Conrad LCD schermpje

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik wil bij conrad een lcd schermpje (20x2) bestellen, zijn deze schermpjes compatible met lcd driver proggies?

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39

RvV

Ik denk het wel. Weet het niet zeker hoor...

Y'24

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Je moet letten op de chipset en eigenlijk zijn de meeste Alfanumerieke LCDz gebaseerd op de HD44780 van Hitachi.

Ook die van de Conrad zijn daarop gebaseerd, dus je kan er van uitgaan dat die LC-Displays werken met die drivers.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-07 10:26
Op dinsdag 05 juni 2001 01:36 schreef Vaagharses het volgende:
Je moet letten op de chipset en eigenlijk zijn de meeste Alfanumerieke LCDz gebaseerd op de HD44780 van Hitachi.

Ook die van de Conrad zijn daarop gebaseerd, dus je kan er van uitgaan dat die LC-Displays werken met die drivers.
enig id hoveel werk er dan nog is aan dat LCD? is het dan gewoon plug & play? of moet je nog heel wat soldeerwerk gaan doen?

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
yup dat zou ik ook wel willen weten

btw is er ook een howto ergens te vinden

de search doet ut nie
en wil iemand ff die link naar onno's search willen pasten bedankt

• rambo-2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

wat wil je dan met dat lcd schermpje doen ?
alleen een ascii tekenset + 8 eigen tekens zitten ermeestal bijgeleverd in een apart ic

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

Verwijderd

offtopic:
Ik kwam vorige week trouwens nog langs de conrad in Dortmund.. Ik wist niet eens dat die gasten winkels hebben :)

• rambo-2001
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

boekelo zit ook een winkel

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
Op dinsdag 05 juni 2001 01:39 schreef Orbit het volgende:

[..]

enig id hoveel werk er dan nog is aan dat LCD? is het dan gewoon plug & play? of moet je nog heel wat soldeerwerk gaan doen?
8 datalijnen, 1 5 volt lijn, 1 GND lijn, 1 contrast lijn. evt. nog 2 lijnen voor de backlight.

het ding word geleverd zonder aansluitings materiaal (geen stekkers ed. erbij) dus dat moet je ook nog regelen.

dus plug-and-play? : meer soldeer-and-pray

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-08 14:15

hesselim

it wasn't me

Ik heb ook zo'n schermpje van conrad. Deze schermpjes hebben inderdaad dezelfde controllerchip (opm: de meeste andere controllerchips zijn er compatible mee). De software zal hier ook mee werken.

Download de datasheets van conrad download center. Hier staat alle informatie.

System Specs

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
we hebben het over deze LCD ?
nou de url kan ik nie pasten

moet je even zoeken op bestel nummer
187275-89
op www.conrad.nl

kan ik die via het smartie schema solderen
die met backlit drivers

neh die 4x20 is toch mooier die van 95 gulden

Verwijderd

bij conrad staat ook 2 4x40 lcd schermpjes, maar welke is nou met backlight?
kijk op deze twee nummers:
187372-89
187364-89
op www.conrad.com natuurlijk

Verwijderd

en je moet hier toch gewoon bij solderen??
en is de dure of de goedkope met backlight kan ik namelijk ie vinden daro

• Creepy
  • Laatst online: 23-08 21:27

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Het lijkt me logisch dat de dure met backlight is... en ja.. je zal alsnog dan moeten solderen... of als je dat zelf niet kan, LATEN doen :) . Schema's zijn op internet zat te vinden.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• tec
  • Laatst online: 17-12-2024
Bedankt, ik ga meteen zon ding bestellen :)

• Vaagharses
Op dinsdag 05 juni 2001 01:39 schreef Orbit het volgende:

[..]

Er zal vast wel wat soldeer werk bij te pas komen... het zijn kale LC-Displays. Maar hoe je ze moet bedraden voor een Centronics interface zou ik echt niet weten, ik hang ze namelijk meestal direct aan de data-/adresbus :7 .

Je moet anders even kijken naar een oud topic (als je die kan vinden :D ) en anders bij de software die je gaat gebruiken of google voor een schema'tje. Moeilijk zal het waarschijnlijk niet zijn... het enige component dat je nog extra nodig hebt is een potmeter voor het contrast.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Is het niet mogelijk dat er hier eens iemand wat van die dingen in elkaar knutselt en deze te koop aanbied? Wil eigenlijk ook wel 1, maar heb absoluut geen kaas van solderen ed gegeten.

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 02:00 schreef P.C.Simonis het volgende:
offtopic:
Ik kwam vorige week trouwens nog langs de conrad in Dortmund.. Ik wist niet eens dat die gasten winkels hebben :)
? is het dan een post order...;) grapje van vandaag... het is nog vroeg...

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 22:39

aKra

Intentionally left blank.

Ik wil er ook wel een... Alleen, wel met backlit en iemand die het voor me inelkaar kan solderen, want ik snap geen hoer van die schema's...

Kan wel solderen etc. maar schema homaar :(

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 22:39

aKra

Dit is trouwens maar 1 regel he?

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
http://www.dr-tech.de/lcdisplays.html

Moet je eens op deze pagina kijken voor wat meer info om het op een printer-poort aan te kunnen sluiten.

Is een pagina met goede info!

Greetz,

Willems

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:38
Die van conrad zijn wel enorm duur trouwens. Zeker vergeleken met het 4" LCD kleurenscherm wat je kan kopen met tv ingang. Die heb ik nu in de auto gemount om lekker divx op te kijken :). Die kost 400.- en das eigenlijk niks in vergelijking met een alphanumeriek 4x20 display mono voor 95.- en dan moet je nog solderen ook :)

update: HD44780 is volgens mij niet Hitatchi maar Hyundai mara dat boeit verder niet :)

• Vaagharses
HD44780 is volgensmij zeker van Hitachi. Ik werk al jaren met die dingen en ik kan me niets anders herinneren dan, dat dit IC ontworpen is door Hitachi.

Er zijn natuurlijk wel andere fabrikanten die dit IC onder licentie produceren...

• Avenger84
  • Laatst online: 25-05 14:00
happy ga jij die dingen nog bestellen?

bestel er dan voor mij ook 1 mee

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 09:49 schreef Bitfreak het volgende:
Ik wil er ook wel een... Alleen, wel met backlit en iemand die het voor me inelkaar kan solderen, want ik snap geen hoer van die schema's...

Kan wel solderen etc. maar schema homaar :(
hehe, als jij me conrad schempje koopt, soldeer ik het in elkaar..
als je leuk wil doen kan ik ook wel met een procje alles hardwaremating doen, zoals meerdere temp. sensors + RPM meting en dat ook in combi, dus dat de fans temp. gestuurd zijn :)

• chaser
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-08 22:39

chaser

Op woensdag 06 juni 2001 14:27 schreef Contagion het volgende:
Die van conrad zijn wel enorm duur trouwens. Zeker vergeleken met het 4" LCD kleurenscherm wat je kan kopen met tv ingang. Die heb ik nu in de auto gemount om lekker divx op te kijken :). Die kost 400.- en das eigenlijk niks in vergelijking met een alphanumeriek 4x20 display mono voor 95.- en dan moet je nog solderen ook :)

update: HD44780 is volgens mij niet Hitatchi maar Hyundai mara dat boeit verder niet :)
heb je dat 4" scherm ook bij conrad vandaan?
ik heb even in het boek gekeken en daar staat er wel 1 in van 5" (fl:599,-)en 5,6" (fl:699,-) maar zonder knoppen voor contrast enz...

en is op een 4" nog een beetje beeld te krijgen want ik wil namelijk ook een computer in mijn auto bouwen en dan gebruiken voor mp3,dvd en gps(navigatie)

I don't say we all ought to misbehave, but we ought to look as if we could.

Verwijderd

En dat laatste, navigatie, zou mij ook zeer zeker interesseren. Het kan niet onwijs duur zijn en ook zeer zeker mogelijk lijkt mij, voor de psion is immers ook zoiets leverbaar...

Wat mij ook wel handig lijkt is een of andere IR-camera aansluiten en deze op de een of andere manier je pc uit de slaapstand laten halen (valt er niets te doen met WOL-aansluitingen of de seriele poort ofzo?) door het alarm wanneer dit afgaat, zodat er videobeelden van de crimineel gemaakt kunnen worden. Als ze je hele auto jatten wordt het lastig natuurlijk, maar 9 van de 10 keer is het een inbraak waarbij ze je slot forceren en vervolgens je hele auto overhoop halen en tot de conclusie komen dat je niks hebt liggen, waarna ze 2 mnd later weer terugkomen... |:(

Heeft iemand ideën over hoe je dit het beste kunt oplossen?
Pagina: 1