Toon posts:

P45 Diamond mobo heatpipes gesloopt. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers,

Om te beginnen; ik heb 0,0 verstand van PC's maar desondanks probeer ik wel eens wat zelf. Vandaag een nieuwe koeler gekocht voor mijn cpu. Tijdens het installeren hiervan kwam ik erachter dat de heatpipes van de waterkoeling ( die ik overigens nog nooit had gebruikt) behoorlijk in de weg zaten. Na wat geduw en getrek brak een stuk af waardoor ik uiteindelijk het hele koperwerk er vakkundig vanaf heb gesloopt. ZOnder nadenken eigenlijk. Nu vraag ik me af, of mijn moederbord gewoon kan functioneren zonder de heatpipes, of hoe ik dit probleem kan oplossen.

Het forum heb ik afgezocht op antwoorden maar ik kon niks vinden. Mijn moederbord is de MSI P45-Diamond. DDR3 bordje.

Graag hulp.

Met vriendelijke groet,

Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:24

auto660

1991 240 GL Brick

Die had er op moeten blijven zitten. Nu hebben je chipset en je vrm's (voeding voor processor) geen koeling meer en zullen ze dus doorfikken. Kortom: Er weer op zetten en een koeler kopen die wel past.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vreesde al het ergste want kan de heatpipes er niet meer opzetten. Misschien een domme vraag maar zou er sowieso geen water in de heatpipes moeten zitten? En is er een manier om de vrm"s en mijn chipset op een andere manier te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:59
Nee heatpipe is een gesloten systeem, waar een vloeistof in zit.
Maar volgens mij heb jij ook google en kan je het opzoeken?
Wikipedia: Heat pipe
Het koeling systeem was custom made speciaal voor dat bord en zat er niet op omdat ze geld over hadden, het was dus nodig.
Als je ergens geen verstand van hebt blijf er dan gewoon van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

Hell-Slave schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 20:17:
Maar volgens mij heb jij ook google en kan je het opzoeken?
Wikipedia: Heat pipe
Het koeling systeem was custom made speciaal voor dat bord en zat er niet op omdat ze geld over hadden, het was dus nodig.
Als je ergens geen verstand van hebt blijf er dan gewoon van af.
+1
al kan de vloeistof die erin zit ook (demi)water zijn in onderdruk.

you broke it :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Hell-Slave schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 20:17:
Volgens mij hoeft dat niet eens. De pipes zijn ongetwijfeld van een warmtegeleidend materiaal. Dit onttrekt de warmte van je CPU/mobo en verspreidt de warmte over de pipes. Omdat deze een 'groot' oppervlak hebben en meer luchtstroom genieten geven ze die warmte af aan de lucht = koeling.

Er af slopen was dus sowieso de slechtste optie, zelfs als ze er scheef op zitten of een beetje gebogen zijn functioneren ze nog gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 16:05
WWAS schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 09:44:
[...]

Volgens mij hoeft dat niet eens. De pipes zijn ongetwijfeld van een warmtegeleidend materiaal. Dit onttrekt de warmte van je CPU/mobo en verspreidt de warmte over de pipes. Omdat deze een 'groot' oppervlak hebben en meer luchtstroom genieten geven ze die warmte af aan de lucht = koeling.

Er af slopen was dus sowieso de slechtste optie, zelfs als ze er scheef op zitten of een beetje gebogen zijn functioneren ze nog gewoon.
Dan is het dus geen heatpipe :/

Heatpipes werken doordat je een vloeistof hebt die makkelijk verdampt (een proces dat veel energie opneemt), door de pijp gaat naar een koeler oppervlak en daar condenseert (een proces dat veel energie afgeeft). De vloeistof stroomt weer terug naar het warme oppervlak en het proces herhaald zich.

Dat is ook gelijk het vreemde aan horizontale heatpipes :/
Volgens mij moet er dus een helling in die dingen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

DCG909 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 09:56:
[...]

Dan is het dus geen heatpipe :/

Heatpipes werken doordat je een vloeistof hebt die makkelijk verdampt (een proces dat veel energie opneemt), door de pijp gaat naar een koeler oppervlak en daar condenseert (een proces dat veel energie afgeeft). De vloeistof stroomt weer terug naar het warme oppervlak en het proces herhaald zich.

Dat is ook gelijk het vreemde aan horizontale heatpipes :/
Volgens mij moet er dus een helling in die dingen zitten.
door druk komt dat meestal wel goed. de meeste heatpipes hebben ook ene klein poeltje bij hun contact oppervlak, en uiteindelijk gaat alles redelijk snel waardoor het werkt als een nevel.

en er zit een soort touw/gevlochten spul in, waardoor vloeistof altijd heen wilt kruipen.

op het moment dat het systeem neit meer gesloten is, verdampt het vloeistof naar buiten het systeem en wordt het niet opgevangen door dat 'touw'

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Een vd 2 heatpipes is nog wel heel zeker? En anders zou ik de blokjes terug plaatsen en daar een fan op richten. Zitten nog redelijke koelfinnen op.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat het geen slimme actie was, daar was ik inmiddels al achter. Heb inmiddels een nieuw moederbordje gekocht en nieuwe processor. Was wel aan een update toe. Wat ik zelf echter had uitgevonden is dat koelblokjes van andere moederbordje een meer dan prima oplossing was. Dus voor de volgende, die zo snugger als mij is, is dat misschien een oplossing. Thanx voor de respons in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Prima oplossing, want deze 'heatpipes' zijn uit de tijd dat MSI te pas en onpas hele rollercoasters op hun borden prikte, zonder dat het ook maar enig (koel)effect had 8)7

De pipes zaten op ander MSI bord uit die tijd die ik wel eens bij Terw_Dan gezien heb niet eens thermisch verbonden met de heatsink en de chip eronder. Puur voor de versiering dus :X

Gewoon een goede heatsink op de chip voldoet bij P45 chipset prima, dit is eye-candy, meer niet. Nu is het tikje lelijker (voorzover onnodige prul mooi is), maar werkt het niet slechter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:55

Dark

who tweaked the light?

Fordox schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:31:
[...]

door druk komt dat meestal wel goed. de meeste heatpipes hebben ook ene klein poeltje bij hun contact oppervlak, en uiteindelijk gaat alles redelijk snel waardoor het werkt als een nevel.

en er zit een soort touw/gevlochten spul in, waardoor vloeistof altijd heen wilt kruipen.

op het moment dat het systeem neit meer gesloten is, verdampt het vloeistof naar buiten het systeem en wordt het niet opgevangen door dat 'touw'
bijna goed... capillair zit er wel in, maar het is geen touw... het zijn kleine groefjes in de lengte richting die een capillaire werking hebben of gesinterde metaal korrels, waarbij het capillair gevormd wordt door de gaatjes ertussen...

[ Voor 0% gewijzigd door Dark op 29-06-2013 12:21 . Reden: spelling :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyyyyy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:43
Als alleen de heatpipes weg zijn is het nieteens zo een groot probleem, als je maar de koperen blokjes weer terug op hun plaats zet zonder heatpipes, de heatpipes kun je er gewoon afzagen/snijden als je ze al kapot hebt gemaakt.
Pagina: 1