Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Apple MacBook Air 13": 2012 of 2013 model

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een nieuwe Apple Macbook Air 13,3" aan te schaffen en nu heb ik het geluk dat er momenteel keuze is uit twee varianten: het 2012 en het 2013 model.

Het 2012 model is volgens de pricewatch voor rond 1000 euro te koop en het 2013 model voor rond 1100 euro.

Nou weet ik natuurlijk wel dat de batterij en de snelheid van de SSD van het 2013 model verbeterd zijn, maar het scheelt toch 100 euro...

En mocht ik dan kiezen voor het 2013 model, dan heb je ook nog de keuze tussen 13 of 11 inch, wat ook weer 100 euro scheelt. En tussen die twee 2013 modellen zit inmiddels geen prestatieverschil meer, alleen weet ik niet of ik spijt ga krijgen van dat kleinere scherm.

Ik wil overigens een nieuwe kopen bij een (internet)winkel, vanwege BTW en garantie.

Mijn vraag is dus wat jullie mening hierover is.

• jorrit91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik denk dat dat behoorlijk afhankelijk is van hoeveel je over hebt voor battery life en grafische prestaties, hoewel de processoren in de 2013 modellen Haswell-cpu's zijn, zijn ze wel flink lager geklokt, en bieden ze praktisch dezelfde prestaties als de 2012 modellen op cpu gebied. Uiteraard is de gpu er wel behoorlijk op vooruit gegaan, en de battery life is nu wel erg aantrekkelijk wat mij betreft, of die gpu prestaties en de accuduur voor jou die 100 euro waard zijn, zul je zelf moeten bepalen...

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-11 12:23
Persoonlijk zou ik voor het 2013 13" model gaan. Als je dan toch flink investeer kan die 100 euro voor 12 uur batterij + een stuk betere grafische prestaties er voor mij wel vanaf.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:51

JT

VETAK y0

Ja precies. Als het een MBA moet zijn pak dan het 2013 model, lijkt erop dat deze zeer goede accuduur heeft.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Voor honderd euro heb je een dubbele accuduur een betere grafische prestaties. Obvious choice in my opinion

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Als ik jou was zou ik voor de 2013 air gaan. Op het gebied van de processor zal er niet veel verschil zijn, maar de grafische kaart in de 2013 versie is beter. Zelf noemde je al de betere batterij en SSD. Hiernaast heeft de 2013 air ook nieuwe wifi technologie en dit is goed voor toekomstige routers. Ook heeft de 2013 air dual mics om nog een verschil te noemen.

Als je de 2012 air nieuw wilt halen kan je beter geld bijleggen voor de 2013 met in mijn ogen betere specs. Een batterij van een laptop zwakt naar verloop van tijd af en met de 2013 heb je over een aantal jaar nog een goede werktijd. Ik adviseer je wel om de 2013 air met 8gb ram te nemen.

Als je al twijfelt of 11 inch groot genoeg is moet je de 13 inch halen. Het verschil is (maar) €100. De 11 inch moet je alleen nemen als je per se een (nog) compactere air wilt.

Een 2013 13 inch air basis model (128gb SSD) + 8gb ram upgrade kost 1155 (btw 200) met studentenkorting en 1229 (btw 213) zonder. Een 3.0 usb externe harde schrijf voor fullhd films, muziek enz.. en je hebt een machine die aardig futureproof is.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Haswell heeft weliswaar allerlei energiebesparingen maar die gelden vooral wanneer de machine nagenoeg idle draait. Dat is handig wanneer je alleen maar aan het surfen bent op het web en iets als Flash uit hebt geschakeld. Dat is ook waar Apple mee heeft getest. Zodra je gewone workloads gaat gebruiken wordt het voordeel van Haswell tov Ivy Bridge minder. Bij de hogere workloads is het zelfs nihil (wel heb je ooit...veel performance minder accuduur...).
De videokaart is een verbetering tov het vorige model maar nog altijd geen super goede zoals die in de 15" MBP modellen zit. Je kunt er net als voorheen wel wat mee gamen maar dat zijn oude games en simpele games. Er zit ook een technische beperking aan wat er kan in de Air en daar heeft de GPU in deze wel wat last van.

Met andere woorden, je moet het wel in z'n perspectief zien. De review van Anandtech van de MBA 2013 leent zich hier goed voor. Met name de conclusie zet dingen in perspectief en is behulpzaam in hoe je Haswell zou moeten zien.

De vraag in deze is dan ook eerder of jij voor dit alles die 100 euro extra over hebt. Ik zou het wel doen omdat er naast die Haswell ook 802.11ac in zit wat in de toekomst nog zeker van pas kan komen. Dit is namelijk wel een notebook waarin je geen netwerkkabel kunt prikken zonder een adapter. Voor thuis zie ik mij nog wel upgraden naar 802.11ac. Op werk niet gezien de grootte van de uitrol (en de kosten die daarmee gepaard gaan). De PCIe ssd lijkt ook erg goede prestaties neer te zetten trouwens. Als je I/O intensieve zaken doet zou dat ook een reden zijn om voor de 2013 versie te gaan. Het verschil in schermgrootte is iets wat je uit kunt proberen bij een winkel die ze verkoopt (Dixons, Mediamarkt, een APR. de Apple winkel in Amsterdam).
Pagina: 1