Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ultrabook Keuze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

momenteel heb ik een late 2008 MacBook Pro 15" en na meer dan 4 jaar vind ik het tijd worden voor een upgrade. Ik zoek de volgende dingen in mijn nieuwe laptop:

- Goed uiterlijk (moet er gelikt uitzien) en mobiel, dit betekent vrijwel automatisch dat ik bij ultrabooks uitkom
- Snel (af en toe edit ik videos of maak ik gebruik van photoshop)
- SSD met voldoende opslagcapaciteit
- Mat scherm
- Prijs moet zo rond de 1200e liggen (minder is natuurlijk beter)
- Goede touchpad
- Goede batterijduur

Na veel onderzoek is mijn oog gevallen op 2 ultrabooks:

Sony Vaio Pro 13 (8gb RAM, 256 SSD, geen touchscreen --> 1080,- euro:
- Het voordeel vind ik dat de laptop een goede prijs heeft (studentenkorting) en de optie om het SSD geheugen naar 256 op te schroeven.
- Het nadeel hiervan vind ik dat de bouwkwaliteit enigszins matig schijnt te zijn. Daarnaast heb ik ook gelezen dat de touchpad nog te wensen overlaat.

Samsung Ativ 9 15" (Samsung NP900X4D-K01NL) --> 1233,- euro:
- Het voordeel is dat deze 15" is. Ik heb nog nooit een 13" laptop gehad, dus ik weet niet of het verschil erg groot is. Erg solide gebouwd (aluminium).
- Nadeel is dat het scherm niet top schijnt te zijn en er maar een 128gb SSD in zit. 128gb lijkt me echt te weinig, maar ik kan het mis hebben.

Nu twijfel is zeer erg tussen deze 2 modellen (andere suggesties zijn uiteraard van harte welkom). Het grootste struikelblok is het feit dat de Samsung Ativ 9 maar 128gb opslag heeft en dat de Sony Vaio Pro maar een 13" scherm heeft. Ik hoop dat jullie mij enkele nuttige tips kunnen geven met betrekking tot het uitkiezen van een nieuwe laptop. Alvast bedankt!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:01
Waarom geen nieuwe MBP? 13 inch kost ie geloof ik iets onder 1200.
Of tweedehands 15 inch MBP?

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik uiteraard ook overwogen, maar ik wil graag eens een nieuwe 'uitdaging'. Mijn MBP werkt nog prima, maar na 4,5 jaar vind ik dat het tijd is voor wat anders. Als ik een nieuwe MacBook zou kopen krijg ik alleen maar een snellere versie van de laptop die ik nu heb. Dat vind ik het geld niet waard

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Moet het perse een ultrabook zijn? anders zijn er veel meer opties, je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar de Asus N56, Sony S15 (is eigenlijk bijna ook een ultrabook gezien hij maar 1,9KG weegt voor een 15" laptop), Lenovo Y510..

Verwijderd

Topicstarter
Die laptops heb ik ook bekeken. Nadeel is dat deze het qua uiterlijk echt niet redden bij de Sony Vaio Pro en Samsung 9 series.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Als je tussen de series 9 en de Sony twijfelt dan is de Sony de duidelijke winnaar, en dat heeft niet te maken met dat de Sony zo goed is, maar meer dat de series 9 15" van Samsung belachelijk slecht is.

Hij heeft namelijk de volgende problemen:
- Erg lage slag van de keyboard (ik heb er zelf geen probleem mee maar het is voor veel mensen een negatief argument).
- TN scherm met waardeloze kijkhoeken en kleurenproductie.
- Traagste SSD die ik ooit gezien heb in een notebook, tevens ook nog eens niet vervangbaar.
- Zoals als je al zelf schrijft: veeeeel te duur voor zijn specs... De Sony S15 is het direct concurrerende windows laptop en is daarbij ook nog eens een veel beter en honderden euro's goedkoper met daarbij ook nog eens veel meer en beter op elk front met uitzondering de accuduur en het gewicht.
http://www.notebookcheck....4DE-Notebook.77989.0.html

Je kan echt veel beter kijken naar het kleine broertje van de Samsung Series 9: De Ativ book 9 13". Dit namelijk gewoon een 13" variant met ook de uitstekende accuduur, en soortgelijke design met dan wel een snellere SSD en flink betere scherm.

Als je dan deze 2 met elkaar vergelijkt dan hebben de Sony Pro en de Samsung beide hun voor en nadelen. Het verschil is alleen uiteindelijk klein voor de uitiendelijke user experience.

Sony:
- lichtste: 1,05KG
- Beste scherm: Veel betere kleurenproductie met sterke contrast vanwege de Triluminos backlight.
- Diepere slag keyboard
- Full Size aansluiting (ipv micro hdmi dit, micro bla bla dat)
- Geniale Wireless Acces Point verwerkt in de adapter zodat je overal je eigen mini netwerk kan opzetten mits er LAN is.

Samsung:
- Hogere helderheid scherm, dus beter leesbaar in de zon.
- Betere bouwkwaliteit, minder flex in de behuizing.
- Touchscreen voelt gladder aan vs Sony naar mijn mening.
- Touchpad voelt wat gladder wat ik zelf wel wat prettiger vond,

Trouwens:
Sony had bij het pre-productie model nog problemen met de touchpad volgens reviews. In de winkel toen ik hem zelf had getest, had ik er overigens geen last van. Dus ik denk dat ze daarbij de problemen met de drivers al opgelost hadden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord Vinand! Heel erg nuttig en ik heb er zeker iets aan.

Momenteel neig ik dan toch richting de Sony Vaio Pro (t.o.v. de Samsung). Het enige probleem wat ik blijf houden is dat het maar een 13" scherm is. Denken jullie dat deze grootte voldoet voor het werken in Excel/Powerpoint en af en toe video-editing en photoshop? Het is mijn enige laptop en zal dus alles wat ik op een computer moet doen op deze ultrabook moeten doen.

Zou het daarnaast ook nog mogelijk zijn een extern beeldscherm (zo rond de 21") op de Sony Vaio Pro 13 aan te sluiten? Dat zou al helemaal ideaal zijn!

• N0EPie0910
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:04
De Sony Vaio Pro 13 heeft gewoon een HDMI en VGA aansluiting, dus een extern beeldscherm zal wel je kunnen aansluiten, tot een maximum van 1920x1080 (extern).
Zie ook dit of dit:
Max. resolutie extern scherm: 1920 x 1080
Het beeldscherm van de Sony Vaio Pro 13 is zelf ook FHD (1920x1080), dus de hoeveelheid informatie die je "erop kwijt kunt" is evenveel als op elk ander FHD scherm (zoals de meeste 21" - 24" externe beeldschermen). Dit geldt natuurlijk alleen als je de scaling op 100% zet.
Nadeel hiervan is dat alle tekst relatief klein is, dus of jij het lekker vindt werken zul je zelf moeten uitvinden. Zelf heb ik mijn scaling op 125% staan (ik zit FHD op 15.6"). De eerste paar dagen moest ik even wennen dat alles zo klein was, maar ik zou nu niet meer terug willen.
Doordat de resolutie (relatief) hoog is, zal alles er wel heerlijk scherp uit zien.

Ik raad je aan gewoon even in de mediamarkt te kijken of je hem kunt uittesten en zelf beoordelen of je zo'n hoge resolutie fijn zou vinden.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:51

JT

VETAK y0

WWAS schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:41:
Waarom geen nieuwe MBP? 13 inch kost ie geloof ik iets onder 1200.
Of tweedehands 15 inch MBP?
Waarom wel?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Vinand
Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 09:11:
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord Vinand! Heel erg nuttig en ik heb er zeker iets aan.

Momenteel neig ik dan toch richting de Sony Vaio Pro (t.o.v. de Samsung). Het enige probleem wat ik blijf houden is dat het maar een 13" scherm is. Denken jullie dat deze grootte voldoet voor het werken in Excel/Powerpoint en af en toe video-editing en photoshop? Het is mijn enige laptop en zal dus alles wat ik op een computer moet doen op deze ultrabook moeten doen.

Zou het daarnaast ook nog mogelijk zijn een extern beeldscherm (zo rond de 21") op de Sony Vaio Pro 13 aan te sluiten? Dat zou al helemaal ideaal zijn!
Je kan een extern aansluiten via een HDMI aansluiting of een VGA aansluiting (koppelstuk zit erbij). Dus je kan gewoon een 21" scherm aansluiten op de laptop. Tevens is de resolutie van het scherm 1080P. Deze resolutie is uiteindelijk de werkruimte van je laptop scherm. Dit houdt in dat alle programma's hun ruimte scalen op het aantal pixels, hierbij zie je dus hilarisch genoeg MEER dan op het 15" scherm van de Samsung aangezien die onder de grotere schermmaat in centimeters een lagere aantal aan pixels in zich heeft (vandaar dat ik ook zeg dat het scherm compleet onacceptabel is voor zijn prijs).

Full HD op 13" is naar mijn mening de perfecte aantal van pixels op dat maat. Alles is mooi scherp en lettertype formaat is prima leesbaar vanwege de hoge ppi. Ook heeft het scherm van de Sony een hoge contrast waardoor de letters duidelijk naar voren komt.

Wat ik je wel zou willen meegeven is het volgende:
Configureer de laptop op Sony.nl met 8GB werkgeheugen. Dit ga je namelijk nodig hebben met je taken. En vergeet niet gebruik te maken van de studentenkorting die Sony bied op hun website. (edit, ooh dat heb je al geselecteerd in je startpost LOL, you are now good to go! :+ )

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor de informatie. Dat klinkt allemaal erg goed. Ik had inderdaad al een configuratie met 8gbwerkgeheugen en 256gbSSD in gedachten.

De upgrade naar 256gb SSD is wel redelijk prijzig (naar mijn mening). Is deze het waard of zeggen jullie dat ik beter de 128gb SSD kan pakken en er een externe harde schijf naast moet kopen? (ik heb ook gelezen dat als je SSD's veel gebruikt, deze op lange termijn stukken langzamer kunnen worden en het dus aan te raden is om sommige bestanden op een hard disk op te slaan. Geen idee of dit klopt).

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:16
Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 12:19:
Dankjewel voor de informatie. Dat klinkt allemaal erg goed. Ik had inderdaad al een configuratie met 8gbwerkgeheugen en 256gbSSD in gedachten.

De upgrade naar 256gb SSD is wel redelijk prijzig (naar mijn mening). Is deze het waard of zeggen jullie dat ik beter de 128gb SSD kan pakken en er een externe harde schijf naast moet kopen? (ik heb ook gelezen dat als je SSD's veel gebruikt, deze op lange termijn stukken langzamer kunnen worden en het dus aan te raden is om sommige bestanden op een hard disk op te slaan. Geen idee of dit klopt).
Tja, met een externe harde schijf heb je meer waar voor je geld. Tegenwoordig kost een 500GB USB3.0 schijf minder dan 50 euro.
Die zul je dan wel altijd mee moeten slepen (als de laptop veel meegenomen wordt), dat is minder. De SSD in de Vaio Pro is ook PCIe, dus die kun je waarschijnlijk niet zo 1,2,3 vervangen (want die kun je los nog niet kopen).

Moeilijke keuze.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:51

JT

VETAK y0

Meer waar voor je geld in termen van kwantiteit, niet snelheid ;) Wat je eventueel ook kan doen, als je denkt aan 128gb niet genoeg te hebben (sinds ik een NAS heb heb ik aan 128gb genoeg) is een 32GB of 64GB SD kaartje erin proppen voor media bijvoorbeeld. Dingen die snel moeten laden kunnen gewoon op je SSD. Ik heb zelf een 32gb kaartje waar ik series/films op gooi.

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 27-06-2013 16:16 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Vinand
Online opslagmethodes zoals Dropbox worden daarnaast ook steeds goedkoper en toegankelijker.
Als je niet veel programma's, games en films op je laptop plaatst, dan zou je het makkelijk kunnen redden met 128GB. En als je ooit eens iets meer nodig hebt, dan kun je gebruik maken van de SD kaart.

Verwijderd

Ben blij met jouw topic, dit is precies wat ik zocht alleen zit ik wel in een iets lager prijsklasse te kijken. Jammer dat de T serie van Sony uitverkocht is sinds vorige week! Die had je helemaal kunnen tunen naar jouw wensen en was dan ook nog betaalbaar.
Ook naar de FIT 14 serie gekeken van Sony?

Zelf kijk ik ook voor een 128gb ssd aangezien ik net een NAS heb gekocht. Dat is een aanrader! Zelf ben ik voor een goedkope nas gegaan met een goede intern disk (Omninas (aldi) voor 75 eu en een RED 2TB van Western Digital ca. 96 eu). Laat ff weten wat je uiteindelijk voor keuze hebt gemaakt en hoe het bevalt!

• ri0ta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-11 18:22
Helaas klopt onderstaande niet. De SSD in USA van de vaio pro is idd PCIe. Maar hier in Europa, en dus ook Nederland, een SATA ssd. Het verschil is op papier tussen bovengenoemde 2 groot, in praktijk zullen de meeste het niet mensen het niet merken omdat de SATA SSD ook al erg vlot is.
(wanneer je je product samensteld, klik dan op alle specificaties en je zult het zien)

Meer info in ander topic : [Ervaringen] Sony Vaio Pro Series
DGonlag2 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 15:09:
[...]

Tja, met een externe harde schijf heb je meer waar voor je geld. Tegenwoordig kost een 500GB USB3.0 schijf minder dan 50 euro.
Die zul je dan wel altijd mee moeten slepen (als de laptop veel meegenomen wordt), dat is minder. De SSD in de Vaio Pro is ook PCIe, dus die kun je waarschijnlijk niet zo 1,2,3 vervangen (want die kun je los nog niet kopen).

Moeilijke keuze.

[ Voor 12% gewijzigd door ri0ta op 03-07-2013 22:27 . Reden: toevoeging link betreft SSD schijf ]

• ri0ta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-11 18:22
Oh en btw, ik zou gaan voor de 256 GB met 8 gb werkgeheugen, i5. Then ur good 2 go. 128 GB is bruto natuurlijk, netto houd je een stuk minder over voor gebruik. Met enkele zware programma's geïnstalleerd en wat films etc, kom je toch (relatief) gauw in het rood.

Clouddiensten zijn handig, maar toch zou ik kiezen voor wat extra ruimte (het is het geld wel waard). In de toekomst zou je ook nog een externe harde schijf kunnen kopen zoals hierboven eerder voorgesteld (http://www.sony.nl/hub/me...ijen/externe-harde-schijf), maar ik zou persoonlijk eerder gaan voor een geheugenkaartje, die je makkelijk in je laptop plaatst zonder een 'aanhangsel' te hebben aan je mobiele laptop (zie http://www.sony.nl/hub/me...37485795012/1237485794976).

Puur voor de behoefte die jij omschrijft en denk nodig te hebben, is de Sony Vaio Pro 13, met de nieuwe haswell processor, naar mijn mening de beste keus. Meeste mensen zijn verkocht zodra ze hem eenmaal vast hebben of in het echt zien. Zoek hem op in de winkel, en laat Sony de rest doen;)
Pagina: 1