• Vincenttb
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-01 10:31
Hoi,

Ik heb zojuist een nieuw systeem in elkaar gezet. Bestaat uit een gigabyte 7950 windforce, i5 3350p, xfx pro 550w, asrock b75 pro 3 m, 8GB value select ram en een seagate 1tb hdd. Ik heb verschillende handleidingen gevolgd en naar mijn idee is alles goed aangesloten. De fans draaien en bij de eerste keer opstarten hoorde ik 3 piepjes, toen heb ik het werkgeheugen verplaatst, toen hoorde ik niets meer, maar kreeg ik nog geen beeld, terug gezet en nu hoor ik en geen piepjes meer en krijg ik geen beeld. Ik heb verschillende werkende beeldschermen via VGA geprobeert.

Internet biedt mij niet veel hulp en ik zou niet weten hoe ik dit op zou kunnen lossen.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-02 18:17

ötzi

eclecticus

3 piepjes geeft aan dat het geheugen defect is, heb je een andere module om mee te testen?

• Vincenttb
Heb ik evt wel liggen, maar ik heb geen idee of het compitabel is. Als het defect zou zijn, zouden die piepjes dan niet elke keer moeten komen? Overigens moet ik de aanknop ook paar keer indrukken voor hij echt opstart en brand er aan de linkerkant van mijn kast een blauw licht en de rechter kant in het begin een rode (k280, coolermaster). Alleen met 1 ram module, cpu, mobo en psu opstarten lukt ook niet. Ik heb de heletijd een esd bandje gebruikt.

Sorry voor eventuele typfouten. Dit is via mijn mobiel getypt.

Verwijderd

-Test met één enkel geheugen bankje in verschillende sloten > hou tussen tijds de power knop 30 seconde ingedrukt voor BIOS reset / flea drain
-Test met zo min mogelijk hardware componenten
-Controleer of de CPU goed zit (reseat deze) en sluit de CPU-power (4/8pins) opnieuw aan

• Vincenttb
-Test met één enkel geheugen bankje in verschillende sloten > hou tussen tijds de power knop 30 seconde ingedrukt voor BIOS reset / flea drain
Al met een geprobeert in een slot. Zal zometeen de andere proberen.

-Test met zo min mogelijk hardware componenten
Ik heb de HDD en Dvd drive losgekoppeld, wat kan ik er nog meer af halen? Ik denk dat ik die dingetjes die van usb poorten afkomen wel nodig heb, aangezien ik hem anders niet aankrijg?

-Controleer of de CPU goed zit (reseat deze) en sluit de CPU-power (4/8pins) opnieuw aan
Naar mijn idee zit deze goed. Ik heb wat foto's gemaakt en zet deze in mijn post.

http://i.imgur.com/zzNKuLw.jpg
http://i.imgur.com/wvFXXCt.jpg
http://i.imgur.com/uSzGx3L.jpg

Moet ik er overigens nu opnieuw koelpasta (?) opdoen?

Verwijderd

Zitten er dingetjes op jouw USB poorten, geen idee!?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja, die koeler had je er beter niet af kunnen halen...nergens voor nodig. Het gaat erom of je de cpu goed hebt zitten. Je had dus het hele geval eruit moeten pakken en kijken of er geen kromme pinnetjes zijn.

Als je helemaal geen beeld krijgt, is er iets goed stuk, je zou toch allicht het bios scherm moeten krijgen.

Al je usb in ieder geval loskoppelen, daar kan ook snel iets fout zitten. dus zo kaal mogelijk =(moederbord-cpu-geheugen-voeding).

Overigens, was dat een boxed koeler, of ben je zelf bezig geweest met koelpasta. Want er zit veel te veel op. Ik zie het er aan de rechterkant zo afdruipen de socket in (of lijkt dat maar)?

[ Voor 17% gewijzigd door Reepje op 27-06-2013 10:15 ]

• Squatto
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:39
Het zou eventueel kunnen dat je bios de processor nog niet ondersteund. Afhankelijk van welke bios versie op het moederbord zit, ondersteund deze de 3350p namelijk (nog) niet.

Er zou ergens een sticker met de biosversie op het moederbord geplakt moeten zijn. Ik meen dat deze mininaal versie 1.4 moet zijn om de 3350p te ondersteunen.

• Vincenttb
Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 10:10:
Zitten er dingetjes op jouw USB poorten, geen idee!?
Kabeltjes die van mijn usb poorten en aanknop naar mijn mobo lopen.

Ik kan geen stikker op het moederbord vinden waar de bios versie opstaat. De koelpasta zat er automatisch al op, ik heb de koeler er gewoon recht opgezet en dit zou gewoon moeten kloppen. Ik heb niets met geweld geplaatst. Als iets wat moeilijker ging heb ik alleen doorgedrukt wanneer ik zeker wist dat het klopte (waarna ik ook een klik hoorde). Ik heb de hele tijd een esd bandje gedragen. Vrijwel alle onderdelen op de gpu na staan in de pricewatch van tweakers. Er druipt overigens ook niets in de socket.

Moet ik nu nieuwe koelpasta erop doen?
Zijn er andere manieren om mijn bios versie te vinden?
Wat als mijn bios versie verkeerd is, hoe los ik dat op?

Edit;
Gpu eruit gehaald, daaronder zat de stikker verstopt. Staat B75 pro 3-m 1.40 op. Geeft nu 5 piepjes. Nu weet ik niet wat ik moet verstaan onder kort en lang (naar mijn idee kort) en na wat opgezocht te hebben kwam ik uit op dat 5 lange piepjes aangeeft dat er geen gpu inzit (nog steeds geen bios) en 5 korte piepjes moet een process error betekenen. Nu zou ik niet weten wat ik onder process error moet verstaan en waarom het nu wel zou komen nadat ik mijn gpu verwijdert heb. Hebben jullie daar enig idee over?

[ Voor 22% gewijzigd door Vincenttb op 27-06-2013 11:22 ]

• Reepje
  • Niet online
De koeler kan je er weer opzetten, maar ideaal is dat niet. Het kan zijn dat de processor te warm wordt, dan zal je alsnog de boel schoon moeten maken en nieuwe koelpasta aanbrengen. Maar dit is nu van latere zorg.

Controleer eerst of alle pinnetjes in de socket recht zijn.
Wat je bedoeld met de zin "Kabeltjes die van mijn usb poorten en aanknop naar mijn mobo lopen".snap ik even niet.
Je kan even het moederbord uitbouwen, op een houten tafel leggen en dan opstarten. Op die manier sluit je kortsluiting met de kast uit.
Als je bios oud is (zou slechte zaak zijn, je hebt tenslotte niet de nieuwste processor), en er staat nergens op het bord of de doos welke bios je hebt, dan is er maar 1 mogelijkheid om de boel naar een nieuwere bios te brengen en dat is door er een oudere processor in te zetten. Echt, andere mogelijkheid is er niet.

• Vincenttb
Reepje schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 11:18:
De koeler kan je er weer opzetten, maar ideaal is dat niet. Het kan zijn dat de processor te warm wordt, dan zal je alsnog de boel schoon moeten maken en nieuwe koelpasta aanbrengen. Maar dit is nu van latere zorg.

Controleer eerst of alle pinnetjes in de socket recht zijn.
Wat je bedoeld met de zin "Kabeltjes die van mijn usb poorten en aanknop naar mijn mobo lopen".snap ik even niet.
Je kan even het moederbord uitbouwen, op een houten tafel leggen en dan opstarten. Op die manier sluit je kortsluiting met de kast uit.
Als je bios oud is (zou slechte zaak zijn, je hebt tenslotte niet de nieuwste processor), en er staat nergens op het bord of de doos welke bios je hebt, dan is er maar 1 mogelijkheid om de boel naar een nieuwere bios te brengen en dat is door er een oudere processor in te zetten. Echt, andere mogelijkheid is er niet.
Moederbord zal ik vanavond uitbouwen. Alhoewel ik zeker weet dat ik hem goed verhoogd heb. Op de plek waar mijn usb poorten etc zit komen kabeltjes weg. Hoe start ik hem op zonder de aanknop dan te kunnen gebruiken?

Ik zal mijn edit ook meteen maar even hier posten:
Gpu eruit gehaald, daaronder zat de stikker verstopt. Staat B75 pro 3-m 1.40 op. Geeft nu 5 piepjes. Nu weet ik niet wat ik moet verstaan onder kort en lang (naar mijn idee kort) en na wat opgezocht te hebben kwam ik uit op dat 5 lange piepjes aangeeft dat er geen gpu inzit (nog steeds geen bios) en 5 korte piepjes moet een process error betekenen. Nu zou ik niet weten wat ik onder process error moet verstaan en waarom het nu wel zou komen nadat ik mijn gpu verwijdert heb. Hebben jullie daar enig idee over?

Edit;
Even filmpje opgezocht, ik weet zeker dat het korte piepjes zijn.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-02 10:34
De 5 piepjes slaan waarschijnlijk toch op het feit dat je je GPU verwijderd hebt.
Omdat je processor geen integrated graphics heeft heb je deze nodig om uberhaupt beeld te hebben.

Dat de 3 beeps voor je geheugen niet meer te horen zijn zou ook kunnen betekenen dat je het geheugen de eerste keer niet goed geplaatst had en nu wel.

Je geeft aan dat alle fans draaien dus het lijkt er op dat het geen power issue is. Hoewel ik het wel apart vind dat je de power button meerdere malen moet indrukken. Ik zou zeker nog even checken of je die kleine stekkertjes voor de powerbutton en de reset en leds etc, wel goed hebt aangesloten.

Hoe heb je trouwens je monitor aangesloten op je videokaart? HDMI kabel of DVI naar VGA?
Ik heb zoiets als dit ook wel eens gehad : alles draait maar geen beeld en toen bleek dat ik een heel ander soort adapter nodig had van m'n dvi naar VGA dan ik er in had zitten......je moet alles een keer meemaken zullen we maar denken :P
.

• Vincenttb
Monitor heb ik met VGA op mijn mobo aangesloten. Dit werkt niet. Hier heb ik ook al aangedacht, maar helaas werkte een ander scherm met hdmi op de gpu zelf aansluiten ook niet. Ik heb een soort adapter bij mijn gpu gekregen. Ene kant is DVI en de andere kant weet ik niet (heel klein iets). Ik heb nu overigens mijn monitor weer met VGA op mijn mobo. Zou ik hierdoor nooit beeld krijgen?

Wat ik nu gedaan heb overigens:
-Ram in verschillende sloten
-Cpu checken
-Hdd, dvd drive en gpu erafhalen
-Andere monitoren
-Kabeltjes checken of ze er goed in zitten

Verwijderd

Test een andere voeding dan maar of anders een ander moederbord?

• Reepje
  • Niet online
Op je mobo krijg je nooit beeld, want je hebt geen processor met graphics.

Heb je wel alle 2 de stroom kabels op je grafische kaart aangesloten? Want anders doet die het ook niet.
Je bios is ok.

En je weet zeker dat er geen pinnetjes krom zijn in de socket?

[ Voor 14% gewijzigd door Reepje op 27-06-2013 12:03 ]

• Baloes
Je moet echt je monitor aansluiten op je GPU.
En je hebt waarschijnlijk geen VGA uitgang op je kaart dus je hebt echt een DVI naar VGA adapter nodig.

Toen je het andere schern aansloot op je GPU heb je toch wel je andere beeldscherm ontkoppelt gehad? Anders werkt het ook niet.

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Je moet een paar dingen opvolgen om hem draaiend te krijgen, eerst heb je een adapter nodig van VGA naar DVI. Zet nu de videokaart op zijn plaats, sluit de monitor aan op de videokaart (niet op het moederbord!) en sluit vanaf de voeding de 2x video connector aan.
Gigabyte zegt: After installation, remember to connect the power cable to your graphics
card, or the system will not boot.
Dan zou het spul moeten opstarten.

• Baloes
Je hebt een DVI-I adapter nodig zoals deze (let wel effe op male-female) :

http://www.allekabels.nl/...VI-male---VGA-female.html

Ik zag dat je GPU naast een HDMI en een DVI-I uitgang ook nog 2 mini-displayports heeft.
Je kunt dus ook een min-displayport VGA adapter gebruiken zoals deze (wel wat duurder):

http://www.allekabels.nl/...displayport-naar-vga.html

Maar je hebt zo'n mooie setup dat als je ooit het budget/de kans krijgt ik de monitor zou upgraden
en een hdmi verbinding zou gebruiken voor het volle genot van je videokaart.

Suc6 in ieder geval en blijf je bevindingen posten hoe meer info hoe dichterbij de oplossing..(hoop ik :-) )

• Vincenttb
Hoi allemaal,

Blijkbaar was het een beginners fout. Zoals hierboven al gepost werd moest mijn VGA scherm niet tegelijkertijd met het hdmi scherm aangesloten worden. Na dit geprobeert te hebben startte hij heel mooi op. Toen heb ik zonder problemen windows geinstalleerd en ik typ dit dus nu via mijn nieuwe pc :) .

Redelijk dom natuurlijk, maar ik ben blij dat dit het probleem was, aangezien dit aangeeft dat ik mijn desktop wel helemaal goed heb in elkaar heb gezet.

Dus iedereen bedankt voor de goede hulp!

Overigens heb ik nog een kleine ongerelateerde vraag. Ik heb een coolermaster k280 en aan de voorkant zit een blauw ledje en een rood ledje. Het rode ledje knippert af en toe en ik heb hem goed aangesloten. Hoort dit? Ik kan me zoiets wel vaag herinneren.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:35

Quad

Doof

rood ledje is van HDD activiteit.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Baloes
Hartstikke mooi dat ie werkt.
Zul je net zien..ga je heel moeilijk zoeken terwijl het idd zoiets als een monitoraansluiting is.
Affijn het voordeel hiervan is dat je dat niet gauw meer zal overkomen :-)

Btw ik zou wel even een programmatje als speedfan installeren om de temperatuur van je processor te monitoren vanwege het feit dat je de cpu van de koeler had gehaald. Je weet maar nooit. Zeker goed om te monitoren als je gaat gamen. ff testen.

Veel plezier in ieder geval

• Reepje
  • Niet online
Goed dat je daar nog even op wijst Baloes, hij moet inderdaad de temperaturen goed in de gaten houden.

Dit doe je overigens het best met het programma dat bij je moederbord hoort: axtu. Dit geeft mooi je temperaturen aan. Als bijkomend voordeel kan je ook de speed van je cpu fan instellen, en de speed van je casefans. Daarmee maak je de computer superstil (zelf gebruik ik het ook, en heb alle fans zo langzaam gezt dat ik ze niet meer hoor. Pas bij 45 graden gaan ze sneller draaien)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47
Verplaats je tweede geheugenmodule nog even naar slot 3, op deze manier (slot 1+3 of 2+4) kun je in dual channel draaien wat je nog iets extra prestatiewinst oplevert.

• Vincenttb
2 dagen getest nu. Loopt redelijk naar mijn idee. De cpu wordt in idle zo'n 40 graden en gaat under load naar de 60/70 toe. Mijn gpu is idle zo'n 40 graden met een fan speed van 40 en gaat onder load (far cry 3 op ultra) naar 70 graden en een fan speed van 80 (dit is niet aangenaam). Geheugen is een goede tip. Dat gaat zo snel mogelijk gebeuren.

Zelf speed van fans instellen vindt ik een beetje riskant. Ik dacht mijn gpu fan wat lager te zetten, ging wat gamen en schrok toen ik 90 graden zag staan.

Zijn deze temperaturen en fan snelheden normaal?

• Imprezzion
  • Laatst online: 07-02 02:13

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Nee. Zo heet zou een Windforce nooit mogen worden. ~55-60c op stock hooguit.

CPU is zelfs voor stock koeler ook vrij warm. Idle zou eerder 30c moeten zijn met load 50-60 ipv 60-70.

Is je airflow wel goed in de kast?

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Vincenttb
Naar mijn idee wel. Hoe kan ik dit checken? Oftewel, hoe weet ik dit zeker?

Als ik met deze temperaturen zou gaan werken, zouden er negatieve gevolgen zijn?

Edit: Stom, ik heb natuurlijk maar 1 (standaard) fan erin zitten. Is het aanbevolen om er nog een in te zetten? Zoja, welke en waar?

[ Voor 91% gewijzigd door Vincenttb op 29-06-2013 19:45 ]

• Vincenttb
Hoera. hoera. Nieuwe fan geplaatst en de temperaturen zijn zo'n 10 graden gedaald. Alles lijkt het super te doen.

[ Voor 53% gewijzigd door Vincenttb op 14-08-2020 00:44 ]

Pagina: 1