro or to an iMac and put an extra 7 million pixels to work. To make a desktop workstation out of your MacBook Pro, just daisy-chain additional Thunderbolt devices, including high-performance storage and video and audio capture devices, through the display.
En deze KB entry: http://support.apple.com/kb/HT5219#dispnum
Thunderbolt-capable Macs that can support up to two connected Apple Thunderbolt Displays.
MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2012) and later4
MacBook Pro (Retina, Mid 2012) and later4
MacBook Pro (13-inch, Mid 2012)
MacBook Pro (15-inch and 17-inch, Early 2011) and later
MacBook Air (Mid 2012) and later
iMac (Late 2012)2
iMac (Mid 2011)2
Mac Mini (Late 2012)4
Mac Mini (Mid 2011), 2.5 GHz3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kale Kiwi
the_tWiStEr schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 22:06:
Volgens mij kun je met bepaalde Mac's (afhankelijk van model en jaar) door middel van daisy chaining in totaal twee Thunderbolt Displays aansluiten.

Zie: http://www.apple.com/displays/

[...]

En deze KB entry: http://support.apple.com/kb/HT5219#dispnum

[...]
Bedankt voor het meedenken, maar dit ben ik eerder tegen gekomen en zou betekenen dat ik twee Thunderbold Displays (à €1.016,- per stuk) moet aanschaffen, dat wordt me iets te veel van het goede :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 11:34
Ik denk dat ik wel een andere goede oplossing voor je weet. Ik heb namelijk een Macbook Pro in gebruik gehad uit 2009, met 3 externe schermen er op aangesloten. Met de klep open stuurde mijn MBP 4x probleemloos 1920x1200 aan. Als displays gebruikte ik dezelfde 2443BW's van Samsung.

De wijze waarop ik het had gedaan was via 1x mini displayport (nu TB) en 2x een displaylink BVU195. Daarmee sluit je probleemloos extra schermen aan via USB.

Met 2 kabeltjes (1 mini-displayport en 1 usb-naar-usb-hub) sloot ik thuis eenvoudig 3 extra schermen aan. Ben onlangs overgestapt op een iMac met 2x TB, dus mocht het een oplossing voor je zijn.. stuur me even een PB. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 18:31

Nietzman

Woei!

johnkeates schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 21:46:
Als je een ander Thunderbolt apparaat aan je TB scherm hangt, kun je daar weer een non-TB beeldscherm op aansluiten.

Zo heb ik op mijn Thunderbolt scherm een TB raid aangesloten, en daar weer met mini displayport een Dell 20' monitor aan hangen. Works like a charm, hij vergeet alleen zo af en toe bij aankoppelen m'n scherm-arrangement. Zal wel een bugje in OsX wezen.
Pagina: 1