Laptop voor VMware

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525353

Topicstarter
Hallo allemaal,
Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar een laptop. Ik heb nu een jaar van de opleiding ICT Beheerder niv4 achter de rug en we werken daar veel met virtual machines in VMware 9, helaas draaid mijn HP Pavilion dv7 dit niet altijd goed. De laatste tijd ben ik vaak gecrash met mijn laptop, ook tijdens PTA's ging het mis. Nu heeft mijn leraar mij ook al aanbevolen een nieuwe laptop aan te schaffen maar ik weet niet precies welk merk of welke specificaties goed zijn voor het draaien van VMware machines.

Mijn vraag is dus een laptop die voldoet aan:
- Draaien van VMware machines (3-4 tegelijk)
- min 8-16GB geheugen
- Goede processor (denk i7 3,6 Ghz)
- min 500GB opslag max 1TB

Verder zijn optitionelen dingen:
- Full HD (1920x1080)
- Liefst ook niet van aluminium
- 17,3 / 15,6 inch

Ik waardeer het zeer als jullie mij zouden willen helpen hiermee omdat ik zelf weinig ervaring heb met goede laptops voor VMware op te draaien.

Met vriendelijke groet,

Stefan de Beijer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-04 15:45

thorgal21

Forum Noob

Ik heb zelf de Pavilion G6-2005 SD (heeft i7 4x 2.1 GHZ, max 2.8), en draait ook makkelijk 5 VM's naast elkaar met 8 gigabyte geheugen. Dus 3.6 GHZ heb je echt niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus met een i7 2,8Ghz max quadcore en dan 8GB ram in een laptop moet hij 5 VM's met gemak halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Neen, 8 GB is pushing it. Zeker als je erlangs nog wat programma's draait (Google Chrome, Word, Visual Studio).

Ik zou 16GB pakken en investeren in een grote SSD. Een VM (zeker met thin provisioning) neemt toch niet zoveel in.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-04 19:46
Sowieso is bij VM's draaien de snelheid van de CPU totaal niet belangrijk in vergelijking met de hoeveelheid geheugen, en vooral ook de snelheid van de hard disk waar je VM's op staan. Die twee dingen gaan veel eerder een bottleneck zijn dan CPU speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan zou je beter iets hebben waarbij de dvd drive eruit is en een ssd ervoor in plaats zit. Niet dat ik zo'n fabrikant ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:01

thof

FP ProMod
Wat Slurpgeit inderdaad al zegt, de CPU performance is minder van belang. Wel belangrijk is VT-x ondersteuning in de CPU, maar volgensmij hebben de meeste dat inmiddels wel. Een SSD raad ik ook aan, eventueel vervang je zelf de DVD-drive door een caddy met daar een SSD/HDD in.

Weet je overigens waar de BSOD vandaan kwam? Lijkt mij niet normaal dat er zomaar een BSOD ontstaat.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-04 21:05
Dat kan je ook zelf doen. (de DVD drive eruit halen en een HD of SSD plaatsen)
Hoeveel wil je uitgeven aan je nieuwe laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
geen BSOD, maar het freezen van mn screen, maar er valt dan niks meer de doen dan rebooten.

En laptop mag tot 1000 kosten en dan vind ik het wel weer genoeg geweest. Hij is namelijk voor school om bezig te zijn met VMware en veel websites maken.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 525353 op 27-06-2013 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:01

thof

FP ProMod
Bij mijn HP dv9780ed was het de videochip die daar voor zorgde. Een nvidia geforce 9xxx-serie. Deze laten langzaam los van het moederbord en dan gaat de boel in de war. Kreeg BSOD's via de driver of freezes. Later werden het artifacts en niet lang daarna was het over en uit en heb ik de laptop vervangen door een ASUS N73sv met wat upgrades (zie inventaris).

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja misschien zit dat wel in wat meer modellen van HP, als ik mijn laptop dicht doe om even pauze te houden en ik kom weer terug heb ik soms ook wel eens BSOD terwijl anders laptop merken dit nooit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Snake schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 13:10:
Ik zou 16GB pakken en investeren in een grote SSD.
Precies.. evt. een externe SSD om je vm's vanaf te draaien. Hoe dan ook geen 5400RPM diskje.. dat wordt met 4/5 aktieve vm's dikke stroop.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, maar hebben jullie misschien goede sites of ervaringen met het samenstellen van dit soort laptops? Is Alternate een optie misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
een vriend van me heeft toevallig laatst een dell inspiron 17R SE gekocht.

Die kun je uitrusten met een i7 3630qm (2.4GHz met turbo tot 3,6).
Die heeft ook 2 2.5 inch bays voor harde schijven en een msata slot. Als je dan een ssd wilt gebruiken voor je vm's kun je die gewoon kwijt.

Met de dell kortingsacties zijn die vaak ook wel interessant geprijsd

edit:
Het is een bekend probleem aan dat type videochips.

Er zijn ook bergen videokaarten uit de nvidia 7000 8000 en 9000 serie die zo stuk gaan. Soms proberen mensen ze te fixen door de videokaart in de oven te bakken zodat de kapotte soldering weer opnieuw vloeit, maar dit is een tijdelijke fix.

de soldering op dat soort videochip is gewoon crap

[ Voor 33% gewijzigd door timberleek op 27-06-2013 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phkba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-04 07:30
In mijn ogen kun je hier pas ene goed advies over geven als je weet wat de load is.
Een klant die mij vraagt om een VMWare server te bestellen kan ik ook geen advies geven zonder deze zaken.

Wat ga je dus draaien in die 5 VM's?
- Disk space
- Memory requerements
- CPU load
- Hoeveel vCPU's
- En als je er achter kunt komen hoeveel IOP's zou dat ook mooi zijn
Pagina: 1