Lage write en extreem hoge accestime nieuwe laptop.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-10 11:02
Hallo allen,

Ongeveer 2-3 weken geleden heb ik via een actie een Samsung ATIV Book 4 weten te bemachtigen.
Deze voldoet prima maar heeft wel wat merkwaardigs.

De laptop heeft elke keer bij het opstarten ongeveer de eerste 10 minuten een erg lage write (122,5 kb/s) en extreem hoge accestime. (35151 ms).
De read snelheid daarentegen ligt op de 11,6 mb/s!
Als ik onder taakbeheer kijk dan zijn er geen tot bijna geen programma's die draaien. Als er al iets geladen wordt dan heeft het een 'bereik' van 1 tot 1,5 mb. per programma.

Ten alle tijden van die 10 minuten staat de schijf op 100% onder taakbeheer.
Zodra deze tijd verstreken is, dan blijft de schijf schommelen tussen de 3 à 5%, maar mijn geheugen verbruik gaat van constant 16% naar constant 27% waar alleen Chrome actief is.

Nu is de vraag: Hoort dit?

Ik heb zelf al geprobeerd om het virtueel geheugen aan te passen, maar dit gaf geen succes.

De specs:

W8
i5-3230M @ 2,6 Ghz.
8 GB @ 1600 Mhz.
1 Tb. HDD @ 5400 rpm.

Kort samengevat:

Mijn HDD heeft bij het opstarten een hoge load, extreem hoge accestime met een lage read, Na 10 min. is dit weg, maar stijgt mijn geheugengebruik met 11% terwijl ik niks open heb staan.

Excuses als dit in de verkeerde thread staat.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bedoelt dat nadat je de Windows desktop ziet, de hardeschijf nog een tijd lang heel actief bezig is. Dit valt te zien in de taakbeheer/systeemmonitor maar ook simpelweg door naar de HDD-led te kijken die regelmatig knippert ofwel gewoon aanstaat.

Dit komt omdat je een mechanische hardeschijf gebruikt als opstartschijf waar Windows op staat geïnstalleerd, in combinatie met heel veel meuk die mee is geïnstalleerd. Dit maakt je computer flink trager, voornamelijk vlak na een verse boot. Als je veel geheugen hebt, wordt je computer minder traag omdat inmiddels alle gelezen data in het RAM-geheugen staat en voortaan wordt daaruit gelezen in plaats van de hardeschijf. Het stijgen van je geheugengebruik is dus een goed teken, dan wordt de filecache gevuld. Het liefst heb je je geheugengebruik 100%; dat wil zeggen 10% gebruikt voor applicaties en Windows, en de overige 90% voor filecache. De filecache zorgt ervoor dat je systeem minder vaak van je hardeschijf hoeft te lezen, maar na elke reboot is deze weer weg. Hij blijft overigens wel behouden bij de slaapstand (hibernation).

De echte oplossing is een verse installatie zonder alle meuk die je er vaak standaard bij krijgt, ofwel het kopen van een SSD en je hardeschijf in een externe behuizing te gebruiken ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Oké, dat is een duidelijk verhaal.

Dan ga ik kijken of ik een clean install kan doen. 35000 ms voor de reactiesnelheid vind ik wel heel erg langzaam.
Ik weet alleen nog niet hoe ik aan een versi W8 kan komen. Kan ik via MS de ISO downloaden met het serie/typenummer onderop mijn laptop?

Een SSD is eventueel ook nog te overwegen, maar qua opslag ga ik er wel sterk op achteruit. En qua prijs is het ook niet altijd fijn.
Hij is aangeschaft voor een ICT-studie en een beetje ruimte is toch wel fijn. een 256 SSD is toch flink aan de prijs.

In iedergeval vriendelijke bedankt voor de opheldering/verklaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 23:27
CuBras schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 20:03:
Oké, dat is een duidelijk verhaal.

Dan ga ik kijken of ik een clean install kan doen. 35000 ms voor de reactiesnelheid vind ik wel heel erg langzaam.
Ik weet alleen nog niet hoe ik aan een versi W8 kan komen. Kan ik via MS de ISO downloaden met het serie/typenummer onderop mijn laptop?

Een SSD is eventueel ook nog te overwegen, maar qua opslag ga ik er wel sterk op achteruit. En qua prijs is het ook niet altijd fijn.
Hij is aangeschaft voor een ICT-studie en een beetje ruimte is toch wel fijn. een 256 SSD is toch flink aan de prijs.

In iedergeval vriendelijke bedankt voor de opheldering/verklaring!
Ik heb zelf een 128 gb HDD oke oke wel met OSX er op :)

Maar voldoet prima, Alle relevante belangrijke data staat direct op mn laptop. Foto's filmpjes en muziek staan op een andere machine die ik ook via internet kan benaderen..

Daarnaast kan je natuurlijk cloud oplossingen gebruiken zoals Skydrive enz.. om iig je data op te slaan als je die niet vaak maar wel regelmatig nodig heb..

Danhoef je iig niet perse een top segment SSD te kopen. als je dat al over weeg.. Maar zoals ik nu lees is mogelijk je HDD naar zijn grootje.. Als deze net nieuw is zou ik even kijken of je support kan bellen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel mensen denken gelijk dat een hardeschijf kapot is als hij traag is of een bad sector heeft of kabelproblemen heeft. In veel gevallen is dit niet zo.

De probleemomschrijving van de topicstarter komt sterk overeen met een hardeschijf die random seeks uitvoert; een hardeschijf is alleen snel als hij een groot bestand van A tot Z uitleest (150MB/s). In het slechtste geval kan dit inzakken tot 30 kilobyte per seconde wanneer de schijf kleine plukjes van hot naar her moet gaan lezen.

De oorzaak is dat zijn voorgeïnstalleerde Windows helemaal vol staat met voorgeïnstalleerde meuk, waardoor zijn nieuwe computer meteen langzaam is. Dat heb je niet als je Windows vers installeert zonder alle meuk die je kant en klare computer vaak meegeleverd krijgt.

Verder gebruik jij OSX wat een heel ander besturingssysteem is en ook veel netter qua onderliggende constructie (gebaseerd op FreeBSD oftewel UNIX), Windows is maar een zooitje naar mijn mening. Zeker met alle meuk die wordt meegeleverd is het niet moeilijk om de traagheid al te merken bij een gloednieuwe computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Even een update van mijn kant;

Ik heb in een ander topic wat meer informatie gekregen. Hier werd de tip gegeven om HD Tune te laten lopen.
Ik heb twee bestandjes via dropbox. Ik kwam erachter dat de laatste 7 regels van HD Tune niet te zien zijn...

klik

klik 2

Ik zie hier en daar een paar error counts staan. Kan dit kwaad?

Ondertussen is het één uur 's nachts, staat m'n laptop 120 minuten te pompen op de error scan en ik ben nog niet eens op de helft ... zucht ...

Even m'n serie afkijken, dan lekker tukken.

** Update **

Vervolgens is het nu 11.50 en de error scan is zojuist afgelopen!

klik 3

De scan heeft 760 minuten (!), dus iets meer dan 12,5 uur er over gedaan om een schijf van 1TB te scannen. Hoort dit zo lang te duren?
Echter kan er wel worden uitgesloten dat er geen bad/damaged sectors aanwezig zijn.

Nu vraag ik mij dus af of er iets mis is met de schijf, aangezien ik bijna alle bloatware verwijderd heb...

[ Voor 7% gewijzigd door CuBras op 28-06-2013 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21

Swordlord

Act first, think never

Check je linkjes even na, het zijn ingekorte URL's dus verwijzen naar niks.

Zodra dus de linkjes goed zijn, kunnen we de SMART gegevens zien (neem aan dat het die zijn) en misschien eventuele conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Excuses! Blijkbaar niet gegaan zoals ik het wilde. De linkjes zijn gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Bij de SMART gegevens zou ik parameters 0B (staat nu op 2) en BF (staat op 34) in het oog houden.
Maar dat zal wellicht niet de oorzaak van jouw probleem zijn.

Een gemiddelde snelheid van 20 MB/s voor de error scan is heel traag.
Ik zou de benchmark van HD Tune eens draaien. Wellicht ga je hier een grafiek met veel neerwaartse pieken krijgen wat aantoont dat er veel schijfactiviteit op de achtergrond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Ik heb net nog even een benchmark gedraaid. Dit heb ik 2x gedaan. Één keer onder load (vlak na het opstarten). Klik

En een tweede keer nadat er bijna geen schijfactiviteit was. Klik 2

Het valt mij op dat bij de 2e run het CPU gebruik hoger ligt dan bij de 1e. Toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ook bij de eerste is het CPU gebruik echt extreem. Dit zou eerder in de orde van 2-3% moeten liggen volgens mij. Zeker geen 77%!

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De snelheid van de hdd is ok lijkt me zo.
Ik zou dus eens gaan kijken welk proces al die cpu kracht vraagt, want dat moet inderdaad zo tussen de 0 en 5% zijn (als je bijna niets doet)
Dit doe je door Taakbeheer te starten en dan te kijken bij processen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Dat is dus ook het gekke. Ik heb daar dus ook naar gekeken tijdens het uitvoeren van de benchmark. Er is geen directe boosdoener. Het enige wat vreet is dropbox met 1.5 MB. Maar dat kan niet het probleem zijn toch? Hij synct niet op dat manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik weet het niet.
Wat ik wel weet, is dat ik normaal gesproken op een 20 mbit verbinding zit. En nu zit ik sinds 2 weken op een 50 kbit verbinding. Mijn firefox werd gelijk onwerkbaar, terwijl de computer ook op rare momenten leek "te slikken". Wat bleek. Om 6 uur savonds kijkt microsoft of er updates zijn: dit lukte niet en de computer leek plots een slak (ik wist niet wat totdat ik dat had uitgevogeld en uitgezet).
Ook google drive uitgezet, en tenslotte bleek adobe ook in de achtergrond de boel te verzieken, die was bezig een update van 150 MB binnen te halen. Kortom, je weet zeker dat al die auto update programmas niet bij jouw lopen? Er hoeft er maar 1 zich te verslikken..

edit wat ook voorkomt: de virusscanner komt niet door een file heen; zet de virusscanner eens uit..

enz enz

of als je het aandurft, zet er een verse windows op.

[ Voor 10% gewijzigd door Reepje op 28-06-2013 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Ik zal morgen even kijken wat allemaal draait en alles één voor één uitschakelen. Ik zal er ook voor zorgen dat ze niet mee booten met een verse herstart.
Er MOET toch wat zijn wat roet in het eten gooit.

Een verse Windows heb ik inderdaad al aan gedacht. Bij mijn vorige desktop uit de winkel had ik dat alle vier de kernen van m'n processor veel load hadden. Zo rond de 80-100%
Dit kon zelfs de winkelpersoon niet verklaren en toen een nieuwe Windows erop gezet. Sindsdien had ik er geen last meer van.

Waar ik mee zit is dat ik het wel kan doen, maar nog niet durf. Als het inderdaad een defecte HDD is en er staat een andere versie van Windows op dan dat er oorspronkelijk op stond, kan de winkel dan de garantie weigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:07

F.West98

Alweer 16 jaar hier

CuBras schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 23:54:
...

Waar ik mee zit is dat ik het wel kan doen, maar nog niet durf. Als het inderdaad een defecte HDD is en er staat een andere versie van Windows op dan dat er oorspronkelijk op stond, kan de winkel dan de garantie weigeren?
Nee. Want, software kan geen directe hardwarematige defecten veroorzaken. (enige wat kan is een combinatie van fans uitzetten en een stresstest doen, maar dan zou alsnog de PC uit moeten vallen bij te hoge temperaturen om schade te voorkomen)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Pagina: 1