geheugen advies nodig.

Pagina: 1
Acties:

• OneMinusOne
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-12-2025
beste tweakers,

ik wil binnenkort games streamen en ook recorden.
nou heb ik op dit moment 2x4gb Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9. deze dus: http://tweakers.net/price...3m2b1600c9/specificaties/

mijn moederbord heeft 6 sloten en ondersteunt triple channel dus ik zou er 1x 8gb bij kunnen prikken en klaar.
maar van dit specifieke geheugen hebben ze alleen 1x4 of 2x4gb.

enige wat ik heb kunnen vinden van 1x8 is deze: http://tweakers.net/price...m1a1600c11/specificaties/

mijn vraag is dus wat kan ik het beste doen om naar de 16gb te gaan. de 2x4 van hetzelfde type halen of die 1x8 met een Geheugen CAS Latency van 11.
ik kan mijn pc specs hier wel bij posten maar dacht dat het voor deze vraag niet nodig was.
let me know please

Verwijderd

16GB zal moeilijk gaan met triple channel. Dus het word 12GB of 18 / 24GB. Echter gebruikt een game meestal niet meer dan 1500MB en zal extra geheugen het streamen niet veel beïnvloeden. Wat wel helpt is een snelle CPU en een SSD (of twee).

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-02 21:04
en trippe channel en dual channel zijn lang nog niet zo effectief, waar je wel rekeking mee moet houden is dat de specificaties hetzelfde zijn zo beinvloed het elkaar niet. kan je niet gewoon beter nog een setje 8gb halen en 2 van de 4 vrij sloten gebruiken? dat lijkt mij een makkelijkere oplossing tenzij je met een cpu koeler zit die in de weg zit

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 11:53:
16GB zal moeilijk gaan met triple channel. Dus het word 12GB of 18 / 24GB. Echter gebruikt een game meestal niet meer dan 1500MB en zal extra geheugen het streamen niet veel beïnvloeden. Wat wel helpt is een snelle CPU en een SSD (of twee).
Dit dus.
Alshoewel, volgens mij komt het vooralsnog beperkte geheugengebruik van games voort uit de beperkte hardware van de console. Met de nieuwe generatie consoles voor de deur zal dat in de nabije toekomst met nieuwe titels wellicht wel wat gaan steigen, vooral gezien 64 bit inmiddels ook ruimschoots gemeengoed is in gamersland.

Je kan van surplus geheugen ook een "ramdisk" maken, dat is volgens mij ook flink sneller dan een SSD.

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12-2025

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Als je een ramdisk wil gebruiken zou ik gewoon 4x4GB van exact dezelfde serie erbij kopen om uit te komen op 6x4GB (24GB). Dan kun je makkelijk een stuk of 10-12GB aan ramdisk maken, waar je games op kan recorden. Misschien dat dat de prestaties nog wel beïnvloedt. Als dat niet genoeg uitmaakt dan zul je een snellere CPU nodig hebben.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• OneMinusOne
ok, wacht even want jullie gaan snel.

@ larsiano: dacht ik heb 2x4 dus doe nog 1x8 en heb dan 16, maar dat kan dus niet dan.
heb al een ssd, maar dacht dat voor streamen en recorden tegelijk meer geheugen nodig zou zijn.

@ marineII7: dat is dus ook eigenlijk mijn vraag die je nu aan mij stelt. heb 6 sloten, 2 in gebruik, dus 4 over, wil meer ram, wat is beter.

@ Alpha Bootis: huh wat, snap hem niet, we hebben het hier over een pc, geen console. ramdisk, voor wat precies?

@ jeroen: weet niet wat de prestaties gaat beinvloeden, had het idee dat 8gb te laag was voor gamen, streamen en recorden, en denk dat met ramdisk het allemaal niet gaat werken aangezien een stream gerust 6 uur kan duren.

anyways, toch even mijn specs:

Hardware:

Cpu: Intel® Core™ i7-930 Processor
(8M Cache, 2.80 GHz, 4.80 GT/s Intel® QPI
Mb: Gigabyte GA-X58A-UD3R (rev. 1.0)
Mem: 8 GB DDR3-1600 (2x4)
Psu: Tagan Bz 600 (600Watt)
Case: Fractal Design Arc Midi R2
Gpu: Gigabyte ATI Radeon HD7950 3GB DDR5 WindForce 3
SSD: Samsung 840 serie 128gb (voor OS)
Misc: bluray drive, Sata 320GB(games), Sata 500GB(alhet andere) HDD, fans….

voorlopig zullen dus mijn sata schijven gebruikt worden voor de recordings, wellicht dat ik een sata 600 1TB erbij haal voor onbewerkte recordings en mss nog een ssd voor me games maar dat is voor later.
en nog 1 ding, ik gebruik nog een stock cooler voor me cpu :o ( deze word nog vervangen voor waarschijnlijk een corsair H100i)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:25
Inderdaad, koeler vervangen (al is de H100i wel erg duur en misschien overkill) en de processor overklokken.

Daarnaast heb je nu 2 latjes van 4GB waardoor het in single channel draait, haal er dus 1x4GB bij om triple channel te draaien, 12GB is ook meer dan voldoende (als je er 1x8 bij prikt draait het alsnog niet in triple channel).

Het recorden zou ik niet op de SSD doen (relatief 'klein' en onderhevig aan slijtage) maar op een aparte schijf (die verder niks te doen heeft, sata 300 of 600 maakt niet zoveel uit).

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik denk dat de grote bottleneck in je systeem de cpu is, niet het geheugen. Als de proc te warm wordt, dan kan je natuurlijk beter een betere koeler aanschaffen. Als je flink gaat overklokken zowiezo.

Best kan je even kijken of het geheugen ook een beperkende factor is. Als je denkt dat de computer op een bepaald moment sloom is, kijk dan in taakbeheer hoeveel geheugen in gebruik is. Als het geheugen volzit, ben je inderdaad ook toe aan meer geheugen.

• OneMinusOne
koeler moest ik idd allang vervangen maar is tot nu toe nooit probleem geworden, maar pc wordt nu vaker en intensiever gebruikt dus idd waterkoeling komt erop en dan kan ik daarna als het nodig is cpu overklokken.h100i is idd duur maar de h110 past niet in mijn kast zonder aanpassen en wil toch voor 240 of 280 gaan dus dan is de h100i de goedkoopste (coolermasters vind ik lelijk)

@mitsumark: ssd is alleen voor OS en drivers, rest games progs enz.. staat op mijn sata schijven.
ik kan dus ook dan gwn voor een tweede setje gaan van wat ik al heb en dus 2x4 erbij zetten en dat is dan waarschijnlijk de beste oplossing. 1x4 is 35euro en 2x4 is 58euro, vandaar.

enige nadeel van mijn systeem is dat ik socket 1366 heb en er weinig betere (betaalbare) cpu's voor zijn.
mss dat ik over een tijdje er zo'n 3of 400 euro tegenaan gooi voor een mooie upgrade naar 1150.

• marineII7
je kan beter eerst proberen je processor te overklokken er valt nog best veel uit de socket 1366 processors
te persen. is het niet slimmer om eerst eens te gaan gamen en recorden, kijken of dit lukt en zoniet kan je heel makkelijk zelf met taakbeheer kijken waar de bottleneck zit. Het lijkt mij gewon dat je processor prima is.
Als je nou low profile geheugen zou je ook kunnen overwegen een noctua nh-d14 te kopen dat is een luchtkoeler die net zulke prestaties neerzet maar dan wat goedkoper en iets stiller zelfs

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het ontgaat me allemaal een beetje. De computer is langzaam en het geheugen krijgt de schuld.

En waar gaat het dan even later over? Een nieuwe koeler.
En wat het geheugen betreft, het is helemaal niet zeker dat je dat nodig hebt.

Concreet.
Als je nu minder dan 8 GB geheugen in gebruik hebt, zal het bijprikken van nog eens 8 GB geen enkel snelheidseffect hebben.
Als je processor nu niet te warm wordt (zodat hij uitvalt of terugschakeld) zal zelfs de grootste waterkoelerset je snelheid niet beinvloeden.

• marineII7
Reepje schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 16:19:
Het ontgaat me allemaal een beetje. De computer is langzaam en het geheugen krijgt de schuld.

En waar gaat het dan even later over? Een nieuwe koeler.
En wat het geheugen betreft, het is helemaal niet zeker dat je dat nodig hebt.

Concreet.
Als je nu minder dan 8 GB geheugen in gebruik hebt, zal het bijprikken van nog eens 8 GB geen enkel snelheidseffect hebben.
Als je processor nu niet te warm wordt (zodat hij uitvalt of terugschakeld) zal zelfs de grootste waterkoelerset je snelheid niet beinvloeden.
je kan er zo heel wat GB bijzetten maar of dat effectief is blijft een tweede..... als de bottleneck de processor is wat mij beide niet echt lijken, kan je beter een mooie overclock daar aangeven.
aangezien het streamen en renderen nog niet is gebeurd lijkt me eerder dat dit een keertje moet gebeuren :P

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik heb een i7 920 en ook een MB met triple channel geheugen bankjes. Ik heb ook nergens een enkel reepje kunnen kopen om triple te draaien en maar besloten een setje van 2 x 2 te kopen en er ligt nu dus 1 op reserve. Daar ontkom je dan niet aan. Het scheelt wel met de bankjes met z'n 3 te draaien. Dan haal je het meest uit jou MB.

[ Voor 21% gewijzigd door Sa.Tan op 27-06-2013 17:05 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:25
OneMinusOne schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 13:32:
@mitsumark: ssd is alleen voor OS en drivers, rest games progs enz.. staat op mijn sata schijven.
ik kan dus ook dan gwn voor een tweede setje gaan van wat ik al heb en dus 2x4 erbij zetten en dat is dan waarschijnlijk de beste oplossing. 1x4 is 35euro en 2x4 is 58euro, vandaar.
Als je er 2x4GB bij zet, draait het alsnog in single channel mode, je 'moet' 3 of 6 reepjes gebruiken met een gelijke hoeveel GB per reepje.

• OneMinusOne
ok, op dit moment is er geen bottleneck, gamen gaat prima, dacht alleen dat het met streamen en recorden tegelijk baat zou hebben om extra geheugen bij te prikken en ook voor het bewerken van opgenomen materiaal er baat bij zou hebben.

over koeler kan ik kort zijn, stock is tot nu toe altijd prima geweest, waterkoeling kies ik meer omdat ik het mooier vind, met name de h100i die instelbare led heeft aangezien mijn kast een window heeft. het oog wil ook wat lol. vind van die grote koelers gwn niet mooi.

ik moet idd nog uitproberen hoe het nu gaat met gamen streamen recorden tegelijk, kan best zijn dat het allemaal prima draait. dacht alleen dat 8gb te weinig was.

dus tot slot zou ik 1x4 bij kunnen prikken van hetzelfde geheugen. duiedelijk zaak. ik zal wnnr ik gestart ben kijken hoe het gaat en mocht er wat zijn dan horen jullie wel van me.
tnx voor alle info natuurlijk d:)b
Pagina: 1