Ik heb een VPS met Debian draaien. Op deze server draait Postfix met Spamassassin, SQLgrey en ClamAV. Deze doos ontvangt e-mails en stuurt ze nadat ze gescanned zijn op virussen (en spam) door naar hun eindbestemming.
Ik probeer het SSL certificaat op deze server te vervangen door een nieuw certificaat. Dit certificaat wordt geleverd door StartCom (http://www.startcom.org/). Het gaat om een Class 2 Organization Validation certificaat
Belangrijk is dat het oude certificaat ook een Class 2 certificaat is, maar dan slechts met Identity Validation.
Het probleem is dat Postfix dit nieuwe certificaat niet wenst te gebruiken.. Met het oude certificaat gaat alles prima. Zodra ik het nieuwe certificaat laat laden dan gebeurd dit bij een telnet sessie:
In mail.warn verschijnt het volgende:
Ook deze melding komt af en toe tevoorschijn
Relevante delen van main.cf
Het bestand van smtpd_tls_cert heet 'samen' omdat ik het intermediate certificaat er bij heb gezet. Zonder of met, het maakt voor Postfix niet uit..
Rechten op de certificaat bestanden:
Gegevens van de server:
Linux version 2.6.32-5-amd64 (Debian 2.6.32-48squeeze3), Postfix 2.7.1.
Ik kan dit certificaat probleemloos importeren op mijn Windows PC. Ook Filezilla server slikt met alle plezier de bestanden server.key en samen.pem om verbindingen te versleutelen..(rechtstreekt gekopieerd vanaf de linux vps).
Voordat ik Startcom om hulp gaan vragen, heeft iemand enig idee? Voor zover ik kan zien is er buiten de sleutels en het subject (het oude certificaat bevat mijn persoonlijke gevens, het nieuwe de gegevens van een bedrijf) geen verschil tussen de certificaten. Het oude certificaat bevat echter wel een aantal extra domeinnamen. Het nieuwe alleen die van de server zelf (hostname.domein.nl en domein.nl). Naar mijn mening zou dit niet belangrijk moeten zijn voor Postfix? En als dat al wel zo zou zijn, dan zou ik op zijn minst een duidelijkere melding verwachten
Help
En ik zie dat dit topic in NOS thuishoort, foutje..
Ik probeer het SSL certificaat op deze server te vervangen door een nieuw certificaat. Dit certificaat wordt geleverd door StartCom (http://www.startcom.org/). Het gaat om een Class 2 Organization Validation certificaat
Belangrijk is dat het oude certificaat ook een Class 2 certificaat is, maar dan slechts met Identity Validation.
Het probleem is dat Postfix dit nieuwe certificaat niet wenst te gebruiken.. Met het oude certificaat gaat alles prima. Zodra ik het nieuwe certificaat laat laden dan gebeurd dit bij een telnet sessie:
code:
1
2
3
4
5
| 220 <server> blablabla ESMTP Server helo lol 250 <server> starttls 454 4.7.0 TLS not available due to local problem |
In mail.warn verschijnt het volgende:
code:
1
| Jun 26 20:54:07 mailrelay postfix/smtpd[3781]: warning: No server certs available. TLS won't be enabled |
Ook deze melding komt af en toe tevoorschijn
code:
1
| Jun 26 18:56:57 mailrelay postfix/smtpd[2165]: warning: TLS library problem: 2165:error:140760FC:SSL routines:SSL23_GET_CLIENT_HELLO:unknown protocol:s23_srvr.c:578: |
Relevante delen van main.cf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| # TLS parameters
smtpd_tls_cert=/etc/postfix/keys/samen.pem
smtpd_tls_key=/etc/postfix/keys/server.key
smtpd_use_tls=yes
smtpd_tls_loglevel = 4
smtpd_tls_session_cache_database = btree:${data_directory}/smtpd_scache
smtp_tls_session_cache_database = btree:${data_directory}/smtp_scache
tls_random_source = dev:/dev/urandom |
Het bestand van smtpd_tls_cert heet 'samen' omdat ik het intermediate certificaat er bij heb gezet. Zonder of met, het maakt voor Postfix niet uit..
Rechten op de certificaat bestanden:
code:
1
2
| -rw-r--r-- 1 root root 5028 Jun 26 21:03 samen.pem -rw------- 1 root root 1675 Jun 26 21:05 server.key |
Gegevens van de server:
Linux version 2.6.32-5-amd64 (Debian 2.6.32-48squeeze3), Postfix 2.7.1.
Ik kan dit certificaat probleemloos importeren op mijn Windows PC. Ook Filezilla server slikt met alle plezier de bestanden server.key en samen.pem om verbindingen te versleutelen..(rechtstreekt gekopieerd vanaf de linux vps).
Voordat ik Startcom om hulp gaan vragen, heeft iemand enig idee? Voor zover ik kan zien is er buiten de sleutels en het subject (het oude certificaat bevat mijn persoonlijke gevens, het nieuwe de gegevens van een bedrijf) geen verschil tussen de certificaten. Het oude certificaat bevat echter wel een aantal extra domeinnamen. Het nieuwe alleen die van de server zelf (hostname.domein.nl en domein.nl). Naar mijn mening zou dit niet belangrijk moeten zijn voor Postfix? En als dat al wel zo zou zijn, dan zou ik op zijn minst een duidelijkere melding verwachten
Help
En ik zie dat dit topic in NOS thuishoort, foutje..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc