Wat voor soort videokaart voor...videobeelden bekijken

Pagina: 1
Acties:

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-02 22:19
Hallo,

Beetje rare vraag lijkt met misschien, maar ik vraag het me af. We zitten hier in een omgeving waar we een PC nodig hebben om camerabeelden uit te kijken. Er hangen in het pand 12 camera's die een 720p H.264 stream uitsturen. We hebben een softwarepakket vanuit waar je de camera's kunt opschakelen en simultaan kunt bekijken. Enfin, 12 H.264 beelden van 1280x720, die allen gedownscaled moeten worden naar 160x90, omdat er een enkel 1080p scherm staat. Da's dus een compressie van 8x pér stream.

Nu is een collega van mening dat je voor deze taken een Matrox M9148 nodig hebt, een kaartje van ongeveer 500 euro. Ik deel die mening niet, ik denk dat je met een 'gewone' consumer kaart zoals een HD7770 ook al een heel eind komt, maar dit is puur gevoelsmatig.

We hebben dus even een testje gedaan, maar hiervan weet ik ook niet of het representatief is.
- Windows presatatie index
- CineBench OpenGL test
- Unigine Valley bench

We hebben de Intel HD Graphics 4000 van de i7-3770 vergeleken met bovenstaande Matrox kaart.
- Kwa windows prestatie index scoort de 4000 5,9 en de Matrox 3,5.
- Bij de Cinebench OpenGL test haalt de 4000 een score van 20,5, de Matrox wil hem niet eens starten
- Bij de Unigine Valley bench haalt de 4000 een score van 200-nogwat, de Matrox heb ik niet eens afgemaakt want die had standaard een FPS van 0-1.

Nu is dus de vraag, wat voor soort kaart kan hiervoor het beste gebruikt worden?

https://freight.associates

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volgens mij kun je als je alleen die video's bekijkt 't praktisch met iedere videokaart wel af.
Ik zou zeggen, zet gewoon eens 9 mediaplayers aan die een H264 filmpje afspelen en kijk hoe soepel dat loopt. Ik weet dat mijn oude 4870 prima 4x 1280x720/800 kon doen zonder problemen. Die werden weliswaar niet geschaald, omdat er mooi 4x 1280x720/800 op een 2560x1600 past.
Maar ik verwacht niet dat je hier echt een hele dikke Matrox voor nodig hebt, zkeer niet als je geen spannende multimonitor dingen gaat doen.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Weet je zeker dat er gecompressed gaat worden en niet gewoon het beeld kleiner weergegeven? Wij hebben hier namelijk camera beelden op 1280x1024 en dan 4 camera's op 1 scherm (beelden verkleind natuurlijk) en dat gaat perfect op een simpele intel GMA chip van 3-4 jaar oud.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-02 22:19
Volgens de systeem specificatie richtlijnen van de software leverancier moet er een GTX570 in, of een vergelijkbare. Zojuist opgezocht.
We hebben er uiteindelijk een HD7770 ingeschroeft. :)

Thanks voor de snelle reacties.

https://freight.associates

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Het ligt vooral aan de eisen van het software pakket. Er zijn er een aantal die niet heel erg goed omspringen met je systeem resources. Gaat het hier alleen om het live bekijken van de beelden of gaat er op dezelfde PC ook opgenomen worden?

In de meeste gangbare software pakketten kun je namelijk voor het live beeld een substream defineren met een lagere bandbreedte/resolutie en voor de opname dan de high res stream. Voor het live beeld zul je met een niet al te deftige consumentenkaart al uit de voeten kunnen en het opslaan (en soms converteren) heeft de meest impact op je processor.