80x86 architectuur

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
wat ik mij af vraag is, toen intel die P3 ontworp, zijn ze toen uit gegaan van de core van een 8086, of hebben ze een nieuwe proc ontworpen die gewoon de 80x86 standaard ondersteund?

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2025
Mwa, voor zover ik weet is 't is allemaal in stapjes gegaan:
- Eerst werd de data-bus uitgebreid van 32 naar 64 bits en werden er weer een paar instructies bij verzonnen (iP-60/66);
(Inderdaad een 486 core met 'n boel Pentium instructies erbij...)
- Daarna werd de interne instructie-verwerking grondig verbouwd: pipeline architectuur; Deze nieuwe structuur maakte hogere klok-snelheden mogelijk (iP-75 ... 200);
- Vervolgens werden er weer nieuwe instructies t.b.v. multi-media bij verzonnen: MMX (iP166 ... 233);
- De daarop volgende uP's verschillen hoofdzakelijk alleen nog maar in snelheid: de structuren op de chip werden nóg kleiner, en met de iP-III werd zelfs het materiaal veranderd: voorheen aluminium, nu koper.

Helemaal precies weet ik het niet, want ik hou me veel liever bezig met AMD uP's en Motorola's... :)

...With a touch of magic¿

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 08:47
Cumine is opgebouwt uit Al.
De Thunderbird is volgens mij de eerste die Cu interconnecties gebruikt.

toen intel de PIII ontworp is men van een PII uitgegaan ;)
verder is het zoals MNM zei, elke keer opnieuw heeft men het standaard concept uitgebreidt.
Men doet er hier wat registertjes bij, grotere caches gebruiken, co processortje, simd eenheden en fpu'tjes pipelinen en ga zo maar door

• MNM(tm)
CuMine nog Al? Hmm, kweenie hoor, maar volgens mij heet dat ding niet voor niet CuMine ;) {Cu = Cuprum = Copper = Koper...}

Verwijderd

CuMine is Alu ja. Coppermine is gewoon vage marketing, want er zit geen gram koper in.

• MNM(tm)
Oftwel: Intel roept 'we gaan iets verzinnen met koper', en vervolgens brengt AMD 't in praktijk... :)

Pagina: 1