Sortering op prijs inclusief verzendkosten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.008 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchRam
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-09 01:05
Zou er een functie kunnen worden toegevoegd om de prijs incl verzendkosten ipv excl te pakken? :) Vooral bij producten rond de 10 euro heb ik vaak dat ik klik en dan zit er nog 7 euro verzendkosten bij.

(Een mogelijkheid om bepaalde webshops permanent niet te laten zien in resultaten zou ook prettig zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:28

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Default sortering is al op Totaalprijs (dus incl verzenden en andere kosten) :? Zie pricewatch: Huawei Ascend G615 Zwart. Of begrijp ik je nu verkeerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:02

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchRam
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-09 01:05
Ik zie dat ik het onduidelijk heb gezegd. Wat ik bedoel is: in het overzicht van producten wordt er gesorteerd op prijs zonder verzendkosten. Heb een plaatje om het te verduidelijken:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2i11kzs.jpg
De Sandisk is vanaf 7.59 thuis te krijgen en de Kingston voor 4.95 maar de Sandisk staat bovenaan in de resultaten.

Maar dit is dus teveel rekenwerk voor de server?
Worden die drie resultaten die je krijgt met hoveren dan realtime opgezocht? Of laadt hij ze meteen in van de hele pagina?

[ Voor 13% gewijzigd door DutchRam op 26-06-2013 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafweb
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-04 13:38
Is hier al meer over bekend? Ik mis deze optie namelijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

De resultaten die je daar ziet zijn gecached en voor iedereen hetzelfde. Het was tot voor kort mogelijk* om persoonlijke verzendopties te kiezen op de detailpagina's: pricewatch: Kingston DataTraveler 100 G3 32GB Zwart en dan doel ik op de filters links voor verzend- en betaalmethode bijvoorbeeld. Als je daar een andere opties kiest, bijvoorbeeld betalen met Paypal ipv de default iDeal, werd dat onthouden en als je een ander product bekijkt, zie je ook daar automatisch alleen de winkels die Paypal ondersteunen.

Probleem daarbij is dat het goed gaat op detailpagina's, maar zodra je in het product overzicht bent, praat je ineens over 25, 50 of 100 producten (die kan je zelf kiezen onderaan de listing). Als je de persoonlijke instellingen daar naar wilt doortrekken, zou de server dus per pageview 25-100 keer moeten kijken wat de goedkoopste is voor die specifieke instellingen.

*Door een bug worden deze persoonlijke instellingen helemaal niet meer opgeslagen, kwamen we toevallig achter. De vraag is of deze bug nog wordt opgepakt, aangezien er een redesign voor deze filters op stapel staat. Mogelijk verdwijnen deze in hun geheel, om op een andere manier te worden gepresenteerd. Wellicht dat dit ook gevolgen heeft voor de productlistings en de getoonde prijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyOnrust
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-07 13:02

JordyOnrust

Leef om te leven.

Volgens mij is de vraag dat de prijzen die nu worden getoond exclusief verzendkosten zijn.
De wens is om een extra kolom oid te krijgen waarin de prijs te zien is inclusief de verzendkosten.

Wanneer product A bij winkel A € 10,- kost en product A bij winkel B € 8,- kost staat nu winkel winkel B bovenaan.
Maar wanneer winkel A geen verzendkosten berekend en winkel B € 5,- rekent voor het verzenden van het product, ben je bij winkel A voordeliger uit. Dan zou ik dus graag zien dat winkel A boven aan de lijst wordt getoond. Ik wil immers het product zo goedkoop mogelijk kopen, ik sorteer immers op prijs.

Uiteraard is de kale prijs (de prijs zonder de verzendkosten) ook relevant, dus deze zou niet vervangen moeten worden.

Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafweb
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-04 13:38
Wat ik uit het hele verhaal kan opmaken is dat de cache zou moeten worden uitgebreid. Niet alleen de laagste prijs zou moeten worden gecached, maar ook (per verzendvorm) de laagste totaalprijs.
Wanneer deze kolom kan worden getoond bij de 'inhoud kolom' select box, kan er vervolgens ook op
gesorteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipthegreat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-07 11:58
Deze toevoeging kan ik ook erg waarderen

• twooggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 23:57
Het is al even geleden maar niet direct een aanpassing gezien in de pricewatch veranderingen tot nu toe. Gaat dit wel of niet nog gebeuren?

Ik was op zoek naar een goedkope ssd van 100 tot 130 GB, zonder dat de snelheid heel interessant is. De duurste in onderstaande vergelijking is uiteindelijk de goedkoopste. 8)

http://tweakers.net/price...;343715;327090/categorie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Het is een aanzienlijk ingewikkelder probleem dan het lijkt. Want we kunnen het niet maken om zomaar hogere prijzen te tonen ivm de verschillende use cases. Er zijn tenslotte ook mensen bij wie de verzendkosten vooralsnog niet relevant zijn omdat ze nog in een orienterende fase zitten of omdat ze van plan zijn het bij een grotere bestelling mee te nemen.
Daarnaast moet dan in theorie voor iedere losse bezoeker op een andere manier bepaald worden wat in zijn geval de laagste prijs is, je kan tenslotte verschillende filters opgeven voor betaal- en verzendmethodes waardoor de uitkomst varieert en bovendien winkels afvallen (en dus in theorie ook het aantal prijzen moet varieren).

Er moet dus in ieder geval e.o.a. duidelijke uitleg (in zeer beperkte ruimte) komen bij de prijzen welk soort laagste prijs je ziet, er moet verder een mogelijkheid komen om te switchen van type laagste prijs (of we moeten ze beide tegelijk tonen, wat weer eigen onduidelijkheid brengt). Verder moet dan ook de hele filtering toegevoegd worden voor het type betaal- en verzendkosten, minimale levertijd, e.a.

Een ander probleem is eentje als deze: wat doe je als er voor een bepaald product wel prijzen zijn, maar niet met de gekozen betaal- en verzendmethoden. Stel dat je voor paypal kiest en alle winkels bij een bepaald product vallen vervolgens af. Wil je dan toch een prijs zien? Zoja, welke? Zonee, hoe moeten we duidelijk maken dat er wel prijzen zijn, maar dat ze niet voldoen aan je filters?
Ik verwacht niet dat je antwoord geeft, maar het zijn typisch van dat soort vragen waar het lastig is antwoord op te geven... :)

Bovendien moeten we overwegen of we dan overal die inclusief-prijs als laagste willen tonen en als we het niet doen, dan moeten we waarschijnlijk alsnog duidelijk maken welk soort laagste prijs je dan ziet (naast nieuws, bij V&A, etc). En mogelijk ook daar de filters dan toevoegen...

En als we dan dergelijke problemen in de usability hebben opgelost moeten we alsnog de technische uitdagingen oplossen.

Dus zolang we deze en de bezwaren/problemen/aandachtspunten uit de gelinkte reacties van mij niet opgelost hebben, kunnen we dit niet 'zomaar' doorvoeren.
En ik geloof niet dat daar de afgelopen maanden heel veel aandacht aan besteed is ivm andere zaken die ook prioriteit hebben :)

[ Voor 29% gewijzigd door ACM op 22-08-2014 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-08 20:48
Ik mis dit antwoord eigenlijk in https://tweakers.net/info/faq/pricewatch/

Ik snap nu dat het niet zo eenvoudig is.

Het mooiste zou zijn dat je kan kiezen met of zonder verzenden en daar op ook kunnen sorteren. En als je sorteert op verzendkosten, zou dat denk ik wel zonder filters kunnen. In de meeste gevallen ben je toch niet geïnteresseerd in de betaal methode. Dit is een Nederlandse site. Bijna altijd biedt de aanbieder gratis betalen met Ideaal aan en kan bijna iedereen met Ideaal betalen. Je kan dan misschien niet winkels uitsluiten. Dat zou dan alleen kunnen als je sorteert op exclusief verzendkosten. Maar daar kom je dan ook snel genoeg achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

@ACM Zijn de door jou genoemde technische bezwaren nog steeds van toepassing? We zijn nu bijna 10 jaar verder en kunnen in de tussentijd wel/geen winkels filteren, dus er lijkt technisch gezien wel wat vooruitgang te zijn op dit gebied, waardoor dit 'makkelijker' (let op de quotes :p ) uit te bouwen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Glaanie schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:48:
@ACM Zijn de door jou genoemde technische bezwaren nog steeds van toepassing? We zijn nu bijna 10 jaar verder en kunnen in de tussentijd wel/geen winkels filteren, dus er lijkt technisch gezien wel wat vooruitgang te zijn op dit gebied, waardoor dit 'makkelijker' (let op de quotes :p ) uit te bouwen is?
't Is dan ook 10 jaar lang fundamenteel niet veel verandert; de onderliggende data (aka de losse prijzen per winkel, ipv 1 samenvattingsprijs) voor het filteren van winkels is wel een van de zaken die nodig is om überhaupt de verzendkosten te kunnen berekenen. En dat is inderdaad ondertussen toegevoegd.

Maar anderzijds zijn we er ook die 10 jaar niet echt mee bezig geweest... Af en toe duikt de wens weer op, maar wordt dan niet verder aangepakt.
Het meest complexe deel; snel de laagste prijs inclusief verzendkosten bepalen is nog altijd (veel) complexer dan domweg de prijzen gesorteerd van laag naar hoog net zo lang afgaan tot je een prijs hebt gevonden van een winkel die voldoet aan de filters.

Wellicht kunnen we tzt nog wel dingen versimpelen. Het is nu bijvoorbeeld technisch mogelijk dat via onze verzendkostencode een prijs lager wordt dan de kale verkoopprijs. Bijvoorbeeld als een winkel 'gratis' verzenden aanbieden, maar dan korting geeft als je het komt afhalen (ik heb daadwerkelijk ook wel eens een winkel gezien die dat deed, maar geen idee meer welke dat was en of die op Tweakers stond/staat)... Of korting als je minimaal voor X euro besteld.
Maar wellicht moeten we dat gewoon niet meer ondersteunen; dan wordt in ieder geval gegarandeerd de prijs na berekening hooguit hoger en nooit lager. En dat is weer handig bij dat soort geoptimaliseerde scans :)
jan-- schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:32:
En als je sorteert op verzendkosten, zou dat denk ik wel zonder filters kunnen. In de meeste gevallen ben je toch niet geïnteresseerd in de betaal methode. Dit is een Nederlandse site. Bijna altijd biedt de aanbieder gratis betalen met Ideaal aan en kan bijna iedereen met Ideaal betalen.
Je zegt het zelf al 'bijna altijd' en 'bijna iedereen' ;)

Maar naast 'kan' is er ook 'wil'. Sommigen willen bijvoorbeeld graag gebruik maken van de verzekering van hun creditcard of sparen daar punten of ...
Maar de belangrijkste doelgroep die je hier overslaat is de Vlaamse bezoeker. Daar is niet een 'universele' betaalmethode, daar zijn vziw twee methodes populair (bancontact en creditcard).
Je kan dan misschien niet winkels uitsluiten. Dat zou dan alleen kunnen als je sorteert op exclusief verzendkosten. Maar daar kom je dan ook snel genoeg achter.
Winkels uitsluiten zal wel blijven werken als we ooit de betaal- en verzendkosten toevoegen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.